skeiv-ostepop Skrevet 12. juli #21 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): AI svarer med referanse fra NHI.no------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nei, du bør unngå å dusje med linser. Vann fra springen kan inneholde bakterier og amøber som fester seg til linsen og kan forårsake alvorlige øyeinfeksjoner. Ta dem ut før du dusjer, eller lukk øynene godt og bruk svømmebriller hvis du absolutt må ha dem på. [1, 2] Og her har du problemet med å bruke KI uten kildekritikk eller være litt kritisk. KIen du har brukt viser til ikke-norske forhold hvor kvaliteten på vann og risiko for infeksjoner og andre ulumskheter fra vannet i springen er høyere enn her i Norge. KIen viser til NHI, som er norsk, men som viser til en uttalelse fra CDC, som er amerikansk. De skriver videre: «CDC fraråder både dusjing, bading og svømming med linser, mens Folkehelseinstituttet skriver på sine sider at risikoen i forbindelse med svømming, bading og dusjing er lav». I USA (og mange andre land) er andre VVS installasjoner og vannet i dusjen og i vasken på badet er ofte ufiltrert og er ikke drikkbart. Mens i Norge er det jevnt over veldig rent vann og risikoen er derav og veldig lav. Dersom man skal ta ut linsene fordi man skal dusje, bade eller noe så vil jeg heller tro at risikoen øker enn om man bare gjør det med linsene på.
Frøkenfryden Skrevet 12. juli #22 Skrevet 12. juli Sover og dusjer og er i basseng med de på. Sover innimellom uten. Aldri hatt trøbbel. Brukt i over 25 år.
AnonymBruker Skrevet 12. juli #23 Skrevet 12. juli Det er fra teite internett at jeg har hørt det noen ganger at man kan bli blind. Jeg vet man ikke skal stole på alt der så klart, men ble litt varm i toppen da jeg så det😅 igjen godt å høre at flere her gjør samme som meg! Skal snart på tur til utlandet å tenkte at det ikke er mulig om jeg skal ta av linsene hver gang til blir bading osv. Jeg har også døgnlinser som jeg bruker en uke av gangen… er ikke bare å ta av de Anonymkode: f925f...a48
AnonymBruker Skrevet 12. juli #24 Skrevet 12. juli Dere som kun tar de ut når dere bytter, hvilke bruker dere? Jeg har døgnetrundt månedslinser men har fått beskjed om å sove uten hver 7. dag. Anonymkode: 81102...efb
AnonymBruker Skrevet 13. juli #25 Skrevet 13. juli skeiv-ostepop skrev (7 timer siden): Og her har du problemet med å bruke KI uten kildekritikk eller være litt kritisk. KIen du har brukt viser til ikke-norske forhold hvor kvaliteten på vann og risiko for infeksjoner og andre ulumskheter fra vannet i springen er høyere enn her i Norge. KIen viser til NHI, som er norsk, men som viser til en uttalelse fra CDC, som er amerikansk. De skriver videre: «CDC fraråder både dusjing, bading og svømming med linser, mens Folkehelseinstituttet skriver på sine sider at risikoen i forbindelse med svømming, bading og dusjing er lav». I USA (og mange andre land) er andre VVS installasjoner og vannet i dusjen og i vasken på badet er ofte ufiltrert og er ikke drikkbart. Mens i Norge er det jevnt over veldig rent vann og risikoen er derav og veldig lav. Dersom man skal ta ut linsene fordi man skal dusje, bade eller noe så vil jeg heller tro at risikoen øker enn om man bare gjør det med linsene på. Og her har du problemet visst du ikke leser hele sammenhengen. Jeg refererte til to forskjellige kilder som sa stikk motsatte ting, altså med den hensikt at TS skal skjønne at du finner ulike synspunkter/vurderinger, jeg oppga også kildereferansen, og også klikkbar lenke når det gjeldt hvor KI hentet informasjonen. Og min konklusjon som jeg legger til ogforholder seg til Norske forhold, "Så konklusjonen er vel at visst du har mistanke om at vannet er forurenset så bør du unngå å dusje med dem." Og når det gjelder den CDC artikkelen som omhandeler Akantamøbe så er ikke den forbeholdt utlandet. Og det er vel her historien om at man kan bli blind av å dusje med linser har sitt utspring, og selv om det kan være et mulig utfall, så er nok sjansene på linje med å dø i flyulykke, og vi stopper jo ikke å fly av den grunn. FHI sier på sine egne sider: Akantamøba Akantamøbe skyldes den frittlevende amøben Acanthamoeba som kan gi sykdom på hud og i øyne (keratitt). I sjeldne tilfeller kan den hos immunsvekkede forårsake alvorlig granulomatøs amøbeencefalitt (GAE) med høy dødelighet. Amøbene spres i disse tilfellene til blodbanen via sår i huden. Amøben ble anerkjent som humanpatogen i 1959, og anerkjent som en årsak til keratitt i 1973. Amøben finnes utbredt i naturen i vann og jordsmonn. Keratitt ses i all hovedsak hos brukere av alle typer kontaktlinser. Det første tilfellet av akantamøbekeratitt i Norge ble rapportert i 1991 hos en kontaktlinsebruker. Forebyggende tiltak For å unngå akantamøbe-øyeinfeksjon bør brukere av kontaktlinser alltid følge opp sin kontaktlinsebruk hos optiker/øyelege. Nøye håndvask er viktig før man er i berøring med linser eller øyet. Kontaktlinser skal ikke renses eller ligge oppbevart i springvann. Det samme gjelder kontaktlinseetuiet. Akantamøber kan finnes både i ferskvann og saltvann, men risikoen for infeksjon i kontakt med vann i forbindelse med bading, svømming eller dusjing er svært lav. Det er ikke grunnlag for generelt å fraråde dusjing med kontaktlinser så lenge de generelle råd relatert til kontaktlinsebruk følges. Brukere som er mye i kontakt med vann kan redusere risikoen for amøbeinfeksjon ved å bruke endagslinser. Ved bading med kontaktlinser bør man unngå åpne øyne under vann, eller bruke svømmebriller. Anonymkode: 871c5...c97
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå