Gå til innhold

Norske bryllups tradisjoner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp!

Jeg skal gifte meg i Italia i September, og vil gjerne inkorporere norske tradisjoner i seremonien. Men når jeg tenker på norske bryllup så står det helt stille. 

Jeg er kristen og min partner er jødisk, de har masse meningsfulle tradisjoner i bryllupet som vi vil ha med. Knuse glasset, 7 blessings og å stå under «the chuppah» er noen av de. Men det føles litt som at balansen er feil uten fler norske tradisjoner? 

Jeg har omtrent aldri vært i et norsk bryllup - er det noe som er typisk norsk som vi gjør i våre bryllup? 

Anonymkode: f73cb...c60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hum…. Drikke seg sørpe drita?

Anonymkode: 6d206...f4a

• Liker 2
Skrevet

I Norge er det veldig sånn "ingen barn, de er ikke en naturlig del av famiien eller feiringen", og også veldig "fyllefest", noe jeg synes er utrolig spesielt. 

Men en fin ting med norske bryllup, sammenliget med flere av de utenlandske jeg har vært i, er alle de fine, gjennomtenkte talene som alle blir rørt av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fyll, hjemmelaga sanger, tåpelig innleid band og alt for lange taler. 

Anonymkode: f1ac9...70e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fyll! Vi hadde ikke alkohol. 
Dere vil få forslag til salmer, men du kan tenke på om det er noen du liker som kan passe? 

Tenker du også på selskapet etterpå?

Anonymkode: 46c90...cd2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun vært i kirkebryllup, og der er seremonien 90% ferdig bestemt av kirkens forordninger og ritualer. Det er høytidelig, gjenkjennbart, ryddig, verdig og fint. Man kan gjerne velge litt musikken selv og kanske legge til en post i programmet med f.eks. solosang, men ikke så mye annet. Det som skjer i kirken må godkjennes av presten på forhånd.

Det var tidligere norsk tradisjon med at man kastet ris på brudeparet når de kommer ut på kirketrappa, men dette gjøres ikke lenger fordi man fant ut at småfuglene som spiser risen på bakken etterpå når alle har reist, kan bli syke av å spise tørr ris.

Så er det tradisjonen med å henge en lenke med blikkbokser etter bilen når brudeparet kjører fra kirken, men de faller ofte av og fører til forsøpling, så litt ugreit det også.

Festen etterpå kan varieres i det uendelige, men det er jo ikke en del av seremonien som du spør om.

Anonymkode: e005d...2ad

Skrevet

I selve (kirke)seremoni er tradisjonene knyttet til liturgi, salmer og tekstlesninger og ringpåsettelse. Det er lite andre "ekstrating" som enkelt kan tas ut og brukes sånn som jeg får inntrykk av at du tenker på. Det går jo eventuelt an å bruke en tradisjonell norsk brudemarsj som inn- eller utgangsmusikk?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har kun vært i kirkebryllup, og der er seremonien 90% ferdig bestemt av kirkens forordninger og ritualer. Det er høytidelig, gjenkjennbart, ryddig, verdig og fint. Man kan gjerne velge litt musikken selv og kanske legge til en post i programmet med f.eks. solosang, men ikke så mye annet. Det som skjer i kirken må godkjennes av presten på forhånd.

Det var tidligere norsk tradisjon med at man kastet ris på brudeparet når de kommer ut på kirketrappa, men dette gjøres ikke lenger fordi man fant ut at småfuglene som spiser risen på bakken etterpå når alle har reist, kan bli syke av å spise tørr ris.

Så er det tradisjonen med å henge en lenke med blikkbokser etter bilen når brudeparet kjører fra kirken, men de faller ofte av og fører til forsøpling, så litt ugreit det også.

Festen etterpå kan varieres i det uendelige, men det er jo ikke en del av seremonien som du spør om.

Noen blåser såpebobler når brudeparet kommer ut i stedet for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der mannen bor vanlig med gjester kaster ris når de går ut av kirka.

Blikk bokser fester på brudeparet bil

At en får kjevle og trehammer til kjøtt. Der dato for bryllupet står skrevet og alle gjester skriver navnet på kjevla

Anonymkode: c6cb4...2da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen blåser såpebobler når brudeparet kommer ut i stedet for.

Ja, såpebobler har jeg også sett 😊

En av de typiske sangene som spilles i kirken når brudeparet går ut/inn?

Er det en forlover eller gjest som er flink til å synge - synge en norsk kjærlighetssang?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Der mannen bor vanlig med gjester kaster ris når de går ut av kirka.

Blikk bokser fester på brudeparet bil

At en får kjevle og trehammer til kjøtt. Der dato for bryllupet står skrevet og alle gjester skriver navnet på kjevla

Anonymkode: c6cb4...2da

Ris og blikkbokser har de vel fått fra amerikansk film? 

Anonymkode: d0dc0...609

• Liker 2
Skrevet

Alle gjestene banker taktfast i bordet: brudeparet må under bordet for et kyss. 
Alle gjestene slår taktfast i glasset: brudeparet må opp på stolene for et kyss.

Bruden går ut på do: alle de mannlige gjestene stiller i kø for å kysse bruden på kinnet.
Brudgommen går ut på do: alle de kvinnelige gjestene stiller i kø for å kysse brudgommen på kinnet.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Dallandra skrev (1 time siden):

Alle gjestene slår taktfast i glasset: brudeparet må opp på stolene for et kyss.

Bruden går ut på do: alle de mannlige gjestene stiller i kø for å kysse bruden på kinnet.
Brudgommen går ut på do: alle de kvinnelige gjestene stiller i kø for å kysse brudgommen på kinnet.  

Det er ikke norsk tradisjon. Jeg har vært i 18 bryllup i Norge siden 1973, og har kun opplevd dette de siste ca. 15 årene. 

Anonymkode: a8d33...f07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (På 11.7.2026 den 15.44):

I Norge er det veldig sånn "ingen barn, de er ikke en naturlig del av famiien eller feiringen", og også veldig "fyllefest", noe jeg synes er utrolig spesielt. 

Men en fin ting med norske bryllup, sammenliget med flere av de utenlandske jeg har vært i, er alle de fine, gjennomtenkte talene som alle blir rørt av.

Ikke så rørt av. Gråter fordi de aldri tar slutt, og alle sier omtrent det samme. I timevis.

Anonymkode: 11a4d...80c

AnonymBruker
Skrevet

Norsk brudemarsj på vei inn og ut av kirka

Mange taler

Bunad eller rosemalte ting

Spekemat

Anonymkode: f22ff...ece

Skrevet

En god suppe med brød og spekemat eller sodd til nattmat

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Dallandra skrev (1 time siden):

Når bruden går på do er det brudgommen som får kyss på kinnet, og motsatt. 

Anonymkode: 4cf90...388

AnonymBruker
Skrevet

Bunad er vel det mest tradisjonsrike, så oppfordre flest mulig av de norske gjestene til å ha på seg bunad?

Anonymkode: 4cf90...388

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke norsk tradisjon. Jeg har vært i 18 bryllup i Norge siden 1973, og har kun opplevd dette de siste ca. 15 årene. 

Anonymkode: a8d33...f07

Jeg har opplevd dette i alle brullyp de siste 30 åra. Før det var jeg ikke i så mange bryllup. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er vielsen. Bryllupet er festen etterpå. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anonymkode: cb056...e36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...