Gå til innhold

Malingspensler -bruk og kast ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes du skal lese deg opp en god del. Tror du produksjon av pensler er mindre forurensende enn restmaling, så bør du tenke om igjen. Vannbasert maling er ikke farligere for miljøet enn kjemikalier vi ellers bruker.

Tåpelig resonnement.

Anonymkode: 1082e...8a2

Enig med deg, virker ut som mange har tapt all sunn fornuft når det kommer til miljø og praktisk tankegang.

Vaske av en vannbasert maling på en pensel oppfordrer jeg alle til å gjøre istedenfor bruk og kast. Skal du ta vaskingen av pensel inn i miljøaspektet så burde kvinner kanskje slutte å vaske vekk sminken i vasken også, kanskje helt slutte med sminke og kremer.

Kanskje slutte å jogge også, på grunn av skoslitasjen.

Vask penslene med god samvittighet, om du fortsatt plages med samvittighetskvaler så kan du tørke av det meste før du vasker penselen.

Anonymkode: 01ace...0d0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger de i pose og glemmer de til de er inntørket, så kjøper jeg ny.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

pensler vaskes og ruller kastes. prøver alltid å vaske ruller men de holder på så mye farge og jeg mister tålmodigheten. 🤭

Anonymkode: 7b2f1...fab

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper kvalitet på pensler og ruller, og vasker de etter bruk. Gir de også en runde med balsam, så hårene på penselen holder seg smidig.

Har et gammelt hus som trenger gjevnlig vedlikehold, så det å kjøpe nytt for hvert prosjekt er uaktuelt.

Har penslene mine i åresvis. Favorittpenselen min er fem år i år.

Anonymkode: 3c6e7...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innendørs kjører vi Jordan, og prøver å få de rengjort. Utendørs blir det billige pensler som vi kaster når vi er ferdig å bruke de.

Anonymkode: 5e8f9...22e

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper gode koster. Vasker dem etter hvert bruk. Malingen er så lett å vaskes av nå. Det brukers jo knapt oljemaling lenger. Bare latskap å ikke vaske kostene. 

Man kan altså kaste helt brukelige redskaper, fordi man ikke gidder å vaske dem etter bruk, men Temu shoppere hater vi på? 

Anonymkode: 03c3d...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Innendørs kjører vi Jordan, og prøver å få de rengjort. Utendørs blir det billige pensler som vi kaster når vi er ferdig å bruke de.

Anonymkode: 5e8f9...22e

Hvorfor? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det egentlig lurt å vaske penslene i vasken når malingen renner ut i havet?

Anonymkode: c92f1...5a2

Alle i Norge har ikke tilkobling tol ett vannnett. 

Anonymkode: fdfec...c6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig med deg, virker ut som mange har tapt all sunn fornuft når det kommer til miljø og praktisk tankegang.

Vaske av en vannbasert maling på en pensel oppfordrer jeg alle til å gjøre istedenfor bruk og kast. Skal du ta vaskingen av pensel inn i miljøaspektet så burde kvinner kanskje slutte å vaske vekk sminken i vasken også, kanskje helt slutte med sminke og kremer.

Kanskje slutte å jogge også, på grunn av skoslitasjen.

Vask penslene med god samvittighet, om du fortsatt plages med samvittighetskvaler så kan du tørke av det meste før du vasker penselen.

Anonymkode: 01ace...0d0

Man trenger Ikke å gjette, vi vet at å vaske vannbasert maling i vasken er veldig dårlig for miljøet. Vannbasert betyr på ingen måte «mer miljøvennlig». Vannbasert akrylmaling er plast, rett og slett. 
jordan forklarer hvordan man kunne vaske pensler på en miljøvennlig måte, men ingen gjør jo det. https://www.jordanvethvordan.no/artikler/sann-rengjor-du-penselen-pa-en-baerekraftig-mate-etter-bruk/

Da er det faktisk mer miljøvennlig å bare kaste de.

Anonymkode: 59159...4f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Man trenger Ikke å gjette, vi vet at å vaske vannbasert maling i vasken er veldig dårlig for miljøet. Vannbasert betyr på ingen måte «mer miljøvennlig». Vannbasert akrylmaling er plast, rett og slett. 
jordan forklarer hvordan man kunne vaske pensler på en miljøvennlig måte, men ingen gjør jo det. https://www.jordanvethvordan.no/artikler/sann-rengjor-du-penselen-pa-en-baerekraftig-mate-etter-bruk/

Da er det faktisk mer miljøvennlig å bare kaste de.

Anonymkode: 59159...4f8

https://sortere.no/produkttype/Malepensel_og_malerull/972

En god vask forlenger livet!

Det er ingen grunn til å kaste malerutstyret når jobben er unnagjort. En god malerkost kan brukes om og om igjen. Det er både enkelt og miljøvennlig å rengjøre og oppbevare malerutstyret på en smart måte:

• Skrap og stryk av så mye maling som mulig fra penselen, kosten eller rullen.
  • Sett de i vann slik at resten av malingen får løst seg opp. Trykk penselen/kosten forsiktig ned og bøy busten i alle retninger, slik at vannet kommer til overalt. Gjenta flere ganger om nødvendig.
  • Ta ut penselen/kosten eller rullen, og vask vekk de siste malingsrestene med såpe og vann.
  • La dem gjerne tørke hengende. Da beholder kosten formen og du unngår at vann samler seg i kostehodet, noe som potensielt kan ødelegge limingen.
  • Smør inn de rene og tørre penslene med grønnsåpe før du legger dem bort.

Kilde: tavarepadetduhar.no

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vasker de med vann

Anonymkode: 5e1cf...d2e

Men får du de helt rene? Jeg vasker og vasker og det blir aldri helt klart vann. Hva er trikset? 

Anonymkode: bd630...9da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Pensler er dyrt, så jeg sparer mye på å rense dem etter bruk. 

Hvis malingen er vannløselig, og det er den meste malingen nå, vasker jeg med vann. Dytter penselen ned i rennende vann i vasken mange ganger, helt til det ikke kommer mer farge ut av penselen. Så er det bare å la den lufttørke, så er den god som ny til neste gang jeg trenger den. Kan ha en pensel like fin i årevis på denne måten.

Hvis det kreves andre løsemidler, f.eks. white-spirit, lynol eller liknende, bruker jeg det som det står på boksen at jeg skal bruke. 

Anonymkode: b6b00...042

Men er maling så bra å få i rørene? 

Anonymkode: bd630...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...