AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Har nylig begynt å bruke Wallet når jeg betaler i dagligvarebutikker, har lagt inn kredittkort fra Bank Norwegian (ulemper?). Får opp spørsmål om jeg vil bruke Google Pay som default, aner ikke hva det innebærer. Anonymkode: 173de...a76
newman01 Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli Det er en funksjon som gjør mobilen om til et bankkort. Da kan du tæppe telefonen på kortterminaler. Samme som Apple Pay og VippsPay. Dette finnes det mye informasjon på internett om. Ulempen er at Trumf ikke registreres automatisk, men du må scanne strekkoden i kassa. Ganske kjekk funksjon 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #3 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har nylig begynt å bruke Wallet når jeg betaler i dagligvarebutikker, har lagt inn kredittkort fra Bank Norwegian (ulemper?). Får opp spørsmål om jeg vil bruke Google Pay som default, aner ikke hva det innebærer. Anonymkode: 173de...a76 Google Pay er Wallet. Default er bare foretrukket, så det er i så fall om det er foretrukket betalingsmetode, ev. kort hvis du har lagt inn flere. Ulempe akkurat her ikke noe annet enn at renter løper om du ikke betaler faktura til BN på forfall, og selvfølgelig det at bonuskort på registreres utenom hvis du har det. Anonymkode: 45f94...e05
AnonymBruker Skrevet 19. juli #4 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har nylig begynt å bruke Wallet når jeg betaler i dagligvarebutikker, har lagt inn kredittkort fra Bank Norwegian (ulemper?). Får opp spørsmål om jeg vil bruke Google Pay som default, aner ikke hva det innebærer. Anonymkode: 173de...a76 Er for å skjule detaljer om kort informasjon, en slags "man in the middle" som sørger for en potensiell svinder ikke stikker av med kortdetajler; dette er ganske nyttig, i og med det er veldig lett (pga AI) å konstruere NFC hijacking angrep (mot smart cards) og tilsvarende for magnetstripe (se https://thehackernews.com/2025/08/new-android-malware-wave-hits-banking.html) Vanlig kort er ikke lenger å anses som trygt, fordi risiko endret seg pga AI kan gjøre det som har holdt risikoen for angrep nede. Anonymkode: 30b25...ea8
AnonymBruker Skrevet 19. juli #5 Skrevet 19. juli https://gbhackers.com/hackers-exploit-nfc-technology-to-steal-money/ Anonymkode: 30b25...ea8
Brunhilde Skrevet 19. juli #6 Skrevet 19. juli newman01 skrev (8 timer siden): Det er en funksjon som gjør mobilen om til et bankkort. Da kan du tæppe telefonen på kortterminaler. Samme som Apple Pay og VippsPay. Dette finnes det mye informasjon på internett om. Ulempen er at Trumf ikke registreres automatisk, men du må scanne strekkoden i kassa. Ganske kjekk funksjon Det samme gjelder vel både Rema og Coop også? Jeg bruker trumfpay når jeg handler i butikker som har trumf, da får jeg 1% ekstra trumf på alle handler. Passer for meg som ikke liker å bruke kredittkort til hverdagshandel.
newman01 Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli Brunhilde skrev (26 minutter siden): Det samme gjelder vel både Rema og Coop også? Jeg bruker trumfpay når jeg handler i butikker som har trumf, da får jeg 1% ekstra trumf på alle handler. Passer for meg som ikke liker å bruke kredittkort til hverdagshandel. Du får vel enda en prosent trumf om du kombinerer TrumfPay med Trumf kredittkort.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #8 Skrevet 19. juli Jeg benytter også BN sitt kredittkort i Google Pay, og betaler med det på alle steder, bortsett hos Coopbutikker hvor jeg bruker CoopPay og i Trumf-systemet hvor jeg benytter Trumfpay med Trumf kredittkort. Jeg har ikke med bankkort noen steder lenger, og det er så kjekt, for da blir ikke de borte. Telefonen har jeg alltid med, bortsett fra om jeg er på noen treningsturer, men da har jeg GarminPay på klokka, om det skal bli direkte krise Anonymkode: c7e8a...99f
Million Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli (endret) Brunhilde skrev (1 time siden): Det samme gjelder vel både Rema og Coop også? Jeg bruker trumfpay når jeg handler i butikker som har trumf, da får jeg 1% ekstra trumf på alle handler. Passer for meg som ikke liker å bruke kredittkort til hverdagshandel. Jeg vet ikke grunnen til at du ikke liker å bruke kredittkort til hverdagshandel som matinnkjøp, men jeg var likedan selv før. Likte ikke bruke kredittkort til matinnkjøp fordi jeg var redd for å miste kontrollen, og at jeg skulle sitte med en stor kredittkortregning etter en måned som jeg ikke hadde råd til lenger, for pengene på brukskontoen da var brukt på andre ting. Det jeg gjorde, var rett og slett å bruke regningskontoen min til å overføre fra brukskontoen hver gang jeg hadde brukt kredittkortet. Si jeg gikk og handlet mat for 1200 kr en dag. Når jeg kom hjem da, så tok jeg mobilen og overførte de 1200 kronene fra brukskontoen til regningskontoen. Dette gjorde jeg hver gang kredittkortet var brukt, for da sto jo alle pengene til regningen der, klare på regningskontoen, når kredittkortregningen kom. Da var den dekket, og kunne betales i sin helhet. Null renter, med andre ord Vet ikke om det er din grunn for å ikke bruke kredittkort til hverdags, men det var min. Jeg har fortsatt med dette. Overfører til regningskonto fra brukskonto hver gang kredittkortet er brukt, for å sikre at regningen vil bli dekket. Ev overfører jeg direkte fra brukskonto til kredittkort kontoen sånn at regningen er mindre når den kommer. Jeg liker å bruke kredittkort til alt mulig av kjøp på internett og til Wallet funksjonen på iphonen, sånn at det ikke er risiko for at bankkortet mitt (som går direkte til brukskontoen min der pengene mine står) skal kunne misbrukes hvis svindel inntreffer. Kredittkort er tryggere. Endret 19. juli av Million
