AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Når du maler interiør og vegger inne, kjøper du billige pensler og ruller og kaster etter bruk eller renser du og bruker på nytt? Hvis du renser, hva bruker du da? Anonymkode: bd630...9da
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Vasker de med vann Anonymkode: 5e1cf...d2e 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Vasker de med vann underveis. Når jeg er ferdig kaster jeg. Kjøper nye til neste prosjekt. Anonymkode: 95bda...be0 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Jeg legger de i pose underveis i prosjektet. Vasker de i vann etterpå. Anonymkode: 07b72...32a 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Kjøper billig, og kaster når jeg er ferdig med å male. Pose mens malingen tørker. Anonymkode: fdfec...c6e
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden Putter i pose underveis, og kaster når jeg er ferdig (også dyre kvalitetspensler). Anonymkode: 1ad7c...7b6 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Vasker de grundig og bruker de til å pensle julebaksten etterpå. Anonymkode: 5e9e3...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vasker de grundig og bruker de til å pensle julebaksten etterpå. Anonymkode: 5e9e3...c7d Knallbra, gjenbruk er bra. Litt ekstra 'kakestrø' på kakene er jo også helt topp🤩 Anonymkode: 07b72...32a 4
Merlin Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden Vannbasert maling , da vasker jeg dem etter at de har stått i vann noen dager. Oljebasert maling . Er det maling igjen i boksen ( 3ltr ) og fargen skal brukes senere fks hvit vindusmaling , lar jeg dem stå i boksen. I dag pusset jeg og oljet garasjeporten med Benarolje. Flere år siden sist og penselen i den halvfulle boksen fungerte som ny. Kvalitetspensler fra fks JORDAN tar jeg stort sett vare på. Billigpensler blir ofte kastet etter bruk. 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du maler interiør og vegger inne, kjøper du billige pensler og ruller og kaster etter bruk eller renser du og bruker på nytt? Hvis du renser, hva bruker du da? Anonymkode: bd630...9da Pensler er dyrt, så jeg sparer mye på å rense dem etter bruk. Hvis malingen er vannløselig, og det er den meste malingen nå, vasker jeg med vann. Dytter penselen ned i rennende vann i vasken mange ganger, helt til det ikke kommer mer farge ut av penselen. Så er det bare å la den lufttørke, så er den god som ny til neste gang jeg trenger den. Kan ha en pensel like fin i årevis på denne måten. Hvis det kreves andre løsemidler, f.eks. white-spirit, lynol eller liknende, bruker jeg det som det står på boksen at jeg skal bruke. Anonymkode: b6b00...042 1
tdm900 Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden Vannbasert maling, gjør alltid ren koster. Da er de like fine til neste runde med maling. Bruker kun Jordan koster, ute som inne. 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden Er det egentlig lurt å vaske penslene i vasken når malingen renner ut i havet? Anonymkode: c92f1...5a2
TomKrus Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når du maler interiør og vegger inne, kjøper du billige pensler og ruller og kaster etter bruk eller renser du og bruker på nytt? Hvis du renser, hva bruker du da? Anonymkode: bd630...9da Inne jeg kjøper gode pensler og vasker de for videre bruk et par ganger, ute ? På grov kledning ødelegges det meste og det brukes den sesongen jeg maler huset, så kastes de ! Mellom øktene legges de i lufttette poser slik at de er klare til neste dag.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Kjøper dyre koster og kaster etter bruk. Skyller ikke milliarder med mikroplast i vasken altså. Så dyre er ikke pensler at man trenger å vaske dem. Vasking er sykt Miljøskadelige, med mindre man skyller i bøtte og lar vannet fordampe (noe nærmest ingen gjør) Anonymkode: 9b5a5...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Kjøper kvalitetsutstyr til alt som skal se "ordentlig" ut. Kjøpte noe billig greier da vi fikset og malte på vaskerommet, men i stua og soverommene hadde vi kvalitetsutstyr. Det pakkes inn i pose mellom hvert bruk, og kastes når vi er ferdig. Innkjøp av nye pensler og ruller tas med i beregning av kostnader når vi skal til på prosjekter. Anonymkode: 05875...929 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Jeg oppbevarer mine i pose under prosjektet. Kaster etter bruk. Kjøper bare billige. Synest di dyre er så tunge å male med. Anonymkode: d8c47...b03 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden Det er så stor forskjell på resultat med billigkoster og dyre pensler, at jeg kjøper dyre pensler som jeg vasker etter bruk. Setter de i et spann med varmt vann, og deretter rengjør jeg penslene under rennende vann i vasken, og de blir som nye igjen. Om jeg bare har et opphold i malingen så surrer jeg plast rundt penselen. Anonymkode: 01ace...0d0
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden Jeg foretrekker å kjøpe billige koster og kaste de. Det finnes ikke en miljøvennlig måte å vaske malingskoster, man spyler masse mikroplast ned i sluket. Når vi er så opptatte av mikroplast at vi ikke kan bruke fleece gensere eller skjærefjøl i plast - men samtidig vasker vannbasert plastmaling rett i vasken, ja, det gjør jo ingen mening. men jeg er enig at dyre koster er bedre. Det er bare det at jeg synes at de er så pass marginalt bedre, at jeg synes det er bedre å være miljøvennlig. En fordriver derimot.. fordriver må være av bedre kvalitet men, den blir jo ikke like full av maling og mye enklere å vaske. Anonymkode: 59159...4f8
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden Har hatt penslene mine i mange år. Vasker og renser dem etter behov. Som rens bruker jeg olje og zalovann. Bli det noen stive tuster, så lar jeg dem stå i grønnsåpevann. Anonymkode: 1082e...8a2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kjøper dyre koster og kaster etter bruk. Skyller ikke milliarder med mikroplast i vasken altså. Så dyre er ikke pensler at man trenger å vaske dem. Vasking er sykt Miljøskadelige, med mindre man skyller i bøtte og lar vannet fordampe (noe nærmest ingen gjør) Anonymkode: 9b5a5...5d6 Jeg synes du skal lese deg opp en god del. Tror du produksjon av pensler er mindre forurensende enn restmaling, så bør du tenke om igjen. Vannbasert maling er ikke farligere for miljøet enn kjemikalier vi ellers bruker. Tåpelig resonnement. Anonymkode: 1082e...8a2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå