Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 19.32):

Jeg har 3 venninner som har tatt slankeoperasjon de siste 10 årene. Alle 3 spiser mindre enn før. Men ei gjør så mye ut av det. Må hele tiden få frem hvor lite hun spiser. Er vi 4 ute å spiser så bestiller de andre mat og spiser det de klarer. Men hun sier: vet ikke hvor mye jeg klarer. Det er så store porsjoner her. 

Og når hun er ute med mannen kan hun sende snap av maten de har bestilt med teksten: Jeg klarte bare halvparten av den tallerken 

Er ikke en gang vi møtes uten at hun nevner hvor lite hun spiser 

Er dette normalt?

Anonymkode: 37de3...be6

Åh, du lurer på hvorfor ikke alle mennesker er helt like og reagerer helt likt på alle ting? Seriøst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner flere som er slankeopererte og de er selv overrasket over hvor lite mat de får i seg - sammenlignet med tidligere. Kan godt skjønne at hun nevner det innimellom, så lenge dette er nytt for henne. Hun er sikkert veldig stolt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har merket meg noe av det samme. Lurer på om grunnen kanskje kan ligge i at de hele livet enten har fått negative kommentarer på kroppen og kostholdet sitt, eller påført seg selv skam på disse områdene, så når de nå opplever å ha "kontroll" på det, blir det (bevisst eller ubevisst) viktig for dem å vise frem?

Selv  har jeg det litt motsatt: Har anoreksi, men kan føle på en trang til å "vise frem" hvor frisk jeg er. Litt sånn, "se på meg som sitter her og spiser en is, da!". Kanskje det er noe av det samme?

Endret av Gnå
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er en blitt så stor att en må til med slankeoperasjon, så har ho vel allerede hatt en spiseforstyrrelse. 

Ho er fremdeles spiseforstyrret, men nå har den endret form. 

Anonymkode: f12d3...935

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den operasjonen er veldig heftig for kroppen. 
Så jeg ville ha forholdt meg til det som at de må leve et annet liv enn andre, så man bør ta hensyn. 

Det er ikke det samme som om noen som ikke har tatt operasjonen presser sin mat situasjon på andre. Det er genuint en kjempe slitsom ting de må gjennom hver dag. De vil aldri bli mett, så de vil sikkert tenke på mat mer enn oss. De får komplikasjoner spiser de for mye eller for fort. De tåler ikke alkohol lengre. De tar ikke til seg næring som vanlig, om de ikke har en magesekk. For magesekken bryter ned maten så går det til tarmen. Men har de ingen magesekk på tarmen ta for seg jobber den ikke er bygd for. 

Anonymkode: b5f85...773

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan sammenligne med mine venninner som alltid har vært normalvektig. De sier det samme, og ingen reagerer. 

Reagerer du fordi hun plutselig omtaler mat på en måte veldig mange andre gjør? 

Jeg kan selv kommentere "vet ikke om jeg orker så mye", f.eks om Burger med fries eller en stor biff med tilbehør. Er ikke nødvendigvis fordi jeg tenker på kaloriene, men fordi jeg faktisk ikke orker så mye eller tung mat. 

Kjenner også noen som bruker slanke- sprøyter, de er åpen om det, og jeg syns ikke det er så rart de kan kommentere. For noen vil en vanlig rett oppleves mye rett og slett fordi sulten er dempet. Og for noen er det da naturlig å forklare det slik det ikke virker rart at de velger en forett, suppe eller ikke orker spise opp. For jeg ville jo syns det var rart om noen ville ut og spise, og plutselig ikke var sulten nok. Men de har jo en forklaring. 

Anonymkode: b41f5...94b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gnå skrev (9 minutter siden):

Jeg har merket meg noe av det samme. Lurer på om grunnen kanskje kan ligge i at de hele livet enten har fått negative kommentarer på kroppen og kostholdet sitt, eller påført seg selv skam på disse områdene, så når de nå opplever å ha "kontroll" på disse områdene, blir det (bevisst eller ubevisst) viktig for dem å vise frem?

Selv  har jeg det litt motsatt: Har anoreksi, men kan føle på en trang til å "vise frem" hvor frisk jeg er. Litt sånn, "se på meg som sitter her og spiser en is, da!". Kanskje det er noe av det samme?

Det er stort å spise noe når man sliter med mat. Føler det samme men har ikke spiseforstyrrelse men et annet problem som utarter seg likt.

Feiret å spise et helt vanlig måltid i dag. Det blir fint å en dag komme dit at det ikke er mange tanker rundt det og for deg også. At isen bare er en god is 🍦 ❤️

Tar de blodprøve på deg for å se om du har mangler? For om du har kan det øke angst, som igjen kan gjøre det verre å trosse sykdommen. Hos meg har det bedret seg etter jeg begynte å fylle på mine lagre. Men det tar tid da. Å det er ingen garanti, men jeg regner med er det indre i balanse så vil det hjelpe mentalt også. 

Anonymkode: b5f85...773

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan sammenligne med mine venninner som alltid har vært normalvektig. De sier det samme, og ingen reagerer. 

Reagerer du fordi hun plutselig omtaler mat på en måte veldig mange andre gjør? 

