AnonymBruker Skrevet 12. august #21 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 17.7.2026 den 22.01): Er det noe dere reagerer på? Om dere ser noen med bunadssølv som ikke hører til bunaden? Arvet bunaden til bestemor. Hun hadde søljer og mansjettknapper som egentlig ikke hører til bunaden. På den ene siden ønsker jeg å kjøpe originale søljer, på den andre siden er det jo en del affeksjonsverdi i å bruke bestemors. Hva tenker dere? Anonymkode: 213ce...324 Arvesølv er alltid greit å bruke. Anonymkode: cc63c...6a5 1
Ullvott Skrevet 25. august #22 Skrevet 25. august (endret) Jeg ser at folk sier at arvesølv alltid er "riktig", men jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig i det. Mange slags søljer passer til veldig mange bunader, det er helt greit, men det gjelder ikke alle. Det ville sett ganske rart ut om jeg brukte f.eks. "paraplysølvet" fra Bergensbunaden, en av isbjørnsøljene fra Svalbardbunaden eller Totennåla til min bunad som kommer fra Gudbrandsdalen. På samme måte ville halsknappen til bunaden min sett rar ut på en Bergensbunad. Endret 25. august av Ullvott
Hjerte Skrevet 25. august #23 Skrevet 25. august Bruk arvesølvet. Det der med riktig og feil sølv er tullete. Før i tiden fantes ikke standardisert sølv, og selv om det var stedegne tradisjoner og stil brukte man det man hadde eller fikk tak i. 2
Bella78 Skrevet 27. august #24 Skrevet 27. august Ullvott skrev (På 25.8.2026 den 17.39): Jeg ser at folk sier at arvesølv alltid er "riktig", men jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig i det. Mange slags søljer passer til veldig mange bunader, det er helt greit, men det gjelder ikke alle. Det ville sett ganske rart ut om jeg brukte f.eks. "paraplysølvet" fra Bergensbunaden, en av isbjørnsøljene fra Svalbardbunaden eller Totennåla til min bunad som kommer fra Gudbrandsdalen. På samme måte ville halsknappen til bunaden min sett rar ut på en Bergensbunad. Men det gjør ikke noe 😊 Det er viktigere å hedre den man arvet fra ved å bruke sølja, enn at det er korrekt til bunaden. Det er ikke det samme som å bare gå ut og kjøpe i hytt og pine det man synes er pent, selv om det ikke passer. 1 1 2
myntebladet Skrevet 27. august #25 Skrevet 27. august Min lokale gullsmed sa at arvesølv alltid er "lov", uavhengig av om det egentlig er riktig sølv til bunaden. Jeg bærer mitt arvesølv med stolthet til "feil" bunad! Min bunad er brodert av min farmor og jeg har min mormors arvesølv - og aldri føler jeg mer finere enn når jeg ikler meg arven etter mine to sterke bestemødre ❤️ 1 2 2
Rosa Sitron Skrevet 27. august #26 Skrevet 27. august "Feil" arvesølv er riktigere enn "rett" nyinnkjøpt sølv 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #27 Skrevet 27. august Jeg tenker at om du synes det er pent, og ønsker å bruke det, så bruker du arvesølvet du har fått med bunaden. Det er jo "riktig" for akkurat den bunaden, om det var det sølvet som ble brukt av den du arvet fra. For noen bunader er det jo sånn at det er forskjellig sølv som brukes. Og at det kan være valg både i farger, mengde, stil og størrelse. Da jeg fikk bunad på 1990 tallet, så ble alt sølv kjøpt nytt i butikk, spesielt til denne bunaden. Noe ble gitt i gave, og noe kjøpte vi selv. Vi valgte å ha "gull-løv" fordi jeg syntes det var penest. Men en av de som kjøpte i gave visste ikke det, og kjøpte med sølv-løv. Det matcher jo ikke helt, men jeg valgte likevel å beholde og bruke. Enkelte av mine søljer er også ulike både det som min mor hadde på sin bunad, og det andre etter meg fikk da de kjøpte i butikk. Jeg vurderer å bytte ut noen, fordi jeg synes de har "feil stil", og at alternative søljer er finere. Det jeg har er likefremt noe som har blitt solgt som "riktig" til min bunad i nyere tid. Jeg ser at mange som fikk bunad omtrent samtidig med meg fikk samme sølv. Anonymkode: 370a0...a1d
AnonymBruker Skrevet 27. august #28 Skrevet 27. august Min mor bruker å sølje som hun har arvet etter sin tankte. Hun er fjerde personen som bærer den. Og det er gravert inn navn på alle sammen. Jeg vil tru den begynner å nærmer seg 150 år no. Min mor har bært den i 40 år. Jeg synes ingen søljer måler seg med den. Den er aldeles nydelig. Anonymkode: 424d6...508 3
AnonymBruker Skrevet 30. august #29 Skrevet 30. august Ullvott skrev (På 25.8.2026 den 17.39): Jeg ser at folk sier at arvesølv alltid er "riktig", men jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig i det. Mange slags søljer passer til veldig mange bunader, det er helt greit, men det gjelder ikke alle. Det ville sett ganske rart ut om jeg brukte f.eks. "paraplysølvet" fra Bergensbunaden, en av isbjørnsøljene fra Svalbardbunaden eller Totennåla til min bunad som kommer fra Gudbrandsdalen. På samme måte ville halsknappen til bunaden min sett rar ut på en Bergensbunad. Arvesøljene mine er nøytrale søljer med runde løv, mansjettknapper har motiv av Leiv Eriksson, tror jeg det er. Anonymkode: 213ce...324
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå