Gå til innhold

Ungdom som vaiper

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd fra andre foreldre til tenåringer. ❤️

Jeg fant to vaiper godt gjemt på rommet til datteren min på 15 år, og jeg kjenner på både skuffelse, bekymring og usikkerhet.

Jeg ønsker ikke å ødelegge tilliten mellom oss, men samtidig føler jeg at jeg må sette tydelige grenser.

Hvordan ville dere håndtert dette?

Ville dere tatt vaipene bort med en gang? Hvordan åpnet dere en slik samtale hvis dere har opplevd noe lignende?

Jeg setter stor pris på råd fra dere som har stått i dette selv. Målet mitt er ikke å straffe henne, men å møte henne på en måte som gjør at vi fortsatt kan snakke ærlig med hverandre

Anonymkode: 055f8...ebe

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan ville dere håndtert dette?

Ville dere tatt vaipene bort med en gang? Hvordan åpnet dere en slik samtale hvis dere har opplevd noe lignende?

Valpene har blitt fjernet øyeblikkelig.

Samtalen er kort:

Ingen hunder her.

Anonymkode: 4dd0b...d1f

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Hva med å ikke si noe først..men sett deg ned med hennes og ta alvorlig samtale om vaping...hvor farlig det er.. eventuelt vis henne bilder/ video.

Og spør om hun vaper og be henne høre ærlig...for om hun juger vil det være konsekvent. Men du blir ikke sur om har har vape eller prøvd det.

Om hun sier nei...da ville jeg sakt at du synes noe lukter på rommene og da fant du disse 

( Som da mest trolig ikke er hennes..men "vennene ' hennes 

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde ikke laget noen stor sak av det, bare sagt jeg håper det ikke er fast at de vaper

Anonymkode: 03950...8d0

• Liker 1
Skrevet

Du hadde ikke kastet de ? 

Skrevet

Vet ikke hva man skal gjøre. Er usikkert på denne vapinga. 
Men om du sier du fant dem, sier hun at hun har det for en venn. Så hva gjør man videre. Sorry dårlig svar. Jeg hadde nok ikke klart å holde det skjult at jeg fant de. Jeg hadde nok sagt noe med en gang men hva og med hvilken effekt vet jeg ikke. 

Anonymkode: 29f47...466

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke laget noen stor sak av det, bare sagt jeg håper det ikke er fast at de vaper

Du  hadde ikke kastet de

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hva man skal gjøre. Er usikkert på denne vapinga. 
Men om du sier du fant dem, sier hun at hun har det for en venn. Så hva gjør man videre. Sorry dårlig svar. Jeg hadde nok ikke klart å holde det skjult at jeg fant de. Jeg hadde nok sagt noe med en gang men hva og med hvilken effekt vet jeg ikke. 

Anonymkode: 29f47...466

Syns dette er vanskelig...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke ? Godtar du det?  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke ? Godtar du det?  

Spør fordi jeg er veldig usikker.  Kaster jeg de så kjøpes det vel nytt ? 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig normalt at tenåringer skjuler ting for foreldrene. 

Min erfaring er at det ikke nytter å ta fra dem, straffe eller noe sånt. De får til å skaffe nytt, og lærer seg å skjule det enda bedre.

Ta heller en samtale med de om hva som bekymrer deg. Spør om de vet hvor skadelig det er. Sett deg selv inn i det og snakk litt rundt hva som kan skje ved vaping.

Si gjerne at du er skuffet fordi du håpte at de ville tatt bedre valg for seg selv, men at du ikke er sint.

Vis forståelse for at de er ungdommer, blir påvirket av hverandre, vil eksperimentere. 

Dette har jeg gjort med mine. Vet at de vaper litt på fest, men at de vet hvor farlig det kan være og ikke gjør det regelmessig. De har det mest med seg fordi de andre synes de er kule, og at de kan dele den rundt. Så tror ikke det er så mye vaping, det er mer bare status å ha. 

Anonymkode: e5436...6c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde blitt slutt på lommepenger og en tlfrunde til venners foreldre om at det vapes i vennegjengen. 

Så hadde jeg gått igjennom vennelisten på snap og slettet alle hun ikke kunnet forklare vennskapet med. 

Vape kan inneholde thc, uten at det synes eller luktes.

Anonymkode: 92cce...614

Skrevet

Jeg følger med på vipps for å se om det har gått ut penger til noe som virker litt utenom norm. 

Anonymkode: 5bd17...c8e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det hadde blitt slutt på lommepenger og en tlfrunde til venners foreldre om at det vapes i vennegjengen. 

Så hadde jeg gått igjennom vennelisten på snap og slettet alle hun ikke kunnet forklare vennskapet med. 

Vape kan inneholde thc, uten at det synes eller luktes.

Anonymkode: 92cce...614

Hvis Vape oljen skal inneholde THC må dette smugles fra utlandet. Det er ikke så mange som selger dette på «gata» i Norge enda. 

Ville ikke bekymret meg for THC. Vape kan kjøpes i mange butikker i Norge og de inneholder selvfølgelig ikke THC 

Anonymkode: 61e7f...bfc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville nok vært mest interessert i hvordan hun har fått tak i de. Barrierene mellom vape og tyngre ting er for noen veldig små, det bestilles og leveres gjerne på samme måte. Når man først har fått brutt barrierene ved å kjøpe vape illegalt så er det mye enklere å kjøpe rus på samme måte. 

Anonymkode: dfcc3...3bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spør fordi jeg er veldig usikker.  Kaster jeg de så kjøpes det vel nytt ? 

Hvor får hun penger fra til å kjøpe nytt? 

Hadde gitt klar beskjed om at dette er uakseptabelt, og hadde ikke gitt en krone til noe som helst mer. Mobilabonnementet hadde blitt uten data, Internett kun til lekser osv. Har 3 barn i alderen 30 årene til tenåring, og de har alle blitt informert om konsekvensene som ville komme hvis de gjorde noe de ikke skulle.

Anonymkode: c2d39...4de

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ville nok vært mest interessert i hvordan hun har fått tak i de. Barrierene mellom vape og tyngre ting er for noen veldig små, det bestilles og leveres gjerne på samme måte. Når man først har fått brutt barrierene ved å kjøpe vape illegalt så er det mye enklere å kjøpe rus på samme måte. 

Anonymkode: dfcc3...3bc

Dette. 

Det er velkjent at de som får ungdom til å kjøpe vape også selger sterkere saker. Ta en ordentlig samtale med datteren deres og med foreldrene i vennekretsen. I mitt distrikt blir ungdommer lurt til å selge vape og når de ikke klarer det så ender de opp med gjeld til dårlige folk som lover å slette gjelden mot narkosalg.. 

Så på denne hendelsen som et godt utgangspunkt for en viktig samtale. Si rett at du fant vape på rommet hennes. Og hør hva hun har å si. Snakk sammen om hva vape er og hvor farlig det kan være, for lunger og for fremtiden. 

Anonymkode: 7bef6...567

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde gitt klar beskjed om at dette er uakseptabelt, og hadde ikke gitt en krone til noe som helst mer. Mobilabonnementet hadde blitt uten data, Internett kun til lekser osv. Har 3 barn i alderen 30 årene til tenåring, og de har alle blitt informert om konsekvensene som ville komme hvis de gjorde noe de ikke 

Sitat

.

Endret av lise1234
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde gitt klar beskjed om at dette er uakseptabelt, og hadde ikke gitt en krone til noe som helst mer. Mobilabonnementet hadde blitt uten data, Internett kun til lekser osv. Har 3 barn i alderen 30 årene til tenåring, og de har alle blitt informert om konsekvensene som ville komme hvis de gjorde noe de ikke skulle.

Anonymkode: c2d39...4de

Redd hvis jeg gjør dette så skyver jeg ho lengre og lengre vekk  . Ta vekk snap og Internett syns jeg mulig er  gå litt for langt men ja kommer til å gå igjennom vennelisten på snap 

Skrevet

Datteren min fortalte meg at hun vaper. Har sagt jeg er skuffa og ikke liker det. Men jeg er glad hun fortalte meg det. 

Jeg håper hun tar til vett, men at jeg straffet og tar fra henne tror jeg ikke hjelper. Da vil hun gjøre det bak ryggen min uansett. Og jeg tror ikke hun kommer til meg å fortelle andre ting i fremtiden. 

Hun stoler på meg og tør å snakke om ting som er vanskelig. 

Anonymkode: 9f4c3...882

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...