Brunello Skrevet 17 timer siden #21 Skrevet 17 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er vanlig i borettslaget her å innhente godkjenning fra nærmeste naboer før søknader sendes styret. Er styret som bestemmer til slutt, men om noen protesterer har de anledning til å legge frem argumentene sine for styret, før saken behandles. Anonymkode: 5ca15...a95 Det er en dustete praksis dere bør (som her betyr må) slutte med umiddelbart. For det skaper bare problemer. Hva gjør man om din nabo sier nei når så og si alle andre har installert? I et borettslag skal alle behandles likt. Etter at styret har godkjent det første tilfellet skal derfor alle andre også få godkjent sin søknad såfremt det ikke er saklige grunner for at enkelttilfeller behandles ulikt. Og det skal legges en ovjektiv norm til grunn, slik at varmepumper må godkjennes. Endret 17 timer siden av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #22 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Andre etasje med oppholdsrom blir ekstrem varm og har kun avtrekksvifte over komfyr for å sirkulere luft. Er generelt dårlig luftsirkulasjon pga kun små ventiler over vinduene. Solen står på 3 vinduer så og si hele dagen. Burde jeg investere i varmepumpe/AC eller utvendige persienner først? Ønsker å høre erfaringer med dette fra andre som også bor i små leiligheter som har gjort tiltak Anonymkode: bf1ed...11a Definitivt starte med utvendig skjerming. Ps, mulig jeg misforstår det du skriver om vifte, men om du ikke har to bordvifter eller to gulvvifter, så kjøp det. Det hjelper veldig ❤️ Anonymkode: f81ee...5ed
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #23 Skrevet 15 timer siden Brunello skrev (1 time siden): Det blir lite støy ute av moderne varmepumper. Joda, fra en enkelt eller på rekkehus kan jeg se den. Men vi bor jo i blokk, så det blir mye samlet sett. Men, om det blir stadig varmere er man jo ikke ute om sommeren uansett. I forrige nybygg hadde vi lyden fra rød støysone - la oss si den ble gul i øvre skala hos oss. Næringsbygget med samme avstand hadde kjøling på taket, og inni helvete for et gnål - opplevde det overgikk bilveien. Men vanskelig å si - håpet Obos hadde noen referanseprosjekter. Anonymkode: 75ecf...560
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #24 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er vanlig i borettslaget her å innhente godkjenning fra nærmeste naboer før søknader sendes styret. Er styret som bestemmer til slutt, men om noen protesterer har de anledning til å legge frem argumentene sine for styret, før saken behandles. Anonymkode: 5ca15...a95 Det er søknader til generalforsamlingen man må ha godkjenning fra naboer, ikke for å installere varmepumper eller lignende. Anonymkode: d2ff7...125
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #25 Skrevet 9 timer siden Jeg bor i en liten leilighet, firemannsbolig, kun ventiler i vinduene, ellers en terrassedør og ett vindu å åpne i stuen. Min løsning er varmepumpe, utedelen står på asfaltputer på terrassen. Søkte styret, men tok ikke kontakt med naboene siden det ikke er en sak for generalforsamlingen! Anonymkode: d2ff7...125 1
TBL12 Skrevet 9 timer siden #26 Skrevet 9 timer siden Brunello skrev (7 timer siden): Hvorfor spørre naboen? Hva hadde du gjort om de sa nei? Det er styret som bestemmer. Kan ikke være slik at man er prisgitt naboen sin i et boligselskap. Ikke uvanlig at naboene informeres før installasjon av varmepumpe. Her jeg bor kan naboene kreve varmepumpen fjernet om den lager for mye støy. Det har aldri hendt etter det jeg kjenner til. I praksis vil det kun være når det er noe feil med varmepumpen den lager så mye støy det vil være grunnlag for fjerning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå