Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Været har mye å si ang min pust. 

Fuktigheten i luften, lavtrykk eller høytrykk, stillestående luft etc.

Anonymkode: 2c14a...3eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kommer an på hva du mener med "tungt å puste". Besværet pust sier vi i helsesektoren. Og da hører vi det og ser at pas bruker hjelpemusklatur på halsen. Altså pers tar i for å trekke inn pusten. Man hører pustelydene godt, for pas må anstrenge seg for å trekke pusten. F.eks ved kols. Og ved astma piper det når folk puster. 

Hvis så en pasient forteller at det er tungt å puste, men metninger er god, det er ingen pustelyder og pas beveger seg ikke/anstrenger seg for å puste... så er det en subjektiv følelse uten somatisk symptom på egenfølelsen. Da tenker vi at det er stress/angst. 

Ja man kan ha alle slags sykdommer med fin metning. Men nå handler det om pusten din. Om det er en subjektiv følelse eller om du objektivt har pustebesvær. Hvor mange pust gjør du i løpet av ett minutt? 

At det letter litt ved sobril støtter også opp rundt at du kanskje kan ha fått en overfokus på pust. 

Anonymkode: de0fa...783

Jeg prøvde nå, hadde 16. men ser på Apple klokka mi at om natta har jeg alltid 18-26. det er jo for høyt. 
legen sa når jeg satt der på legekontoret at han ikke så at jeg pustet tungt.. 

Anonymkode: 0bf0b...cd0

AnonymBruker
Skrevet

Drikking i sommerferien kan også gi tung pust, og harehjerte.

Anonymkode: 74922...81f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg prøvde nå, hadde 16. men ser på Apple klokka mi at om natta har jeg alltid 18-26. det er jo for høyt. 

Det kommer ann på mye. Opp til 22 er vel helt normalt. Ha over det er heller ikke uvanlig ved drømmer, snorking etc.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drikking i sommerferien kan også gi tung pust, og harehjerte.

Anonymkode: 74922...81f

Hadde drikking vært et problem så hadde det vært nevnt.

At trykk i luften og luftfuktighet kan gi tungpusthet tror jeg ikke så mange er klar over.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke for å skremme deg men kjæresten min fikk hjerteinfarkt og det begynt med sånne symptomer som du beskriver her; gikk til lege og ble avvist, når ambulansen kom fant de heller ingenting men han ble tatt med til sykehus pga smerter og der så de at han hadde hjerteinfarkt (etter timesvis med venting) Mas på legen din! 

Anonymkode: 73eb1...d51

Jeg har hatt det slik i ti år. Jeg blir spesielt tungpustet når jeg ligger flat, eller de 4-5 første timene etter mat. Går alltid tur f.eks før jeg spiser, fordi etterpå blir jeg tungpustet. Ble innlagt med mistanke om hjerteinfarkt for 9 år siden, men viste seg å være brokk og «ødelagt» klaff i spiserøret. Det ble verre pga jeg fikk panikk, deretter en langvarig  angst pga hoste og pustingen. Måtte lære meg å puste riktig, og det hjelper mye. Brystbrann, spesielt etter inntak av pizzasaus, er helt grusomt. Ligg på venstre side i senga, så blir det litt bedre. 

Anonymkode: edaa4...372

AnonymBruker
Skrevet

Det merker jeg også. 

Anonymkode: edaa4...372

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er jern-nivåene dine? Lavt jern kan gi tungpust. 

Når det er sagt, så sleit jeg med det samme i 3 år før lege tok meg på alvor og sendte meg til lungespesialist. Var visst astma og begynnende emfysem, gitt... Hadde klare anfall både hos lege og ØNH-spesialist, de var til slutt enige om at det ikke var angst, men hvorfor jeg sleit med pusten kunne de ikke forklare... For astma var det IKKE!

Anonymkode: 0318c...706

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

18-26 når man sover kan absolutt være et resultat av stress og angst.

Anonymkode: 0a459...3e9

Skrevet

Kan det være diabetes med ketoacidose? Slike pasienter vil føle «pusthunger» grunnet acidose, men ha fin O2. 

AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (16 minutter siden):

Kan det være diabetes med ketoacidose? Slike pasienter vil føle «pusthunger» grunnet acidose, men ha fin O2. 

Har sjekket meg diabetes med blodprøve. 

