FlyingTiger Skrevet 19. juli #1 Skrevet 19. juli Dette er min andre syklus hvor vi prøver å bli gravid, ved bruk av Letrozol. Jeg bruker 5 mg to ganger daglig = 10 mg hver dag i 3 dager. Disse to siste syklusene har jeg ikke blitt gravid, til tross for mye samleie i den fruktbare perioden. Vi begge er 28 år. Grunnen til hvorfor jeg fikk Letrozol var fordi jeg hadde uregelmessige sykluser, og det var vanskelig å fange eggløsningen. Før jeg fikk Letrozol har vi hatt noen få perioder hvor vi har truffet, men førte ikke til graviditet heller. Jeg lurer på når dere ble gravide etter bruk av Letrozol? Gjorde dere noe spesielt for å bli gravid til slutt? Noen vitaminer eller lignende? Er det noen spesielle stillinger ved samleie som har større sjangs til å føre til graviditet? Takk for hjelpen!
AnonymBruker Skrevet 19. juli #3 Skrevet 19. juli Er du og partneren din normalvektige? Hvis dere er overvektige kan vektnedgang hjelpe. https://www.forskning.no/barn-ntb-svangerskap/overvektige-gutter-kan-fa-mindre-testikler-og-lav-saedkvalitet/2197183 https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/midjemal-og-kvinnelig-infertilitet Anonymkode: 47581...f0d
FlyingTiger Skrevet 19. juli Forfatter #4 Skrevet 19. juli 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge har dere prøvd? Anonymkode: 19831...d53 Nå totalt 6-7 måneder
FlyingTiger Skrevet 19. juli Forfatter #5 Skrevet 19. juli 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er du og partneren din normalvektige? Hvis dere er overvektige kan vektnedgang hjelpe. https://www.forskning.no/barn-ntb-svangerskap/overvektige-gutter-kan-fa-mindre-testikler-og-lav-saedkvalitet/2197183 https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/midjemal-og-kvinnelig-infertilitet Anonymkode: 47581...f0d Ja vi er normalvektige
AnonymBruker Skrevet 19. juli #6 Skrevet 19. juli FlyingTiger skrev (1 minutt siden): Nå totalt 6-7 måneder Du er fremdeles inni normaltiden det tar å bli gravid. Anonymkode: 19831...d53
AnonymBruker Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli At man tvinger kroppen med medikamenter betyr ikke at problemet forsvinner. Du bør gjøre alt du kan for at kroppen faller inn i regelmessig og stabil syklus uten medikament. God døgnrytme, stabil søvn, mat og vekt kroppen trives med osv. At syklusen er ustabil er ofte flrste og sterkeste indikator på at livet og kroppen ikke er ideelt, da fertilitet nedprioriteres av logiske grunner. Jeg er svært stabil selv, men å sove på nytt sted og sove dårlig forskyver syklusen med en uke. Anonymkode: 74956...eed
Sniff76 Skrevet 19. juli #8 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er fremdeles inni normaltiden det tar å bli gravid. Anonymkode: 19831...d53 Hvis man har eggløsning som normalt så. Men det har ikke TS. TS, har du tatt ultralyd for å se at eggpose vokser som det skal, og har du tatt blodprøver for å se at du var hatt eggløsning? Blodprøver er viktigst tror jeg. 1
Lorieen Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli Mitt beste tips til deg er å lese kroppen din, og følge med på fertilitetstegnene dine slik at du vet når du er fruktbar. Alt for mange kvinner aner ingenting om sin egen syklus og fruktbarhet og det blir derfor vanskelig å bli gravid. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er fremdeles inni normaltiden det tar å bli gravid. Anonymkode: 19831...d53 Snittet er 7 mnd OG hun har usabil syklus. Jeg hadde gjort grep om det var meg for det er noe her. Anonymkode: 74956...eed
AnonymBruker Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli Gikk aldri på Letrozol. Her har jeg barn fra før av. Møtte min nåværende mann for noen år siden. Han hadde ønske om barn. Vi var der at skjer det så skjer det, om ikke så går det også fint. Vi prøvde i nesten ett år, men slo oss da til ro at det var nok ikke helt meningen at vi skulle få barn sammen. 6 mndr senere var jeg plutselig gravid. Da hadde ikke vi gått inn for det heller. Mange sier at det at man stresser for å bli gravid skal ikke ha noe å si, enten kan du bli gravid eller så kan ikke man det. Men for vår del tror jeg at det hadde litt å si. Her er vi 35 og 36 år. Anonymkode: cbce7...4b7
FlyingTiger Skrevet 19. juli Forfatter #12 Skrevet 19. juli 4 minutter siden, AnonymBruker said: Snittet er 7 mnd OG hun har usabil syklus. Jeg hadde gjort grep om det var meg for det er noe her. Anonymkode: 74956...eed De siste 3-4 månedene har jeg fått stabil syklus, røyker ikke, er fysisk aktiv og spiser sunt. Så derfor er jeg litt forvirret.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli Nå er kanskje ikke to sykluser så mye enda, så ville latt det gå litt til, men hvis dere ikke får det til innen rimelig tid er mitt beste tips til dere å ta en fertilitetsutredning av deg og mannen privat. Dere fyller ikke vilkårene enda for å få det gjennom det offentlige, og der er det vel også ventetid. Det koster rundt 3000 kroner privat. Vi gjorde det etter et halvt år tid med prøving, og jeg er utrolig glad for at vi gjorde det: da fikk vi beskjed om at mannen hadde svært dårlig sædkvalitet, og i stedet for å forsøke i et halvt år til, så vente på utredning, ble vi henvist direkte til ivf behandling. Er det ikke noe får dere også en bekreftelse på det som også kan føre til at dere slapper av og ikke bekymrer dere unødvendig. Ønsker dere lykke til med prøvingen ❤️ Anonymkode: 2010d...37a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli Skjønner utrolig godt at du føler på det. Selv om det enda er ganske mange måneder til dere regnes som infertile, så skjønner jeg at du kan bli frustrert allerede nå. Jeg begynte også å kjenne på det etter 6-7 mnd. Selv om jeg etter 2 år som prøver ser at 6-7 mnd ikke er så lenge. Men da følte jeg jo ar vi hadde prøvd veldig lenge. Ser en over foreslå å ta utredning privat og det er ikke en dårlig ide. Utredning hos oss viser at mannen har lav mobilitet i spermen og det da ikke er rart at vi ikke har fått det til om sædcellene ikke når frem til egget. Og henvisning og utredning har tatt lang tid! Vi ble henvist våren 2025 og skal i gang med behandling i høsten 2026, altså 1 år med henvisning og utredning. Så sett i etterkant skulle jeg ønske at vi hadde betalt for utredning tidligere, da hadde vi ikke måttet vente så lenge. Vi visste jo om min PMOS (mild), men hovedårsaken er nok kanskje hos mannen. Ikke tenk at det er fordi du stresser. Vet de fleste som skriver dette gjør det for å skape håp om at det skal gå seg til. De mener godt! Men det man sitter igjen med er gjerne følelsen av at det er ens egen feil at man ikke blir gravid fordi man stresser. Håper virkelig det går for dere snart og at dere slipper å bli ufrivillig barnløse! ❤️ Det unner jeg ingen! Anonymkode: 10326...cb7 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli FlyingTiger skrev (1 time siden): De siste 3-4 månedene har jeg fått stabil syklus, røyker ikke, er fysisk aktiv og spiser sunt. Så derfor er jeg litt forvirret. Men det er jo egentlig da fra de siste tre-fire mnd du kan begynne og telle prøvetiden dere har holdt på. For de fleste kan det ta noen måneder. Skal jeg dele noen erfaringer fra mitt og venninner og kollegers liv? Så ser du hvor ulike vi er :- ) For meg tok det seks måneder å bli gravid. For en venninne tok det bare 2-3 mnd for hver av hennes tre unger. For en annen venninne tok det null måneder, de ble gravide med kondom, uten å prøve. En kollega av meg og samboeren hennes hadde bestemt seg for å skaffe barn, og satte i gang. Året gikk, to år, tre år, og etter fire års prøving uten resultater, gikk de til lege og gjennomførte prøverørsforsøk. Hun ble gravid, og var overlykkelig. Barnet ble født og de storkoste seg. Ingen av dem tenkte på prevensjon, for de kunne jo ikke bli gravide, ikke sant...? Så etter to måneder (!) etter fødselen oppdaget hun noen små kjennetegn hun synes hun dro kjensel på. Men tenkte at hun kunne da aldri være... men joda, en graviditetstest viste at hun hadde blitt gravid helt naturlig, bare et par måneder etter fødsel! Mirakler skjer. Hun fikk to barn innenfor ett år, og det var ikke tvillinger. Det er vel det man kaller pseudotvillinger, når unger blir født veldig tett? Dette med graviditeter er finurlige greier. Det slår til når man minst venter det i blant, uten at man prøver, og når man prøver, ja da lar det plutselig vente på seg. Jeg prøver bare å trøste deg med at det er litt tidlig for deg å bli desperat ennå. Du har enda mange måneder igjen før du har det man kan kalle "et problem". De fleste blir gravide innenfor 12 måneders aktiv prøving. Anonymkode: b6b8e...879
AnonymBruker Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli Jeg er gravid nå i andre trimester med hjelp av letrozol ❤️ Vi prøvde i ca 6 mnd uten stabil syklus, gikk til lege og fikk påvist pcos. Vi er i midten av 20-årene. Mannen sjekket sædkvalitet etter jeg fikk påvist pcos sånn at jeg ikke begynte på medisiner unødvendig, i tilfellet det var noe «galt» med han også. Startet med en tablett letrozol (husker ikke mg) i 5 dager, og hadde fått totalt tre «runder» på første tablettbrett. Vi ble ikke gravide på syklus 1 og 2 med letrozol, men det satt på siste brett🥹 Jeg tok også kosttilskudd: d vitamin, omega 3, folat og inusitol (tror ikke jeg har stavet dette riktig- kan hjelpe for pcos). Mannen tok d vitamin, omega 3 og sink. Vet ikke om det egentlig hjelper, men etter å ha sett Netflix-dokumenteren The plastic detox (som sier noe om infertilitet blant par), så stoppet vi helt med alt plast på kjøkken og bad + jeg byttet såper og deodoranter til naturlige alternativer og produkter som hadde lav hormonpåvirkning. Dette gjorde vi mellom syklus 1 og 2, og ble jo gravid på syklus 3. Kan være tilfeldigheter, men på samme tid tenker jeg mange munner drar. I tillegg reduserte vi ultraprosessert mat kraftig. I forhold til stillinger har jeg lært det ikke har noe å bety så lenge sæden kommer inn. Anonymkode: fbde0...427
Enamorada Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli FlyingTiger skrev (3 timer siden): Dette er min andre syklus hvor vi prøver å bli gravid, ved bruk av Letrozol. Jeg bruker 5 mg to ganger daglig = 10 mg hver dag i 3 dager. Disse to siste syklusene har jeg ikke blitt gravid, til tross for mye samleie i den fruktbare perioden. Vi begge er 28 år. Grunnen til hvorfor jeg fikk Letrozol var fordi jeg hadde uregelmessige sykluser, og det var vanskelig å fange eggløsningen. Før jeg fikk Letrozol har vi hatt noen få perioder hvor vi har truffet, men førte ikke til graviditet heller. Jeg lurer på når dere ble gravide etter bruk av Letrozol? Gjorde dere noe spesielt for å bli gravid til slutt? Noen vitaminer eller lignende? Er det noen spesielle stillinger ved samleie som har større sjangs til å føre til graviditet? Takk for hjelpen! Ikke ha for mye sex. Annen hver dag eller en-to ganger akkurat ved EL skal holde. La sæden bli konsentrert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå