Gå til innhold

Donasjoner til brannofrene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De lokale facebook gruppene i og rundt Drammen flommer over av folk som vil tømme sin egen bod og bli kvitt gammelt rask, mens de fremstår som snille ovenfor de som er rammet av brannen. En hadde funnet frem" gamle blader og dvd'er som barn kunne få" ( hvilke barn ser på dvd i 2026??) Andre legger ut bilder av gamle barneseter til bil og flekkete puter og dyner... Hadde du tatt imot noe som ser ut som det kommer direkte fra frelsesarmeens klescontainer fra fremmende, eller hadde du hatt det litt skrint noen dager og avventet forsikringen din??( som jeg håper de fleste har) skulle tro at å få tak over hodet var viktigere enn masse dritt fra fremmede? 

Anonymkode: 22f72...a63

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, det dreier seg vel om et genuint ønske om å hjelpe? 🤷‍♀️

Tipper de rammede har annet å tenke på enn hasteinnkjøp av alt fra A til Å.

Anonymkode: ef327...208

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Man vet aldri hva folk tenker. Kanskje han som gav bort DVD faktisk tror at noen ser på det i disse dager? Eller at det er bedre enn å ikke se på noe? Ergo, personen er kanskje gammel og vet ikke hva streaming er?

Men noen er ganske frekke og kan gi bort ting de egentlig burde vite at er søppel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok helt klart noen som ser det som en anledning til å bli kvitt gammelt skrot, ja.

Anonymkode: fb9f8...212

Skrevet (endret)

Uansett er dette noe for forsikringsselskapene. Hadde det vært meg som var rammet, hadde jeg shoppet i dag. Og på mandag. Så må man se litt an hva en skal gjøre. Å ta imot brukte klær fra naboer hadde i alle fall vært uaktuelt.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet

Det er greit å vente på forsikringen, men det hjelper ikke å få dekket alt av forsikringen når det tar lang tid få kjøpt inn alt. Selv med penger på konto, så er det ikke lett få kjøpt inn klær til voksne og barn, bil og barneseter, dyner og puter, møbler, og annet man trenger. Å få noe man kan bruke midlertidig kan redusere mye stress. Barnesete f.eks, kanskje noen har fått låne en bil, og med nettopp ett gammelt barnesete kan de ta med barnet på handling, så barnet får nye klær. En dyne som har noen flekker som blir skjult av trekk, så kan man heller prioritere handle inn nødvendige møbler. 

Det er lett å glemme at dette er mennesker som har mistet alt, og det vil ta dagesvis å kjøpe inn alt, selv om de har penger på konto. Husker noen av de evakuerte fra Gjerdum også sa at de heller ville ha noen brukte bh'er, fordi de ikke hadde krefter til å dra ut å shoppe midt i krisen. 

Jeg ville heller tatt i mot noen klær med bruksmerker, dyne med flekker, eller en 10 år gammel pc, så jeg kunne fokusert på å finne meg ett sted å bo. Forsikring bistår ja, men forsikringen stiller ikke med permanent bolig i morgen. 

Anonymkode: cb899...012

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette negative samfunnet altså.. la nå mennesker få vise medmenneskelighet. 

Hva er egentlig galt med at folk tilbyr seg når katastrofen er ute?

Det er jo helt frivillig å ta i mot noe som helst. At situasjonen utnyttes for å bli skrot tviler jeg på.

Anonymkode: 9b9b7...f6c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde faktisk vært mer skeptisk til Spleis innsamlinger og annet som har med penger å gjøre. En vet aldri om noen forsøker å utnytte andre sin sårbare situasjon til egen vinning.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at folk har forsikringene sine i orden

Anonymkode: 7bb39...f16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette negative samfunnet altså.. la nå mennesker få vise medmenneskelighet. 

Hva er egentlig galt med at folk tilbyr seg når katastrofen er ute?

Det er jo helt frivillig å ta i mot noe som helst. At situasjonen utnyttes for å bli skrot tviler jeg på.

Det er ingen som nekter folk å vise medmenneskelighet.

Men det er naiv å tro at noen ikke benytter sjansen til å bli kvitt skrot.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Regner med at folk har forsikringene sine i orden

Anonymkode: 7bb39...f16

Vi går da håpe de fleste har alt i orden men det er jo alltid noen som ikke har forsikret seg.

Ellers så hadde ikke jeg heller være interessert i noe brukte gamle greier. Har forsikring av en grunn og den skulle fått kjørt seg.

Anonymkode: 9ce12...a97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ingen som nekter folk å vise medmenneskelighet.

Men det er naiv å tro at noen ikke benytter sjansen til å bli kvitt skrot.

Hvorfor skal de utnytte sjansen til å bli kvitt skrot når det er lettere å bli kvitt det på andre måter?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal de utnytte sjansen til å bli kvitt skrot når det er lettere å bli kvitt det på andre måter?

Ikke vet jeg, men jeg var med å drev en bruktbutikk i regi av det lokale idrettslaget i et par år og det var overraskede mange som valgte å kjøre søpla si til oss fremfor å kjøre den til gjenvinningsstasjonen. Vi fikk donert mye som rett og slett var søppel, det betød merarbeid med sortering, levering etc., noe det var surt å bruke dugnadstimer på.

Anonymkode: cc382...73c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vet ikke hvilken kommune du bor i, men her er det kjempedyrt å kaste på dynga. Billigere og lettere å gi bort i gave.

Anonymkode: 44631...f60

AnonymBruker
Skrevet

Fint å gi bort, men det må være helt, rent og nyttig. Det gjelder uansett grunn for å gi bort

Anonymkode: c4a7f...79f

AnonymBruker
Skrevet

Dvder er da ganske smart det, de fleste bor vel på hotell eller lignende en stund nå og har neppe tilgang på sine sedvanlige opplegg med streaming og alt men de fleste hotell har noen konferanserom og lignende der man normalt kan få spillt av nettop dvder. Tipper noen slike rom er gjort tilgjengelig som samlingssted for nettop barn og unge som trenger å få tiden til å gå.

Flere strenger å spille på altså og uansett, tanken om å gi bort noe som bare har underholdningsverdi om noe er fortsatt snill.

Uansett tanke eller ei så er det viktig at folk respekterer røde kors og lignendes beskjeder om å vente med donasjoner til de får litt klarhet i hva som er behøvd.

Anonymkode: 1eb53...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vet ikke hvilken kommune du bor i, men her er det kjempedyrt å kaste på dynga. Billigere og lettere å gi bort i gave.

50 spenn for det som får plass i personbil og 300 spenn for full henger. 

Gjenvinningsstasjonen tar i mot alt du gir den og Finn.no kan brukes uten at man trenger en katastrofe.

I Drammen kan man levere opp til 2 tonn gratis som privatperson.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle det ene utelukket det andre?

Hvis jeg var småbarnsforelder og det eneste jeg hadde igjen i hele verden var klærne jeg hadde på meg og bilen, da hadde jeg nok fint tatt imot et brukt barnesete som en midlertidig løsning, såfremt jeg var trygg på at det aldri hadde vært en kollisjon.

Forsikringsselskapene jobber helt sikkert på spreng, men noe tid vil det ta, og akkurat nå er det krise. Mange kan bo hos venner og familie, men langt fra alle, og det er ikke særlig kapasitet til å innlosjere dem andre steder om man ikke skal flere mil unna. Det blir fort midlertidige tilbud der man neppe helt uten videre kan streame Netflix på iPadene som gikk med i flammehavet.

De tilbyr ting. Det er nå ikke sånn at noen av de som har mistet huset tvinges til å ta imot ræl de ikke har nytte av. Men de har muligheten. Det skyldes ikke at ingen i Drammensregionen har hørt om forsikring, det skyldes at man gjør så godt man kan og at noen på kort sikt åpenbart har nytte av en del av det som tilbys.

Ellers har dere som babler om at dette er motivet av at det er lettere enn å kjøre ting på dynga ikke den fjerneste kontakt med virkeligheten. Selvfølgelig er det å lete gjennom, omtale og sørge for overlevering av enkeltgjenstander mer stress enn å kjøre en enkelt tur på dynga og levere de tonnene man kan levere gratis.

Anonymkode: 00632...be7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dvder er da ganske smart det, de fleste bor vel på hotell eller lignende en stund nå og har neppe tilgang på sine sedvanlige opplegg med streaming og alt men de fleste hotell har noen konferanserom og lignende der man normalt kan få spillt av nettop dvder. Tipper noen slike rom er gjort tilgjengelig som samlingssted for nettop barn og unge som trenger å få tiden til å gå.

Flere strenger å spille på altså og uansett, tanken om å gi bort noe som bare har underholdningsverdi om noe er fortsatt snill.

Uansett tanke eller ei så er det viktig at folk respekterer røde kors og lignendes beskjeder om å vente med donasjoner til de får litt klarhet i hva som er behøvd.

Anonymkode: 1eb53...8e5

Tror du virkelig at Netflix-abonnementene brant opp med husene? De aller fleste streamer vel rett fra telefon til tv (det er opplegg for det på hotell-tv'er), så hva skal folk med dvd'er?

Generelt sett er jeg skeptisk til folk som dumper søpla si i fanget på dem som akkurat har mistet hjemmet sitt. Selv hadde jeg takket nei til andres skrot.

Anonymkode: 1ec58...e0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Disse menneskene bor i Drammen kommune, og der er det altså gratis inntil to tonn. Hvilken relevans har det hva det koster hos deg? Selvfølgelig er det mye mer stress å se over, skrive om og besørge overlevering av en haug med enkeltgjenstander enn å bare hive alt ræl samlet og gratis på dynga. Kanskje er mye av det som tilbys bare dritt, men man skal virkelig være sprø for å mene at det her er motivert av kynisk utnyttelse av husløse fremfor et ønske om å hjelpe til. 

Anonymkode: 00632...be7

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...