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har ikke med bankkort noen steder lenger, og det er så kjekt, for da blir ikke de borte. Telefonen har jeg alltid med, bortsett fra om jeg er på noen treningsturer, men da har jeg GarminPay på klokka, om det skal bli direkte krise Anonymkode: c7e8a...99f Det er veldig kjekt. Bruker Apple Pay selv og betaler ofte med klokka (en gammel Apple Watch). Artig å se enkeltes reaksjoner når jeg kun holder klokka nær terminalen. Anonymkode: fbdf1...601
AnonymBruker Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli Hvilket problem "løser" dette. Er det for slitsomt å legge kortet på kortleseren? Anonymkode: 6afc6...19e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #12 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilket problem "løser" dette. Er det for slitsomt å legge kortet på kortleseren? Anonymkode: 6afc6...19e Man kan f.eks ha mange kort liggende i den digitale lommeboken klare til bruk. Lett å glemme lommeboka, men mobilen (eller klokka) glemmer man aldri. Anonymkode: fbdf1...601 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilket problem "løser" dette. Er det for slitsomt å legge kortet på kortleseren? Anonymkode: 6afc6...19e Slipper å ha med masse kort ut som man kan miste. Jeg slipper også faren for at noen tapper kortet mitt uten at jeg har godkjent det, da all godkjenning på telefonen foregår med enten ansiktsscanning eller fingeravtrykk Anonymkode: c7e8a...99f 1
Brunhilde Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli newman01 skrev (3 timer siden): Du får vel enda en prosent trumf om du kombinerer TrumfPay med Trumf kredittkort. Jepp, men den ofrer jeg fordi jeg, som nevnt, ikke liker å bruke kredittkort til hverdagshandel. Bare sånn jeg er. Million skrev (2 timer siden): ... Jeg liker å bruke kredittkort til alt mulig av kjøp på internett og til Wallet funksjonen på iphonen, sånn at det ikke er risiko for at bankkortet mitt (som går direkte til brukskontoen min der pengene mine står) skal kunne misbrukes hvis svindel inntreffer. Kredittkort er tryggere. Jeg bruker kredittkort til netthandel, til betaling av reiser og andre større beløp. I de årene, ganske mange etterhvert, jeg har hatt kortet har jeg ikke betalt én eneste krone i renter. Jeg har full kontroll over økonomien, men jeg kjøper allikevel ikke mat og dopapir på kreditt. 😉 Jeg har dessuten sjelden mer enn et par tusen på brukskonto, jeg ser ingen grunn til å ha mye penger på en konto tilknyttet kort.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Slipper å ha med masse kort ut som man kan miste. Jeg slipper også faren for at noen tapper kortet mitt uten at jeg har godkjent det, da all godkjenning på telefonen foregår med enten ansiktsscanning eller fingeravtrykk Anonymkode: c7e8a...99f Og hvordan er det trygt? Har vært mange saker om at folk blir stoppet på gata, truet og presset til å vippse. Det samme kan gjøres med ansiktsuttrykk / fingeravtrykk. Anonymkode: b3e21...22b
AnonymBruker Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilket problem "løser" dette. Er det for slitsomt å legge kortet på kortleseren? Anonymkode: 6afc6...19e Innimellom MÅ man bruke chippen. De som ikke har med kort, må da dra uten varer. Betal gjerne med tæpp av telefon, men ha 1 kort med deg. Anonymkode: e51fd...134
AnonymBruker Skrevet 19. juli #17 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan f.eks ha mange kort liggende i den digitale lommeboken klare til bruk. Lett å glemme lommeboka, men mobilen (eller klokka) glemmer man aldri. Anonymkode: fbdf1...601 Jeg har aldri glemt lommeboka i mitt liv, like uaktuelt som å glemme nøklene. Anonymkode: 18b49...2a6 1
newman01 Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Innimellom MÅ man bruke chippen. De som ikke har med kort, må da dra uten varer. Betal gjerne med tæpp av telefon, men ha 1 kort med deg. Anonymkode: e51fd...134 Man må aldri bruke chip på ApplePay eller GooglePay. De systemene har ikke chip. I Bulder Bank kan man tilogmed bestille virtuelle bankkort, og siden det kun er et imaginært bankkort har det ikke chip 2
Me0987 Skrevet 19. juli #19 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Innimellom MÅ man bruke chippen. De som ikke har med kort, må da dra uten varer. Betal gjerne med tæpp av telefon, men ha 1 kort med deg. Anonymkode: e51fd...134 Når MÅ man bruke chippen? Har brukt kun google wallet de to siste årene og har aldri opplevd å trenge et fysisk kort med chip. De ligger alltid en skuff hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #20 Skrevet 19. juli Jeg må bruke chip når jeg skal fylle bensin, med mindre jeg kun vil bruke bestemte pumper der jeg kan betale inne på bensinstasjonen. Men i 99 % av tilfellene klarer jeg meg uten. Anonymkode: 45f94...e05
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå