AnonymBruker Skrevet i går, 12:12 #1 Skrevet i går, 12:12 Noen her som har opplevd å miste alt i husbrann, hvordan ble livet etterpå? Ble huset bygd opp igjen/leiligheten renovert så dere kunne flytte inn igjen? Hvor lang tid tok alt dette, hvor måtte dere bo i mellomtiden, og gikk det raskt å få hjelp av forsikringen? Føler så med de som har mistet alt nå, selv om det mirakuløst nok ikke ser ut til å ha gått menneskeliv. Men må jo bli en voldsom logistikk med så mange mennesker som trenger et nytt sted å bo. Det står vel ikke akkurat 100 boliger klare og venter på nye eiere i nærområdet, så noen må sikkert flytte lengre vekk. Kanskje tvilsomt om noen ønsker å bo der så tett i fremtiden også. Anonymkode: 24b5b...1c0
AnonymBruker Skrevet i går, 12:15 #2 Skrevet i går, 12:15 Det skjedde med noen i området jeg bor. Det som tar lengst tid er forsikringsprosessen. Så er det oppbygningen, og da bygges huset opp etter dagens standard med brannvegger mellom enhetene så det blir trygt å bo der etterpå. Anonymkode: a4cb5...b04
AnonymBruker Skrevet i går, 12:17 #3 Skrevet i går, 12:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjedde med noen i området jeg bor. Det som tar lengst tid er forsikringsprosessen. Så er det oppbygningen, og da bygges huset opp etter dagens standard med brannvegger mellom enhetene så det blir trygt å bo der etterpå. Anonymkode: a4cb5...b04 Dekker forsikringen bolig i ventetiden, og blir det da hotell eller leiebolig? Eneste "fordelen" med å miste alt er jo at det blir lettere å flytte da... men noe trenger man jo mens man venter på permanent bosted også. Anonymkode: 24b5b...1c0
AnonymBruker Skrevet i går, 12:24 #4 Skrevet i går, 12:24 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dekker forsikringen bolig i ventetiden, og blir det da hotell eller leiebolig? Eneste "fordelen" med å miste alt er jo at det blir lettere å flytte da... men noe trenger man jo mens man venter på permanent bosted også. Anonymkode: 24b5b...1c0 Ja,de dekker det. Anonymkode: 5c13f...af3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:30 #5 Skrevet i går, 12:30 Forsikring dekker nødovernatting som feks hotell i starten. Deretter dekker de utgifter til å bo, basert på det en mistet i brannen. Gjenoppbygging kan fort ta 1 år, det vil jo være avhengig av hvor skadet boligen er og om det er andre forhold en må ta hensyn til. I noen tilfeller rives boligen, i andre tilfeller kan de redde noe. Et firma som spesialiserer seg på dette henter ut alt av innbo og går gjennom dette i sine lokaler. De vasker og renser det som kan reddes, og fører lister over alt som må kastes. De kan redde de utroligste ting. En får igjen penger for det som er ødelagt, men summen avhenger av innkjøpspris og dato. En får ikke full erstatning for ting som er over en hvis alder. Dersom det er spesielle ting som feks gamle møbler, kunst vil det settes en verdi utenom. Veldig viktig å ha innboforsikring. Anonymkode: 5cc0e...938 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:46 #6 Skrevet i går, 13:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et firma som spesialiserer seg på dette henter ut alt av innbo og går gjennom dette i sine lokaler. De vasker og renser det som kan reddes, og fører lister over alt som må kastes. De kan redde de utroligste ting. En får igjen penger for det som er ødelagt, men summen avhenger av innkjøpspris og dato. En får ikke full erstatning for ting som er over en hvis alder. Dersom det er spesielle ting som feks gamle møbler, kunst vil det settes en verdi utenom. Veldig viktig å ha innboforsikring. Anonymkode: 5cc0e...938 Alt dette får en jo til å tenke at innboforsikring egentlig er ganske rimelig. Og at det er en utgift man kan være veldig glad om man aldri får behov for å kreve tilbake. Får inderlig håpe at alle de berørte var forsikret, forstår ikke at noen tør å leve uten. Anonymkode: 24b5b...1c0 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:55 #7 Skrevet i går, 13:55 Vi mistet alt i husbrann for mange år siden. Forsikring er gull! De trer inn samme dag, ordner nødovernatting. Vi bodde hos familie og slapp å bruke det, men kunne dratt rett på hotell om vi hadde behov. Samme dag fikk vi også en utbetaling som en udokumentert rundum på noen titusen kroner for å kunnne kjøpe det nødvendigste. Vi fikk en eller to slike til før vi var ferdige med å lage lister og oversikter over alt vi eide som hadde gått tapt. Kjipt å miste familiealbum, slike "mine første år"-bøker til barna og dåpsgaver, men ellers fikk vi jo erstattet alt som kunne kjøpes for penger. Anonymkode: b108f...827 4
AnonymBruker Skrevet i går, 14:06 #8 Skrevet i går, 14:06 Har opplevd 2 branner i min oppvekst. Første ble hele 2 etasje ødelagt. Da bodde vi i et brygger hus hos en nabo i 3 mnd til alt ble ordnet. Husker fortvilelsen til lillesøster mun at alle lekene var borte. Andre turen ble kjeller og deler av 1 etasje ødelagt. Alt av sports ting vi hadde ble kastet. Alt i stue og kjøkken. Mye bilder ble borte, en mine bok fra barnehagen som jeg satte pris på var ødelagt. Vi fikk gå igjenom ting de delvis hadde reddet som i dag betyr mye for meg 2 sølv skjer , en sølv kopp som var gravert og en dåpsplate med bilde av meg og 2 oldemødre. Alt av smykker jeg hadde fått i dåp og konfirmasjon var for ødelegge så eneste jeg hadde av smykke var et gulkors på anheng jeg brukte hele tiden var det jeg hadde. Husker pappa krabbet inn for å hente ut hund og katt, og brann vesenet ropte å sa de fant død mann i trappa på innsiden av døra, ble dratt ut, hadde fotavtrykk etter brannmann og helse personel fikk liv i ham. Da bodde vi i campingvogn på tomta i 1 år. Jeg bodde delvis i hos tanter og onkler i helger og ferier. Vi fikk klær osv av naboer siden vi stod der kun i natt tøy, gikk vel nesten 6 dager før vi fikk penger til å kjøpe det viktigste som klær, tannbørste, såpe osv Anonymkode: 42c54...29c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:35 #9 Skrevet i går, 14:35 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har opplevd 2 branner i min oppvekst. Første ble hele 2 etasje ødelagt. Da bodde vi i et brygger hus hos en nabo i 3 mnd til alt ble ordnet. Husker fortvilelsen til lillesøster mun at alle lekene var borte. Andre turen ble kjeller og deler av 1 etasje ødelagt. Alt av sports ting vi hadde ble kastet. Alt i stue og kjøkken. Mye bilder ble borte, en mine bok fra barnehagen som jeg satte pris på var ødelagt. Vi fikk gå igjenom ting de delvis hadde reddet som i dag betyr mye for meg 2 sølv skjer , en sølv kopp som var gravert og en dåpsplate med bilde av meg og 2 oldemødre. Alt av smykker jeg hadde fått i dåp og konfirmasjon var for ødelegge så eneste jeg hadde av smykke var et gulkors på anheng jeg brukte hele tiden var det jeg hadde. Husker pappa krabbet inn for å hente ut hund og katt, og brann vesenet ropte å sa de fant død mann i trappa på innsiden av døra, ble dratt ut, hadde fotavtrykk etter brannmann og helse personel fikk liv i ham. Da bodde vi i campingvogn på tomta i 1 år. Jeg bodde delvis i hos tanter og onkler i helger og ferier. Vi fikk klær osv av naboer siden vi stod der kun i natt tøy, gikk vel nesten 6 dager før vi fikk penger til å kjøpe det viktigste som klær, tannbørste, såpe osv Anonymkode: 42c54...29c Har du tenkt noe over hvorda6det kunne brenne to ganger i løpet av oppveksten din? Var det kun uheldig? Anonymkode: 70b4b...20a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:40 #10 Skrevet i går, 14:40 Jeg kjenner to stk som ikke har forsikring på noe. Men å dra på ferie har de penger til! Ene har ikke reiseforsikring engang det er heilt sykt Anonymkode: fbb07...473
AnonymBruker Skrevet i går, 15:21 #11 Skrevet i går, 15:21 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har du tenkt noe over hvorda6det kunne brenne to ganger i løpet av oppveksten din? Var det kun uheldig? Anonymkode: 70b4b...20a Første var pipebrann, som startet på loftet, feier hadde vært der 2 dager før, men ikke sett sprekk i teglstein. Så ble da satt opp ny pippe etterpå Andre var en elektrisk feil i et taklys Anonymkode: 42c54...29c
