Gå til innhold

Kredittkort og refinansiering? VM Feber

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo jeg gjorde det. Det ordnet seg med en gjeldsordning. 1.1250.000 forsvant.

Så "aldri" blir litt feil.

Anonymkode: c09a1...715

Her forstår jeg ikke hva du mener. Betaler man ting med en gang så kommer man ikke i de «fellene» der. Så hvis du har fått en gjeldsordning så har du jo ikke betalt når du skal og har brukt penger du ikke har?

Anonymkode: 9dda0...802

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mange i samme situasjon som deg. Jeg kjenner ei som tok opp kredittkortgjeld i forbindelse med en overgangsfase i livet, og så viser det seg at rentebelastningen var mye større enn hun klarte å håndtere. Over tid hopet dette seg opp selvfølgelig. Og et beløp på 100 000,- ble raskt til 200 000,- og 300 000,-. Bare i renter. 

Det ble gjeldsordning, tvangstrekk og svært dårlig økonomi i 5 år på henne, før hun da fikk slettet restgjelda. 

Renter på kredittkort skulle vært gjort noe med politisk. Maks 10% renter - f.eks. 10% renter er en veldig god fortjeneste det óg. Nesten 40% renter er svindelaktivitet på høylys dag, og ødelegger livene til folk. Og så er det staten som må ta regninga til slutt (gjeldsordning), for de fleste! 

Anonymkode: 8e0cb...dd6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Her forstår jeg ikke hva du mener. Betaler man ting med en gang så kommer man ikke i de «fellene» der. Så hvis du har fått en gjeldsordning så har du jo ikke betalt når du skal og har brukt penger du ikke har?

Du skrev at en kan aldri bruke penger en ikke har. Vel, jeg gjorde det. Som en foss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rentene er høye på kortene pga situasjoner du beskriver, folk får gjelda slettet. Det er ikke sikkerhet på gjelden. Men opp mot 40-50-60%, da er det i høyeste laget. Det skal jeg si meg enig i. Men 10% er for lavt når det ikke er noe sikkerhet på de lånte pengene. 

Anonymkode: 9544e...dc3

Det hjelper ikke. Da må kredittselskaper ha gode nok ordninger for å utstede kredittgjeld. TS burde strengt tatt aldri fått kredittgjeld. Så kanskje regelverket skulle vært strammet mye mer inn, både rundt å gi ut kreditt og rentene på kreditten. 

Dessuten er gjelden "sikker", så fremt du ikke har NOE SOM HELST av verdier. Ubetalt kredittkortgjeld kjøres gjennom rettssystemet, og myndigheter kan komme hjem å beslaglegge verdiene dine. Hvis du har verdier da... De fleste har det. De færreste har det ikke. TS kan komme i en situasjon der bilen tilslutt blir tvangssolgt... så kredittkortgjelden til TS er sånn sett sikret av kreditorene. Men før den tid går lang tid, og gjelden øker betraktelig. Men - det er "bare" renter, og ikke et tap for kredittselskapet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skrev at en kan aldri bruke penger en ikke har. Vel, jeg gjorde det. Som en foss.

Jeg skrev ikke bruk penger man ikke har. Da kommer man ikke i en slik situasjon. Man kan ja. Men da får du å usikret gjeld. Derfor bruker man ikke penger man ikke har. At du velger å bruker penger som en foss og får gjeldsordning er jo opp til deg. Men en regel er. Ikke bruk penger man ikke har. Så kommer man ikke i en slik situasjon. En veldig enkel regel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Og så er det staten som må ta regninga til slutt (gjeldsordning), for de fleste! 

De fleste betaler ned før rentene begynner å løpe.

Anonymkode: ab7fb...0bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har nettopp kommet hjem fra VM, og jeg må ærlig innrømme at jeg tror dette kan være en av de dårligste økonomiske beslutningene jeg har tatt i hele mitt liv.

I ren entusiasme lot jeg meg overtale av reklamen for SAS-kortet, med lovnader om EuroBonus-poeng og alle fordelene det skulle gi. Der og da virket det jo helt genialt. Nå sitter jeg derimot og ser på regningen og oppdager at jeg i praksis har finansiert hele turen på det som føles som en lånehairkreditt fra underverdenen.

Jeg har over 100 000 kroner utestående, og da jeg begynte å lese det som tydeligvis sto med liten skrift, oppdaget jeg at renten er rundt 39 %. Jeg fikk nesten hjerteinfarkt. Hvordan er dette i det hele tatt lov? På dette tidspunktet føles det som om jeg må selge både bil, møbler og organer for å komme meg ut av dette.

Situasjonen blir heller ikke bedre av at jeg for øyeblikket ikke har fast jobb. Jeg forsøkte å søke om et vanlig lån i banken for å refinansiere dette, men fikk avslag ganske kontant.

Finnes det noen enkel måte å få refinansiert dette til en mer menneskelig rente, eller har jeg rett og slett klart å sette meg selv i en økonomisk situasjon som jeg kommer til å angre på i mange år fremover?

Har jeg noen mulighet til å klage på kortet med begrunnelse i at rentebetingelsene ikke var tydelig nok fremhevet? Jeg opplever at fordelene med EuroBonus-poeng var svært synlige, mens de reelle kostnadene ved å utsette betalingen i praksis kom litt i skyggen.

Anonymkode: b40e9...9cf

Alle vet vel at om man betaler tilbake i tide er det gratis. Går det over tiden er det veldig dyrt, som med de fleste kredittkort.  

Anonymkode: 4749d...22c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ganske sikker på at dette er tull, rett og slett fordi sas mc er en av de strengere når det gjelder kredittgrense og krever faktisk dokumentasjon om opplysninger oppgitt ikke stemmer overens med f. Eks kredittsjekk/skatteopplysninger. 

Jeg skulle selv øke grensen fra 60 000-100 000 k og måtte da dokumentere leieinntekter for å få økt grensen. Har både bolig med lav belåningsgrad, bil uten lån og gjennomsnittlig inntekt. Så at noen har fått 100 000 i kreditt hos de uten formue, bolig, og uten inntekt er lite sannsynlig. 

Anonymkode: 21ea2...752

Det varierer nok fra kortselskap til kortselskap hva de krever av dokumentasjon og hvor villige de er til å forhøye kredittgrensen. Og ikke minst; hvor lenge man har vært kunde fra før, og hvilken betalingsevne og -vilje man har utvist fra før.

Jeg fikk Mastercard-grensen min forhøyet til 70.000 helt uten å dokumentere noen ting. Jeg har kortet i banken min, og sendte dem bare en melding i nettbanken og ba om forhøyelse. Det fikk jeg, men måtte bare signere på det.

Jeg regner med at det faktum at jeg hadde hatt Mastercard i banken i 20 år uten å noengang betale for sent eller misligholde noe som helst, gjorde at de følte det var trygt å øke min grense til 70.000 da jeg ba om det. Husker ikke hva jeg hadde i utgangpunktet, det var enten 30 eller 40.000 før det ble hevet til 70.

Anonymkode: a8786...98f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det varierer nok fra kortselskap til kortselskap hva de krever av dokumentasjon og hvor villige de er til å forhøye kredittgrensen. Og ikke minst; hvor lenge man har vært kunde fra før, og hvilken betalingsevne og -vilje man har utvist fra før.

Jeg fikk Mastercard-grensen min forhøyet til 70.000 helt uten å dokumentere noen ting. Jeg har kortet i banken min, og sendte dem bare en melding i nettbanken og ba om forhøyelse. Det fikk jeg, men måtte bare signere på det.

Jeg regner med at det faktum at jeg hadde hatt Mastercard i banken i 20 år uten å noengang betale for sent eller misligholde noe som helst, gjorde at de følte det var trygt å øke min grense til 70.000 da jeg ba om det. Husker ikke hva jeg hadde i utgangpunktet, det var enten 30 eller 40.000 før det ble hevet til 70.

Anonymkode: a8786...98f

Mulig, nå har jeg sas amex elite også da, så totalt mye i kreditt i forhold til inntekt. Så er nok derfor de var tilbakeholden... har aldri løpt en rente hos meg/betalt for sent. Har heller gjort meg upopulær med å betale inn litt for mye et par ganger og fått positiv saldo. Men som sagt - har pga leieinntekter 100 000 (skattefritt) mer i inntekt (kun meg) enn det som står "på meg" men pga alt går rett inn på konto i mannens navn (men som jeg er deleier av) og da rett videre inn for å betale huslån så ser det ut som jeg har lavere inntekt. 

Når jeg søkte amex kortet var der aldri noe etterspørsel av dokumentasjon, og da hadde jeg allerede kreditt fra mastercardet. Så derfor jeg har inntrykk av at sas mc er strengere. 

Anonymkode: 21ea2...752

Skrevet

Prøv refinansiering gjennom bank norwegian. Bare å søke på nett, di får svar på nett.

Anonymkode: cdf42...764

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skrev ikke bruk penger man ikke har. Da kommer man ikke i en slik situasjon. Man kan ja. Men da får du å usikret gjeld. Derfor bruker man ikke penger man ikke har. At du velger å bruker penger som en foss og får gjeldsordning er jo opp til deg. Men en regel er. Ikke bruk penger man ikke har. Så kommer man ikke i en slik situasjon. En veldig enkel regel. 

Dette vet jeg veldig godt. Jeg bare resopnderte på det du påstod, at man aldri kan bruke penger man ikke har.

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...