Jeg kan selv kommentere "vet ikke om jeg orker så mye", f.eks om Burger med fries eller en stor biff med tilbehør. Er ikke nødvendigvis fordi jeg tenker på kaloriene, men fordi jeg faktisk ikke orker så mye eller tung mat. 

Kjenner også noen som bruker slanke- sprøyter, de er åpen om det, og jeg syns ikke det er så rart de kan kommentere. For noen vil en vanlig rett oppleves mye rett og slett fordi sulten er dempet. Og for noen er det da naturlig å forklare det slik det ikke virker rart at de velger en forett, suppe eller ikke orker spise opp. For jeg ville jo syns det var rart om noen ville ut og spise, og plutselig ikke var sulten nok. Men de har jo en forklaring. 

Anonymkode: b41f5...94b

Ts skriver at denne ene venninnen sier det hver eneste gang de møtes. Da må denne ene venninnen tro de andre er litt mindre begavet, siden hun må «forklare» det samme om igjen hver gang.

Og synes du det er normalt å sende snap om en matporsjon og skrive at man bare spiste halvparten?

Anonymkode: 82f35...580

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2026 den 9.01):

" Ja du har vel spist din del og vel så det tidligre i livet, så det gir mening".

Anonymkode: 99109...ad1

😂 🫢

Til ts: jeg synes slike kommentarer er pinlige. Har selv slitt med overvekt siden jeg var barn og både slankeoperert meg og bruker sprøyter, det beste med periodene jeg har vært normalvektig er nettopp at mat og kropp har betydd lite i hverdagen, å bare spise uten at det er en greie hvor mye eller lite. Jeg har stadig familiemedlemmer som hele tiden må kommentere kroppen min, det er visstnok «godt ment» og aldri ondsinnede kommentarer (de sliter og har slitt selv med overvekt) - men for meg er det ikke ett kompliment å få spørsmål hver gang vi møtes om hvor mye jeg har gått ned i vekt (spesielt når jeg veier tilnærmet det samme som sist de møtte meg..)

Jeg antar dette med å fokusere så voldsomt på hvor lite en spiser er en slags fisking etter kompliment og/eller rett og slett en overkompensasjon. Kanskje har de fått fortalt store deler av livet at de spiser mye og synes derfor det nå er like selvsagt å påpeke det motsatte? 🤷‍♀️

Anonymkode: 21de1...063

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slankeoperert for snart tre år siden, og kan spise veldig små porsjoner. Spesielt middag er et problem for meg. Har omtrent gitt opp å gå ut og spise med andre enn nærmeste familie. For her er det motsatt. Det skal kommenteres og gnages om at jeg spiser alt for små porsjoner. Det er utrolig irriterende når dette blir et tema hver jævla gang. Det er ikke fysisk mulig for meg å spise mer. Kan ikke folk bare la det ligge? Jeg kommenterer ikke hvor mye de spiser, og poengterer heller ikke at jeg spiser lite. Også ansatte på restauranter vi har vært på har kommentert at mesteparten av maten ligger igjen. Nesten så de blir fornærmet.

Anonymkode: 90359...006

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts skriver at denne ene venninnen sier det hver eneste gang de møtes. Da må denne ene venninnen tro de andre er litt mindre begavet, siden hun må «forklare» det samme om igjen hver gang.

Og synes du det er normalt å sende snap om en matporsjon og skrive at man bare spiste halvparten?

Bare sånn til ære for deg sjekket jeg facebookfeeden min.

Jeg har 88 venner; 56 kvinner, 28 menn og 4  tenåringsjenter (13-15). 

I løpet av de siste fire dagene har 34 av dem postet bilde av minst et måltid (23 av dem minst et måltid daglig). 11 har postet bilde av halvspiste måltider og skrevet at de ikke orker resten, eller at det er sykt store porsjoner på x restaurant, at de ikke kan spise mer på grunn av vekta eller lignende; 4 av dem har gjort dette mer enn en gang på disse fire dagene. Disse 11 er alle normalvektige kvinner.

Så ja, jeg vil si det er vanlig. 

Anonymkode: f7197...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Spiseforstyrrelsen har bare endret form. 

Anonymkode: 938f3...c65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bare sånn til ære for deg sjekket jeg facebookfeeden min.

Jeg har 88 venner; 56 kvinner, 28 menn og 4  tenåringsjenter (13-15). 

I løpet av de siste fire dagene har 34 av dem postet bilde av minst et måltid (23 av dem minst et måltid daglig). 11 har postet bilde av halvspiste måltider og skrevet at de ikke orker resten, eller at det er sykt store porsjoner på x restaurant, at de ikke kan spise mer på grunn av vekta eller lignende; 4 av dem har gjort dette mer enn en gang på disse fire dagene. Disse 11 er alle normalvektige kvinner.

Så ja, jeg vil si det er vanlig. 

Anonymkode: f7197...4b3

Det sier strengt tatt bare noe om din bekjentskapskrets.

Ingen kvinner på min Facebookfeed poster noe om hvor mye de spiser/orker av et måltid, og det er uhyre få som lengre poster noe som helst der, langt mindre om sine matvaner eller måltider. Heldigvis, for det er uhyre uinteressant.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...