Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noe dere reagerer på? Om dere ser noen med bunadssølv som ikke hører til bunaden?

Arvet bunaden til bestemor. Hun hadde søljer og mansjettknapper som egentlig ikke hører til bunaden. 

På den ene siden ønsker jeg å kjøpe originale søljer, på den andre siden er det jo en del affeksjonsverdi i å bruke bestemors. Hva tenker dere?

Anonymkode: 213ce...324

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjør på!

Anonymkode: dbc44...350

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ikke reagert, det er arvesølv og helt i tråd med bunad som tradisjon- og historiebærer 💜

Anonymkode: 5c387...48f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Uten tvil, bruk det du har arvet!

Anonymkode: 44961...365

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker sølvet til bergensbunaden min til fantasidrakten min

Anonymkode: 87502...186

Skrevet

Jeg syns det ser rart ut. Jeg har to bunader selv, og blander ikke sølvet. I dag mener jo folk alt går an, men det betyr ikke at det er pent. Så nylig en dame på instagram med norske aner som hadde flyttet hit og kjøpt seg bunad, og hun valgte sølv som overhodet ikke brus til bunaden til vanlig, ikke pent. 

Anonymkode: 437d6...7df

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg kan en del om bunader og spør ofte dersom jeg ser noen bruker annet sølv. Jeg spør kun fordi jeg er nysgjerrig, og jeg komplimenterer selvfølgelig alltid, det har aldri blitt tolket negativt. Folk svarer i 99% av tilfellene at de bruker sølv som er arvet fordi det betyr mye for de. Jeg synes det er veldig koselig å høre, og godt å se at gammelt sølv fremdeles blir brukt❤️

Anonymkode: c83c1...2d7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har ikke den originale søljen til min bunad, men valgte heller å ta en bunadsølje som farmor brukte som pynt på kjolene sine, og hun hadde ikke bunad.

På den måten har jeg med meg farmor når jeg har bunaden på 😍

Anonymkode: c8801...09a

• Hjerte 4
Skrevet

De aller færreste vet nøyaktig hvilket sølv som hører til hvilken bunad. Selv min egen bunad har en god del sølv som hører til og jeg har ikke full oversikt. For andre bunader har jeg virkelig ikke peiling. Så min hypotese er at det er svært få mennesker du treffer som kommer til å vite at sølvet egentlig hører til en annen bunad. Jeg ville brukt arvesølvet.

Anonymkode: 4288b...2c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I gamle dager brukte man de søljene man hadde arvet. Eventuelt de søljene som man hadde råd til. Det var ingen offentlige godkjente søljer som kun kunne brukes til en type bunad. Synes alle disse bunadsreglene er ganske tullete, de fleste bunader i Norge er nærmest fantasi drakter, kokt opp av det lokale husflidslaget etter krigen. 

Anonymkode: 31f1c...648

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det blir feil.

Skrevet

Jeg tenker at én ting er om du kjøper feil sølv med vilje fordi du synes noe sølv er finere, men arvesølv trumfer alt bunadssølv noen sinne. Bruk arvesølv! 

Anonymkode: 51627...387

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det skal jo nesten blandes litt om man følger tradisjoner for det var jo vanlig å få litt sølv til store anledninger og da gjerne fra farssiden, morssiden og når man gifta seg fra den nye familien for eksempel. Å bruke noe arvet er iallefall ikke feil, det som er feil er å la slikt ligge å støve ned fordi man tenker mer på å matche og tilpasse seg hva andre synes.

Anonymkode: e8fcd...2f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er noen bunader der man skal bruke sølvet som hører til, andre bunader er man friere med. Her i Telemark er det veldig store og spesielle søljer til bunadene. Men til min egen, Norhordland, er det mye friere. Jeg kunne også valgt Bergensbunad til konfirmasjonen, og der er det veldig spesielle søljer og pynt. De er veldig spesielle siden de ser ut som paraplyer og regndråper. Legger ved bilde av sistnevnte

Bergen- sølv i sett, hvit/ forgyldt, Vossasylv ...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det ser rart ut. Jeg har to bunader selv, og blander ikke sølvet. I dag mener jo folk alt går an, men det betyr ikke at det er pent. Så nylig en dame på instagram med norske aner som hadde flyttet hit og kjøpt seg bunad, og hun valgte sølv som overhodet ikke brus til bunaden til vanlig, ikke pent. 

Anonymkode: 437d6...7df

I dag? Min bestemors bunad som jeg har arvet er fra ca 1970. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noe dere reagerer på? Om dere ser noen med bunadssølv som ikke hører til bunaden?

Arvet bunaden til bestemor. Hun hadde søljer og mansjettknapper som egentlig ikke hører til bunaden. 

På den ene siden ønsker jeg å kjøpe originale søljer, på den andre siden er det jo en del affeksjonsverdi i å bruke bestemors. Hva tenker dere?

Aner ikke hva som hører til hvilken bunad så hadde ikke reagert

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt arvesølvet.

Anonymkode: b89bd...4f6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om jeg tenker over det er det at det er kreativt og kult 

AnonymBruker
Skrevet

En ting er at det ikke er "riktig" sølv til bunaden. En annen ting er at de forskjellige delene kanskje ikke matcher helt...?

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...