Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre som har opplevd dette?

Jeg har hatt tung pust i flere dager nå. Legen finner ingenting og mener det er psykisk, men jeg sliter med å tro at det bare er det.

Det er tungt å puste fra jeg står opp til jeg legger meg, og av og til våkner jeg på natta i nesten panikk fordi det føles som om jeg ikke får puste. Jeg har også en litt brennende følelse i brystet og nedover, men ingen sure oppstøt. 🤷🏼‍♀️er også tungt å gjør ting.. 

Har begynt med Somac for å se om det hjelper, men har tatt det i fem dager uten noen bedring så langt.

Noen som kjenner seg igjen eller har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 0bf0b...cd0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har lignende symptomer og jeg har spiserørsbrokk med ansamling av luft i "brokken". Så mye at det av og til er ubehagelig og føles som pustebesvær. Jeg er veldig godt trent, god kondisjon og bra O2-opptak.

Jeg har hatt dette noen år nå, og det er verst om morgenen/formiddagen. For meg hjelper det å gå tur eller annen fysisk aktivitet, da det er lettere å få ut luften da. Jeg får ikke magesyre i bronkiene/lungene. Jeg drikker et par kopper kaffe hver dag, og alkohol i ny og ne, for min del har det ikke blitt verre siden jeg først fikk det.  

Fra KI:

Sitat

Spiserørsbrokk (hiatushernie) oppstår når en del av magesekken presses opp i brysthulen. Dette fører ofte til at lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken ikke fungerer optimalt, noe som tillater luft å samle seg og resulterer i plagsomme symptomer som halsbrann, sure oppstøt og raping. [1, 2, 3]
Årsaker til luftansamling ved spiserørsbrokk
  • Svelging av luft: Når du opplever ubehag eller sure oppstøt, er det vanlig å svelge ekstra mye luft i et forsøk på å rydde halsen, noe som gir mer oppblåsthet. [1, 2]
  • Tilbakeløp av syre: Magesyre som lekker opp i spiserøret irriterer slimhinnen, noe som kan utløse en opplevelse av trykk, luft eller en "klump" i halsen. [1, 2]
  • Svekket lukkemuskel: Brokket kan svekke lukkemuskelen og gjøre det lettere for gass og luft å bevege seg oppover. [1]
Effektiv egenbehandling og lindring
For å redusere mengden luft og ubehag, kan du justere livsstil og kosthold:
  • Mindre måltider: Spis heller flere små måltider enn få og store. Store måltider øker presset på mellomgulvet.
  • Begrens brus og kullsyre: Kullsyreholdige drikker tilfører ekstra gass som må ut.
  • Ligg riktig: Hev hodeenden av sengen med 15–20 cm for å forhindre at luft og syre lekker opp i spiserøret om natten.
  • Unngå triggere: Kaffe, alkohol, sjokolade og veldig fet mat kan svekke lukkemuskelen og forverre symptomene. [1, 2, 3]
Ved å gjøre disse endringene, vil du ofte merke stor forskjell.

Anonymkode: efb74...e41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ååh. Se der ja. Men hvordan sjekker legen dette? Jeg er desperat nå, jeg takler ikke kjenne på denne tunge pusten. Noen ganger er det så ekstremt at jeg føler jeg må ringe ambulanse. Så roer det seg bitte litt.
Men oksygenmetning min er på 99%. Helt fine lunger når legen lyttet. 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal sjekke for refluks, så må du på gastroskopi. 

Anonymkode: ecf4c...323

AnonymBruker
Skrevet

Siden legen din tenker det er psykisk så er det vanskelig å ikke tenke det samme. Hva er din psykdomshistorikk og hvor gammel er du? 

Anonymkode: 13e07...465

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ååh. Se der ja. Men hvordan sjekker legen dette? Jeg er desperat nå, jeg takler ikke kjenne på denne tunge pusten. Noen ganger er det så ekstremt at jeg føler jeg må ringe ambulanse. Så roer det seg bitte litt.
Men oksygenmetning min er på 99%. Helt fine lunger når legen lyttet. 🤷🏼‍♀️

Som sagt over, få en henvisning til Gastro. Tenker nok at i de verste tilfellene du nevner du har opplevd spiller hysteri inn, det gjorde det i alle fall til meg en gang.

Anonymkode: efb74...e41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen andre som har opplevd dette?

Jeg har hatt tung pust i flere dager nå. Legen finner ingenting og mener det er psykisk, men jeg sliter med å tro at det bare er det.

Det er tungt å puste fra jeg står opp til jeg legger meg, og av og til våkner jeg på natta i nesten panikk fordi det føles som om jeg ikke får puste. Jeg har også en litt brennende følelse i brystet og nedover, men ingen sure oppstøt. 🤷🏼‍♀️er også tungt å gjør ting.. 

Har begynt med Somac for å se om det hjelper, men har tatt det i fem dager uten noen bedring så langt.

Noen som kjenner seg igjen eller har opplevd noe lignende?

Ikke for å skremme deg men kjæresten min fikk hjerteinfarkt og det begynt med sånne symptomer som du beskriver her; gikk til lege og ble avvist, når ambulansen kom fant de heller ingenting men han ble tatt med til sykehus pga smerter og der så de at han hadde hjerteinfarkt (etter timesvis med venting) Mas på legen din! 

Anonymkode: 73eb1...d51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke for å skremme deg men kjæresten min fikk hjerteinfarkt og det begynt med sånne symptomer som du beskriver her; gikk til lege og ble avvist, når ambulansen kom fant de heller ingenting men han ble tatt med til sykehus pga smerter og der så de at han hadde hjerteinfarkt (etter timesvis med venting) Mas på legen din! 

Hvor gammel var mannen din, hvilken fysisk form var han i, har han noen i familien med hjertehistorikk osv osv..? 

Anonymkode: 13e07...465

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen undersøkte deg vel? Og har ikke grunn til å tro at du har f.eks. hjerteproblemer eller noe slikt.

Har du det vanskelig for tiden? Stress? Det må jo være en grunn til at han tenker angst. Angst kan også gi økt syreproduksjon og reflux...

Jeg har reflux og det gir meg ikke tung pust. Fikk noe bedring av Somac nesten med en gang, og det forbedret seg gjennom 1-2 uker, før jeg vil si at det stabiliserte seg. Somac kan ikke veie opp for hva som helst. Hvis jeg spiser feit pizza og drikker cola rett før jeg legger meg vil jeg fremdeles få reflux om natten og våkne.

Jeg har også hatt angst og jeg må være enig med deg i at det kan være veldig vanskelig å tro på at sterke fysiske symptomer faktisk kan bare være angst, men det er tilfelle. Det er jo derfor angst kan være så veldig vanskelig å ha med å gjøre.

Først må man føle seg trygg på at det faktisk er angst, og så kan man begynne å jobbe med det problemet, som heller ikke er gjort i en håndvendig. Når man så har slått seg til ro med et visst symptom og gjennkjenner det som resultat av angst, vil kanskje angsten endre seg og gi nye symptomer... 

Har tro på at dette vil ordne seg med tiden, men vet godt at det ikke er bare enkelt eller morsomt. Du har min sympati.

Anonymkode: 0a459...3e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Legen undersøkte deg vel? Og har ikke grunn til å tro at du har f.eks. hjerteproblemer eller noe slikt.

Har du det vanskelig for tiden? Stress? Det må jo være en grunn til at han tenker angst. Angst kan også gi økt syreproduksjon og reflux...

Jeg har reflux og det gir meg ikke tung pust. Fikk noe bedring av Somac nesten med en gang, og det forbedret seg gjennom 1-2 uker, før jeg vil si at det stabiliserte seg. Somac kan ikke veie opp for hva som helst. Hvis jeg spiser feit pizza og drikker cola rett før jeg legger meg vil jeg fremdeles få reflux om natten og våkne.

Jeg har også hatt angst og jeg må være enig med deg i at det kan være veldig vanskelig å tro på at sterke fysiske symptomer faktisk kan bare være angst, men det er tilfelle. Det er jo derfor angst kan være så veldig vanskelig å ha med å gjøre.

Først må man føle seg trygg på at det faktisk er angst, og så kan man begynne å jobbe med det problemet, som heller ikke er gjort i en håndvendig. Når man så har slått seg til ro med et visst symptom og gjennkjenner det som resultat av angst, vil kanskje angsten endre seg og gi nye symptomer... 

Har tro på at dette vil ordne seg med tiden, men vet godt at det ikke er bare enkelt eller morsomt. Du har min sympati.

Legen lyttet på lunger, tok ekg, lyttet på hjertet, målte oksygenmetning. Og det var det. Men begynner å lure på om det kan være astma også, siden jeg har allergi mot pollen. Men jeg vet ikke. Klarer ikke helt stole på at dette er angst. Ja jeg har angst, og mye stress   men ikke hatt dette før, da har det bare komt og gått innimellom, nå er det konstant. Tungt å gå opp trappa. 

takk!!🥺❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Uff nei.. Men går det an å symptomer på hjerteinfarkt i 2 uker liksom? Og to leger har lyttet på meg, ekg, oksygenmetning? Jeg vet jeg har friskt hjerte, da jeg har tatt ekko for noen mnd siden også. Hvordan avvist ble han? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stille refluks og astmasymptomer pga det (tung pust) med jevne mellomrom. Det gir meg også rennende eller tett nese av og til, og jeg kan bli hes. Når det oppsto først trodde jeg at jeg var veldig syk, og det føltes ut som jeg ikke fikk puste. Men jeg fikk jo det. 

Jeg ble henvist til gastroskopi, lungespesialist og øre nese hals - det som har funket best er å heve sengen, ikke spise sent på kvelden og slutte med alkohol. Det som fungerte aller mest var å finne ut hva det var - nå lever jeg greit med det, selv om jeg til tider er ganske påvirket, merker det ikke like mye når jeg vet hva det er. 

Anonymkode: 33125...f84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje kan det faktisk være psykisk? Ingen som føler seg syk, vil tro at det er psykisk. Men det finnes likevel i hopetall. Og det betyr heller ikke at du er psykisk syk, bare at stress slår ut på kroppen. 

Når du føler på tung pust, men har 99 i metning, så ér det psykisk vil jeg si. Refluks gir så mange andre symptomer også. Mens sviende brystsmerter ofte er stress. Smerter som stikker og svir er ofte ømme muskler, altfor anspente av stress. Og den onde sirkelen: du blir engstelig, alarmerer nervesystemet, kroppen spenner seg mer, du kjenner enda mer somatisk ubehag. 

Jeg for min del er psykiatrisk sykepleier og var sikker på at jeg hadde kreft i halsen for noen år siden. Det var psykisk. Og det kan godt hende at du har hatt en virusinfeksjon som faktisk har gjort det litt tyngre å puste en periode, du har blitt engstelig for det, og det har nå hengt seg opp og du kjenner på konstant bekymring og den onde sirkelen der. 

Du kan spørre legen din om å få et par Sobril. Om du kjenner at ubehaget letter litt, da kan du konkludere med at det er stress. 

Anonymkode: de0fa...783

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje kan det faktisk være psykisk? Ingen som føler seg syk, vil tro at det er psykisk. Men det finnes likevel i hopetall. Og det betyr heller ikke at du er psykisk syk, bare at stress slår ut på kroppen. 

Når du føler på tung pust, men har 99 i metning, så ér det psykisk vil jeg si. Refluks gir så mange andre symptomer også. Mens sviende brystsmerter ofte er stress. Smerter som stikker og svir er ofte ømme muskler, altfor anspente av stress. Og den onde sirkelen: du blir engstelig, alarmerer nervesystemet, kroppen spenner seg mer, du kjenner enda mer somatisk ubehag. 

Jeg for min del er psykiatrisk sykepleier og var sikker på at jeg hadde kreft i halsen for noen år siden. Det var psykisk. Og det kan godt hende at du har hatt en virusinfeksjon som faktisk har gjort det litt tyngre å puste en periode, du har blitt engstelig for det, og det har nå hengt seg opp og du kjenner på konstant bekymring og den onde sirkelen der. 

Du kan spørre legen din om å få et par Sobril. Om du kjenner at ubehaget letter litt, da kan du konkludere med at det er stress. 

Men går det ikke an å ha en sykdom selv med 99 i metning? 
har fått Sobril for å prøve, det letter litt, men fortsatt tungt og puste! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det går jo an å ha astma med 99 metning, men nå tror vel legen at pga. stresset du har så er det mer sannsynlig med angst enn med astma. 

Sobril og angst er et slags regnestykke. Sobril kan ikke nøytralisere en hvilken som helst styrke av angst. Hvis vi sier at angsten din er på 10 og en Sobril har en effekt på 5, så vil du fremdeles kjenne "5 i angst" selv om du har tatt Sobril. Vil si at det er et godt tegn at det letter litt av Sobril.

Føler du deg litt bedre hvis du blir veldig opptatt av noe? For eksempel ser en film eller serie du forsvinner helt inn i? Gir det en liten pause fra tungpusten?

Når har du time hos legen igjen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg hadde dette og somac hjelper 

Anonymkode: b6e52...f74

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg hadde dette og somac hjelper 

Hvor lang tid tok det hos deg før Somac begynte å virke?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tok det hos deg før Somac begynte å virke?

Husker ikke dessverre 

men må bruke den fast. Og får det slik innimellom for det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går jo an å ha astma med 99 metning, men nå tror vel legen at pga. stresset du har så er det mer sannsynlig med angst enn med astma. 

Sobril og angst er et slags regnestykke. Sobril kan ikke nøytralisere en hvilken som helst styrke av angst. Hvis vi sier at angsten din er på 10 og en Sobril har en effekt på 5, så vil du fremdeles kjenne "5 i angst" selv om du har tatt Sobril. Vil si at det er et godt tegn at det letter litt av Sobril.

Føler du deg litt bedre hvis du blir veldig opptatt av noe? For eksempel ser en film eller serie du forsvinner helt inn i? Gir det en liten pause fra tungpusten?

Når har du time hos legen igjen?

Nja ikke så veldig mye nei. Kjenner det godt da også.  Har ikke ny time hos legen..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer an på hva du mener med "tungt å puste". Besværet pust sier vi i helsesektoren. Og da hører vi det og ser at pas bruker hjelpemusklatur på halsen. Altså pers tar i for å trekke inn pusten. Man hører pustelydene godt, for pas må anstrenge seg for å trekke pusten. F.eks ved kols. Og ved astma piper det når folk puster. 

Hvis så en pasient forteller at det er tungt å puste, men metninger er god, det er ingen pustelyder og pas beveger seg ikke/anstrenger seg for å puste... så er det en subjektiv følelse uten somatisk symptom på egenfølelsen. Da tenker vi at det er stress/angst. 

Ja man kan ha alle slags sykdommer med fin metning. Men nå handler det om pusten din. Om det er en subjektiv følelse eller om du objektivt har pustebesvær. Hvor mange pust gjør du i løpet av ett minutt? 

At det letter litt ved sobril støtter også opp rundt at du kanskje kan ha fått en overfokus på pust. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...