Skrevet

Jeg forstår du er mye tungpustet.

Blir du ekstra tungpustet i liggende stilling?

Eller er det avhengig av fysisk aktivitet?

Er du tungpustet når du sitter i stol og har O2 99%

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det kommer an på hva du mener med "tungt å puste". Besværet pust sier vi i helsesektoren. Og da hører vi det og ser at pas bruker hjelpemusklatur på halsen. Altså pers tar i for å trekke inn pusten. Man hører pustelydene godt, for pas må anstrenge seg for å trekke pusten. F.eks ved kols. Og ved astma piper det når folk puster. 

Hvis så en pasient forteller at det er tungt å puste, men metninger er god, det er ingen pustelyder og pas beveger seg ikke/anstrenger seg for å puste... så er det en subjektiv følelse uten somatisk symptom på egenfølelsen. Da tenker vi at det er stress/angst. 

Ja man kan ha alle slags sykdommer med fin metning. Men nå handler det om pusten din. Om det er en subjektiv følelse eller om du objektivt har pustebesvær. Hvor mange pust gjør du i løpet av ett minutt? 

At det letter litt ved sobril støtter også opp rundt at du kanskje kan ha fått en overfokus på pust. 

Anonymkode: de0fa...783

Helt sykt at det er enten sånn du sier eller at det er rett i at det er angst! Det er mange andre ting som kan gi opplevelse av rar pust!! Uten at det er noe galt med selve pusten eller lungebe

feks refluks eller andre mageplager slik det beskrives her, stive muskler, eilo, utmattelsestilstander, astma/allergi /slim

Anonymkode: b6e52...f74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

18-26 når man sover kan absolutt være et resultat av stress og angst.

Anonymkode: 0a459...3e9

Hva er vanlig pustefrekvens?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er vanlig pustefrekvens?

12 til 22 sovende.

AnonymBruker
Skrevet

Sånne klokker er ikke helt nøyaktige. Andre bevegelser enn pust kan feiltolkes som pusting.

Er plagene dine på inn- eller utpust, og sitter plagene i halsen eller nedi brystkassen? Hvis de sitter oppi halsen og er på innpust ville jeg tenkt angst og en variant av stemmebåndsdysfunksjon, da kan pusteøvelser hjelpe (søk på EILO, samme konsept bare ikke i aktivitet). Hva skjer når du er aktiv og glemmer av pusten?

Anonymkode: b4b69...a54

AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (20 timer siden):

Jeg forstår du er mye tungpustet.

Blir du ekstra tungpustet i liggende stilling?

Eller er det avhengig av fysisk aktivitet?

Er du tungpustet når du sitter i stol og har O2 99%

Er egentlig likt uansett.  Av og til er det mest tungt i ro. Har 99 i metning når jeg sitter og går. 

i går kjente jeg nesten ikke på tung pust! Helt fantastisk! Så kom den tilbake på kvelden og litt idag. I dag kom den etter aktivitet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånne klokker er ikke helt nøyaktige. Andre bevegelser enn pust kan feiltolkes som pusting.

Er plagene dine på inn- eller utpust, og sitter plagene i halsen eller nedi brystkassen? Hvis de sitter oppi halsen og er på innpust ville jeg tenkt angst og en variant av stemmebåndsdysfunksjon, da kan pusteøvelser hjelpe (søk på EILO, samme konsept bare ikke i aktivitet). Hva skjer når du er aktiv og glemmer av pusten?

Anonymkode: b4b69...a54

Mest inn. Hm, vanskelig, føles ut som det er helt nederst i halsen/brystet. Alt er bare tungt.  Kjenner det fortsatt om jeg holder på med noe eller ikke

AnonymBruker
Skrevet

Refluks kan gi irriterte lunger. Når magesyre lekker opp i spiserøret  og irriterer luftveiene, kalles det ofte laryngofaryngeal refluks (LFR) eller mikroaspirasjon. Syren irriterer slimhinnene, noe som kan gi kronisk hoste, astmaliknende symptomer, heshet og en følelse av såre eller irriterte lunger.

Syrenøytraliserende kan hjelpe, men det er lurt å også sove med hevet hode, og ikke spise før du legger deg. Slippery Elm er et kosttilskudd som har hjulpet meg en god del mot refluks. 

Anonymkode: 4144e...d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...