AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:42 #1 Skrevet onsdag kl. 21:42 Jeg skjønner ikke så veldig mye, har ikke forsøkt så godt heller sammen med mannen. Har også skikkelig bomullshjerne så vil gjerne be om tips? Har termin i februar, hvordan ville dere løst permisjon? Jeg jobber 20%, mannen 100%. Usikker på om vi går for 100 eller 80% foreldrepenger, men hvordan ville dere løst det med ferie f.eks.? Har hørt av mange venninner at mannen tar ‘alle’ ferieukene sine sammenhengende med fødselspermisjonen sin. Er det lurt? Han kan i teorien flytte 2 fra i år, og så ta 5 av neste års? Fødselspermisjon til far er vel 3 eller 5 uker? Så da kan han være hjemme i 2-3mnd i starten? hvordan løste dere det? Er det bedre å ta noen ferieuker på slutten av min mammaperm slik at det overlapper? Anonymkode: f23e2...842
RaraA Skrevet onsdag kl. 21:51 #2 Skrevet onsdag kl. 21:51 Kommer vel an på hva dere vil løse, og det kom ikke tydelig frem. Far får ofte 2 uker velferdsperm fra jobb ifbm. fødsel, sikkert noen arbeidsplasser som har andre ordninger. Så da er det jo om dere vil ha mye tid sammen når barnet er nyfødt, om dere vil strekke permisjonen lengst mulig eller ? Mange måter å løse det på. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:52 #3 Skrevet onsdag kl. 21:52 Jeg har lyst å strekke fellesperioden lengst mulig. At han går tilbake på jobb 14 dager etter fødsel slik at jeg blir alene med nyfødt høres altfor tidlig ut for meg TS Anonymkode: f23e2...842 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:52 #4 Skrevet onsdag kl. 21:52 Det kommer an på deres behov, hva dere vil, hva dere trenger av tilsyn for barn fram mot barnehageplass osv. Pappaperm kan også tas ut gradert og settes på pause, det skal vel bare være tatt ut før barnet er tre år. Har hørt noen fedre som f.eks. har redusert uke. Så nr. 1 er hva dere ønsker og trenger. Så kan barnet være lenger sammen med foreldrene sine hvis dere ikke overlapper (for mye) og det gir far mer selvstendig erfaring. Men fremdeles - hva trenger og ønsker dere. Anonymkode: b50ef...c0f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:53 #5 Skrevet onsdag kl. 21:53 20% er jo fryktelig lite, vil du i det hele tatt få nok til at det lønner seg? 80% av 20% lønn er jo veldig lite.. Har du sjekket om du heller kan få engangstønad? Ville regnet og sett om det lønte seg. Ellers burde mannen din ta hele permisjonen. Tror faktisk det lønner seg mer hos dere. Ville bedt om en time hos nav for å få råd til å sette dette opp på en mest gunstig måte.. Anonymkode: 1b3d2...72a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:53 #6 Skrevet onsdag kl. 21:53 Vær så snill: diskuter med mannen din og spør nav om hva som er best for dere. Ikke hør på venninner som åpenbart ikke kan ferieloven. Eller personer her inne på kg, som absolutt ikke vet hva de snakker om og bare limer inn et ki svar de tror er riktig, eller noe de har hørt fra ei vennine som de tror er riktig. Kunnskapen her inne er litt under barnehagenivå. Anonymkode: 4df0c...a28
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:54 #7 Skrevet onsdag kl. 21:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har lyst å strekke fellesperioden lengst mulig. At han går tilbake på jobb 14 dager etter fødsel slik at jeg blir alene med nyfødt høres altfor tidlig ut for meg TS Anonymkode: f23e2...842 Min mening er at det er lettest å være alene med baby den første tiden. Da er det bare sove/spise/bleie. Det er seinere det blir sirkus 😄 Anonymkode: b50ef...c0f 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:56 #8 Skrevet onsdag kl. 21:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 20% er jo fryktelig lite, vil du i det hele tatt få nok til at det lønner seg? 80% av 20% lønn er jo veldig lite.. Har du sjekket om du heller kan få engangstønad? Ville regnet og sett om det lønte seg. Ellers burde mannen din ta hele permisjonen. Tror faktisk det lønner seg mer hos dere. Ville bedt om en time hos nav for å få råd til å sette dette opp på en mest gunstig måte.. Anonymkode: 1b3d2...72a Enig. Da vil jo dere begge være hjemme bortsett fra de 20% du jobber. Får du permisjonspenger når du jobber så lite? Anonymkode: 58f60...487
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:57 #9 Skrevet onsdag kl. 21:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 20% er jo fryktelig lite, vil du i det hele tatt få nok til at det lønner seg? 80% av 20% lønn er jo veldig lite.. Har du sjekket om du heller kan få engangstønad? Ville regnet og sett om det lønte seg. Ellers burde mannen din ta hele permisjonen. Tror faktisk det lønner seg mer hos dere. Ville bedt om en time hos nav for å få råd til å sette dette opp på en mest gunstig måte.. Anonymkode: 1b3d2...72a Jeg gikk glipp av at du har 20 % stilling. Enig i at det høres ut som om det er mest lønnsomt om far tar alt. Men jeg lurer på om far bare kan gjøre det om mor jobber. Ville definitivt få en veiledningssamtale hos NAV og sjekket ut om det er nok at du går tilbake til 20 % og at far kan ta alt. Det ville gi dere som familie mest tid. Anonymkode: b50ef...c0f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:53 #10 Skrevet torsdag kl. 09:53 Tenker du jobber den 1 dagen i uka etter de ukene man må være hjemme, så tar mannen permisjon. Anonymkode: b4c4d...029 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 23.52): Jeg har lyst å strekke fellesperioden lengst mulig. At han går tilbake på jobb 14 dager etter fødsel slik at jeg blir alene med nyfødt høres altfor tidlig ut for meg TS Anonymkode: f23e2...842 Er det mulig du misforstår hva fellesdelen er? Det er en del dere kan dele mellom dere, ikke en periode dere begge er hjemme. Skal dere begge være hjemme samtidig kan det nok løses ved at du tar engangsstønad og han tar hele foreldrepengeperioden. Rundskriv til folketrygdloven 14-14 Hvis mor sier fra seg retten til foreldrepenger og isteden velger å motta engangsstønad, likestilles dette med at mor ikke har rett til foreldrepenger. Anonymkode: 1f9f3...b79
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det mulig du misforstår hva fellesdelen er? Det er en del dere kan dele mellom dere, ikke en periode dere begge er hjemme. Skal dere begge være hjemme samtidig kan det nok løses ved at du tar engangsstønad og han tar hele foreldrepengeperioden. Rundskriv til folketrygdloven 14-14 Hvis mor sier fra seg retten til foreldrepenger og isteden velger å motta engangsstønad, likestilles dette med at mor ikke har rett til foreldrepenger. Anonymkode: 1f9f3...b79 Men om far skal ha fellesperioden må hun være i jobb eller studere. Anonymkode: 01c40...1c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå