Gå til innhold

Navnet Dag

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke bestemme meg helt om dette navnet.

På den ene siden er det kort, tradisjonelt og enkelt å stave. Det går litt i takt med andre navn som er populære i dag som Birk (to i min krets), Aksel, Magnus, Harald og så videre. I tillegg er betydningen i Dag, som i «en ny sjanse» eller fra natt til dag, veldig betydningsfullt.

Men er det slitsomt å ha et navn som ligner på et ord? Er det for gammelmodig? For spesielt?

På SSB sine sider står det at cirka 8000 har navnet.

Redigerer for å få fram poenget: Syns dere navnet er fint, eller bør man unngå dette navnet? Er det rett og slett stygt, eller hva syns dere?

Endret av Suffragette
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke fan av den type navn, som Dag, Liv, altså navn som også er ord. 

• Liker 3
Skrevet
Beneath the Moon skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke fan av den type navn, som Dag, Liv, altså navn som også er ord. 

Ja, ikke sant, det er en ulempe. Jeg har selv et navn som ikke er et ord, men som kan ligne på mange ord (tenk Thea kan høres ut som «te ‘a» på dialekt) og det gjør at jeg av og til ikke svarer når jeg blir snakket til, fordi jeg tror de sier noe annet. 

Skrevet

Tenker på Atle Antonsen. Sånn ser en Dag ut 😋 

Anonymkode: bd92a...493

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det er kanskje en negativ assosiasjon? 😅 (har ikke noe forhold til serien)

Skrevet
Suffragette skrev (5 minutter siden):

Ja, det er kanskje en negativ assosiasjon? 😅 (har ikke noe forhold til serien)

Dag Sørås, litt det samme 😄 Neida, navnet er ok det, men tenker på middelaldrende menn. Som er litt brautende og liker rullings.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dag Sørås, litt det samme 😄 Neida, navnet er ok det, men tenker på middelaldrende menn. Som er litt brautende og liker rullings.

Ja, han er jo morsom! Og skjønner hva du mener haha!

Skrevet

Nei synes det blir et kult og fint navn! 

Anonymkode: 9585e...6a7

• Liker 3
Skrevet

Hm  - med mindre man har en historie med navnet "Dag" i familien, ville jeg nok ikke valgt det - det er litt kort. Har en slektning som heter det, og jeg tar meg selv i å unngå å si "goddag" til ham 🙂

Anonymkode: 345b7...aa4

Skrevet

Jeg syns det er et fint navn. Det er da massevis av navn som også er ord, Stein, Tone, Vilje, Line, Bo, Liv; Live, Saga 

Anonymkode: 050e1...d5c

• Liker 2
Skrevet

Ane, Brede, Eik, Ask, Lise, Tine, Stig, Tom

Anonymkode: 050e1...d5c

• Liker 1
Skrevet
Suffragette skrev (6 minutter siden):

Ja, han er jo morsom! Og skjønner hva du mener haha!

Omgangskretsen til barnet ditt har jo ikke de samme assosiasjonene som meg /oss da. Jeg vurderer navnet Kai. Blir akkurat det samme som Dag 😊 Så jeg skal ikke tulle mer med deg :klem3:

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Omgangskretsen til barnet ditt har jo ikke de samme assosiasjonene som meg /oss da. Jeg vurderer navnet Kai. Blir akkurat det samme som Dag 😊 Så jeg skal ikke tulle mer med deg :klem3:

Kai er KJEMPEFINT!

og selvfølgelig ville jeg høre alle tanker, så bare bra at du ga meg de knaggene der! 

Endret av Suffragette
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det er veldig fint!

Anonymkode: a8e35...f41

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg husker kun å ha møtt en person som heter Dag og han matchet perfekt med påstanden din 🤣

Anonymkode: 72e7c...d64

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg husker kun å ha møtt en person som heter Dag og han matchet perfekt med påstanden din 🤣

Anonymkode: 72e7c...d64

Hahahha! 😂

AnonymBruker
Skrevet

Det er et fint navn. Men jeg hadde kanskje kombinert det med et navn til. Det føles mer komplett da. Dag Kristian. Dag Erik. Dag Ole. Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes slike navn er fine. 

Anonymkode: eba30...3e8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er et fint navn. Men jeg hadde kanskje kombinert det med et navn til. Det føles mer komplett da. Dag Kristian. Dag Erik. Dag Ole. Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes slike navn er fine. 

Anonymkode: eba30...3e8

Jeg er helt enig! Syns det passer godt med trender nå for tiden, og syns det har et mykt preg som jeg liker veldig godt.

Kanskje det kan banke ut assosiasjonene til «Dag»-serien også, hvis det er flere navn! Lov å håpe, hehe! (Men tar det ikke tungt altså, er heller glad for å være klar over det hvis jeg velger Dag til slutt)

AnonymBruker
Skrevet

For kort og hardt.

Anonymkode: 0c0f9...638

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint. 

Anonymkode: ec999...21b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...