Gå til innhold

Ungdom som vaiper

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Datteren min fortalte meg at hun vaper. Har sagt jeg er skuffa og ikke liker det. Men jeg er glad hun fortalte meg det. 

Jeg håper hun tar til vett, men at jeg straffet og tar fra henne tror jeg ikke hjelper. Da vil hun gjøre det bak ryggen min uansett. Og jeg tror ikke hun kommer til meg å fortelle andre ting i fremtiden. 

Hun stoler på meg og tør å snakke om ting som er vanskelig. 

Anonymkode: 9f4c3...882

👌

Anonymkode: 03950...8d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg følger med på vipps for å se om det har gått ut penger til noe som virker litt utenom norm. 

Anonymkode: 5bd17...c8e

Var slik jeg oppdaget at min testet vaping. Verste er at jeg ble lettet, for du kan tro hva som gikk gjennom hodet mitt når jeg oppdaget et større beløp på vipps til ei random jente 🙈 

Men over til spørsmålet til trådstarter. Jeg tok en prat. Har liten tro på tvang, husker min egen tenåringsperiode, det fikk bare motsatt effekt i grunn. Vi pratet om hva det faktisk koster, både økonomisk og helse. Spurte han om han ønsker det i livet. Jeg har selv strevd med snuskjøret, vet ett og annet om den irriterende kløen en avhengighet egentlig innebærer. Nå motiveres mennesker av forskjellige ting, min er veldig opptatt av trening, resultat, bygge kropp uten juks (takk gode gud for den, i en verden hvor steroider er lett tilgjengelig). Trykket på alle knappene der. Delte egen opplevelse av hvor mye det irriterer meg av penger jeg har kastet bort på den boksen. Har ikke lyst til at den skal styre livet, alt fra panikken du kjenner når du er nesten tom en kveld. Holder det til i morgen? Vil jeg virkelig være under den «makten». Det traff, tror jeg, du kan aldri vite helt. Men han sluttet i hvert fall. 

Anonymkode: e93bb...b19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var slik jeg oppdaget at min testet vaping. Verste er at jeg ble lettet, for du kan tro hva som gikk gjennom hodet mitt når jeg oppdaget et større beløp på vipps til ei random jente 🙈 

Men over til spørsmålet til trådstarter. Jeg tok en prat. Har liten tro på tvang, husker min egen tenåringsperiode, det fikk bare motsatt effekt i grunn. Vi pratet om hva det faktisk koster, både økonomisk og helse. Spurte han om han ønsker det i livet. Jeg har selv strevd med snuskjøret, vet ett og annet om den irriterende kløen en avhengighet egentlig innebærer. Nå motiveres mennesker av forskjellige ting, min er veldig opptatt av trening, resultat, bygge kropp uten juks (takk gode gud for den, i en verden hvor steroider er lett tilgjengelig). Trykket på alle knappene der. Delte egen opplevelse av hvor mye det irriterer meg av penger jeg har kastet bort på den boksen. Har ikke lyst til at den skal styre livet, alt fra panikken du kjenner når du er nesten tom en kveld. Holder det til i morgen? Vil jeg virkelig være under den «makten». Det traff, tror jeg, du kan aldri vite helt. Men han sluttet i hvert fall. 

Takk.  Var lurt. Jeg har selv røyket for mange år siden så kjenner igjen det du forteller der. Skal relatere til det. 

Med tanke på tvang. Du hadde ikke lastet vaipen?

Hvor mye koster vaip? Tenker på veske og "maskin" 

Anonymkode: 055f8...ebe

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg trenger litt råd fra andre foreldre til tenåringer. ❤️

Jeg fant to vaiper godt gjemt på rommet til datteren min på 15 år, og jeg kjenner på både skuffelse, bekymring og usikkerhet.

Jeg ønsker ikke å ødelegge tilliten mellom oss, men samtidig føler jeg at jeg må sette tydelige grenser.

Hvordan ville dere håndtert dette?

Ville dere tatt vaipene bort med en gang? Hvordan åpnet dere en slik samtale hvis dere har opplevd noe lignende?

Jeg setter stor pris på råd fra dere som har stått i dette selv. Målet mitt er ikke å straffe henne, men å møte henne på en måte som gjør at vi fortsatt kan snakke ærlig med hverandre

Det er ikke ulovlig med vaping i Norge men det er ikke lov med vaping som inneholder nikotin eller andre smaker enn tobakk. Så det er kun lov med vaping med tobakksmak sånn jeg har forstått men den må være uten nikotin 😅 

+ At det er 18 års grense! 

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis Vape oljen skal inneholde THC må dette smugles fra utlandet. Det er ikke så mange som selger dette på «gata» i Norge enda. 

Ville ikke bekymret meg for THC. Vape kan kjøpes i mange butikker i Norge og de inneholder selvfølgelig ikke THC 

Anonymkode: 61e7f...bfc

Med erfaring og nåværende arbeid med ungdom og ungdomsmiljøet på det sentrale Østlandet, så kan jeg fortelle deg at du tar feil. Det selges "overalt på gata". Man kjøper egne thcvapes med ca 200 "puff". De har blitt veldig populære, foreldre er uvitende.

Noen har selvfølgelig satt seg mer inn i det enn andre, men altfor mange tenker som deg. Ofte har de en ekte vape liggende, så det er den som bli funnet, også skjuler de andre vapes. 

Anonymkode: 92cce...614

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk.  Var lurt. Jeg har selv røyket for mange år siden så kjenner igjen det du forteller der. Skal relatere til det. 

Med tanke på tvang. Du hadde ikke lastet vaipen?

Hvor mye koster vaip? Tenker på veske og "maskin" 

Han kvittet seg med det selv, trengte bare litt tid på å mentalt innstille seg på å slutte med det. Jeg er slik selv, må først være innstilt. Når jeg først tar en beslutning fordi jeg faktisk vil, er det varig, i motsetning til «skammotivert». Nå er han voksen og kan både vape og røyke i vei uten at jeg har så mye jeg skulle sagt, men enn så lenge er det heldigvis fraværende. 

Mener beløpet jeg oppdaget var ca 800. Det var under 1000, men høyt nok til at jeg reagerte. De får tak i sånt overalt nå, hvis de vil. Han var heldigvis «naiv» nok til å ikke skjule det, for det er det en del som gjør. Mange måter å gjemme bort et slikt beløp hvis en bare er taktisk nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis Vape oljen skal inneholde THC må dette smugles fra utlandet. Det er ikke så mange som selger dette på «gata» i Norge enda. 

Ville ikke bekymret meg for THC. Vape kan kjøpes i mange butikker i Norge og de inneholder selvfølgelig ikke THC 

Anonymkode: 61e7f...bfc

Ungdommene vaper ikke vape kjøpt på butikken. 
De kjøper vape med smak av eple, bær, frukt - what not - ikke med smak av tobakk slik man får kjøpt på butikken i Norge. 

Den vapen ungdommene bruker smugles til Norge, og selges på gata

Anonymkode: 9ee81...95a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2026 den 20.23):

Spør fordi jeg er veldig usikker.  Kaster jeg de så kjøpes det vel nytt ? 

Jeg hadde tatt de med meg å lagt de på kjøkkenet. Synlig.

Ognår jeg vet hun hadde sett de så hadde jeg gitt klar beskjed at sånne er brannfarlige og skal ikke i huset. Om hu vil etse opp lungene sine, så viser det bare at hun ikke er så moden som jeg trodde hun var så her må vi vurdere å innføre noen nye regler på innetid. Så hadde jeg spurt om hun hadde ett forslag på hvor mye tidligere hun skulle være hjemme. Også hadde jeg sagt meg uenig og doblet tiden, samtidig som jeg hadde gitt beskjed om at når hun beviser at hun tar kloke valg så får hun den gamle innetiden tilbake. 

Når hun gir skylden på venninna så hadde jeg spurt hvem fordi jeg skal ringe foreldrene. Sier hun at hun ikke vil si det så sier jeg at da ringer jeg alle og gir beskjed. 

Altså, tilliten er allerede brutt. Her er det konsekvensen du må utføre. 

Anonymkode: 19b32...488

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ungdommene vaper ikke vape kjøpt på butikken. 
De kjøper vape med smak av eple, bær, frukt - what not - ikke med smak av tobakk slik man får kjøpt på butikken i Norge. 

Den vapen ungdommene bruker smugles til Norge, og selges på gata

Anonymkode: 9ee81...95a

Nå kan jeg ikke uttale meg om hva ungdommen gjør. Men, som en noen og førti-åring som begynte med vape/damping for å slutte med sigaretter, så damper jeg aldri med tobakksmak. Man får kjøpt aromaer med diverse smaker som man kan tilsette basen, jeg kjøpte det i butikk i Norge for to uker siden. Det nye er at butikken ikke kan tilsette smaken, man må gjøre det selv.

Til TS, en mod koster fra et par hundrelapper og oppover. Base 199, aromaen ca 150. 

Anonymkode: a657e...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...