AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Andre etasje med oppholdsrom blir ekstrem varm og har kun avtrekksvifte over komfyr for å sirkulere luft. Er generelt dårlig luftsirkulasjon pga kun små ventiler over vinduene. Solen står på 3 vinduer så og si hele dagen. Burde jeg investere i varmepumpe/AC eller utvendige persienner først? Ønsker å høre erfaringer med dette fra andre som også bor i små leiligheter som har gjort tiltak Anonymkode: bf1ed...11a
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden Du må vel søke borettslaget om å få montere utvendig solavskjerming. Anonymkode: e57d1...de4 2
enkefru Skrevet 16 timer siden #3 Skrevet 16 timer siden Ville valgt markiser/utvendige persienner dersom du har lov til det.
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden Folie mot sol og varme kan du enkelt montere på vinduene selv. Det har vi gjort. Endrer ikke fasade, så mye enklere. Anonymkode: 7bc63...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden Jeg bor i 2 etg med sol på leiligheten hele dagen. Fikk varmepumpe med kjølefunksjon i vinter og det har vært helt fantastisk. Bare å lukke vinduene og la pumpa kjøle ned leiligheten. Og deilig med jevn varme i leiligheten i vinter. Superfornøyd! Har ikke markiser, så vet ikke hva som er best å starte med. Anonymkode: 5ca15...a95
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden Jeg tenker få borettslaget til å se på screens, men det hjelper jo ikke nok. Varmepumpe gir jo utvendig støy og vibrasjon, så spørsmplet er om man egentlig ønsker den løsningen. Har sett på AC, men de bråker jo så at selv med ørepropper på natt er det poengløst. Foreløpig går det i «fryste vannflqsker foran vifte» osv, men begrenss hvor mange man har plass til. Anonymkode: 75ecf...560
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bor i 2 etg med sol på leiligheten hele dagen. Fikk varmepumpe med kjølefunksjon i vinter og det har vært helt fantastisk. Bare å lukke vinduene og la pumpa kjøle ned leiligheten. Og deilig med jevn varme i leiligheten i vinter. Superfornøyd! Har ikke markiser, så vet ikke hva som er best å starte med. Anonymkode: 5ca15...a95 Hvor monterte dere varmepumpen? Anonymkode: 75ecf...560
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Vindusfolie. Utvendig solskjerming funker best. Anonymkode: 19f2d...95e
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvor monterte dere varmepumpen? Anonymkode: 75ecf...560 Innrdelen henger på stueveggen. Utedelen henger ca 1 meter fra bakkenivå på samme yttervegg som stueveggen er. Kjøpte en modell som er veldig stillegående. Betalte litt ekstra for noen ekstra meter med rør. Anonymkode: 5ca15...a95
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Innrdelen henger på stueveggen. Utedelen henger ca 1 meter fra bakkenivå på samme yttervegg som stueveggen er. Kjøpte en modell som er veldig stillegående. Betalte litt ekstra for noen ekstra meter med rør. Anonymkode: 5ca15...a95 Sendte forspørsel til naboene om det var greit, fikk 👍 og la ved søknaden til styret. Anonymkode: 5ca15...a95
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden Har denne på ett av soverommene, men en større versjon bør også kunne fungere fint. Ellers støtter jeg folie om du ikke får endre på fasaden. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/kaldluft/klimaanlegg/klimaanlegg-025359/ Anonymkode: 5a760...7a0
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Innrdelen henger på stueveggen. Utedelen henger ca 1 meter fra bakkenivå på samme yttervegg som stueveggen er. Kjøpte en modell som er veldig stillegående. Betalte litt ekstra for noen ekstra meter med rør. Anonymkode: 5ca15...a95 Nå maser jeg: stillegående ute mener du? Vi har forsåvidt verandaer vi kunne satt det på - men blir jo endel støy ute. Anonymkode: 75ecf...560
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå maser jeg: stillegående ute mener du? Vi har forsåvidt verandaer vi kunne satt det på - men blir jo endel støy ute. Anonymkode: 75ecf...560 Begge deler. Litt lyd blir det, men hører ikke så mye. Blir som en svak susing. Anonymkode: 5ca15...a95
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Begge deler. Litt lyd blir det, men hører ikke så mye. Blir som en svak susing. Anonymkode: 5ca15...a95 Utedelen min er festet i mur, kan visst bli litt mer lyd om den festes til panel. Mer vibrasjoner i følge han som monterte min. Anonymkode: 5ca15...a95
Brunello Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Innrdelen henger på stueveggen. Utedelen henger ca 1 meter fra bakkenivå på samme yttervegg som stueveggen er. Kjøpte en modell som er veldig stillegående. Betalte litt ekstra for noen ekstra meter med rør. Anonymkode: 5ca15...a95 Håper du søkte styret. 1
Brunello Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå maser jeg: stillegående ute mener du? Vi har forsåvidt verandaer vi kunne satt det på - men blir jo endel støy ute. Anonymkode: 75ecf...560 Det blir lite støy ute av moderne varmepumper. 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Brunello skrev (4 minutter siden): Håper du søkte styret. Jada, fikk ja fra naboene først og ja fra styret etterpå. Mange i borettslaget her som har varmepumpe. Anonymkode: 5ca15...a95
Brunello Skrevet 15 timer siden #18 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jada, fikk ja fra naboene først og ja fra styret etterpå. Mange i borettslaget her som har varmepumpe. Anonymkode: 5ca15...a95 Hvorfor spørre naboen? Hva hadde du gjort om de sa nei? Det er styret som bestemmer. Kan ikke være slik at man er prisgitt naboen sin i et boligselskap. 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Andre etasje med oppholdsrom blir ekstrem varm og har kun avtrekksvifte over komfyr for å sirkulere luft. Er generelt dårlig luftsirkulasjon pga kun små ventiler over vinduene. Solen står på 3 vinduer så og si hele dagen. Burde jeg investere i varmepumpe/AC eller utvendige persienner først? Ønsker å høre erfaringer med dette fra andre som også bor i små leiligheter som har gjort tiltak Anonymkode: bf1ed...11a Det kommer vel også litt an på hva borettslaget tillater? Begge deler er jo "endring av utvendig fasade", og varmepumpe er jo noe som kan støye for naboene. (Vi får ikke lov, for selv de stillegående ansees som forstyrrende for naboer.) Vi har en del utvendig solskjerming, altså noe som hindrer sol og varme i å slippe inn. Det hjelper MYE. Så jeg ville kanskje vurdert det som første tiltak. Anonymkode: e600e...d75 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden Brunello skrev (5 minutter siden): Hvorfor spørre naboen? Hva hadde du gjort om de sa nei? Det er styret som bestemmer. Kan ikke være slik at man er prisgitt naboen sin i et boligselskap. Er vanlig i borettslaget her å innhente godkjenning fra nærmeste naboer før søknader sendes styret. Er styret som bestemmer til slutt, men om noen protesterer har de anledning til å legge frem argumentene sine for styret, før saken behandles. Anonymkode: 5ca15...a95
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå