Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt 4-500 for ei uke. Jeg er heldig og har en nabo som passer min katt gratis. Men skulle jeg spurt nabobarna, hadde jeg tenkt 500 for ei uke burde være en god sum. Min er ute det meste av dagen, kommer for å spise og drikke en gang til dagen, og er uansett ikke så glad i fremmede. (Hun er inne til vanlig altså, men nå på sommeren vil hun helst være ute hele døgnet)

Anonymkode: 48405...23f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kan ihvertfall ikke sammenlignes med å ha katten på et kattepensjonat, så bør ligge langt under det. 

En utekatt som bare er inne og spiser er ikke mye stell, men siden det er stas å tjene litt, så tenker jeg kr 400,- for ei uke, evt. max 500,-.

Anonymkode: 5fef4...2ed

Nei, det kan ikke sammenlignes da en sånn utekatt vil ha det utrolig mye bedre og blir utsatt for lite stress siden den får muligheten til å fortsatt være hjemme. 

Anonymkode: ef982...012

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan ikke sammenlignes da en sånn utekatt vil ha det utrolig mye bedre og blir utsatt for lite stress siden den får muligheten til å fortsatt være hjemme. 

Anonymkode: ef982...012

Og akkurat dette er et veldig godt poeng! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp passet en katt i en uke, og for å si det sånn, det tok ikke bare 10-15 i løpet av en dag! Det var innslipp, kos, litt lek, sjekk at katten hadde det bra, bytte vann og eventuelt påfyll av vann om morgenen. Så var det en sjekk midt på dagen for å se til at katten hadde det hun trengte, om hun ville ut eller fortsatt være inne, litt kos, kanskjeen godbit og litt aktivisering. Om kvelden var det samme rutine som om morgenen, bare at da skulle katten (helst) ut for natten + tømming av kattedoen. Brukte nok en time per dag, om ikke enda litt mer.

Anonymkode: 3db62...2e9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nettopp passet en katt i en uke, og for å si det sånn, det tok ikke bare 10-15 i løpet av en dag! Det var innslipp, kos, litt lek, sjekk at katten hadde det bra, bytte vann og eventuelt påfyll av *vann* om morgenen. Så var det en sjekk midt på dagen for å se til at katten hadde det hun trengte, om hun ville ut eller fortsatt være inne, litt kos, kanskjeen godbit og litt aktivisering. Om kvelden var det samme rutine som om morgenen, bare at da skulle katten (helst) ut for natten + tømming av kattedoen. Brukte nok en time per dag, om ikke enda litt mer.

* påfyll av MAT🤪

AnonymBruker
Skrevet

Jeg passer nabokatten nå i en mnd og får ikke noe for det. Er borte og slipper ut på morgen og inn på kveld + mat, vann og litt kos. 

Når nabo har sett til vår katt har vi gitt 1500kr for 3 uker og eventuelt noe godteri. (Ungdom)

Jeg som voksen forventer ikke å bli betalt for å se til en katt i noen uker. Om en ungdom gjør det, tenker jeg det er greit å betale en liten sum og håpe de gidder å bidra en annen gang det trengs. 

Anonymkode: b4728...a11

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

200 pr dag?

Dere er dyre…… det er vel nabotjeneste.

Anonymkode: 40bdb...db8

Det er ikke hva jeg hadde krevd, det er hva jeg hadde betalt for å sikre stell og omsorg. Som sagt, uansett dyrere med kommersielle alternativ og selv en tjeneste fortjener passende påskjønning. 

Anonymkode: 5713b...881

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde glatt gitt en 500 lapp.

Dette er et barn som har muligheten til å ta ansvar og tjene litt lommepenger.

Anonymkode: 082ae...8ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

150 kr dagen er veldig billig for eierne, selv om jobben ikke tar lang tid. 

Jeg ville absolutt tenkt at 1000 kr for en uke er greit. Ungdommen blir tross alt ganske bundet og må dit hver dag. 

Anonymkode: 41615...382

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler 250 pr gang for min kattevakt. Har hatt samme kattevakt i snart 10 år, hun var typ 14 da hun startet denne «jobben» og er nå i starten av 20-årene. For meg er det gull verdt å ha en fast passer, som er til å stole på. Hun er innom en gang pr dag, men hun bruker normalt å være der mer enn bare for påfyill av mat og vann. Innimellom kan hun henge hos meg et par timer og se på tv eller gjøre skolearbeid, og det er bare helt supert - da har katten selskap.

Anonymkode: b9ed9...fff

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg (voksen) passer katten til naboen tar jeg ingenting - vi kjører heller gjenytelser

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når jeg (voksen) passer katten til naboen tar jeg ingenting - vi kjører heller gjenytelser

Er litt forundret over alle her som sier at de gjør det gratis. Fint for deg det, men forventer dere at en ungdom skal gjøre det gratis? Tenker dere at en ungdom er interessert i gjentjenester fra en nabo, for å binde seg en uke eller mer i sommerferien?

Hvis ikke, så er jo disse innleggene deres helt verdiløse?

Jeg (voksen dame) kunne også helt fint vannet planter eller matet katten for naboen gratis, men jeg hadde da aldri forventet at en ungdom skulle gjøre det samme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Barn under 16 år har ikke lov til å ha ansvar for dyr alene. Dette gjelder også for dyre­pass i ferier."

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/veiledning-om-hold-av-katt

Ts, din datter på 13 år kan ikke ha ansvaret for denne katten alene!

Anonymkode: 8e084...f08

BEKLAGER, Ts!

Ser nå at du skal være med - da er det selvfølgelig greit.

Jeg synes dere skal bruke mer tid enn 10-15 minutter på katten daglig, for kattens del.

For en 13-åring (med voksen med) 300-500 kr. Om dere bruker en halvtime - time daglig, 100 kr dagen.

Anonymkode: 8e084...f08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg passet på utekaninene til naboen da jeg var på samme alder, kanskje litt yngre, to uker. Men de hadde lagt opp til at kaninene skulle ha luksusferie og plusset på masse som de vanligvis ikke gjør selv. Så jeg brukte timer hver dag på å plukke masse løvetann og kløver, ble jo ganske tomt rundt der vi bodde etterhvert. I tillegg hadde de skremt med et ugress som lignet som var ekstremt farlig og ikke måtte komme med, så jeg plukket med hjertet i halsen.

Da de kom hjem takket de og sa at jeg skulle snart få noe for det. Jeg var oppdratt til å være ydmyk så svarte "Å takk, men det går fint", men gledet meg til belønning da jeg selv kom fra et hjem der jeg fikk minimalt. Svaret mitt var jo kun høflighet. Men naboen sa kun Ok, gikk og jeg fikk ikke ett eneste øre eller ros for jobben.

Så TS, supert at du deltar og passer på at barnet ditt får det som er fortjent. Dette er jo lærdom som går begge veier, at en gir tilbake når noen hjelper deg. 

Anonymkode: 8dd15...07d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er litt forundret over alle her som sier at de gjør det gratis. Fint for deg det, men forventer dere at en ungdom skal gjøre det gratis? Tenker dere at en ungdom er interessert i gjentjenester fra en nabo, for å binde seg en uke eller mer i sommerferien?

Hvis ikke, så er jo disse innleggene deres helt verdiløse?

Jeg (voksen dame) kunne også helt fint vannet planter eller matet katten for naboen gratis, men jeg hadde da aldri forventet at en ungdom skulle gjøre det samme.

Må du roe ned, jeg skriver jo at jeg betaler ungdommen jeg bruker fast 250 pr gang. Men vi voksne i nabolaget kjører gjenytelser

AnonymBruker skrev (På 21.7.2026 den 9.53):

Jeg betaler 250 pr gang for min kattevakt. Har hatt samme kattevakt i snart 10 år, hun var typ 14 da hun startet denne «jobben» og er nå i starten av 20-årene. For meg er det gull verdt å ha en fast passer, som er til å stole på. Hun er innom en gang pr dag, men hun bruker normalt å være der mer enn bare for påfyill av mat og vann. Innimellom kan hun henge hos meg et par timer og se på tv eller gjøre skolearbeid, og det er bare helt supert - da har katten selskap.

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er en tenåring ville jeg sagt 500 kr er nok. Jeg har passet på flere katter gjennom flere somre og har aldri tatt betalt. Kattene har da hvert hos meg og de har hatt med alt av dokasse og klorestativ og mat. Har passet opp til 3 uker. 

Når man passer utekatter så krever det litt mer enn og sjekke kun 1 gang til dagen. Er rart at katten skal gå ute hele tiden mens de er borte. 

Anonymkode: ed1ad...bb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2026 den 9.59):

Må du roe ned, jeg skriver jo at jeg betaler ungdommen jeg bruker fast 250 pr gang. Men vi voksne i nabolaget kjører gjenytelser

Men da er jo ikke innlegget mitt myntet på deg, men på de som bare formidler at de gjør slikt gratis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men da er jo ikke innlegget mitt myntet på deg, men på de som bare formidler at de gjør slikt gratis. 

Det var meg du siterte

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen min får 400kr, og kan henge der på kveldene å se på tv og kose med katten. 

Betaler selv 300kr for en helg når nabojenta har vært innom å matet hønene og hentet egg. Eggene har hun solgt videre til besteforeldrene sine😃 litt mer jobb enn med katt, men hun er stadig innom her til vanlig for å kose med dem. 

Anonymkode: d6a40...db0

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...