Gå til innhold

Gamle foreldre som er skuffet over barn&barnebarn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine foreldre har flyttet i aldersbolig, og ingen av oss barna er interessert i å overta familiebedriften.

Min far er skuffet og deprimert over at ingen går i hans fotspor og deler hans interesser, og jeg har veldig dårlig samvittighet, men jeg orker ikke jobb 10-14 t daglig, 6 dager i uken slik som han har gjort, og min bror har ikke helse til det.

Det er sure miner over at vi ikke ønsker å bruke båtene, at vi ikke ønsker å bruke hans maskiner og verktøy og at hans barnebarn har blitt "byfolk" og bare er interessert i "tøv og tull".

Vi bor i bygård midt i byen, hvor skal vi ha alle disse tingene?

Han selger unna tingene sine nå i full fart på Finn.no, og er sint, frekk og spydig mot oss.

Jeg har bodd på andre kanten av landet og i utlandet de siste 35 årene, og det har mine barn også.

De liker å være på landet på besøk hos besteforeldre, men det har blitt mer og mer krav og forpliktelser, som de eldste synes er vanskelig å forholde seg til.

Er det andre som opplever noe lignende?

Anonymkode: 8e0f6...f0b

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be de skjerpe seg. Har ingen lyst til å overta så må de respektere det, uten å komme med frekke miner og kommentarer. 

Anonymkode: 742c6...060

• Liker 12
Skrevet

Forstår på en måtte far din. Det at han har bygd opp noe og håpet noen ville drive dette videre.

Det er jo og noe med og om har ungene deres fått ordentlig innblikk i dette, eller ikke. Vi ser her så tok vi valget da våres var 9 og 10 år med å selge gården, fordi jeg klarte ikke å ta alt gårdsaebridet, mens mannen jobbet borte.  Vi så da når våres ble 13 og 14 at gårdsliv er noe egentlig begge kunne tenke seg. Nå er de 20 og 21 og driver å ser etter gårdsbruk med melke kvote i nærheten her vi bor.

Samtidig er det det med å drive eget, det er noe en må ta med. Er det et liv en ønsker, eller ønsker en et enkelt luv fra 8 til 16. Uten bekymringer om vedlikehold, moms, osv

Anonymkode: 39966...8d7

• Liker 5
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Be de skjerpe seg. Har ingen lyst til å overta så må de respektere det, uten å komme med frekke miner og kommentarer. 

Skjønner jo at det er en sorg når ingen barn/barnebarn ønsker eller kan følge i deres fotspor, men vi har ulike interesser og dårlig helse som gjør at det ikke er mulig.

Har alltid hatt dette presset hengende over meg om å overta, og har alltid ønsket at mine foreldre hadde en 8-16 jobb og ikke var selvstendig næringsdrivende.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hjelpe meg for en egoist han er! Stå på ditt, han har ingen rett til å presse deg til å være en forlengelse av seg selv. 

Anonymkode: 9a163...e2c

• Liker 7
Skrevet

Har en kompis som opplevde det samme. Enebarn og født og oppvokst på gård. Han har null interesse for gårdsdrift. I tillegg hadde han en annen hemmelighet som han kvidde seg for å måtte si til faren, nemlig at han er homofil. Det var så tungt for kompisen min at han var i skapet til slutten av 20 årene. Så først måtte han si at han ønsket å gå dramalinja og faren hans ble forferdet. Å jobbe på scenen har vært min kompis sin drøm hele tiden. Deretter etter mange år kom han ut av skapet. Faren hans er så skuffet over han. 

Jeh misliker folk som får barn kun fordi de skal ta over DERES liv og deres drømmer. 

Null sympati for sånne folk 

Anonymkode: d5e8d...332

• Liker 14
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner jo at det er en sorg når ingen barn/barnebarn ønsker eller kan følge i deres fotspor, men vi har ulike interesser og dårlig helse som gjør at det ikke er mulig.

Har alltid hatt dette presset hengende over meg om å overta, og har alltid ønsket at mine foreldre hadde en 8-16 jobb og ikke var selvstendig næringsdrivende.

Ts

Livet er fult av sorger og skuffelser, det burde gamlinger omsider ha lært seg.

Anonymkode: 44663...8e7

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gubben må finne på kreative løsninger, jeg går virkelig ut fra at det finnes nok av folk uten odelsrett som kunne tenke seg å drive gård.

Anonymkode: 44663...8e7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Forstår på en måtte far din. Det at han har bygd opp noe og håpet noen ville drive dette videre.

Det er jo og noe med og om har ungene deres fått ordentlig innblikk i dette, eller ikke. Vi ser her så tok vi valget da våres var 9 og 10 år med å selge gården, fordi jeg klarte ikke å ta alt gårdsaebridet, mens mannen jobbet borte.  Vi så da når våres ble 13 og 14 at gårdsliv er noe egentlig begge kunne tenke seg. Nå er de 20 og 21 og driver å ser etter gårdsbruk med melke kvote i nærheten her vi bor.

