AnonymBruker Skrevet i går, 17:22 #1 Skrevet i går, 17:22 Til dere som har født. Jeg er førstegangsfødende, og har termin midt i oktober. Har lest at man kanskje bør prøve å ha litt løse klær til etter fødsel, så jeg prøver å se hva jeg har og finne litt type koseklær i stor størrelse som jeg kan bo i. Har noen tips til konkrete ting å tenke på ang det? Går jo mot kaldere tider, så kanskje noe litt lunt og mykt. Jeg syns også det er en jungel av ting man kanskje bør ha ellers. Som amme bh eller amme vennlige klær osv. Til dere som har vært gjennom før, hva trenger man? Og har noen anbefalinger? Forskjell på hva man feks har på om dagen og natten? Ellers noe annet jeg bør tenke på? Vet jeg er tidlig ute, men synes tiden går litt vel fort nå i sommermånedene. Anonymkode: 0930e...24c
AnonymBruker Skrevet i går, 17:39 #2 Skrevet i går, 17:39 Jeg fødte på samme tid i fjor. Jeg kjøpte noen gode myke sett fra Cubus som passet på slutten av svangerskapet og etter fødsel (college sett, samt Ribbestrikket sett). Tenk komfort! Husk at vi er forskjellige og liker ulike ting osv. Jeg minket 10 av de 18 kg jeg gikk opp under svangerskapet de første dagene på sykehuset etter fødsel. Det som funka for meg; - Ammebh eller ammesinglet. Brukes dag og natt (melkelekasje). - Ammeinnlegg! - Isbind de første dagene etter fødsel, skulle ønske jeg hadde kjøpt flere av disse. - Stor skjorte eller hettegenser med glidelås til dagene både på sykehuset og hjemme (pga amming). - Ammepute, alfa omega for min del. - Babytepper å pakke rundt den lille mens hen ligger på deg. De skal helst ligge hud mot hud, og ikke fryse! Annet tips: ha en stor flaske vann, samt noe fettrikt å spise på til "ammeplassen' din. Hvis du ammer (og muligens med flaskebarn også) blir det mye sitting i stol/sofa hud mot hud. Da er det godt å ha feks nøtter, drikke og ei bok eller liknende ved siden av seg. Det jeg kjøpte, men ikke brukte/hadde så behov for: bleier til blødningen i ettertid. Skylle flaske/spruteflaske til underlivet. Anonymkode: 40e33...ff2 1
Maleficenta Skrevet i går, 17:42 #3 Skrevet i går, 17:42 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Til dere som har født. Jeg er førstegangsfødende, og har termin midt i oktober. Har lest at man kanskje bør prøve å ha litt løse klær til etter fødsel, så jeg prøver å se hva jeg har og finne litt type koseklær i stor størrelse som jeg kan bo i. Har noen tips til konkrete ting å tenke på ang det? Går jo mot kaldere tider, så kanskje noe litt lunt og mykt. Jeg syns også det er en jungel av ting man kanskje bør ha ellers. Som amme bh eller amme vennlige klær osv. Til dere som har vært gjennom før, hva trenger man? Og har noen anbefalinger? Forskjell på hva man feks har på om dagen og natten? Ellers noe annet jeg bør tenke på? Vet jeg er tidlig ute, men synes tiden går litt vel fort nå i sommermånedene. Anonymkode: 0930e...24c Sandaler eller tøfler som er for store til deg nå anbefaler jeg. Jeg måtte valse rundt i vintersola inne for sandalene jeg hadde med ble alt for små siden føttene mine hovnet så til de grader opp og ble elefantføtter hele første uka etter fødsel. En annen ting etter første fødsel blødde jeg igjennom binda jeg fikk der selv om jeg fikk de største. Så til andre fødsel kjøpte jeg meg buksebleier for voksne faktisk. Endret i går, 17:43 av Maleficenta
AnonymBruker Skrevet i går, 17:43 #4 Skrevet i går, 17:43 Amme-bh fra KappAhl er gode. Jeg kjøpte ellers gode, myke klær i en eller to størrelser større enn vanlig bare. De fleste må bruke amme-bh om natten tror jeg, for å hindre/minke lekkasje. Jeg bruker bare den samme, men de som har mye søl må nok bytte oftere. Jeg har likt godt å ha et par fine amme t-skjorter og gensere, lettere å amme uten mye stoff oppå syns jeg. Men de kan være litt overpriset og mange bruker det ikke, så ville kanskje bare kjøpt et par-tre topper/t-skjorter inntil jeg visste om amming fungerte og behovet mitt. Da kan man bare ha jakke, cardigan, skjorte over. (Og OT, men mitt beste tips til førstegangsgravide er 1) Ammekurset fra Ammeklinikken, og 2) Silverette mot såre brystvorter. Hjalp meg SÅ mye og jeg har to barn) Anonymkode: f4c0d...098
AnonymBruker Skrevet i går, 17:45 #5 Skrevet i går, 17:45 Og ammepute, såklart! Kjøpte en brukt cozyfix, den er genial og jeg kan fint amme mens jeg feks spiser middag. Gjør livet så mye lettere å ha begge hendene fri Anonymkode: f4c0d...098 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:48 #6 Skrevet i går, 17:48 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Til dere som har født. Jeg er førstegangsfødende, og har termin midt i oktober. Har lest at man kanskje bør prøve å ha litt løse klær til etter fødsel, så jeg prøver å se hva jeg har og finne litt type koseklær i stor størrelse som jeg kan bo i. Har noen tips til konkrete ting å tenke på ang det? Går jo mot kaldere tider, så kanskje noe litt lunt og mykt. Jeg syns også det er en jungel av ting man kanskje bør ha ellers. Som amme bh eller amme vennlige klær osv. Til dere som har vært gjennom før, hva trenger man? Og har noen anbefalinger? Forskjell på hva man feks har på om dagen og natten? Ellers noe annet jeg bør tenke på? Vet jeg er tidlig ute, men synes tiden går litt vel fort nå i sommermånedene. Anonymkode: 0930e...24c Meld deg inn i termingruppe på Facebook! Anonymkode: 2b9a0...b3a
RaraA Skrevet i går, 18:31 #7 Skrevet i går, 18:31 Jeg fødte oktober 2024 og har termin igjen september 2026. Erfaringene fra sist var -«yogabukser» fra kayday var godt å bruke. Brukte det siste del av graviditeten og etter fødsel -ammesingletter og noen greie cardigans over gjorde standardgarderoben min -ammegenser i ull fra janus (eller andre merker). Likte ikke ammetopper, og brukte bare vanlige klær med ammesinglett under, men var godt å ha ammegenser i ull til utebruk (tur) eller om natten pga samsoving. -noen ammebh’er. Glad jeg kjøpte det etter fødsel, for jeg hadde aldri forestilt meg hvor store puppene faktisk ble. Men brukte bare ammesinglett i starten uansett. Ellers vil jeg bare si at det er veldig individuelt hva man anser som nødvendig. Jeg gikk opp 25 kg, men var ikke hoven, måtte ikke ha store sko eller sandaler, hadde ingen melkelekkasjer så brukte aldri ett eneste ammeinnlegg. De 25 kg gikk jeg raskt ned så jeg var som en radiator de første månedene - konstant varm! Så brukte stort sett basisklær som yogabukse og ammesinglett og en cardigan eller genser over som var lett å ta av. Det eneste jeg tenker nå er at det hadde vært fint å ha litt finere overdeler mtp besøk i barseltiden.
