AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Hei. Til dere som bruker linser, dusjer dere og bader med de? Vet at man helst skal kaste de etter man har badet i basseng f.eks men at man helst ikke skal dusje med de osv pga alvorlig infeksjoner har jeg aldri hørt om… ikke har optiker sagt det til meg heller. Brukt linser i over 10 år Anonymkode: f925f...a48
AnonymBruker Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Jeg husker jeg leste om noen som ble blind av å dusje med linser. Anonymkode: d3625...72f
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Aldri tatt ut linser i vann (av noe slag), brukt linser i over 20 år. Anonymkode: f0087...8cf 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli Har aldri dusjet eller badet med linser. Jeg har månedslinser. Anonymkode: 918f4...f1f
skeiv-ostepop Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli Jeg bruker dagslinser og ukeslinser, og av og til månedslinser. Jeg tar de kun av for å bytte. Jeg dusjer, bader og svømmer med mine på. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli Tar alltid linsene ut når jeg skal dusje eller bade. Brukt linser i 25 år Anonymkode: fb3fd...3db 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli Bruker dagslinser. De gjør jeg alt med. Tar de ut hvis øynene føles tørre. Bruker svømmebriller når jeg bader i havet, ikke pga fare for infeksjon, meb fordi saltvann gjør at jeg gnir øynene og mine linser faller lett ut når jeg gnir. Bruker linsene i 2 dager. Anonymkode: 5ed53...990 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #8 Skrevet 12. juli Min optiker sa det går helt fint, jeg trener mye svømming. Anonymkode: 92e55...d50
AnonymBruker Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli Bruker månedslinser og tar de ut kun ved bytte. Anonymkode: 3ca93...7cd
Fjaselina Skrevet 12. juli #10 Skrevet 12. juli Mine dagslinser er på heile dagen, uansett dusj eller en sjelden gang bading.
AnonymBruker Skrevet 12. juli #11 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg husker jeg leste om noen som ble blind av å dusje med linser. Anonymkode: d3625...72f Hvor i huleste er logikken der?! Anonymkode: 1b686...beb 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #12 Skrevet 12. juli Jeg har brukt linser siden 1994, og har aldri tatt dem ut for å dusje eller bade. Det hadde vært veldig upraktisk på stranden spesielt. Jeg har heller aldri hatt noen infeksjon som følge av linsebruk. Anonymkode: 0a1cc...b52 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #13 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Aldri tatt ut linser i vann (av noe slag), brukt linser i over 20 år. Anonymkode: f0087...8cf Samme her, brukt linser i over 30 år uten problemer. Anonymkode: 8beec...58f
AnonymBruker Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli Jeg har nå brukt linser i over 30 år. Jeg gjør alt med de, inkludert sover med de. Tas kun ut når jeg bytter til nye. Har aldri opplevd noen form for problemer Anonymkode: eebf8...0d9
AnonymBruker Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli Bruker månedslinser og tar de kun ut ved bytte, eller visst jeg føler øynene blir tørre. Men ser at det finnes ulike synspunkter fra folk som kanskje skal ha kompetanse på området. Så konklusjonen er vel at visst du har mistanke om at vannet er forurenset så bør du unngå å dusje med dem. Men så er det vel slik med alle retninglinjer gitt ut av et nasjonalt institutt, så må de vel ta alle forholdsregler, og utstede et generellt råd. Og selv gjør jeg mye som ikke alltid er anbefalt på mange områder, og lever fint med det. AI svarer med referanse fra NHI.no------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nei, du bør unngå å dusje med linser. Vann fra springen kan inneholde bakterier og amøber som fester seg til linsen og kan forårsake alvorlige øyeinfeksjoner. Ta dem ut før du dusjer, eller lukk øynene godt og bruk svømmebriller hvis du absolutt må ha dem på. [1, 2] Utdrag fra Ung.no (spørsmål fra bruker om de kan bli blind av å dusje med linser)------------------------------------------------------------------ Så fint at du skriver til ung.no. med spørsmålet ditt. Nei. Det er ikke farlig å dusje med kontaktlinser. Selv om linser kommer i forskjellige kvaliteter, så kan du dusje med alle sammen. Noen skal byttes hver dag, noen skal bare tas ut og vaskes hver dag, noen kan sitte på øynene i en måned. Alle kan du ha på i dusjen. Det er nok noe annet enn linsene som har gjort denne personen blind. Det er vanlig å lukke øynene når du dusjer ansiktet, og om det kommer vann på linsen, så tørker du bare øynene forsiktig, akkurat som du gjør. Spør neste gang du er på linsekontroll hvis du fortsatt er usikker. Jeg ønsker deg alt godt. Lykke til! Med vennlig hilsen helsesykepleier Anonymkode: 871c5...c97
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli Jeg bader i badekaret og dusjer med mine. Jeg bytter etter jeg har svømt i basswng eller sjø. Anonymkode: 883d1...00b
AnonymBruker Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli Godt å se at det er flere som både dusjer og bader med de. Har alltid gjort det jeg også. Fikk opp at noen hadde blitt blind av å dusje med linsene å ble litt skremt av det. Derfor jeg måtte høre med andre om de hadde hørt det samme, i og med at jeg aldri har fått beskjed om at det ikke er greit å gjøre! Er ikke lett å skulle ta av linsene får alt da man er avhengig av å se så klart🙈 Anonymkode: f925f...a48
AnonymBruker Skrevet 12. juli #18 Skrevet 12. juli Aldri hørt at man kan bli blind av å dusje med linser. Hvor kommer det fra og hvor er logikken i det? Jeg har brukt linser i snart 30 år og dusjer og svømmer med linser. Bruker både måndeslinser (døgnet-rundt) og dagslinser. Når linsene mine er på døgnet rundt, sier det seg selv at jeg dusjer med de. Er langt fra blind. Anonymkode: 0aff4...6f3
Regndrops Skrevet 12. juli #19 Skrevet 12. juli Fikk beskjed av optikeren min at jeg burde skifte linser etter at jeg er ferdig å bade og ikke bruke de når jeg dusjer. Jeg bruker dagslinser. 1
SPOCA Skrevet 12. juli #20 Skrevet 12. juli Jeg har brukt dagslinser i 25 år, og har aldri tatt de ut når jeg bader eller dusjer. Å ikke bruke linser er helt uaktuelt, siden jeg føler meg helt blind uten. Jeg ser svært dårlig uten linser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå