Cognizance Skrevet 25. april 2006 #1 Skrevet 25. april 2006 Midlertidig adresseendring tar posten 900 kr per år for. Da jeg i januar skifta bosted i Bergen meldte jeg derfor varig adresseendring til posten, siden det blir billigere. Og nå har jeg fått brev fra Bergen ligningskontor om at jeg vil bli folkeregistrert i Bergen - med mindre de hører fra meg innen 8 dager, og det vil de Hvis ikke ligningskontoret viser fleksibilitet her, så ser det ut som om studenter har to valg: Enten betale masse penger til posten, eller bli tvangsflytta til studiekommunen. Hm! Noen som har vært borti dette?
Svart Katt Skrevet 25. april 2006 #2 Skrevet 25. april 2006 Jeg studerer ikke i samme by som jeg er folkeregistrert i, jeg har endret adr hos Posten, men jeg må jo ikke folkeregistreres i byen jeg studerer i for det. Studenter "bor" jo egentlig i hjemkommunen såvidt jeg har forstått. Det er jo en grunn til at vi får bortebostipend osv, så dette synes jeg høres rart ut.
liv Skrevet 25. april 2006 #3 Skrevet 25. april 2006 Du får borteboer stipend om du bytter adrese i folkeregisteret og. Har ingen ting å si for lånekassa, hvor du er registrert.
Svart Katt Skrevet 25. april 2006 #4 Skrevet 25. april 2006 Du får borteboer stipend om du bytter adrese i folkeregisteret og. Har ingen ting å si for lånekassa, hvor du er registrert. ← Ja, når jeg tenker meg om så er jo det selvfølgelig sant. Men man skal jo uansett ikke bli "tvangsflyttet" i Folkeregisteret når man er student, det er jeg ganske så sikker på.
Cognizance Skrevet 25. april 2006 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2006 Jeg fant en bestemmelse i forskriften til loven der det eksplisitt står at studenter kan velge om de vil være folkeregistrert på studiestedet eller hjemstedet.
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2006 #6 Skrevet 25. april 2006 Men må en melde flytting til posten da? Det gjorde ikke jeg sist jeg flyttet hvertfall. Jeg meldte i steden fra til alle som kunne finne på å sende meg post. Har funket helt fint det.
Svart Katt Skrevet 25. april 2006 #7 Skrevet 25. april 2006 Da ordner det seg sikkert, Cognizance. Og nei, Titta, man må ikke melde endring til posten. Det er valgfritt.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #8 Skrevet 25. april 2006 Du får borteboer stipend om du bytter adrese i folkeregisteret og. Har ingen ting å si for lånekassa, hvor du er registrert. ← Er dette riktig? I så fall, er det nytt? Jeg trodde man måtte være folkeregistrert hos foreldre jeg. Eller gjaldt det kun reisestipend?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 25. april 2006 #9 Skrevet 25. april 2006 Du trenger ikke å melde midlertidid adresseendring til posten. Meld en faktisk adresseendring til posten, men ikke til folkeregisteret. Det var i alle fall slik jeg håndterte det da jeg var student. Jeg vet også om andre studenter som ikke meldte noe som helst til posten, men bare opplyste dem som skulle sende noe om den nye adressen. De som ikke har den nye adressen, sender i stedet til deres folkeregistrerte adresse, der foreldrene bor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå