AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:30 #1 Skrevet lørdag kl. 09:30 Jeg har bachelor og mastergrad innenfor mitt fagfelt og jeg har fast jobb. Vil gjerne jobbe med ledelse innenfor mitt fagfelt, men alle utlysninger søker personer med ledererfaring så det er vanskelig å få den erfaringen når ingen ansetter noen uten. Er det noe vits å studere ledelse et år ved siden av arbeidet eller er det bortkastet? Noen mer faktisk erfaring med dette eller som jobber med rekruttering? Anonymkode: 123e1...859
Summeer Skrevet lørdag kl. 10:09 #2 Skrevet lørdag kl. 10:09 Ikke uten arbeidserfaring tenker jeg. Man kan ha elementer av ledelse i en stilling uten å være leder. Så bygger man derfra. En ba uten erfaring og så et årsstudium i ledelse gjør deg ikke kvalifisert til en lederstilling. 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:02 #3 Skrevet lørdag kl. 11:02 Innrømmer at jeg ler litt i sjegget av 19-åringer som skal studere ledelse. De beste lederne er de som har talent og 10-20 års erfaring i et fagområde og som har de menneskelige egenskapene til å bry seg om andre, lære opp andre og ønsker at kollegaene også skal gjøre det bra. Anonymkode: dc0e4...1d3 2 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:42 #4 Skrevet lørdag kl. 11:42 Mine tanker basert på nært førti år i arbeidslivet; Hadde du hatt talent som leder så hadde du vært støvsugd fra markedet det øyeblikk du satte dine føtter i en hvilken som helst stilling, mest sannsynlig før utdanning. Eneste årsak til at man lyser ut stilling som leder er at man må eller det er mer ryddig sånn eller at det er manko. Man vil helst ikke ha inn noen som ikke allerede har fått rollen fordi de fungerer som leder. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): De beste lederne er de som har talent og 10-20 års erfaring i et fagområde og som har de menneskelige egenskapene til å bry seg om andre, lære opp andre og ønsker at kollegaene også skal gjøre det bra. Anonymkode: dc0e4...1d3 Ikke enig i at de behøver erfaring fra arbeidslivet, eller fagområdet, men det er en helt egen type personlighet. Ser det om sommeren når de unge tar over drift av butikk. Noen butikker flyter av vann og mangler grunnleggende varer, andre fungerer som før. Noen av sommervikarene står på lageret og ler og flørter med hverandre, andre går langs hyllene og følger med og passer på kassen. Slik jeg ser det så handler det om evnen til å ta ansvar og tenke fremover og handle, men uten å bli for nevrotisk og petimeter. Dette er en type som de fleste liker fordi det gagner de, og dermed støtter de vedkommende og lar seg lede. Hilsen en som har denne personligheten og har blitt forsøkt støvsugd, men som heller vil jobbe med fag Anonymkode: 3bbab...a6f 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:59 #5 Skrevet lørdag kl. 11:59 For å svare realistisk som en som rekrutterer for alle type stillinger ink lederstillinger i store bedrifter både privat og offentlig i 2026. Ja det vil hjelpe om du tar års studier i ledelsen - så sant du søker lederstilling i ditt eget fagfelt som du både har erfaring og en master innen. Fortsett å søk, også vikariater å kortere engasjement nettopp fordi det er konkret ledererfaring. De som har kommentert over her er nok ikke helt klar over forskjellen på arbeidslivet i dag kontra 10-30 år siden. Anonymkode: db1da...875 1 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:02 #6 Skrevet lørdag kl. 12:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De som har kommentert over her er nok ikke helt klar over forskjellen på arbeidslivet i dag kontra 10-30 år siden. Anonymkode: db1da...875 Jeg er en av de og jeg er i arbeidslivet enda. Vet også at det er en person som stadig utgir seg for å være alt fra adm.dir til en som headhunter og rekrutterer, her inne på forumet, og som man bør være litt varsom med å tro på. Anonymkode: 3bbab...a6f 1
Summeer Skrevet lørdag kl. 12:04 #7 Skrevet lørdag kl. 12:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å svare realistisk som en som rekrutterer for alle type stillinger ink lederstillinger i store bedrifter både privat og offentlig i 2026. Ja det vil hjelpe om du tar års studier i ledelsen - så sant du søker lederstilling i ditt eget fagfelt som du både har erfaring og en master innen. Fortsett å søk, også vikariater å kortere engasjement nettopp fordi det er konkret ledererfaring. De som har kommentert over her er nok ikke helt klar over forskjellen på arbeidslivet i dag kontra 10-30 år siden. Anonymkode: db1da...875 Joda. Er selv leder og bistår i rekrutteringsprosesser av andre ledere. Vi har unge ledere i noen avdelinger. De har kommet inn i "startstillinger" der de har tatt ansvar og bevist kvalitetene sine. De bygger vi opp med både intern og ekstern ledertrening og kursing. Når vi rekrutterer utenifra så ser vi heller etter erfaring fra ledelse enn formell utdanning.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:04 #8 Skrevet lørdag kl. 12:04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er en av de og jeg er i arbeidslivet enda. Vet også at det er en person som stadig utgir seg for å være alt fra adm.dir til en som headhunter og rekrutterer, her inne på forumet, og som man bør være litt varsom med å tro på. Anonymkode: 3bbab...a6f Legger til; Det betyr ikke at vedkommende har feil her, men man bør ikke sluke det når det kommer noen og påberoper seg stillinger og titler eller roller. Les gjerne flere tråder her inne, så går det snart frem hva jeg mener. Anonymkode: 3bbab...a6f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:37 #9 Skrevet lørdag kl. 14:37 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Innrømmer at jeg ler litt i sjegget av 19-åringer som skal studere ledelse. De beste lederne er de som har talent og 10-20 års erfaring i et fagområde og som har de menneskelige egenskapene til å bry seg om andre, lære opp andre og ønsker at kollegaene også skal gjøre det bra. Anonymkode: dc0e4...1d3 Jeg TS er ike 19 da, jeg har som jeg skrev master innenfor fagfeltet mitt, som er noe jeg har jobbet med i 15 år. Takk for svar alle sammen! Er usikker på om jeg skal studere ledelse ved siden av jobben det neste året eller om det er bortkastet. Anonymkode: 123e1...859
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:51 #10 Skrevet lørdag kl. 14:51 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg TS er ike 19 da, jeg har som jeg skrev master innenfor fagfeltet mitt, som er noe jeg har jobbet med i 15 år. Takk for svar alle sammen! Er usikker på om jeg skal studere ledelse ved siden av jobben det neste året eller om det er bortkastet. Anonymkode: 123e1...859 Men har du aldri blitt bedt om å lede noe i løpet av denne tiden? Behøver ikke være personalansvar, men prosjektledelse eller noe som helst? Be noen du jobber sammen med om å fortelle hva de tenker om deg som leder. Kan hende de er så fornøyd med deg som jobber med faget at de heller vil ha deg der og ikke har tenkt på deg som leder. Men du bør ha noen refleksjoner om dette er noe du passer til, ikke bare om det er noe du har lyst til. Du bør også tenke gjennom hvorfor du ønsker å være leder, hvis du ikke har noen erfaring. Anonymkode: 3bbab...a6f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:02 #11 Skrevet lørdag kl. 15:02 Jeg er leder, og jeg leder ledere. Derfor ansetter jeg også ledere. Lederutdanning kan ha noe å si, men det er ikke det jeg vektlegger mest. Jeg er mest opptatt av å se om vedkommende har fått utvidet ansvar i tidligere stillinger. Det kan være uformelle teamleder eller prosjektlederstillinger. Det kan være fungerende lederstillinger (vikar), eller stedfortreder. Da