Gå til innhold

Autistisk utbrenthet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har hatt dette?

Jeg har aldri mistenkt at jeg har autisme eller nevrodivergens egentlig. Har vært velfungerende på de fleste plan. Men har nok vært det jeg nå i senere tid kan kalle litt høysensitiv.

Ble i alle fall utbrent og syk, men når jeg leser litt rundt så opplever jeg nesten at den formen for utbrenthet/ sykdom som jeg har, passer med beskrivelse av autistisk utbrenthet. Så begynte å lure på om man kan ha hatt en uoppdaga nevrodivergens og så fått en sånn type utbrent?

Jeg opplever at utmattelsen jeg har fått har gjort meg helt annerledes og jeg er ikke lenger meg selv eller i kontakt med meg selv , og er sterkt kogntnivt rammet. Jeg føler nesten at jeg har FÅTT autistiske og adhd trekk ETTER jeg ble utbrent og syk😅

Men det jeg lurer på er jo om dersom man skulle ha en slik type utbrenthet, kan man bli seg selv igjen slik man var før man ble utbrent? Altså få tilbake personlighet, følelser, minner, egenskaper og slikt? Eller har man blitt en annen/blitt mer autistisk eller slik? Jeg forstår at man uansett årsak antagelig må leve litt annerledes enn man gjorde før for å ikke bli syk igjen. Men jeg tenker på selve det som er blitt rammet nå, med personlighet, følelser, kognitiv funskjon og slikt, om man kan komme tilbake til den man «var». 

Er redd jeg har «blitt» sånn her/fått autisme/adhd (ikke det at det er noe galt med det men jeg vil jo ha tilbake «meg»)

Anonymkode: 90f46...98a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omtrent alle som blir utbrent/kronisk syk får symptomer som ligner på adhd. Det handler om at nervesystemet er dysregulert. Da er det stressmestring som skal til. Les om vagusnerven, bl.a. 

Anonymkode: b73af...81e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Omtrent alle som blir utbrent/kronisk syk får symptomer som ligner på adhd. Det handler om at nervesystemet er dysregulert. Da er det stressmestring som skal til. Les om vagusnerven, bl.a. 

Anonymkode: b73af...81e

Ja det er kanskje sant. Er litt det jeg ikke får til da, så derfor jeg også tenkte på om dette var noe mer. Men kanskje ikke da 😊

Jeg har ikke hørt om så mange med vanlig utbrenthet som får slik depersonalisering og kognitivt blir en annen og frakoblet, men er det også vanlig ved allutbrenthet uten at det er autistisk /adhd?

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan absolutt stemme med det du sier. Mange «høytfungerende» autister maskerer store deler av livet, helt til det ikke lenger går. Derfor mange får diagnosen i voksen alder. Uansett, lege, oppfølging, DPS. Ta dette på alvor.

Anonymkode: 365c6...e91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette kan absolutt stemme med det du sier. Mange «høytfungerende» autister maskerer store deler av livet, helt til det ikke lenger går. Derfor mange får diagnosen i voksen alder. Uansett, lege, oppfølging, DPS. Ta dette på alvor.

Føler ikke jeg har maskert noe men.

Uansett- det jeg lurer på er jo om jeg nå «har blitt sånn her og ikke meg selv» og ikkke kan mi meg selv igjen i hodet?

Behandlingen for en slik type utbrent er kanskje uansett den samme som for annen utbrenthet?

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som vablig utbrenthet. Hjernen kobler seg så klart av når den har fått for mye. Er kroppen utbrent så er jo hjernen det også.

Anonymkode: 7cbf3...e54

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Slutt med dette tullet. TS beskriver ingen "maskering", sosiale problemer, utenforskap eller annet som tyder på autisme.

Jeg fikk diagnosen da jeg var over 40. En såkalt høyføtfungerende autist er ikke høytfungerende i livet, men i relasjon til andre autister. Det er ikke noe som plutselig oppstår.

Anonymkode: 098cc...243

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...