Gå til innhold

Norske bryllups tradisjoner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En norsk vigsel er en juridisk seremoni uten andre tradisjoner. En kirkelig vigsel følger samme formelle seremoni, men har i tillegg den kirkelige velsignelsen. En norsk tradisjon er at brudeparet går inn og ut sammen. 

Bryllupsfeiringen har få tradisjoner, og kan være alt fra en enkel lunsj til stor fest. Bryllupsvalsen er en tradisjon. 

Anonymkode: 7eb56...e5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke norsk tradisjon. Jeg har vært i 18 bryllup i Norge siden 1973, og har kun opplevd dette de siste ca. 15 årene. 

Anonymkode: a8d33...f07

Det er mange tradisjoner rundt omkring. Noen dør ut, nye oppstår. Noe er tradisjon i en del av landet og aldri hørt om i en annen. Jeg våger ellers å påstå at om noe har vært vanlig i 15 år så er det en tradisjon. 

Jeg var ikke i mange bryllup før jeg ble voksen, men husker iallfall helt bestemt at dette skjedde i et bryllup jeg var i for drøyt 25 år siden. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når bruden går på do er det brudgommen som får kyss på kinnet, og motsatt. 

Anonymkode: 4cf90...388

Hehe selvfølgelig, det var det jeg mente. Det ble visst bare kluss.  Jeg skylder på varmen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke norsk tradisjon. Jeg har vært i 18 bryllup i Norge siden 1973, og har kun opplevd dette de siste ca. 15 årene. 

Den tradisjonen var når mine besteforeldre giftet seg i alle fall, og det er 60 år siden. Bare at den jeg har hørt om er klirring i glassene for opp på stolen å kysse, tramping med bena under bordet. Dette var veldig viktig tydeligvis, for de holdt på som bare juling i vårt bryllup 😂

Kjevla var ny for meg, men det er tydeligvis en gammel tradisjon. Helt vanlig trekjevle med noen fine bånd på som alle gjestene signerer. Hadde ikke hørt om det før vi giftet oss og svigermor kom med den, men alle over 50 var enige i at den var veldig viktig. Fikk ikke med meg hvorfor, men den henger nå hjemme som et fint minne :)

Anonymkode: fdf4a...89d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.gullfunn.no/artikkel/tradisjoner-i-bryllup

Her står noen av de gamle tradisjoner 

Anonymkode: c6cb4...2da

AnonymBruker
Skrevet

Der moren min kommer fra er skottere vanlig. De overværer festen uten å være innbudt, så får de litt mat. 

Anonymkode: 60f02...18e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker at brudeparet kommer sammen inn og går opp kirkegulvet i fellesskap. Dette representerer at begge er likeverdige inn i ekteskapet, og at ekteskapet bygger på enighet, gjensidig respekt og forståelse.

(Har inntrykk av at dette er i ferd med å forsvinne og at kvinnen skal «gis bort» etter å ha blitt fulgt opp kirkegulvet. 
For meg er det noe hjelpesløst over den nye varianten, men det er vel ikke alle som ser det på samme måte.)

Anonymkode: 2da94...eb7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er vel ikke bare i Norge, men alle bryllupene jeg har vært i de siste førti årene har hatt hvertfall to faste innslag.

Brudevals: Brudeparet danser alene første dans på golvet, og det er en vals.

Skjære opp bryllupskake: Brudeparet holder begge to i kakespaden og skjærer det første stykket.

Ellers finnes mange gamle tradisjoner som nå nok er gått ut av bruk, som du kan finne om du googler. Bruker du bunad, kan du ha brudekrone om du er jomfru. Er du ikke jomfru, må du nøye deg med myrtekrans.

Myrt i sløret er også en gammel skikk. 

Anonymkode: b3dc1...cf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2026 den 18.32):

Det har vært i alle bryllup jeg har vært i. Mulig det har vært stedsvariasjoner

Anonymkode: f8009...e6b

Skrevet

At brudeparet går inn saman, og ikkje vert " gitt vekk" av far.

At det er eit rikholdig kakebord.

Lage ei " tullekake" til kakebordet, f.eks. pynte ein fiskepudding.

Heimelaga sangar, laga med hjertet, på haltande rim.

Betasuppe med flatbrød til nattmat.

Brudepikene/ svennane er barn, ikkje venninner.

Gjestene går med bunad til middagen er ferdig, og byter så til anna, meir dansbart antrekk.

Finne på ein "rampestrek" til brudeparet.

Det er det eg kjem på i farten. Veit ikkje kor mange av desse tradisjonane som fortsatt lever, er lenge sida eg var i bryllup. Men har ein følelse av at brudene no tildags vil ha perfekte amerikanske bryllup.

Anonymkode: 880ff...e17

• Liker 3
Skrevet

Det finnes en masse norske tradisjoner knytta til bryllupsfesten, men ikke så mange til selve seremonien/vielsen. Den er for det meste knytta til den norske kirkes ritualer, og dere skal vel ikke gifte dere i en kirke knytta til DNK? 

Norsk brudemarsj som inngangs- og eller utgangsmelodi tror jeg er det mest typisk norske du får knytta til selve seremonien. Ettersom du og partneren har ulik religion, er det vel også en fordel med brudemarsjene at de kommer fra norsk folkemusikk og kultur, og ikke først og fremst er kristne. 

Skrevet

Her er noen elementer som var vanlig i det norske bondesamfunnet:

Brudekrone.

Brudemarsj.

Brudefølge med felespilling.

Bryllup som varte fra 2 til 7 dager, hele bygden var invitert og det ble servert bl.a. flatbrød, rømmegrøt, spekemat og øl.

Noen skjøt med gevær når brudefølget kom eller dro.

Dans hele natten.

Anonymkode: 6e9c6...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...