Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #1 Skrevet 25. april 2006 Jeg har vært sykemeldt noen uker nå. Har en liten sperre i meg for å ta kontakt med kolleger og sjef, fordi jeg føler meg så "liten" som er borte og ikke gjør nytte for meg, selv om jeg er syk. Samtidig savner jeg dem. Dere som er langtidsssykemeldte (har vært borte fra jobb i over to uker), hvordan er kontakten med arbeidsplassen? Snakker dere ofte med sjef/kolleger, eller unngår dere dem helst helt mens dere er sykemeldt?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #2 Skrevet 25. april 2006 Jeg har vært sykemeldt noen uker nå. Har en liten sperre i meg for å ta kontakt med kolleger og sjef, fordi jeg føler meg så "liten" som er borte og ikke gjør nytte for meg, selv om jeg er syk. Samtidig savner jeg dem. Dere som er langtidsssykemeldte (har vært borte fra jobb i over to uker), hvordan er kontakten med arbeidsplassen? Snakker dere ofte med sjef/kolleger, eller unngår dere dem helst helt mens dere er sykemeldt? ← 2 uker er ike langtidssykemelding. Er det en ia-bedrift så vil de ta kontakt med deg.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #3 Skrevet 25. april 2006 Jeg har mail- og telefonkontakt med flere på jobben. Dessuten har jeg vært innom på besøk noen få ganger.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #4 Skrevet 27. april 2006 Jeg har vært langtidssykemeldt. Eneste kontakt med firmaet var hver måned når jeg ringte og sa i fra om at sykemeldingen var forlenget. De fikk beskjed med en gang om at dette ble langvarig. Savnet veldig at firmaet tok kontakt med meg og hørte hvordan det gikk. Følte meg null verdt. Ikke en blomst eller en telefon. Ingenting. "Heldigvis" så var jeg så syk at jeg hadde mer enn nok med meg selv. To uker er ikke lenge da. Jeg var sykemeldt et helt år første gangen. Nå har jeg vært sykemeldt 4,5 mnd.
lillesky Skrevet 27. april 2006 #5 Skrevet 27. april 2006 Savnet veldig at firmaet tok kontakt med meg og hørte hvordan det gikk. Følte meg null verdt. Ikke en blomst eller en telefon. Ingenting. ← Samme her! Og en annen på min jobb fikk blomster da det ble slutt mellom henne og samboeren, men jeg fikk ingenting... Jeg var innom min jobb og spiste lunsj noen ganger. Også var jeg innom med sykemelding.
aline Skrevet 27. april 2006 #6 Skrevet 27. april 2006 nå er det jo slik at om man er langtidssykemeldt så må man likevel ha en dialog med arbeidsplassen pga at man etter 8 uker skal lage en oppfølgingsplan som trygdekontoret krever. det SKAL forsøkes å ha ett samarbeid med jobben og sykemeldingen, om så bare jobbe 20% eller hva som helst. jeg er langtidssykemeldt, var 50% fra august til oktober og har vært 100% etter det. for meg var det jobben som var med på å få meg sykemeldt, så jeg sluttet. hadde jeg ikke gjort det, så hadde det vært påkrevd at jeg og jobben satt oss ned og laget en oppfølgingsplan og oversikt over muligheter til å gjør noe. mens jeg fremdeles var ansatt der, så holdt jeg kontakt med jobben, var personlig innom og leverte sykemeldinger og tok alltid da en prat med sjef og kollegaer. stakk innom også etter at jeg sa opp, pratet med kollegaer og sånt. følte det aldri som vanskelig at jeg var sykemeldt, hadde jeg løyet på meg en sykemelding så hadde det vært vanskelig å ha kontakt med jobben, men jeg måtte bare innse tidlig at jeg ikke hadde noe valg. jeg var ikke sykemeldt pga latskap, og aksepterte sykemeldingen min og satte igang å bruke den som best jeg kunne fra dag en.
lillesky Skrevet 27. april 2006 #7 Skrevet 27. april 2006 nå er det jo slik at om man er langtidssykemeldt så må man likevel ha en dialog med arbeidsplassen pga at man etter 8 uker skal lage en oppfølgingsplan som trygdekontoret krever. det SKAL forsøkes å ha ett samarbeid med jobben og sykemeldingen, om så bare jobbe 20% eller hva som helst. jeg er langtidssykemeldt, var 50% fra august til oktober og har vært 100% etter det. for meg var det jobben som var med på å få meg sykemeldt, så jeg sluttet. hadde jeg ikke gjort det, så hadde det vært påkrevd at jeg og jobben satt oss ned og laget en oppfølgingsplan og oversikt over muligheter til å gjør noe. ← Jeg lagde en slik plan med min arbeidsgiver etter 8 uker, og prøvde meg som aktiv sykmeldt. Men jeg ble satt til de arbeidsoppgavene legen hadde skrevet jeg ikke skulle gjøre, så det ble ingen positiv opplevelse. En annen som var sykmeldt samtidig som meg, "slapp unna" å prøve seg på å jobbe litt, så i spesielle tilfeller kan man nok slippe.
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2006 #8 Skrevet 27. april 2006 Jøss. Da jeg ble syk noen mnd fra jobben fikk jeg blomster to ganger (allerde før de visste hva som var galt), og jeg fikk en tykk konvolutt med tegninger fra alle barna. I tillegg ringte sjefen og jg til hverandr og snakket sammen.
Malama Skrevet 27. april 2006 #9 Skrevet 27. april 2006 Her jeg jobber snakker i alle fall sjefen med de sykemeldte på telefon fra tid til annen og de stikker innom i lunsjen av og til (særlig når de skal levere ny sykemelding) (vi har konstant sykemeldte folk på kontoret, somregel minst en langtidssykemelding) Det varierer dog fra person til person hvor ofte de kommer på beslk (også pga ulike årsaker til sykemelding, selvsagt)
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #10 Skrevet 27. april 2006 Kommunen jeg jobbet i tidligere var en ia-bedrift, men det hjalp ikke akkurat... Jeg var sykemeldt i 3 måneder, ingen blomster, ingen telefoner, ingen eposter, ingen sms'er fra avdelingen eller sjefen (!) Men enkelte kolleger sendte jo ting og greier og kom med støtte. Det er en grunn til at jeg sluttet der: sjefen er merkelig! (Han er mann og jeg er kvinne: jeg er flinkere enn ham, han behandlet meg likevel som en sekretær). Blir man dratt ned av andre: SLUTT OG FINN NY ARBEIDSPLASS.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå