AnonymBruker Skrevet 8. juli #1 Skrevet 8. juli Hei! Jeg er en sunn og aktiv kvinne i slutten av 30årene som har slitt mye med nakkesmerter og hodepine (både migrene og spenningshodepine) i årevis. Våkner med ujevne mellomrom opp om natten med en arm som kjennes "død" ut og som må ristes liv i. De siste årene har smertene forverret seg med lettere periodevis svimmelhet og hodepine 1-3 ganger daglig. Har også øresmerter og vondt i kjeve, kragebein og utside hals. Jeg har ikke ørebetennelse eller tannverk (har sjekket). Jeg spiser sunt, røyker ikke, har en aktiv jobb og trener tung styrketrening 5 ganger i uken. Drikker mye vann, lite koffein og lite alkohol. Jeg finner ikke ut av hvorfor jeg har så store nakke og hodepine-smerter. Har tatt MR (alt ser helt toppers ut), vært hos ulike fysioterapeauter, kiropraktor og bruker tøyeøvelser jeg har fått mange ganger i uken. Kan dette være fybromyalgi? Jeg er helt desperat etter et svar! Skal henvises til en eller annen nakkeekspert, men det tar jo litt tid. Føler at ingen i livet mitt tar meg på alvor, men tenker at jeg er dramatisk og overdriver men jeg har veldig vondt hele tiden! En og annen dag føles smertefri og fin, men det er sjelden. Håper at noen som har innspill orker å svare meg mens jeg venter på videre utredning Anonymkode: f1a24...44d
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Skrevet 8. juli Ta en utredning hos en privat revmatolog. Jeg var veldig fornøyd med Aleris. Anonymkode: 95863...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hei! Jeg er en sunn og aktiv kvinne i slutten av 30årene som har slitt mye med nakkesmerter og hodepine (både migrene og spenningshodepine) i årevis. Våkner med ujevne mellomrom opp om natten med en arm som kjennes "død" ut og som må ristes liv i. De siste årene har smertene forverret seg med lettere periodevis svimmelhet og hodepine 1-3 ganger daglig. Har også øresmerter og vondt i kjeve, kragebein og utside hals. Jeg har ikke ørebetennelse eller tannverk (har sjekket). Jeg spiser sunt, røyker ikke, har en aktiv jobb og trener tung styrketrening 5 ganger i uken. Drikker mye vann, lite koffein og lite alkohol. Jeg finner ikke ut av hvorfor jeg har så store nakke og hodepine-smerter. Har tatt MR (alt ser helt toppers ut), vært hos ulike fysioterapeauter, kiropraktor og bruker tøyeøvelser jeg har fått mange ganger i uken. Kan dette være fybromyalgi? Jeg er helt desperat etter et svar! Skal henvises til en eller annen nakkeekspert, men det tar jo litt tid. Føler at ingen i livet mitt tar meg på alvor, men tenker at jeg er dramatisk og overdriver men jeg har veldig vondt hele tiden! En og annen dag føles smertefri og fin, men det er sjelden. Håper at noen som har innspill orker å svare meg mens jeg venter på videre utredning Anonymkode: f1a24...44d Nå er Fibromyalgi mye mer enn smerter, men med det sagt synes ikke jeg din beskrivelse av smerter du har i hverdagen skriker Fibromyalgi. Anonymkode: 6745e...919 7
Mezzosoprena Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er en sunn og aktiv kvinne i slutten av 30årene som har slitt mye med nakkesmerter og hodepine (både migrene og spenningshodepine) i årevis. Våkner med ujevne mellomrom opp om natten med en arm som kjennes "død" ut og som må ristes liv i. De siste årene har smertene forverret seg med lettere periodevis svimmelhet og hodepine 1-3 ganger daglig. Har også øresmerter og vondt i kjeve, kragebein og utside hals. Jeg har ikke ørebetennelse eller tannverk (har sjekket). Jeg spiser sunt, røyker ikke, har en aktiv jobb og trener tung styrketrening 5 ganger i uken. Drikker mye vann, lite koffein og lite alkohol. Jeg finner ikke ut av hvorfor jeg har så store nakke og hodepine-smerter. Har tatt MR (alt ser helt toppers ut), vært hos ulike fysioterapeauter, kiropraktor og bruker tøyeøvelser jeg har fått mange ganger i uken. Kan dette være fybromyalgi? Jeg er helt desperat etter et svar! Skal henvises til en eller annen nakkeekspert, men det tar jo litt tid. Føler at ingen i livet mitt tar meg på alvor, men tenker at jeg er dramatisk og overdriver men jeg har veldig vondt hele tiden! En og annen dag føles smertefri og fin, men det er sjelden. Håper at noen som har innspill orker å svare meg mens jeg venter på videre utredning Anonymkode: f1a24...44d Slik du beskriver det, er smertene dine for lite utbredt til å være fibromyalgi. Det er dessuten en hel smørbrødliste med symptomer i tillegg til smerter. 