Gå til innhold

Opptatt av av hvor lite hun spiser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har 3 venninner som har tatt slankeoperasjon de siste 10 årene. Alle 3 spiser mindre enn før. Men ei gjør så mye ut av det. Må hele tiden få frem hvor lite hun spiser. Er vi 4 ute å spiser så bestiller de andre mat og spiser det de klarer. Men hun sier: vet ikke hvor mye jeg klarer. Det er så store porsjoner her. 

Og når hun er ute med mannen kan hun sende snap av maten de har bestilt med teksten: Jeg klarte bare halvparten av den tallerken 

Er ikke en gang vi møtes uten at hun nevner hvor lite hun spiser 

Er dette normalt?

Anonymkode: 37de3...be6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ganske normalt. Blir vel en slags bevissthet rundt hvor mye hun kunne spise før kontra nå. 
Man får vel tro (og håpe) det går over etter hvert 

Anonymkode: bb842...e77

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sikkert ganske normalt. Blir vel en slags bevissthet rundt hvor mye hun kunne spise før kontra nå. 
Man får vel tro (og håpe) det går over etter hvert 

Anonymkode: bb842...e77

Det har pågått i noen år allerede 

Skrevet

Jeg føler det litt annerledes. Tar wegovy og har hatt et stort vekttap. Jeg synes det kan være vanskelig å gå ut å spise med venner. Jeg har lyst pågod mat og bestiller en vanlig tallerken. Orker bare å spise litt av den, men koser meg i godt selskap. Venner kan ha det med å kommentere dette.

Anonymkode: 3cd9e...ba6

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

"Ja ja ja ja ja vi har forstått det nå at du spiser lite. Kan vi snakke om noe annet nå?".

• Liker 7
Skrevet

" Ja du har vel spist din del og vel så det tidligre i livet, så det gir mening".

Skjønner til en viss grad at de blir overrasket over hva som er normale mengder men sjokket bør jo legge seg innen rimelig tid.

Anonymkode: 99109...ad1

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Si det til henne, gjerne utenom måltider.

At hun sikkert ikke tenker på det, men den repetetive kommenteringen legger demper på selve matopplevelsen. 

Hun og dere vet jo at hun ikke kan spise normale porsjoner. 

Anonymkode: 98bec...af8

• Liker 5
Skrevet

Kanskje det er hennes måte å klare det på, så jeg ville ha vært litt raus.

Veldig mange slankeopererte klarer bare et par år før de begynner å spise for mye og sakte men sikkert ødelegger hele effekten av operasjon.

Anonymkode: 42c29...a77

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Normalt nok..

Folk snakker om alt mulig de er opptatt av for øyeblikket. Hennes greier er nok irriterende, men det er ikke som om folk som har sett "lyset" gjennom hot-yoga eller golf! er mer eller mindre normal enn henne. Det er nok bare en fase som går over. 

Anonymkode: 656d1...dbb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Flere av de jeg kjenner som har tatt slankeoperasjon og/eller sprøyter holder på sånn. Gjør et stort nummer ut av å ikke klare så mye. Men; de kompenserer for å spise mindre mat med kaloriholdig drikke og dessert 😆 Jeg trener relativt mye, så jeg spiser også dertil mye. Jeg blir ikke imponert over å spise liten tallerken. Jeg ber ofte om "dobbel grønnsaker" når jeg bestiller hovedretten, og står over desserten. (Mens de spiser 2/3 av hovedrett og en sjokoladefondant til dessert)

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig.

Det er veldig rart å tro at andre er interesserte i en oppdatering om hvor mye man orket å spise av en matrett.

Jeg har gått ned mye på den tradisjonelle metoden, men har ikke hatt behov for å gjøre andre oppmerksomme på at jeg spiser mindre porsjoner enn da jeg var overvektig. Det regner jeg med oppegående folk forstår av seg selv.

Anonymkode: 82f35...580

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er sikkert uvant for henne, og nå er hun stolt over at hun klarer å la være å spise alt - og vil gjerne skryte litt av seg selv. Jeg har også noen venninner som blir "sååå mett" og "nå trenger jeg ikke å spise før i morgen!" av en halv porsjon. Jeg har tenkt flere ganger at de kanskje har et litt anstrengt forhold til mat når de trenger å nevne det/gjøre et nummer ut av det hvert måltid. 

Anonymkode: a438d...94b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Akkurat som en venninne av meg. Det pågikk i alle år, helt til hun ble feit igjen. "Ååå er så mett, noen som vil ha resten av biffen min? Får man doggybag her, er såååå mett. Jeg bruker å ta doggybag, så spiser jeg det i kveld eller om ei uke, når jeg blir sulten igjen". 

Men nå er det på tide med ny slankeoperasjon.

Anonymkode: b3c42...8f1

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en lignende venninne «ååååh… jeg er så mett!!», «åååh, jeg bare mååååå spise så mye mat for å få i meg næringstoffene jeg trenger», «åååh, jeg glemmer alltid å spise måltider, samboeren min må passe på meg hele tiden!», «åååh… det er alt for store porsjoner!» osv., etter at hun gikk ned i vekt. Påsto at hun var blitt så overvektig før pga hun hadde spist for lite mat, så det ble bare offing og akking over hvor mye hun måtte spise for å gå ned i vekt. 

I lengden ble det litt for slitsomt for meg å være sammen med henne, for det matfokuset tok helt overhånd.

Anonymkode: 1f9f0...308

Skrevet

Så du har hatt 3 venninner som har vært så store at de har tatt operasjon?

Det er litt spesielt synes jeg

Anonymkode: adbb4...b4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Akkurat som en venninne av meg. Det pågikk i alle år, helt til hun ble feit igjen. "Ååå er så mett, noen som vil ha resten av biffen min? Får man doggybag her, er såååå mett. Jeg bruker å ta doggybag, så spiser jeg det i kveld eller om ei uke, når jeg blir sulten igjen". 

Men nå er det på tide med ny slankeoperasjon.

Anonymkode: b3c42...8f1

Får man slankeoperasjon flere ganger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så du har hatt 3 venninner som har vært så store at de har tatt operasjon?

Det er litt spesielt synes jeg

Anonymkode: adbb4...b4d

Ja, faktisk. Ei er nær venninne og de 2 andre er mer bekjente 

Kjenner faktisk flere som har tatt slankeoperasjon. En kollega og en jeg gikk på videregående med. Kanskje flere hvis jeg tenker meg mer om 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, faktisk. Ei er nær venninne og de 2 andre er mer bekjente 

Kjenner faktisk flere som har tatt slankeoperasjon. En kollega og en jeg gikk på videregående med. Kanskje flere hvis jeg tenker meg mer om 

Sært. Jeg kjenner faktisk ingen. Er det normalt i din omgangskrets?

Anonymkode: 242d3...df1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tydeligvis det🤣. Har ikke tenkt over det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det trenger jo ikke å ha med omgangskrets å gjøre. Jeg kjenner fire som er slankeopererte. Ingen av dem er i «min omgangskrets». En jeg gikk på vgs med, som jeg ikke har snakket med på 30 år, søsteren til min venninnes eksmann, en som jeg har stått på stall sammen med, og en kollega.

I tillegg kjenner jeg en som går på wegovy, min mors kusine, som er 75 år.

Folk i «min omgangskrets» er stort sett over snitt opptatt av trening og å spise råvarebasert mat og sånn sett ikke i faresonen for slankeoperasjoner.

Anonymkode: 8832a...5f3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...