Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, andregangsfødende her. Har kommet til uke 38 og de siste kontrollene har vist at jeg har høyt blodtrykk. Sykehuset har derfor bestemt at om jeg ikke føder til 39+0 blir jeg igangsatt. Med nr 1 fødte jeg "selv" 10 dager før. Vond, men rask fødsel. Dere som har gjort begge, er igangsatt fødsel mye verre enn om den starter naturlig? Har bare hørt fra venninner som har blitt satt i gang og de sa det var grusomt. Fødsel i seg selv er som regel vondt og fælt, men er det verre? Kjenner jeg gruer meg og vil gjerne føde av meg selv denne gangen også.

Anonymkode: 6d015...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke i målgruppen siden jeg bare har født én gang, men ble igangsatt.

Hos meg tok det lang tid fra de la inn tabl., men det var likevel kraftige rier etterhvert. Tok totalt 24 timer, og måtte tilslutt tas med vakuum. Noe av grunnen var nok at han var stjernekikker, og da er fødselen mye vanskeligere. 

Man er jo ikke moden når man blir satt igang, men tabl. skal jo gjøre det. 

Likevel kan det jo være annerledes for deg, siden du er annengangs fødende og det gikk fort første gangen. 

En fødsel er uansett vondt, og be om smertelindring hvis det blir for ille.

Lykke til! 🍀

Anonymkode: dc4a8...ace

Skrevet

Har en igangsatt fødsel med at de tok vannet og en spontan fødsel som startet ved vannavgang. Begge var raske og intense, hadde stormrier med den igangsatte men tenker det er tilfeldig side begge sånn sett startet likt og jeg ikke fikk medisiner.

Anonymkode: 3abe2...3f5

Skrevet

Det kommer nok ann på hvilken metode man bruker 

Jeg skal muligens bli igangsatt og håper på piller. Balong høres så vondt ut 

Anonymkode: 75d61...e4d

Skrevet

Min første fødsel var grusom, hadde veldig kraftige rier, uten pause mellom, og fødselen varte i 17 timer. Andre gang ble jeg satt igang 5 dager før termin, fødselen varte i 1,5 time, helt greie rier og med pause mellom, så for meg var det en drømme fødsel.

Anonymkode: a8e07...5e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, andregangsfødende her. Har kommet til uke 38 og de siste kontrollene har vist at jeg har høyt blodtrykk. Sykehuset har derfor bestemt at om jeg ikke føder til 39+0 blir jeg igangsatt. Med nr 1 fødte jeg "selv" 10 dager før. Vond, men rask fødsel. Dere som har gjort begge, er igangsatt fødsel mye verre enn om den starter naturlig? Har bare hørt fra venninner som har blitt satt i gang og de sa det var grusomt. Fødsel i seg selv er som regel vondt og fælt, men er det verre? Kjenner jeg gruer meg og vil gjerne føde av meg selv denne gangen også.

Det er heftigere, og går muligens kjappere. Jeg har 5 fødsler bak meg, hvor 3 var "vanlige " og de 2 siste igangsatt. Alle er født uten smertelindring. Jeg ville nok heller ha gått gjennom en igangsatt på ny. Men hos meg var jeg moden nok  1 - 2 cm, så de også kunne ta vannet med en gang. 

Du er andregangsfødende nå. Det er som regel lettere enn fødsel nummer 1. Siden du har høyt blodtrykk så forsøker de sannsynligvis å redusere det med å bruke epidural. 

Prøv å stress ned. Det siste du trenger nå er at blodtrykket blir enda høyere fordi du sliter med å slappe av. 

❤️

Anonymkode: f7e84...459

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke opplevd noe annet enn å bli igangsatt, men opplevde det ikke som verre enn forventet.  Dette er noen år siden, så var ballong, tabletter, drypp og de tok vannet. Mulig rekkefølgen er noe feil her, for som sagt det er noen år siden. Jeg sitter ikke igjen med en opplevelse av at det var verre enn om det hadde starter naturlig, men jeg har heller ikke noe å sammenligne med. Det jeg kan si er at jeg gruer meg ikke til å bli satt igang andre gang, og det håper jeg kan roe deg litt ned.

Lykke til! 

Anonymkode: f172d...257

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ballong er ikke vondt, litt rart, men ikke vondt.

Skrevet

Kun en fødsel. Igangsatt lenge før kroppen eller baby var klar. Hadde rier I 49 timer, maxtid på både aktiv fødsel og pressfase... kom ut naturlig, men var veldig kort fra både keisersnitt eller evt tang/sugekopp. Stjernekikker. 

Hadde ok opplevelse med ballong, helt jæ*** med de tablettene og god opplevelse etter epidural (aktiv fødsel frem til hun var ute) (måtte ha epidural pga langvarig fødsel + svangerskapsforgiftning). 

Er nå gravid igjen og vil veldig gjerne at fødsel skal starte av seg selv 🥺❤️ men blir det igangsetting går det fint det også! Tror uansett der er noe annet når kroppen har født før og spesielt når man er lengre på vei. 

Jeg ble satt i gang før uke 37

Anonymkode: 84295...c86

Skrevet

Første startet av seg selv, tok ca 13 timer fra første tegn til ferdig. Hadde greie pauser mellom riene så var veldig overkommelig. 

Andre ble satt igang. Tabletter. Tok ca 4 timer fra jeg fikk tablettene til baby var ute. Mye mer heftig. Fikk ikke pause mellom riene, så hadde konstant smerter. Rakk heller ikke epidural. Da var jeg glad fødselen var ferdig!! 

Anonymkode: 399ff...5ad

Skrevet

Jeg ble igangsatt begge gangene. Ente med akutt KS første gang og veldig vonde rier i 75 timer med andre. Andre ente også med KS da det ikke ble nok åpning. 

Anonymkode: 43fb4...848

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ballong er ikke vondt, litt rart, men ikke vondt.

Jeg har hørt mange sier at det er vondt. Uansett så ønsker jeg piller hvis jeg kan velge 

Skrevet

Hadde nekta. Enten får de ta KS eller så får de vente. All denne pininga og de idiotiske påfunnene kan de dra til H med. Igangsettelse er like stort overgrep mot kroppene som som KS, bare snillere mot mor.

Anonymkode: d9e33...601

Skrevet

Ja, jeg har født fem ganger, og igangsatt er mye verre.

Anonymkode: 208f4...de2

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har hørt mange sier at det er vondt. Uansett så ønsker jeg piller hvis jeg kan velge 

Bare vær obs på at alle fødsler er forskjellig og at du kan reagere ulikt. Jeg hadde helt ok opplevelse med ballong. Hadde faktisk litt effekt - vannet gikk rett før den skulle tas ut igjen (maxtid 😅). Fikk litt åpning av den og helt overkommelige rier - altså rier med pause mellom, men vonde. 

Tabeletter ga meg timesvis! (Har ikke turt å se i papirene en gang og selv mannen har fortrengt denne delen av fødsel) med rier uten pause mellom. Greit nok det om de faktisk hadde hatt noe effekt. De forsøkte å gi morfin både i tablettform og rett i låret uten effekt. Jeg lå i fosterstilling uten å være kontaktbar i lang tid. Skal sies at da hadde jeg allerede hatt rier og ingen søvn i mange timer pga ballongen.

Jeg reagerte også greit på drypp og hadde en "fin" opplevelse etter aktiv fødsel var i gang. Fikk ingen særlig fremgang før epiduralen var satt - sikkert fordi kroppen reagerte sånn på de tablettene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en spontan fødsel med førstemann og igangsatt med andremann. 

Første tok 26 timer fra vannet gikk dagen før termin (ingen tegn til fødsel før det) til han var ute. Aktiv fødsel på 9 timer eller rundt det. Setefødsel. Hadde epidural uten at jeg opplevde at den lettet på smertene, men jeg vet jo ikke hvordan det ville vært uten. Langt, tungt og vondt med god rift i etterkant.

Andre igangsatt med ballong to uker før termin. Ingen åpning da den ble satt inn. Den dett ut noen timer senere, hadde da 3-4 cm åpning. Ble besluttet å ta vannet direkte og ikke styre med piller. Ble sjekket 2,5 time etter at vannet gikk, da hadde jeg 5 cm åpning og de mente jeg var i aktiv fødsel. 20 min senere var barnet født. Hode først denne gangen, ingen epidural. Vanvittig intenst, men husker det ikke som like smertefullt som med første. 

Alt i alt en god opplevelse med igangsetting. 

Anonymkode: 390be...008

Skrevet

Igangsatt var kortere og mer intenst, men jeg synes den som startet av seg selv var mange mange ganger verre likevel. Jeg hadde heller tatt begge de igangsatte igjen enn én av den som startet av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 7.15):

Bare vær obs på at alle fødsler er forskjellig og at du kan reagere ulikt. Jeg hadde helt ok opplevelse med ballong. Hadde faktisk litt effekt - vannet gikk rett før den skulle tas ut igjen (maxtid 😅). Fikk litt åpning av den og helt overkommelige rier - altså rier med pause mellom, men vonde. 

Tabeletter ga meg timesvis! (Har ikke turt å se i papirene en gang og selv mannen har fortrengt denne delen av fødsel) med rier uten pause mellom. Greit nok det om de faktisk hadde hatt noe effekt. De forsøkte å gi morfin både i tablettform og rett i låret uten effekt. Jeg lå i fosterstilling uten å være kontaktbar i lang tid. Skal sies at da hadde jeg allerede hatt rier og ingen søvn i mange timer pga ballongen.

Jeg reagerte også greit på drypp og hadde en "fin" opplevelse etter aktiv fødsel var i gang. Fikk ingen særlig fremgang før epiduralen var satt - sikkert fordi kroppen reagerte sånn på de tablettene. 

Joda. Nå fikk jeg aldri velge så det ble ballong, sykt vondt siden hun bommet di første gangene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2026 den 18.03):

Hadde nekta. Enten får de ta KS eller så får de vente. All denne pininga og de idiotiske påfunnene kan de dra til H med. Igangsettelse er like stort overgrep mot kroppene som som KS, bare snillere mot mor.

Anonymkode: d9e33...601

Syns du overdriver en del. Det er jo ikke samme oppleves for alle, jeg var selv uheldig med at dem ikke traff med en gang men det betyr ikke alle får en like dårlig oppleves 

Jeg skulle bare hun brukte den siste metoden med en gang for det var mye bedre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2026 den 16.21):

Har hatt ballong. Kjente den ikke i det hele tatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...