Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rosa Sitron skrev (5 timer siden):

Jeg merker jeg er medt nysgjerrig på hva som bygges opp igjen der. Jeg tviler på at det bygges opp igjen slik det var. Ser nesten for meg en helt ny reguleringsplan og ny type moderne boliger. Men det vil jo ende men at man blir kjøpt ut osv. Kjenner jeg vil følge med på det altså.

Det står på nettet at drammen er en smartby prosjekt så blir nok det som bygges.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
poppelopp7 skrev (1 time siden):

Det står på nettet at drammen er en smartby prosjekt så blir nok det som bygges.

Ja,men jeg lurer fortsatt på hvordan det skal foregå, hvem som tar regningen for prosjektering. Om det blir ny type bolig må vel folk kjøpes ut, spesielt om de gamle ikke lenger er lov å bygge lenger.

• Liker 1
Gjest test1e
Skrevet (endret)
Rødstrupa skrev (På 18.7.2026 den 14.26):

Man gjør seg noen tanker om hvor utsatt man kan være når husene man bor i ligger tett i tett. Dersom bygningene ikke har brannhemmende materialer fordi de er bygget i en eldre dato og at adkomst ikke er særlig  tatt  hensyn til

Det burde komme krav at man setter opp utvendig sprinkelanlegg (fasadesprinkler) på steder hvor man har bygget tett etter gamle regler. 

Akkurat i Krokstadelva ville nok muligens ikke dette ha hjulpet uansett med hetebølge og sterk vind 

(Jeg mener ellers at vi bør tenke annerledes når vi tenker på forsvaret. Jeg mener at vernepliktige og heimevernet bør trene med brannvesenet (og andre blålysetater) for å kunne bidra effektivt ved større hendelser. Her kan man lære samarbeid på alle plan. Fra organisering, samarbeid med det sivile samfunn, og at feks. brannvesenet er i stand til å sette en hel militærleir i sving ved eks. skogbrann eller flom)

Endret av test1e
Skrevet

Det bør være forbud mot tujahekker i slike boligfelt.

• Liker 3
Skrevet

Ny video viser hvor brannen kan ha startet.  Jeg vil tro den mest sannsynlig har startet i Jupiterveien 45 (eller 43).

Skrevet
Gunstein123 skrev (3 minutter siden):

Politiet har ikke en konkret mistanke om at det har skjedd noe straffbart i forbindelse med brannen, men en person har status som mistenkt.

Forsvarer om den mistenkte i brannen i Drammen: – Lei seg

Er ikke det veldig rart? Hvorfor er noen mistenkt dersom man ikke tror det har skjedd noe straffbart? 😕

• Liker 1
Skrevet
Pilaff skrev (7 minutter siden):

Er ikke det veldig rart? Hvorfor er noen mistenkt dersom man ikke tror det har skjedd noe straffbart? 😕

Det er jo det man prøver å finne ut sikkert, om det har vært opptrådt uaktsomt ol. 
Det er vanlig å sikte involverte, slik at de får rettigheter ift lovverk og slikt. 

• Liker 1
Skrevet
Pilaff skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det blir gjort for at denne personen skal ha rett på forsvarer ved avhør.

• Liker 2
Skrevet
Perine skrev (På 18.7.2026 den 19.11):

Jeg så pressekonferansen på nrk, og der nevnte de at det var ekstremt tørt, også i busker, trær og hekker. Tørre thujahekker brenner jo godt.  Litt ekstra blir det med gassflasker til gassgriller, og det er mange grunner til at brannen sprer seg. Jeg tenker også at det sikkert var mange biler som tok fyr.  Foreløpig har jeg ikke hørt noe om påtenning eller annet kriminelt.  Det var dessuten bare kjent at et par stykker manglet forsikringer.  De sa ingenting om at det gjaldt bygninger, innbo eller annet, men at det nok ville bli noen som måtte få hjelp av nav og hjelpeorganisasjoner.  Det er jo alltid noen svakerestilte som må søke hjelp slike steder.

Jeg synes så inderlig synd på de stakkars beboerne, og håper at alle får så god hjelp og støtte som mulig, både av lokalmiljø og alt det andre. Og så alle kjæledyrene da.. 

Thjua behøver ikke være tør en gang, den har en olje i seg som vlir eksplosiv ved flamme og egentlig burde vært forbudt å plante i nærheten av bebyggelse, noe brannvesen og har sagt flere ganger

• Liker 2
Skrevet
moomino skrev (47 minutter siden):

Thjua behøver ikke være tør en gang, den har en olje i seg som vlir eksplosiv ved flamme og egentlig burde vært forbudt å plante i nærheten av bebyggelse, noe brannvesen og har sagt flere ganger

Enig, det er skummelt.  Jeg så nettopp innslag på nyhetene om brannen. og tenker at mange lurer på hvordan dette går, hva som kommer til å bli bygget opp igjen, og alt man kan bekymre seg for.  

Skrevet
Gunstein123 skrev (3 timer siden):

Politiet har ikke en konkret mistanke om at det har skjedd noe straffbart i forbindelse med brannen, men en person har status som mistenkt.

Forsvarer om den mistenkte i brannen i Drammen: – Lei seg

Hvis ikke noe er fanget på kamera, eller rapportert om selv av personer i området, tviler jeg på at man noen gang kan si sikkert hva som har startet akkurat denne brannen. Hele området ser jo ut som et marslandskap.

Skrevet
Pilaff skrev (6 timer siden):

Hvis han ikke har status som mistenkt, så må han dekke advokat selv. Nå har han rett på å få dekket forsvarsadvokat. 

• Nyttig 1
Skrevet

VG har en nyhetsartikkel liggende ute nå. "Katastrofen i Krokstadelva minutt for minutt"

Et overvåkningskamera viser på lang avstand hvor sånn cirka brannen startet. (Jeg synes det minner veldig om type lithium batteri brann, men det er selvsagt bare en gjetning.)

Det er så hjerteskjærende å se de store ødeleggelsene. 😢 Tittet på dette nabolaget på Apple maps i stad, fra tiden før brannen. Det gjør så sterkt inntrykk å se hva folk har mistet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Taluno skrev (17 timer siden):

Hvis han ikke har status som mistenkt, så må han dekke advokat selv. Nå har han rett på å få dekket forsvarsadvokat. 

I tillegg utløser dette flere muligheter for politiet innen etterforskningen slik at de kan få et tydeligere bilde av hvorvidt personen har gjort noe kriminelt eller ikke. Men det er jo hyggeligere å tenke på at dette er for å ta vare på vedkommende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...