Gå til innhold

Hvor ofte tar du smertestillende?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med kroniske smerter, hvor ofte tar dere paracet/ibux? Og har dere fått noe forhøyet leverprøver etc?

Anonymkode: 8240a...634

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Siden mars har det nesten vært daglig. De siste to ukene er det nå nede i to-tre ganger i uka. 

Jeg kan kun bruke paracet, jeg kan ikke bruke ibuprofen.

Jeg har ikke forhøyede leverprøver. Det skal noe til med Paracetamol (i følge min fastlege som følger nøye med), mens NSAIDs kan fort gå utover leveren. 

Jeg bruker dette grunnet operasjon i tarm/mage i mars.

Endret av SPOCA
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Omtrent aldri, synes knapt jeg merker dem. Annen hver måned kanskje. 

Tar pinex forte, som jo er paracetamolholdig, rundt 20 ganger i måneden. Cataflam kanskje fem. Helt fine leververdier.

Anonymkode: acf00...3bf

Skrevet

Paracet 3 ggr per dag. Har hatt forhøyede leververdier én gang, men det gikk tilbake av seg selv.

Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Siden mars har det nesten vært daglig. De siste to ukene er det nå nede i to-tre ganger i uka. 

Jeg kan kun bruke paracet, jeg kan ikke bruke ibuprofen.

Jeg har ikke forhøyede leverprøver. Det skal noe til med Paracetamol (i følge min fastlege som følger nøye med), mens NSAIDs kan fort gå utover leveren. 

Jeg bruker dette grunnet operasjon i tarm/mage i mars.

Trodde det var omvendt jeg, altså NSAIDs er tryggere enn paracet😅

• Liker 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Paracet 3 ggr per dag. Har hatt forhøyede leververdier én gang, men det gikk tilbake av seg selv.

Okei, vet du hvorfor du fikk det? Eller var det bare pga medisin?

Skrevet
Anonym21345 skrev (Akkurat nå):

Okei, vet du hvorfor du fikk det? Eller var det bare pga medisin?

Nei, fikk ikke noe klart svar på hvorfor. Jeg drikker ikke alkohol. Fikk beskjed om å ikke bruke Paracet i 3 uker før jeg tok nye prøver. Da var alt tilbake til normalen, og de har ikke vært forhøyet siden. Legen tror de bare kan være tilfeldige endringer.

AnonymBruker
Skrevet

Tar hverken paracet eller ibux, tar Cataflam. Ca to ganger i uka nå, mer tidligere. Leverprøver har aldri vært snakk om.

Anonymkode: 52cca...c16

Skrevet (endret)
Anonym21345 skrev (8 minutter siden):

Altså, alt kan være skadelig om man tar mye nok. Også Paracetamol, bare for å understreke det.

Så skal det sies at dette også handler om meg. Jeg kan ikke ta NSAIDs uten at det blir godt kontrollert. Det handler om at NSAIDs er hardere for hjerte og mage, mens paracetamol kan gå utover leveren. MEN, jeg opererte både mage og tarm, og har større fare for magesår. NSAIDs gir større risiko for magesår. Jeg tar også medisiner for å forhindre magesår.

Så lenge man følger dosen foreskrevet går det nok bra, men det må man ta med legen. Jeg tar jevnlige leverprøver, og de er veldig fine.

Skal sies at jeg ikke drikker alkohol, og ekstremt nøye på kosthold.

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (9 minutter siden):

Kan heler ikke bruke NSAIDs årsak de er hardere mot mage, og kan gin magesår.

Har hatt sykdom der de måtte fjerne deler av magesekk og tarm og da er nsaids , fyfy.

Anonymkode: 412c4...6f5

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (10 minutter siden):

Nsaid er tryggere i forhold til lever, men gir oftere magesår. Dermed er paracetamol å foretrekke som smertelindring. 

Jeg har mye kroniske smerter og bruker begge deler med oppfølging av lege. Bruker Vimovo som tas opp lenger ned i tarmen og dermed er mer skånsomt for magen, bruker også paracet. Noen ganger ofte, andre ganger kan det gå et par uker i mellom. Jeg har mindre smerter i varmen og mer ved værskifte. Har aldri hatt forhøyede leverprøver. tar prøver hver 3. mnd

Anonymkode: de661...78b

Skrevet
Mezzosoprena skrev (11 minutter siden):

Nei, fikk ikke noe klart svar på hvorfor. Jeg drikker ikke alkohol. Fikk beskjed om å ikke bruke Paracet i 3 uker før jeg tok nye prøver. Da var alt tilbake til normalen, og de har ikke vært forhøyet siden. Legen tror de bare kan være tilfeldige endringer.

Ja helt sikkert tilfeldig bare😅rart det der!

Skrevet
SPOCA skrev (6 minutter siden):

Altså, alt kan være skadelig om man tar mye nok. Også Paracetamol, bare for å understreke det.

Så skal det sies at dette også handler om meg. Jeg kan ikke ta NSAIDs uten at det blir godt kontrollert. Det handler om at NSAIDs er hardere for hjerte og mage, mens paracetamol kan gå utover leveren. MEN, jeg opererte både mage og tarm, og har større fare for magesår. NSAIDs gir større risiko for magesår. Jeg tar også medisiner for å forhindre magesår.

Så lenge man følger dosen foreskrevet går det nok bra, men det må man ta med legen. Jeg tar jevnlige leverprøver, og de er veldig fine.

Skal sies at jeg ikke drikker alkohol, og ekstremt nøye på kosthold.

Okei så bra! Hvorfor opererte du mage? Jeg føler at ibux hjelper meg mest med mine smerter. Men burde vel bli flinkere på og ta paracetamol da flere i familien ikke tåler ibux+ jeg har refluks

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nsaid er tryggere i forhold til lever, men gir oftere magesår. Dermed er paracetamol å foretrekke som smertelindring. 

Jeg har mye kroniske smerter og bruker begge deler med oppfølging av lege. Bruker Vimovo som tas opp lenger ned i tarmen og dermed er mer skånsomt for magen, bruker også paracet. Noen ganger ofte, andre ganger kan det gå et par uker i mellom. Jeg har mindre smerter i varmen og mer ved værskifte. Har aldri hatt forhøyede leverprøver. tar prøver hver 3. mnd

Anonymkode: de661...78b

Ååå samme her!! Skulle ønske jeg nesten bodde i syden, bading og sol er så terapi for nakken og muskelsmertene mine!

AnonymBruker
Skrevet

Har fibromyalgi men tar nesten aldri smertestillende 

Anonymkode: 39838...eb8

AnonymBruker
Skrevet

Før fylte 38 år: kanskje 1 gang annenhvert år maksimalt. Paracetpakker fra apotek gikk alltid ut på dato omtrent full.

Nå bruker jeg for mye - ish. Fordi MOH ifbm alvorlig kronisk vestibulær migrene og muligens hemicrania continua. 
Holder meg under den forrige grensen som var 15 dager, men nå er de gått ned til 8. 

Skulle jeg behandlet alle anfall hadde jeg hatt daglig bruk. 

Har endometriose og, men har heldigvis ikke store smerter fra det nå. 

Anonymkode: 6d1c4...3b0

Skrevet

Jeg har migrene. Så jeg tar migrenemedisin ved anfall

Det regnes kanskje som smertestillende? Det tar bort smerte ;)

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (20 minutter siden):

Nei. Paracet skal være førstevalget. Det er den snilleste smertestillende vi har (må likevel være nøye med å følge dosering i pakningsvedlegget).

Anonymkode: 22345...8ac

Skrevet
Anonym21345 skrev (4 minutter siden):

Okei så bra! Hvorfor opererte du mage? Jeg føler at ibux hjelper meg mest med mine smerter. Men burde vel bli flinkere på og ta paracetamol da flere i familien ikke tåler ibux+ jeg har refluks

Cyster, endometriose og svulster. Jeg opererte bort store deler av magesekken og en god del av tarmen.

Jeg er enig i at Ibux tar noen smerter bedre, spesielt under menstruasjon (endometriose). I de periodene må jeg ta Tramadol i stedet, da jeg ikke lenger kan ta Naproxen/Ibux. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har fibromyalgi men tar nesten aldri smertestillende 

Anonymkode: 39838...eb8

Flink du er!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...