vet jeg at vedkommende har en personlighet som gjør at hen har blitt valgt til en slik stilling tidligere. Jeg vet også at vedkommende har erfaring med ansvar. Det kan være et pluss med ledelses-master, men ikke et must. Så mitt råd vil være å si til din nåværende leder at du ønsker mer ansvar og er åpen for alle muligheter som dukker opp. Lykke til! Anonymkode: 51e33...fc4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:29 #12 Skrevet lørdag kl. 15:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er en av de og jeg er i arbeidslivet enda. Vet også at det er en person som stadig utgir seg for å være alt fra adm.dir til en som headhunter og rekrutterer, her inne på forumet, og som man bør være litt varsom med å tro på. Anonymkode: 3bbab...a6f Haha hvis du skal påstå at jeg ikke er noe eller at jeg driver å kommenterer på andre tråder så må du nesten komme med noe konkret. Dette er mitt første svar i denne underkategoriene på dette forumet. Blir jo helt merkelig om jeg skal påstå at det er mange som sier de har "leder personlighet og stadig blir forsøkt støvsugd"... Hele svare ditt fremstår idiotisk. Anonymkode: db1da...875
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:29 #13 Skrevet lørdag kl. 15:29 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er leder, og jeg leder ledere. Derfor ansetter jeg også ledere. Lederutdanning kan ha noe å si, men det er ikke det jeg vektlegger mest. Jeg er mest opptatt av å se om vedkommende har fått utvidet ansvar i tidligere stillinger. Det kan være uformelle teamleder eller prosjektlederstillinger. Det kan være fungerende lederstillinger (vikar), eller stedfortreder. Da vet jeg at vedkommende har en personlighet som gjør at hen har blitt valgt til en slik stilling tidligere. Jeg vet også at vedkommende har erfaring med ansvar. Det kan være et pluss med ledelses-master, men ikke et must. Så mitt råd vil være å si til din nåværende leder at du ønsker mer ansvar og er åpen for alle muligheter som dukker opp. Lykke til! Anonymkode: 51e33...fc4 💯 Anonymkode: 3bbab...a6f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:30 #14 Skrevet lørdag kl. 15:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha hvis du skal påstå at jeg ikke er noe eller at jeg driver å kommenterer på andre tråder så må du nesten komme med noe konkret. Dette er mitt første svar i denne underkategoriene på dette forumet. Blir jo helt merkelig om jeg skal påstå at det er mange som sier de har "leder personlighet og stadig blir forsøkt støvsugd"... Hele svare ditt fremstår idiotisk. Anonymkode: db1da...875 Måten du svarer på er mer enn nok til at jeg velger å ikke tro deg. Det er det fint lite du får gjort med. Anonymkode: 3bbab...a6f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:34 #15 Skrevet lørdag kl. 15:34 Summeer skrev (3 timer siden): Joda. Er selv leder og bistår i rekrutteringsprosesser av andre ledere. Vi har unge ledere i noen avdelinger. De har kommet inn i "startstillinger" der de har tatt ansvar og bevist kvalitetene sine. De bygger vi opp med både intern og ekstern ledertrening og kursing. Når vi rekrutterer utenifra så ser vi heller etter erfaring fra ledelse enn formell utdanning. I hvilket fagfelt/bransjen er dette? Ts forklarer at hen har både bs og master i sitt fagfelt. Jeg mener at ts sitt utdanningsnivå i utgangspunktet sier noe om at bransjen sannsynligvis ikke rekrutterer folk uten bs og/eller master til junior stillinger en gang Det er en vesentlig forskjell på å rekruttere en butikksjef til den lokale coopen kontra en avdelingsleder for påtalejurister. Anonymkode: db1da...875
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:36 #16 Skrevet lørdag kl. 15:36 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Måten du svarer på er mer enn nok til at jeg velger å ikke tro deg. Det er det fint lite du får gjort med. Anonymkode: 3bbab...a6f Men måten du beskylder meg for noe som ikke er korrekt gjør deg vannvittig troverdig mener du? Trenger ikke at du tror på meg. Men skulle gjerne likt å sett hva det er du egentlig sikter til, siden du påstår noe om meg jeg ikke er kjent med fra tidligere. Og det er da dette jeg etterspør hos deg. Ikke at du skal tro eller ikke på meg, det spiller ingen rolle for meg en lørdags ettermiddag. Anonymkode: db1da...875
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:39 #17 Skrevet lørdag kl. 15:39 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg TS er ike 19 da, jeg har som jeg skrev master innenfor fagfeltet mitt, som er noe jeg har jobbet med i 15 år. Takk for svar alle sammen! Er usikker på om jeg skal studere ledelse ved siden av jobben det neste året eller om det er bortkastet. Anonymkode: 123e1...859 Jeg har jobbet som leder i ulike stillinger i 20 år, og valgte å ta lederutdanning ved siden av jobb for et par år siden. Tok det rett og slett for å oppdatere meg faglig fordi det er viktig for egen mestring og videre motivasjon. Jeg lærte mye - selv om det meste selvsagt var kjent stoff. Men jeg er veldig glad for den kunnskapen jeg fikk med meg videre i jobb. Jeg sier kjør på - selvsagt teller det positivt også i søkerprosesser senere. Anonymkode: 2dccf...b12 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:41 #18 Skrevet lørdag kl. 15:41 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Innrømmer at jeg ler litt i sjegget av 19-åringer som skal studere ledelse. De beste lederne er de som har talent og 10-20 års erfaring i et fagområde og som har de menneskelige egenskapene til å bry seg om andre, lære opp andre og ønsker at kollegaene også skal gjøre det bra. Anonymkode: dc0e4...1d3., Sønnen her på 21 år har nå blitt sendt på ledelse kurs . Er jobben som har meldt ham opp. De ønsker å bygge opp siden de har 2 styk som blir pensjonist om 2 år. Og de ønsker da å bruke en av de som har gått som lærling og tatt fagbrev. sønnen her har hatt jobb siden han var 14 og har mer erfaring en mange andre på 19/25 år. Anonymkode: 3fa72...c23
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:42 #19 Skrevet lørdag kl. 15:42 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde du hatt talent som leder så hadde du vært støvsugd fra markedet det øyeblikk du satte dine føtter i en hvilken som helst stilling, mest sannsynlig før utdanning. Anonymkode: 3bbab...a6f Hvordan mener du at dette skjer i praksis? At noen som begynner i oppvasken på restaurant eller som ryddehjelp på lageret som 17-åring på magisk vis blir identifisert som ledertalent og tatt under vingene på en rekrutterer og lederbygger som leder veien mot storhet og direktørstilling? I call bullshit. Anonymkode: 0f94e...cef 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:47 #20 Skrevet lørdag kl. 15:47 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan mener du at dette skjer i praksis? At noen som begynner i oppvasken på restaurant eller som ryddehjelp på lageret som 17-åring på magisk vis blir identifisert som ledertalent og tatt under vingene på en rekrutterer og lederbygger som leder veien mot storhet og direktørstilling? I call bullshit. Anonymkode: 0f94e...cef Det er 70/80 talls drømmen. Hvor disse type ting kunne skje i flere ulike bransjer og skjedde. I 2026 er det langt langt fra realiteten. Ansetter knapt bachelorgrad kandidater til junior stillinger lengre. Finnes såklart enkelte bransjer hvor du kan jobbe deg opp uten særlig formell kompetanse, sjeldent helt opp men du kan for eksempel på sikt karre deg til en butikksjefs stilling. Men akkurat det tror jeg ikke er relevant for ts, tipper hen jobber i en bransjen mer lik mitt andre avsnitt. Anonymkode: db1da...875
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå