Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn vurderer å flytte hjem en periode. Han har bodd på hybel siden han var 17 og litt hjemme igjen for så bodd alene i et halvår. Han har lyst på bolig men får ikke lån selv med 200.000 i EK da han har billån. 
Vi tenker han kan komme hjem å bo hos oss mot at han har en speed nedbetaling på billånet, og får bygd seg opp. Men at han da må spare, ikke leve som konge med fest og morro hele tiden. 
Vi tenker at han ikke trenger å betale hjemme når han har et mål med nedbetaling av bil og bygge seg en buffer til EK. Min mor mener vi skjemmer han bort og at han bør betale for kost og losji. 
det er annerledes nå enn for 40 år siden da hun var ung. Den tiden eigde alle bolig og ingen trengte EK. Det er helt annet nå. Han har ikke sjans til å spare opp noe ved siden av husleie, strøm og mat på den hybelen han leier, for ja, det er en hybel. 
Vil jo hjelpe han så han kommer ut på bolkgmarkedet 

Anonymkode: 26734...09c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min sønn vurderer å flytte hjem en periode. Han har bodd på hybel siden han var 17 og litt hjemme igjen for så bodd alene i et halvår. Han har lyst på bolig men får ikke lån selv med 200.000 i EK da han har billån. 
Vi tenker han kan komme hjem å bo hos oss mot at han har en speed nedbetaling på billånet, og får bygd seg opp. Men at han da må spare, ikke leve som konge med fest og morro hele tiden. 
Vi tenker at han ikke trenger å betale hjemme når han har et mål med nedbetaling av bil og bygge seg en buffer til EK. Min mor mener vi skjemmer han bort og at han bør betale for kost og losji. 
det er annerledes nå enn for 40 år siden da hun var ung. Den tiden eigde alle bolig og ingen trengte EK. Det er helt annet nå. Han har ikke sjans til å spare opp noe ved siden av husleie, strøm og mat på den hybelen han leier, for ja, det er en hybel. 

Men kravet er selvsagt at han bidrar i huset med å holde kontroll på tingene sine og bidrar hjemme med husarbeid på lik linje med oss andre 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en fin måte å hjelpe barna på og synes ikke at du skjemmer dem bort. Dere er en familie og jeg tenker at det er viktig å støtte hverandre om man har muligheten. Mine barn vet at de får bo gratis hjemme så lenge de ønsker. Tror de ser på det som en trygghet at de alltid er velkommen her og har mulighet til å spare seg opp ekstra egenkapital om behov. 
synes det er trist at utleie og boligpriser er så høye nå.  Tror mange vil får store problemer med å komme seg inn på boligmarkedet i større byer om prisene fortsetter å stige, og det vil nok bli vanlig å leie i stedet for å eie. 

Anonymkode: ae0b3...c1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er en fin måte å hjelpe barna på og synes ikke at du skjemmer dem bort. Dere er en familie og jeg tenker at det er viktig å støtte hverandre om man har muligheten. Mine barn vet at de får bo gratis hjemme så lenge de ønsker. Tror de ser på det som en trygghet at de alltid er velkommen her og har mulighet til å spare seg opp ekstra egenkapital om behov. 
synes det er trist at utleie og boligpriser er så høye nå.  Tror mange vil får store problemer med å komme seg inn på boligmarkedet i større byer om prisene fortsetter å stige, og det vil nok bli vanlig å leie i stedet for å eie. 

Anonymkode: ae0b3...c1a

Det samme tenker jeg. De er alltid velkommen hjem ❤️ hjemme er det trygt og godt, og det er deres hjem. Ikke på besøk, eller at det blir krevd husleie. Det blir helt feil for oss. 
Min mor krevde aldri en krone av meg da jeg bodde hjemme til jeg var 22. men jeg sparte mesteparten av lærlinglønnen min så jeg hadde en start. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han?

En mellomløsning er at han betaler leie, men at dere setter disse pengene til side og han evt får dem tilbake senere (uten å se det til ham).

Poenget er at det koster å bo, og det er greit å vende seg til.

Anonymkode: c1e98...bbb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det klokeste er definitivt å lære barnet at alt koster. Det er eneste måte å venne seg til eller tilnærme seg voksenlivet på. Å skjemme bort ved å bo gratis gir kun en falsk trygghet.

Et sted midt imellom, en ansvarliggjøring og selvrealisering hjelper godt på den ofte lange veien til uavhengighet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at om han flytter hjem, så kan dere faktisk ikke blande dere bort i hva en voksen mann bruker penger på. Dere kan ikke kritisere nye klær, en tur på byen eller en sydentur. Da vil det lage en sur stemning i heimen, og i verste fall ødelegge forholdet.

Men prøv en begrenset periode på f.eks et år, og ha en klar avtale på det, så ser dere hvordan det går. Hvis han f.eks bare klarer å spare en tusenlapp i mnd, med gratis kost og losji, så fungerer det ikke. Og han må fortelle frivillig hva han sparer om han vil det. Dere må huske at han er myndig og voksen, så dere har ingen rett til innsyn i økonomien hans.

Anonymkode: 9774b...6af

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hjalp min datter på denne måten. Jeg vurderte å kreve husleie og sette inn på konto for henne, men valgte å stole på at hun ville klare å administrere det selv. 

Ett år senere hadde hun spart 20kNOK/mnd og gjorde det som bare må kunne kalles et varp av et lett oppussingsobjekt. 

Endret av Snok1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

får ikke lån selv med 200.000 i EK da han har billån.

Hadde først og fremst bedt "barnet" om å selge bilen og innfri billånet. Busskort, sykkel eller en billig bil, uten lån, ville vært det han/hun først måtte gjøre. 

Slik er det å bli voksen. Man må prioritere. Ønsker man å ha dyr bil, med lån, må man forsake noe annet. 

Anonymkode: dae84...835

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare husk at om han flytter hjem, så kan dere faktisk ikke blande dere bort i hva en voksen mann bruker penger på. Dere kan ikke kritisere nye klær, en tur på byen eller en sydentur. Da vil det lage en sur stemning i heimen, og i verste fall ødelegge forholdet.

Men prøv en begrenset periode på f.eks et år, og ha en klar avtale på det, så ser dere hvordan det går. Hvis han f.eks bare klarer å spare en tusenlapp i mnd, med gratis kost og losji, så fungerer det ikke. Og han må fortelle frivillig hva han sparer om han vil det. Dere må huske at han er myndig og voksen, så dere har ingen rett til innsyn i økonomien hans.

Eh jo, hvis jeg forsørger et annet voksent menneske så legger jeg meg bort i hva han bruker penger på. Hvis han er så voksen at det er under hans verdighet, så er han voksen nok til å forsørge seg selv også. Du kan ikke forvente å bli forsørget som om du er et barn, men samtidig kreve å bli behandlet som en voksen.

Den dårlige stemningen du viser til er ingenting i mot den dårlige stemningen vi får hvis jeg må legge lista lavere for min egen ferie mens den unge voksne mannen i husholdningen som ikke bidrar økonomisk, benytter besparelsen til å stikke på tur.

Folk som ikke liker at foreldrene blander seg, får være voksne nok til å ikke flytte hjem i voksen alder. Hvis man tror man har rett til friheten med å være voksen og samtidig slippe plikter som et barn, er man ikke voksen i hodet.

Anonymkode: 90c41...24e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (10 minutter siden):

Jeg hjalp min datter på denne måten. Jeg vurderte å kreve husleie og sette inn på konto for henne, men valgte å stole på at hun ville klare å administrere det selv. 

Ett år senere hadde hun spart 20kNOK og gjorde det som bare må kunne kalles et varp av et lett oppussingsobjekt. 

Med tjue tusen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Ett år senere hadde hun spart 20kNOK og gjorde det som bare må kunne kalles et varp av et lett oppussingsobjekt. 

Hun sparte 20 000,- på et år?

Anonymkode: f8645...adc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste er 19, og har enda ikke flyttet ut hjemmefra. Han begynte som lærling i fjor høst. Avtalen er at han gjennom lærlingetiden beholder ca 4000,- til det han trenger og at resten går rett i sparing til egenkapital.  På dette første året som lærling har han nå spart vel 180.000,-.  Siden han øker i lønn gjennom lærlingetiden ser jeg for meg at han nærmer seg 450-500.000,- når han er ferdig om litt over et år. Dette er penger jeg og far ikke har da vi kom seint inn på boligmarkedet selv og ikke har friverdi av den størrelsen i boligen pr nå. 

Jeg er enig i at man skal lære at det koster å bo, og avtalen vår er at om han ikke sparer så må han betale for seg hjemme. Nå ser vi at pengene går inn på sparing, og vi snakker mye om økonomi, hvordan man skal spare, hva som er klokt i forhold til kjøp av bolig etterhvert  +++ 

Anonymkode: 88a81...93c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men kravet er selvsagt at han bidrar i huset med å holde kontroll på tingene sine og bidrar hjemme med husarbeid på lik linje med oss andre 

Så…. Hva lurer du på egentlig? Trenger du aksept fra anonyme på KG for dette?

Anonymkode: 0811b...315

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitter han med bil og billån så var det vel det han valgte å prioritere. Da finansierer dere jo livsstilen og prioriteringene hans, ikke «bolig»?

Her haddde barnet spart opp 400’ og kjøpte leilighet etter vgs. , på å jobbe (nei, vi har ikke kontakter, så det var de jobbene andre ikke vil ha). Hadde også svært billig russetid, sparte bursdagspenger osv. Er fremdeles flink til å jobbe  og spare. 

Ungene her skal ikke flytte hjem igjen for å bli forsørget. Hvis det skulle skjedd måtte de både betale for seg og delta i husholdningens oppgaver som en voksen, ansvarlig person. Men jeg er opptatt av at de må lære seg at det koster å bo. Barnet her ville flytte hjem, vi satte prisen til 6/7 000 for kost/ losji og lån av bil i ny og ne. Det er kjempebillig. Billigste rom i kollektiv koster det uten mat/ bil. 😉 Da var det visst ikke så interessant. Men jeg står for at for et voksent menneske som forsørger seg selv får du det ikke billigere. 

Anonymkode: 03582...4ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vår eldste er 19, og har enda ikke flyttet ut hjemmefra. Han begynte som lærling i fjor høst. Avtalen er at han gjennom lærlingetiden beholder ca 4000,- til det han trenger og at resten går rett i sparing til egenkapital.  På dette første året som lærling har han nå spart vel 180.000,-.  Siden han øker i lønn gjennom lærlingetiden ser jeg for meg at han nærmer seg 450-500.000,- når han er ferdig om litt over et år. Dette er penger jeg og far ikke har da vi kom seint inn på boligmarkedet selv og ikke har friverdi av den størrelsen i boligen pr nå. 

Jeg er enig i at man skal lære at det koster å bo, og avtalen vår er at om han ikke sparer så må han betale for seg hjemme. Nå ser vi at pengene går inn på sparing, og vi snakker mye om økonomi, hvordan man skal spare, hva som er klokt i forhold til kjøp av bolig etterhvert  +++ 

Anonymkode: 88a81...93c

4000 i måneden er veldig mye mer enn mange voksne har til eget forbruk. Er det bare moropenger eller hva slags utgifter dekker det? Betaler han telefon, strømming, trening, transport osv selv?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan man det hvis avtalen blir brutt. Hvis avtalen er at jeg skal betale for å forsørge en voksen mann for at han skal spare penger, så må han holde sin del av avtalen og spare penger. Jeg betaler ikke for å sponse hans fyll og sydentur. Da kan han betale for kost og losji selv.

Det har jeg gjort klart helt fra ungdomsskolen hva jeg sponser og ikke sponser. De kan bo hjemme så lenge de går på skole og tar en utdanning. Jeg sponser ikke friår og folk som ligger på sofaen. Det betaler de selv, da finner de sitt eget sted og lever livet der. De tar sine egne valg og eier de valgene de tar. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Jeg håper det mangler en 0 her.

Anonymkode: 0af61...402

Skrevet

Med tjue tusen?

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hun sparte 20 000,- på et år?

Anonymkode: f8645...adc

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg håper det mangler en 0 her.

Anonymkode: 0af61...402

20kNOK/mnd. My bad. Retter i innlegget.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker også lignende. Mitt eldste skal studere fra høsten og hun kommer (antagelig) å bo hjemme i perioden hun tar bachelor grad. Hun kommer til å spare det meste av studielånet og betaler ikke noe hjemme. 

Anonymkode: 395ce...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...