AnonymBruker Skrevet i går, 15:23 #12 Skrevet i går, 15:23 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg kjenner to stk som ikke har forsikring på noe. Men å dra på ferie har de penger til! Ene har ikke reiseforsikring engang det er heilt sykt Anonymkode: fbb07...473 Får egentlig helt sjokk når jeg hører folk ikke har innbo eller forsikring på bolig de eier. Hørte en si at han hadde jo ikke ting med verdi. Spurte jeg da om han hadde til ny tv, kjøleskap,komfyr vaskemaskin osv hvis det tok fyr. Når jeg viste ham regnestykket for å få tak i alt da tegnet han innbo Anonymkode: 42c54...29c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:23 #13 Skrevet i går, 16:23 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Får egentlig helt sjokk når jeg hører folk ikke har innbo eller forsikring på bolig de eier. Anonymkode: 42c54...29c Ser dessverre at flere av de som er rammet nå heller ikke hadde forsikring. Med over 100 husstander føltes det dessverre uunngåelig, jeg mistenker det er flere prosent av befolkningen som ikke har. Håper denne saken kan vekke flere. Anonymkode: 24b5b...1c0 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:27 #14 Skrevet i går, 16:27 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser dessverre at flere av de som er rammet nå heller ikke hadde forsikring. Med over 100 husstander føltes det dessverre uunngåelig, jeg mistenker det er flere prosent av befolkningen som ikke har. Håper denne saken kan vekke flere. Anonymkode: 24b5b...1c0 Hvor ser du dette? Anonymkode: a29dd...7d8
AnonymBruker Skrevet i går, 16:32 #15 Skrevet i går, 16:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor ser du dette? Anonymkode: a29dd...7d8 Pressekonferanse på Tv2. Anonymkode: 24b5b...1c0
AnonymBruker Skrevet i går, 16:37 #16 Skrevet i går, 16:37 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dekker forsikringen bolig i ventetiden, og blir det da hotell eller leiebolig? Eneste "fordelen" med å miste alt er jo at det blir lettere å flytte da... men noe trenger man jo mens man venter på permanent bosted også. Anonymkode: 24b5b...1c0 Ja forsikring dekker hussly,klær alt slikt. Men fytti...verste mareritt....Bilder som du gjerne ikke har kopi av, bunader som er sydd av avdøde besteforeldre....Og det verste kjæledyret ditt😭 Uerstattelig mye😭😭 Anonymkode: 120eb...3df
AnonymBruker Skrevet i går, 16:41 #17 Skrevet i går, 16:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja forsikring dekker hussly,klær alt slikt. Men fytti...verste mareritt....Bilder som du gjerne ikke har kopi av, bunader som er sydd av avdøde besteforeldre....Og det verste kjæledyret ditt😭 Uerstattelig mye😭😭 Anonymkode: 120eb...3df Ja, håper de fleste har digitale kopier av bildene sine i våre dager. Men på samme måte som noen ikke har forsikring, har også mange ikke kopier av noe. Det med dyrene er ille å tenke på, håper de fleste har kommet unna, en del er i hvert fall funnet. Anonymkode: 24b5b...1c0
TomKrus Skrevet i går, 16:45 #18 Skrevet i går, 16:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner to stk som ikke har forsikring på noe. Men å dra på ferie har de penger til! Ene har ikke reiseforsikring engang det er heilt sykt Anonymkode: fbb07...473 Ja og det går for de flest helt greit, men en enorm økonomisk risiko om noe går galt, i verste fall blir du økonomisk ruinert ved sykdom eller ulykke eller det er enda verre konsekvenser, i Thailand ligger det vel en nordmann som var borte i en ulykke, hadde ikke forsikring og han ligger der på et sykehus uten at han kan rehabliteres, kommer seg ikke hjem og regningen i Thailand bygger seg opp. Mest sannsynlig blir han liggende der til han dør, for den regningen er det ingen som betaler for han.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Skrevet 4 timer siden Nå gikk jeg selv inn på forsikringsselskapet vi bruker og ser heldigvis at alt er i orden her. Jeg betaler også ennå min datters innboforsikring, å ikke være forsikret er mitt store mareritt Anonymkode: c4500...39e
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden Jeg har en kollega som mistet huset i brann, hele familien og kjæledyr kom seg ut, men det var midt på natten og de fikk ikke med seg mer enn det de hadde på når de gikk ut. Huset brente til grunnen, og det ble funnet svært få eiendeler etterpå, var vel bare noe kreamikkgreier som hadde klart seg. De fikk nødutbetaling fra forsikringen for å handle klær, sko, toalettsaker, skolesaker og et minimum av andre ting dagen etter brannen. Bodd en uke på hotell, og så i leid bolig til deres eget hus var bygget opp igjen, oppbyggingen gikk relativt raskt siden det var enebolig og ingenting kunne tas vare på, de hadde flyttet inn igjen innen det var gått ett år. Alt var på stell med forsikringen, ellera hadde det ikke vært så lett. Tipper dessverre vi kommer til å se mange i Krokstadelva som ikke har forsikring, og dermed ikke får igjen noe som helst. Anonymkode: e59e6...57c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå