Gå til innhold

Kredittkort og refinansiering? VM Feber

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kommet hjem fra VM, og jeg må ærlig innrømme at jeg tror dette kan være en av de dårligste økonomiske beslutningene jeg har tatt i hele mitt liv.

I ren entusiasme lot jeg meg overtale av reklamen for SAS-kortet, med lovnader om EuroBonus-poeng og alle fordelene det skulle gi. Der og da virket det jo helt genialt. Nå sitter jeg derimot og ser på regningen og oppdager at jeg i praksis har finansiert hele turen på det som føles som en lånehairkreditt fra underverdenen.

Jeg har over 100 000 kroner utestående, og da jeg begynte å lese det som tydeligvis sto med liten skrift, oppdaget jeg at renten er rundt 39 %. Jeg fikk nesten hjerteinfarkt. Hvordan er dette i det hele tatt lov? På dette tidspunktet føles det som om jeg må selge både bil, møbler og organer for å komme meg ut av dette.

Situasjonen blir heller ikke bedre av at jeg for øyeblikket ikke har fast jobb. Jeg forsøkte å søke om et vanlig lån i banken for å refinansiere dette, men fikk avslag ganske kontant.

Finnes det noen enkel måte å få refinansiert dette til en mer menneskelig rente, eller har jeg rett og slett klart å sette meg selv i en økonomisk situasjon som jeg kommer til å angre på i mange år fremover?

Har jeg noen mulighet til å klage på kortet med begrunnelse i at rentebetingelsene ikke var tydelig nok fremhevet? Jeg opplever at fordelene med EuroBonus-poeng var svært synlige, mens de reelle kostnadene ved å utsette betalingen i praksis kom litt i skyggen.

Anonymkode: b40e9...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer ingen vei med å klage. Du skulle lest alle vilkårene nøye før du begynte å bruke kortet. 

Anonymkode: a66b7...a72

• Liker 13
Skrevet

Men så lenge du betaler innen fristen så får du ikke renter. Med en gang det går over du må betale renter. Har du 100 000 en plass så betaler du med en gang også jobber du opp en buffer med en gang. men ikke noe vits å klage. Du kan aldri bruke penger du ikke har. Da blir det slik dessverre. 

Anonymkode: 9dda0...802

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn går det når man ikke tenker konsekvenser! 

Anonymkode: db569...ee5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men så lenge du betaler innen fristen så får du ikke renter. Med en gang det går over du må betale renter. Har du 100 000 en plass så betaler du med en gang også jobber du opp en buffer med en gang. men ikke noe vits å klage. Du kan aldri bruke penger du ikke har. Da blir det slik dessverre. 

Anonymkode: 9dda0...802

Jo jeg gjorde det. Det ordnet seg med en gjeldsordning. 1.1250.000 forsvant.

Så "aldri" blir litt feil.

Anonymkode: c09a1...715

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo jeg gjorde det. Det ordnet seg med en gjeldsordning. 1.1250.000 forsvant.

Så "aldri" blir litt feil.

1.250.000 skulle det være.

Skrevet

Vanskelig å få refinansiert så pass ny gjeld, her må du nok bare bite i det sure epler og sjekke mulighetene du. Har du ting av verdi du ikke trenger så kan selges?

• Liker 2
Skrevet

Det er din plikt og lese hele betingelsen. Du har reist på en tur i du i utgangspunktet ikke hadde råd til. Bankene gir som regel ikke hjelp når det er kredittkortgjeld. Du får kontakte de og høre om nedbetaling men tror ikke du har noe stille opp med, det ble en dyr tur når alt er nedbetalt. 

Anonymkode: 95951...0c1

• Liker 2
Skrevet

Du har 45 dager på å få det betalt, dette klarer du 🤑

Det blir nok en lang og tung høst for mange, men etter den søte kløe, kommer alltid den sure svie.

• Liker 1
Skrevet

Skader ikke å prøve sambla eller noen andre for å høre om dem finner noen banker som tar over lånet. Tipper du kan få ned renten til 15-20% som hjelper noe. 

Anonymkode: c5cd8...503

• Liker 1
Skrevet

Dette må være tull. Alle skjønner vel hvordan kredittkort fungerer? 

Og ja, det er høy rente. Det er liksom hele greia med usikret gjeld.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Finnes det noen enkel måte å få refinansiert dette til en mer menneskelig rente, eller har jeg rett og slett klart å sette meg selv i en økonomisk situasjon som jeg kommer til å angre på i mange år fremover?

Helt sykt med 39% rente. Selv rundt 20% er syke greier. Men 39% er sånn Sicilia-nivå 😂

Den enkleste måten å få fikset opp dette for din del er å ta opp studielån. Du betaler semesteravgift denne uka etter at du har meldt deg opp i en av de ledige studiene de har lagt ut tidligere i dag på Resttorget. 

Meld deg opp i noe som du anser for å være lett for din del, og så betaler du semesteravgift, så kan du refinansiere den brutale renta på 39% som er helt syk.

Bedre å betale til Lånekassen enn til kapitalistiske Sicilia-nivå griser i privat sektor. 

Anonymkode: d44af...8cd

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (Akkurat nå):

Dette må være tull. Alle skjønner vel hvordan kredittkort fungerer? 

Og ja, det er høy rente. Det er liksom hele greia med usikret gjeld.

Enig, det er nok en av dem som har sittet her og godtet seg over folk som har vært så grusomme å reise over atlanteren til VM uten å ha spart opp penger. 

Tror ikke det er så mange av de. 

Anonymkode: daa2f...466

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ganske sikker på at dette er tull, rett og slett fordi sas mc er en av de strengere når det gjelder kredittgrense og krever faktisk dokumentasjon om opplysninger oppgitt ikke stemmer overens med f. Eks kredittsjekk/skatteopplysninger. 

Jeg skulle selv øke grensen fra 60 000-100 000 k og måtte da dokumentere leieinntekter for å få økt grensen. Har både bolig med lav belåningsgrad, bil uten lån og gjennomsnittlig inntekt. Så at noen har fått 100 000 i kreditt hos de uten formue, bolig, og uten inntekt er lite sannsynlig. 

Anonymkode: 21ea2...752

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Til dere som sier at dette er tull  - det står faktisk inne på SAS mastercard premium at å nedbetale 50.000 over 12 måneder gir en effektiv rente på 39,52 %. Jeg sjekka, for jeg trodde også det var tull. 

At TS kan ha fått det kredittkortet kan være riktig, det er vel ligningen 2 år tilbake som gir grunnlag for hvor mye man får låne, og det er ikke sikker hen var arbeidsledig da. 

Uansett om TS tuller, så er det iallefall sant at man kan sitte med en effektiv rente på 39 %... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jeg noen mulighet til å klage på kortet med begrunnelse i at rentebetingelsene ikke var tydelig nok fremhevet? 

Nei. Du har signert på at du har lest og forstått betingelsene.

Her har du nok satt deg selv i en kjempeknipe. Bare å brette opp ermene og stramme inn livreima.

Anonymkode: 8c332...1c2

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen av SAS-kortene som har en effektiv rente på 39% 

https://www.sas.no/eurobonus/betalingskort/norge

frenchygirl skrev (19 minutter siden):

Til dere som sier at dette er tull  - det står faktisk inne på SAS mastercard premium at å nedbetale 50.000 over 12 måneder gir en effektiv rente på 39,52 %. Jeg sjekka, for jeg trodde også det var tull. 

At TS kan ha fått det kredittkortet kan være riktig, det er vel ligningen 2 år tilbake som gir grunnlag for hvor mye man får låne, og det er ikke sikker hen var arbeidsledig da. 

Uansett om TS tuller, så er det iallefall sant at man kan sitte med en effektiv rente på 39 %... 

Nei, det står på SAS Premium Mastercard: Eff.rente 33.87 %, kr 50 000 o/12 md. – kostn. kr 7778 kr, tot. kr 57 778

Anonymkode: 9544e...dc3

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ingen av SAS-kortene som har en effektiv rente på 39% 

https://www.sas.no/eurobonus/betalingskort/norge

Nei, det står på SAS Premium Mastercard: Eff.rente 33.87 %, kr 50 000 o/12 md. – kostn. kr 7778 kr, tot. kr 57 778

Anonymkode: 9544e...dc3

Tallene jeg refererer til gjelder fra 1.september. Så jo, SAS premium har 39,52 % effektiv rente fra 1.september. (men ikke per idag). Er ikke så veldig lenge til september, så det er dessverre den effektive renta TS blir å slite med om hen ikke greier betale hele regningen sin innen den tid. 

Endret av frenchygirl
presisering
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp kommet hjem fra VM, og jeg må ærlig innrømme at jeg tror dette kan være en av de dårligste økonomiske beslutningene jeg har tatt i hele mitt liv.

I ren entusiasme lot jeg meg overtale av reklamen for SAS-kortet, med lovnader om EuroBonus-poeng og alle fordelene det skulle gi. Der og da virket det jo helt genialt. Nå sitter jeg derimot og ser på regningen og oppdager at jeg i praksis har finansiert hele turen på det som føles som en lånehairkreditt fra underverdenen.

Jeg har over 100 000 kroner utestående, og da jeg begynte å lese det som tydeligvis sto med liten skrift, oppdaget jeg at renten er rundt 39 %. Jeg fikk nesten hjerteinfarkt. Hvordan er dette i det hele tatt lov? På dette tidspunktet føles det som om jeg må selge både bil, møbler og organer for å komme meg ut av dette.

Situasjonen blir heller ikke bedre av at jeg for øyeblikket ikke har fast jobb. Jeg forsøkte å søke om et vanlig lån i banken for å refinansiere dette, men fikk avslag ganske kontant.

Har jeg noen mulighet til å klage på kortet med begrunnelse i at rentebetingelsene ikke var tydelig nok fremhevet? Jeg opplever at fordelene med EuroBonus-poeng var svært synlige, mens de reelle kostnadene ved å utsette betalingen i praksis kom litt i skyggen.

Hvorfor kom du hjem fra vm nå? Har du vært der hele tiden? 

Anonymkode: 096b7...3fc

Skrevet

Her ville jeg selv levert inn en klage - Hvis det ikke står med tydelig skrift hva renten er så har du rett på å få annulert lånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...