Gå til innhold

Bilde av barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Har en liten historie som jeg har blitt kjeftet huden full for u etterkant. 

jeg og min datter på 15 mnd reiste på en barnekonsert i det flotte været, midt i konserten kom en hyggelig ung man som presenterte seg med bevis fra den lokale avisa og spurte om han kunne få intervjue oss samt ta et bilde til avisa. Dette gjorde han med flere familier. Jeg hadde ingen problem med dette og han knipset noen bilder til avisa. Da jeg kom hjem og fortalte dette. Hun ble sint og mente det var feil og skummelt og at jeg ikke beskyttet barnet osv. det ble ampert, er jeg helt på jordet her? Hva syns dere? 
som barn var vi i lokalavisa på hver bursdag på div. aktiviteter, forstår at det var andre tider da. Men jeg hadde ingen tanker om at dette var så skummelt 🫩

Anonymkode: 19efe...eed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun? Hvem er hun?

Anonymkode: 0ea46...074

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun? Hvem er hun?

Anonymkode: 0ea46...074

Mora 😊

Skrevet

Hva tenker hun e skummelt da? Deler dere bilder på Facebook? Snapchat?

Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Hva tenker hun e skummelt da? Deler dere bilder på Facebook? Snapchat?

Hun/mora deler bilder på facebook på en gruppe med familie. Ellers ingen deling utover det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun/mora deler bilder på facebook på en gruppe med familie. Ellers ingen deling utover det. 

Da skjønner jeg ikke problemet 

• Liker 1
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Da skjønner jeg ikke problemet 

Da er vi 2. takk for inspill 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er vi 2. takk for inspill 😊

Hvorfor skriver du både som anonym og med navn?

Anonymkode: 83b50...78b

• Liker 2
Skrevet

Det er mange som har veldig sterke menninger om dette. Er det noe dere har snakket om før? Ingen deling av bilder og sånt? Det er noen som er helt overbevist om at et bilde offentlig av barnet kan bli sterkt misbrukt. 

Jeg er av de som ikke "bryr meg". Og ungen har vært flere ganger i avisen. Jeg legger ekstremt skjeldent ut bilder selv da. Jeg vet selv hvor utrolig stas det var å være i avisen som barn. 

Men hvis dette er en samtale dere har hatt, så skjønner jeg at hun blir sur..

Anonymkode: 179b6...0ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange som har veldig sterke menninger om dette. Er det noe dere har snakket om før? Ingen deling av bilder og sånt? Det er noen som er helt overbevist om at et bilde offentlig av barnet kan bli sterkt misbrukt. 

Jeg er av de som ikke "bryr meg". Og ungen har vært flere ganger i avisen. Jeg legger ekstremt skjeldent ut bilder selv da. Jeg vet selv hvor utrolig stas det var å være i avisen som barn. 

Men hvis dette er en samtale dere har hatt, så skjønner jeg at hun blir sur..

Anonymkode: 179b6...0ab

Takk for innspill. Dette er ikke noe vi har pratet om før, er sjeldent jeg blir intervjuet av lokal avisa 😂 Så jeg ble overraska av reaksjonen dette fikk da jeg fortalte dette. Hvis man er livredd at bilder skal komme på avveie så blir det en tøff jobb og skjerme barnet i det offentlige rom, barnehage osv. derfor jeg måtte høre om det er meg som er helt på tur ang. Et lite bilde av far og datter som koser ser på konsert i en lokalavis. 

Skrevet

Med mindre det er noen som potensielt er ute etter barnet deres så er dette helt uproblematisk. 

Anonymkode: 3cdd4...a3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med mindre det er noen som potensielt er ute etter barnet deres så er dette helt uproblematisk. 

Anonymkode: 3cdd4...a3f

Der er ingen som er ute etter barnet nei. Det er en frykt om misbruk av bilder som ligger bak. Om og beskytte barnet. Jeg mener det er og overbeskytte , for det er umulig og hindre dette. Da må barnet holdes innendørs til voksen alder skal dette forhindres.  

Skrevet

Jeg publiserer aldri barna på some, men har vært i lokalavisen ja, det er null stress. 

Anonymkode: 58aea...9b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

men har vært i lokalavisen ja, det er null stress. 

Dere vet at "lokalavisen" ikke er så lokal lenger?

Stor sjanse at den også kommer på nett og på sosiale medier som FB.

Kanskje bruker de bildene i andre artikler også.
Og folk kan ta skjermbilde og dele det på andre SoMe, sider osv.

Anonymkode: 1dbe9...cc2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dere vet at "lokalavisen" ikke er så lokal lenger?

Stor sjanse at den også kommer på nett og på sosiale medier som FB.

Kanskje bruker de bildene i andre artikler også.
Og folk kan ta skjermbilde og dele det på andre SoMe, sider osv.

Anonymkode: 1dbe9...cc2

Sant nok. Det gjelder også folk som tar bilder av barn i offentlig rom. Tryggest og holde seg hjemme 😉

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei alle sammen. Har en liten historie som jeg har blitt kjeftet huden full for u etterkant. 

jeg og min datter på 15 mnd reiste på en barnekonsert i det flotte været, midt i konserten kom en hyggelig ung man som presenterte seg med bevis fra den lokale avisa og spurte om han kunne få intervjue oss samt ta et bilde til avisa. Dette gjorde han med flere familier. Jeg hadde ingen problem med dette og han knipset noen bilder til avisa. Da jeg kom hjem og fortalte dette. Hun ble sint og mente det var feil og skummelt og at jeg ikke beskyttet barnet osv. det ble ampert, er jeg helt på jordet her? Hva syns dere? 
som barn var vi i lokalavisa på hver bursdag på div. aktiviteter, forstår at det var andre tider da. Men jeg hadde ingen tanker om at dette var så skummelt 🫩

Jeg hører alltid med far først, og han med meg.

Pga en hobby er de innimellom i avisen

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke problemet med i det hele tatt. Barn er jo i lokalavisa hele tiden, hva for noe forferdelig er det som skal skje med slike helt normale bilder?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2026 den 22.37):

Sant nok. Det gjelder også folk som tar bilder av barn i offentlig rom. Tryggest og holde seg hjemme 😉

Eldre generasjonen og generasjon tenåring som ikke har fått med seg at du må ha samtykke til å ta bilder. Tryggeste er å la være å ta bilde av andre, enn de du skal ta bilde av. 

Anonymkode: 4a861...ad0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt sur. Jeg er veldig prinsippfast, og det finnes ikke spor av mine barn noe sted på nett. Det er flere av mine perifere bekjente som ikke en gang vet jeg har barn. Jeg har sagt nei til at besteforeldre skal gratulere i lokalavisa (vi bor der ikke uansett, bor i Oslo). Jeg ønsker ikke at barnets ansikt skal være koblet til barnets navn på internett. Hvis de blir fotografert i en folkemengde på 17. mai, så blir det noe annet. Og ikke noe jeg kan unngå. 

Anonymkode: cd7a4...e6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde blitt sur. Jeg er veldig prinsippfast, og det finnes ikke spor av mine barn noe sted på nett. Det er flere av mine perifere bekjente som ikke en gang vet jeg har barn. Jeg har sagt nei til at besteforeldre skal gratulere i lokalavisa (vi bor der ikke uansett, bor i Oslo). Jeg ønsker ikke at barnets ansikt skal være koblet til barnets navn på internett. Hvis de blir fotografert i en folkemengde på 17. mai, så blir det noe annet. Og ikke noe jeg kan unngå. 

Anonymkode: cd7a4...e6f

Så hvis de hadde konkurrert i idrett og vunnet så hadde de ikke fått lov til å bli tatt bilde av? 

Regner selfølgelig med at de ikke får smarttelefon eller nettbrett før de er 16.

Anonymkode: f11e4...fb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...