AnonymBruker Skrevet i går, 19:39 #8 Skrevet i går, 19:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til dere som har født. Jeg er førstegangsfødende, og har termin midt i oktober. Har lest at man kanskje bør prøve å ha litt løse klær til etter fødsel, så jeg prøver å se hva jeg har og finne litt type koseklær i stor størrelse som jeg kan bo i. Har noen tips til konkrete ting å tenke på ang det? Går jo mot kaldere tider, så kanskje noe litt lunt og mykt. Jeg syns også det er en jungel av ting man kanskje bør ha ellers. Som amme bh eller amme vennlige klær osv. Til dere som har vært gjennom før, hva trenger man? Og har noen anbefalinger? Forskjell på hva man feks har på om dagen og natten? Ellers noe annet jeg bør tenke på? Vet jeg er tidlig ute, men synes tiden går litt vel fort nå i sommermånedene. Anonymkode: 0930e...24c Koseklær er bra, jeg foretrekker lag på lag med singletter og cardigans i ammetiden, fremfor collegegensere. Lettere tilgang for babyen. Om natten sover jeg med ammebh med innlegg fordi den puppen babyen ikke er koblet på lekker som en sil og ville sprutet ned hele soverommet. Anonymkode: afa42...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden Ikke alle får beskjed om dette men ha noe å skylle underlivet med når du skal tisse. Om du kjøper noe fancy eller bare har en 1,5 L brusflaske spiller ingen rolle, bare ha den klar. Jeg fikk beskjed om å skylle med grønnsåpevann mens jeg tisset. Uten svir det som et helvette, med skylling er det smertefritt. Anonymkode: 783a7...218 1
Uanonym bruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden (endret) Ammevennlige klær (ikke bare amme-bh, men også skjorter, gensere etc. som kan kneppes opp fra toppen) og gulpekluter er vel det jeg har hatt mest bruk for da jeg fikk mine barn. Jeg har hverken brukt ammeputer, spesielle bind e.l., og kunne bruke alle mine vanlige klær med en gang jeg kom hjem fra sykehuset. Ville venta med å kjøpe veldig mye utstyr som du kanskje ikke kommer til å bruke. Husk at det er mange produsenter der ute som skor seg på usikre førstegangsmødre. Butikkene er åpne etter fødsel også, hvis det er noe du finner ut at du trenger. Endret 17 timer siden av Uanonym bruker 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden Hadde ammeBH fra kapp ahl. Jeg lakk en del, så måtte ha bh og innlegg. Ammepute var kjekt å ha. Fikk en brukt (aner ikke merke) og fikk en i gave fra ikea. De funka helt fint. Av klær brukte jeg egentlig bare det jeg hadde fra før. Myke joggebukser og store t skjorter funker helt greit å gå med hjemme. Hadde et par ammet-skjorter fra h&m. Også kjøpte jeg bare noen vanlige kjoler med knepping foran. Tenkte at om jeg skulle bruke masse penger på nye klær, så skulle det være mest mulig klær jeg kunne bruke etter jeg var ferdig med amming og graviditet. De kjolene jeg kjøpte var sånne vide kjoler som jeg brukte da jeg var gravid også. Gikk mye rundt i bare truse, tights, bh og kjole både som gravid og da jeg ammet. De thermotightsene man får kjøpt på Rusta er skikkelig behagelige, stretchy og ikke minst billige. Kjøp i en størrelse større 😁 Det kommer helt an på fødselen hva slags utstyr du trenger etterpå. Med første ble jeg klippet og likte å ligge naken nedentil i sofaen og lufte såret 😆. Da hadde jeg kladd under pga blødning. Brukte også bedøvelseskrem og vasket underlivet med grønnsåpevann. Blødde mye så brukte voksenbleie. Fødsel nr 2 var helt annerledes. Trengte bare å bruke nattbind i etterkant og hadde ikke noe vondt egentlig. Anonymkode: e4f40...8f8
Maleficenta Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke alle får beskjed om dette men ha noe å skylle underlivet med når du skal tisse. Om du kjøper noe fancy eller bare har en 1,5 L brusflaske spiller ingen rolle, bare ha den klar. Jeg fikk beskjed om å skylle med grønnsåpevann mens jeg tisset. Uten svir det som et helvette, med skylling er det smertefritt. Anonymkode: 783a7...218 Hvorfor. Er jo bare å spyle seg i dusjen 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden Jeg gikk ned nesten alle gravidkiloene med en gang, så opplevde at koseklær jeg hadde kjøpt inn til barsel ble for store med en gang. Endte med å bruke klær som passet ca uke 12-15 av graviditeten etter fødsel. Til amming så fungerer veldig mye vanlige klær fint. Litt løse t-skjorter eller overdeler med knepping er helt topp. Noen liker å dekke til magen og da kan egne ammetopper være fint. Jeg endte opp med å sove toppløs for det gjorde amming mye lettere på natten. Fikk også noe voldsomme «hetetokter» på natten etter fødsel, og våknet ofte gjennomsvett. Lakk ingenting, så det var ikke noe problem at brystene hang fritt. Anonymkode: 0e297...04e
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Maleficenta skrev (7 timer siden): Hvorfor. Er jo bare å spyle seg i dusjen Jeg måtte tisse på do, og dusjen når ikke dit. Er jo MENS man tisser man vil skylle. Anonymkode: 783a7...218 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Maleficenta skrev (7 timer siden): Hvorfor. Er jo bare å spyle seg i dusjen Slitsomt å gå i dusjen hver gang man må tisse Anonymkode: 654fb...997
Sandie Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Ikke kjøp inn for mye amme-greier. Jeg gjorde det første gangen, men endte opp med å ikke amme og det gikk mye penger tapt. Ellers funket det fint å bruke graviditetsklær i starten av barseltiden. De fleste har fortsatt litt mage etter fødsel. Jeg fortsatte bare å bruke de samme buksene til kroppen hadde normalisert seg. Med mindre du bor veldig avsidesliggende kan det meste kjøpes på dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Slitsomt å gå i dusjen hver gang man må tisse Anonymkode: 654fb...997 Dette får man finne litt ut av selv. Ikke bestem seg for noe før man ser behovet... Jeg tissa i dusjen de første ukene for jeg hadde så sykt vondt pga klipp. Det sved når jeg tissa og jeg måtte uansett spyle meg med dusjhodet for å få vaska meg der. Gjorde vondt å tørke med papir. Og det blødde masse. Så for å unngå masse gris, styr og vondt så tissa jeg bare i dusjen. Gikk til vanlig bare rundt med bleie/ truse og en genser eller kjole, så var enkelt å bare hoppe inn i dusjen. Med nr 2 gikk jeg helt vanlig på do etterpå. Trengte ingen "hjelpemidler" eller lindring. Andre har litt vondt og klarer seg med å skylle med en imsdalsflaske på do. Anonymkode: e4f40...8f8
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Slitsomt å gå i dusjen hver gang man må tisse Anonymkode: 654fb...997 Det syntes ikke jeg men folk er forskjellige
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette får man finne litt ut av selv. Ikke bestem seg for noe før man ser behovet... Jeg tissa i dusjen de første ukene for jeg hadde så sykt vondt pga klipp. Det sved når jeg tissa og jeg måtte uansett spyle meg med dusjhodet for å få vaska meg der. Gjorde vondt å tørke med papir. Og det blødde masse. Så for å unngå masse gris, styr og vondt så tissa jeg bare i dusjen. Gikk til vanlig bare rundt med bleie/ truse og en genser eller kjole, så var enkelt å bare hoppe inn i dusjen. Med nr 2 gikk jeg helt vanlig på do etterpå. Trengte ingen "hjelpemidler" eller lindring. Andre har litt vondt og klarer seg med å skylle med en imsdalsflaske på do. Anonymkode: e4f40...8f8 Var derfor jeg og tok det i dusjen fordi jeg ikke kunne tørke meg men måtte spyle. Hadde ikke følt meg ren om jeg brukte flaske
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå