Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Håper alle som er berørt av brannen har forsikret alt de har. Det er i en slik stund man blir konfrontert med og forstår hvor viktig det er.  Det er tragisk, de har mister alt de  eier og har. Heldigvis er det ingen liv som er gått tapt. Det tar lang tid å gjenskape et hjem. Ikke lett å huske alt som er gått tapt heller. 

Man gjør seg noen tanker om hvor utsatt man kan være når husene man bor i ligger tett i tett. Dersom bygningene ikke har brannhemmende materialer fordi de er bygget i en eldre dato og at adkomst ikke er særlig  tatt særlig hensyn til. Lurer på hva som forårsaket brannen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør også være en oppvekker for andre. Enten man lever etter holdningen om at "livet skjer", eller de som velger å ikke forsikre sine eiendeler. For "det skjer jo ikke meg".

Man kan forutse brann, og derfor er det ekstremt viktig med gode forsikringer. Håper virkelig at alle hadde forsikring.

Anonymkode: 76a07...a6b

• Liker 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (17 minutter siden):

Man gjør seg noen tanker om hvor utsatt man kan være når husene man bor i ligger tett i tett. Dersom bygningene ikke har brannhemmende materialer fordi de er bygget i en eldre dato og at adkomst ikke er særlig  tatt særlig hensyn til. Lurer på hva som forårsaket brannen?

Sånne branner i eldre rekkehus sprer seg nesten alltid via taket eller gesimsen, ikke gjennom branncellebegrensende vegg. Den branncellebegrensende veggen brenner selfølgelig også tilslutt (hvis det ikke er mur eller betong), men det er den som er hovedproblemet, det er dårlige avslutninger og detaljer i takkonstruksjonen. 

Anonymkode: 24c53...de6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånne branner i eldre rekkehus sprer seg nesten alltid via taket eller gesimsen, ikke gjennom branncellebegrensende vegg. Den branncellebegrensende veggen brenner selfølgelig også tilslutt (hvis det ikke er mur eller betong), men det er IKKE den som er hovedproblemet, det er dårlige avslutninger og detaljer i takkonstruksjonen. 

Manglet et ord der ja. 

Skrevet
Rødstrupa skrev (33 minutter siden):

Håper alle som er berørt av brannen har forsikret alt de har. Det er i en slik stund man blir konfrontert med og forstår hvor viktig det er.  Det er tragisk, de har mister alt de  eier og har. Heldigvis er det ingen liv som er gått tapt. Det tar lang tid å gjenskape et hjem. Ikke lett å huske alt som er gått tapt heller. 

Lurer litt på hva du vil med dette? Finne en syndebukk? Diskutere hvor dumme noen kan være som ikke har forsikring?

Jeg tenker at uansett hva som er årsaken til at den først startet , så er det helt grusomt for de som bodde i hus nr 1. Hva nå enn årsaken er, så vil de føle på skyld. Også der de ikke har noen grunn til det.

Det jeg leser, er at brannen spredde seg raskt pga tørt og varmt vær, og dermed økt brannfare generelt. Så kanskje slike branner bør minne oss på at klimaendringer er et faktum, og at vi alle må innstille oss på å gjøre en innsats for å dempe effektene av den?

Anonymkode: 591f8...feb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer litt på hva du vil med dette? Finne en syndebukk? Diskutere hvor dumme noen kan være som ikke har forsikring?

Jeg tenker at uansett hva som er årsaken til at den først startet , så er det helt grusomt for de som bodde i hus nr 1. Hva nå enn årsaken er, så vil de føle på skyld. Også der de ikke har noen grunn til det.

Det jeg leser, er at brannen spredde seg raskt pga tørt og varmt vær, og dermed økt brannfare generelt. Så kanskje slike branner bør minne oss på at klimaendringer er et faktum, og at vi alle må innstille oss på å gjøre en innsats for å dempe effektene av den?

Jeg tolka det ikke negativt slik du gjorde men som et oppriktig håp og en tanke på alle sakene vi ser der folk ikke har forsikring. Om det er for brann, innbrudd, reise, sykdom eller dyr så er det jo saker i media hvert eneste år der folk ikke har forsikring og det er så trist.

Spleis renner over nesten av tragiske historier om folk som av ulike årsaker mangler forsikring når de trenger den mest og jeg kan iallefall inderlig godt forstå at forsikringer kan falle bort av ulike grunner. Jeg voks opp fattig og mista faren min da jeg var ni, han var ikke forsikret. De økonomiske konsekvensene av det fulgte familien min videre. Jeg er livredd for å ikke ha forsikringene i orden fordi jeg vet at det kan få kjipe konsekvenser.

Anonymkode: 34ff9...af9

Skrevet

Det brenner overalt i det område for tiden. Gamlekroa i Kongsberg brant ned, 5 små skogbranner. Boligfeltet i Krogstadelva...

35 varmegrader, alt er knusk tørt

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har fullstendig misforstått.

Skrevet

Varmen, tørken, treverket. Men framfor alt må du ikke undervurdere vinden. Flammene blir næret og forstørret av den, de fikk et dytt i ryggen, men den løfter også gjenstander og legger dem brennende ned et annet sted.

https://no.wikipedia.org/wiki/Skogbrann

Sitat

«Hoppende» brann, flyvebrann

Gnister, glør og brennende kvister og løv bæres av vinden og starter en ny brann et annet sted. På denne måten kan brannen, særlig en aktiv kronebrann i sterk vind, spre seg over veier, elver og branngater

Skrevet

Oppi hele tragedien er det et under og helt fantastisk at ingen menneskeliv har gått tapt. 

Jeg gidder ikke å spekulere i hvorfor brannen startet, men tror ikke jeg og mannen var langt unna på brenne ned nabolaget vårt i fjort. Det var knusktørt og 34 grader i ukevis, så tok grillen fyr opp etter en levegg pga ribbefett. Det var ikke mange sekunder eller minutter unna å gå helt galt. Da sto både vi og to naboer og vannet hus og vegger noen timer etter at brannvesenet hadde vært på tilsyn. Ting skjer så fort, og ekstra farlig i varmen.

Skrevet
Macro skrev (5 minutter siden):

helt fantastisk at ingen menneskeliv har gått tapt. 

kanskje mange er på ferie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...