Samtidig er det det med å drive eget, det er noe en må ta med. Er det et liv en ønsker, eller ønsker en et enkelt luv fra 8 til 16. Uten bekymringer om vedlikehold, moms, osv

Anonymkode: 39966...8d7

Men da er det barnas valg, ikke noe de føler seg tvunget til så kan slå bara ut

Anonymkode: df7df...f2a

• Liker 2
Skrevet

Han sørger.

Anonymkode: d2504...e23

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel noe de gamle burde ha skjønt og tatt innover seg underveis, hvis ikke virker jo det ganske så fjernt. I så fall kunne man kanskje også fått noen andre til å ta over - noen som hadde interesse, enten det er andre slektninger, naboer eller helt andre. 

Anonymkode: 2ba04...756

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sørger.

Ja pappa er deprimert og bitter

Ts

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hører de ikke. Nix mer besøk vet det er vanskelig å sette foreldre på plass men dere skal ikke behøve å høre på denne guilt trippinga. Det går ut over deres barn og som selv kommer til å høre mer og mer sånt framover 

• Liker 1
Skrevet

Han sørger.

Går an å sørge uten å være slem 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja pappa er deprimert og bitter

Ts

Går det å prate med han om dette? kikkeloig? Eller går alle rundt grøten?

Anonymkode: 64f2e...e91

• Liker 1
Skrevet

Går det å prate med han om dette? kikkeloig? Eller går alle rundt grøten?

Anonymkode: 64f2e...e91

Jeg prater med han om det, men han er langt nedi et svart bittert hull 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Har skjønner at han føler det slik men har ingen sympati. Man kan ikke forvente at barna skal ta over å drive med det en selv har gjort, vi lever ikke lenger på 1800-tallet.

Synes du skal realitetsorientere de og si at om oppførselen fortsetter så ender de opp med å skyve dere alle sammen bort. For det er jo slik det vil bli.

Anonymkode: 6eb52...1e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var en tråd her i går eller i forgårs, om strenge besteforeldre på 80 tallet. Bortsett fra kaldhet, var det akkurat som mine besteforeldre. Samtidig lurte jeg litt på oppfatningen av kaldhet, var det kaldhet eller var det bare at besteforeldrene ikke svarte til forventningene. Kanskje jeg ikke opplevde mine besteforeldre som kalde fordi de ikke møtte meg på mine premisser, fordi jeg ikke hadde noen som helst forventning om å bli møtt på mine premisser. 
Det var nok mer at jeg møtte dem på deres premisser. 

Denne tråden gav meg samme vibber, at det er noe generasjonsmessig, noe om forventninger om syn på livet og relasjoner å gjøre. Både i innlegget og i svaret.

Og ja, jeg vet at problemstillingen er like gammel som tidenes morgen, men holdningene rundt virker som er i et skifte.

Det er jo synd at barna hennes er for unge til å velge selv, nå faller det ansvaret på henne, å velge for egne barn.

Jeg tror jeg hadde løst det med å holde ut til han dør

Anonymkode: 41486...769

• Liker 1
Skrevet

handler det om å følge i hans fotspor eller å vise respekt for at han jobbet frem dette for at dere skulle få et bra liv? Og nå altså barnebarna? Gi han litt annerkjenensle og forståelse tenker jeg så skal du se pipen får en helt annen låt også. 

Anonymkode: fb8c2...ed5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mine foreldre har flyttet i aldersbolig, og ingen av oss barna er interessert i å overta familiebedriften.

Min far er skuffet og deprimert over at ingen går i hans fotspor og deler hans interesser, og jeg har veldig dårlig samvittighet, men jeg orker ikke jobb 10-14 t daglig, 6 dager i uken slik som han har gjort, og min bror har ikke helse til det.

Det er sure miner over at vi ikke ønsker å bruke båtene, at vi ikke ønsker å bruke hans maskiner og verktøy og at hans barnebarn har blitt "byfolk" og bare er interessert i "tøv og tull".

Vi bor i bygård midt i byen, hvor skal vi ha alle disse tingene?

Han selger unna tingene sine nå i full fart på Finn.no, og er sint, frekk og spydig mot oss.

Jeg har bodd på andre kanten av landet og i utlandet de siste 35 årene, og det har mine barn også.

De liker å være på landet på besøk hos besteforeldre, men det har blitt mer og mer krav og forpliktelser, som de eldste synes er vanskelig å forholde seg til.

Er det andre som opplever noe lignende?

Det der er så typisk gammel-mann-syndrom: 
Sutrer over at intern barn ville ta over familiebedriften! Du skal være glad for at ikke én av de andre søskenene dine valgte å gjøre det for da hadde den personen blitt utpekt som favoritt!!!

Anonymkode: 1b536...167

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...