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er en sunn og aktiv kvinne i slutten av 30årene som har slitt mye med nakkesmerter og hodepine (både migrene og spenningshodepine) i årevis. Våkner med ujevne mellomrom opp om natten med en arm som kjennes "død" ut og som må ristes liv i. De siste årene har smertene forverret seg med lettere periodevis svimmelhet og hodepine 1-3 ganger daglig. Har også øresmerter og vondt i kjeve, kragebein og utside hals. Jeg har ikke ørebetennelse eller tannverk (har sjekket). Jeg spiser sunt, røyker ikke, har en aktiv jobb og trener tung styrketrening 5 ganger i uken. Drikker mye vann, lite koffein og lite alkohol. Jeg finner ikke ut av hvorfor jeg har så store nakke og hodepine-smerter. Har tatt MR (alt ser helt toppers ut), vært hos ulike fysioterapeauter, kiropraktor og bruker tøyeøvelser jeg har fått mange ganger i uken. Kan dette være fybromyalgi? Jeg er helt desperat etter et svar! Skal henvises til en eller annen nakkeekspert, men det tar jo litt tid. Føler at ingen i livet mitt tar meg på alvor, men tenker at jeg er dramatisk og overdriver men jeg har veldig vondt hele tiden! En og annen dag føles smertefri og fin, men det er sjelden. Håper at noen som har innspill orker å svare meg mens jeg venter på videre utredning Anonymkode: f1a24...44d Stress ? Spenninger i kroppen? Anonymkode: 4d003...f34
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli Litt usikker her. Alt er veldig spredt og for meg høres ikke dette ut som fibro og heller ikke ut som at alt henger sammen. Jeg er svimmel kanskje to-tre daglig, periodevis. Det er gjerne blodsukkeret, eller hvis reiser meg for fort opp. Men det går over. Og må huske frukt og annet søtt om morgenen, da blir det bra. Jeg har også nakkespenninger. Armen min sovner forøvrig flere ganger i uken, fordi jeg ligger på den eller har heist den så blodet ikke kommer til. Mye av dette har logiske forklaringer og trenger ikke henge sammen med det andre. Hodepinen kan jo gjøre det. Eller med nakkespenninger? Mye av dette er jo også stress-symptomee og hvis du er engstelig og tror det er noe galt med deg, så legger det seg garantert ting oppå, også ting du har. Det høres ikke ut som 'en ting'. Håper du finner ut av det på utredningen. Men jeg tror og at du kan ha godt av å snakke med noen om den engsteligheten du nok føler på. Det er ikke for å bagatellisere. Som eksempel: har en venn med hjertegreier, og angst. Og han tror alltid det er hjertet, hvis du skjønner. Anonymkode: 8edd4...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli Mye av smerter og hodepine du beskriver, inkl kjeve, kan fint stemme overens med spenninger pga stress (eller også muligens at du kan ha noe tannstillings-problematikk og mulig skjære tenner om natta). Begge deler er veldig vanlig. Hvis det gir en resonans hos deg at det er faktorer i livet ditt som kan medvirke stress som setter seg i kroppen (jobb, familie, livssituasjon, uavklarte eller utilfredsstillende ting som murrer i bakgrunnen) kan avspenning/ yoga/ mindfulness være verktøy som kan lindre. Hva som helst, men kan godt gi en shoutout til mediyoga, er endel fysioterapeuter som har det. Vil også i så fall anbefale psykomotorisk fysioterapi. Det er fysioterapeuter med spesialisering i dette. Arbeidsfeltet er nettopp samspillet mellom muskler og kropp og psyke. Kan være litt vanskelig å få time noen steder, men tenker du kan ha nytte av det og at det evt vil være verdt å vente. Anonymkode: 546a8...157
Toast Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli Generelt sett er en stor andel av langvarige nakke/rygg-smerter + hodepine psykosomatiske. Det vil si at det ikke nødvendigvis er noe fysisk galt med kroppen. Det betyr ikke smertene du opplever ikke finnes, men at hjernen utløser falske alarmer som trigger smerteresponser i kroppen. Mye grubling og fokusering på smertene kan gjøre det verre. Det å gå inn med en akseptanse/nysgjerrighet kan lindre over tid. Merk at dette ikke skjer over natten, men krever flere uker systematisk jobbing.
Maide Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli Ut ifra den beskrivelsen høres det ikke ut som fibro. Har du flere symptomer?
AnonymBruker Skrevet 8. juli #10 Skrevet 8. juli Takk for svar. Jeg er ikke en spesielt engstelig person av natur. Det meste har en logisk forklaring og jeg er verken hypokonder eller stresset. Ikke er jeg en overtenker heller. Det går fint på jobb, jeg har en fin familie med lite dramatikk og gode venner. Har en god utdannelse og trives svært godt på jobb. Økonomien er bra og har aldri slitt noe særlig med psyken. Jeg er der jeg vil være i livet. Jeg var riktignok ganske stresset av ulike årsaker for noen år tilbake, men alt det er nå et tilbakelagt kapittel. Jeg har hatt uforklaring smerter i nærmere 20 år, lenge før noe liv-stress. Jeg gjør "alt" rett og forstår rett og slett ikke hvorfor jeg har så mye fysiske vondter. Jeg vil selvsagt ikke ha en diagnose, men det må være NOE som opprettholder smertene. Jeg skal utedes videre men er alltid klar for å gjøre at jeg kan selv for å ha god helse. Jeg er forøvrig ofte veldig trøtt og våkner ofte om nettene. Ikke utmattet, for jeg har mye energi generelt sett, men jeg er aldri uthvilt. Anonymkode: f1a24...44d
AnonymBruker Skrevet 8. juli #11 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Jeg er ikke en spesielt engstelig person av natur. Det meste har en logisk forklaring og jeg er verken hypokonder eller stresset. Ikke er jeg en overtenker heller. Det går fint på jobb, jeg har en fin familie med lite dramatikk og gode venner. Har en god utdannelse og trives svært godt på jobb. Økonomien er bra og har aldri slitt noe særlig med psyken. Jeg er der jeg vil være i livet. Jeg var riktignok ganske stresset av ulike årsaker for noen år tilbake, men alt det er nå et tilbakelagt kapittel. Jeg har hatt uforklaring smerter i nærmere 20 år, lenge før noe liv-stress. Jeg gjør "alt" rett og forstår rett og slett ikke hvorfor jeg har så mye fysiske vondter. Jeg vil selvsagt ikke ha en diagnose, men det må være NOE som opprettholder smertene. Jeg skal utedes videre men er alltid klar for å gjøre at jeg kan selv for å ha god helse. Jeg er forøvrig ofte veldig trøtt og våkner ofte om nettene. Ikke utmattet, for jeg har mye energi generelt sett, men jeg er aldri uthvilt. Anonymkode: f1a24...44d Hvis du er veldig trøtt på dagtid og har mye oppvåkninger kan du ha søvn-apné. Anonymkode: 546a8...157
AnonymBruker Skrevet 8. juli #12 Skrevet 8. juli Toast skrev (16 minutter siden): Generelt sett er en stor andel av langvarige nakke/rygg-smerter + hodepine psykosomatiske. Det vil si at det ikke nødvendigvis er noe fysisk galt med kroppen. Det betyr ikke smertene du opplever ikke finnes, men at hjernen utløser falske alarmer som trigger smerteresponser i kroppen. Mye grubling og fokusering på smertene kan gjøre det verre. Det å gå inn med en akseptanse/nysgjerrighet kan lindre over tid. Merk at dette ikke skjer over natten, men krever flere uker systematisk jobbing. Beklager, du mener det helt sikkert godt, men dette syns jeg faktisk var et litt trist svar. Jeg nekter å tro at plagene mine ikke skyldes noe fysisk. Dette har jeg fått høre hele veien av mange forskjellige mennesker men jeg har skikkelig vondt ofte og ingenting i livet mitt tilsier at det er noe psykisk som kan ligge til grunn. Anonymkode: f1a24...44d
AnonymBruker Skrevet 8. juli #13 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du er veldig trøtt på dagtid og har mye oppvåkninger kan du ha søvn-apné. Anonymkode: 546a8...157 Jeg sover lett og våkner av lyder rundt meg, tvilsomt at det er søvnapne. Jeg har verken overvektsproblematikk eller noen andre i familien med detre. Er også en relativt ung kvinne så sannsynligheten er ikke veldig stor. Anonymkode: f1a24...44d
AnonymBruker Skrevet 8. juli #14 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Beklager, du mener det helt sikkert godt, men dette syns jeg faktisk var et litt trist svar. Jeg nekter å tro at plagene mine ikke skyldes noe fysisk. Dette har jeg fått høre hele veien av mange forskjellige mennesker men jeg har skikkelig vondt ofte og ingenting i livet mitt tilsier at det er noe psykisk som kan ligge til grunn. Anonymkode: f1a24...44d Dersom det hadde vært fibromyalgi, så hadde det heller ikke vært noe fysisk. Og selv om det ikke er fysisk, så er det heller ikke psykisk - selv om det kan være ‘hjerme-skapt’ Anonymkode: ead78...9af
AnonymBruker Skrevet 8. juli #15 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Jeg er ikke en spesielt engstelig person av natur. Det meste har en logisk forklaring og jeg er verken hypokonder eller stresset. Ikke er jeg en overtenker heller. Det går fint på jobb, jeg har en fin familie med lite dramatikk og gode venner. Har en god utdannelse og trives svært godt på jobb. Økonomien er bra og har aldri slitt noe særlig med psyken. Jeg er der jeg vil være i livet. Jeg var riktignok ganske stresset av ulike årsaker for noen år tilbake, men alt det er nå et tilbakelagt kapittel. Jeg har hatt uforklaring smerter i nærmere 20 år, lenge før noe liv-stress. Jeg gjør "alt" rett og forstår rett og slett ikke hvorfor jeg har så mye fysiske vondter. Jeg vil selvsagt ikke ha en diagnose, men det må være NOE som opprettholder smertene. Jeg skal utedes videre men er alltid klar for å gjøre at jeg kan selv for å ha god helse. Jeg er forøvrig ofte veldig trøtt og våkner ofte om nettene. Ikke utmattet, for jeg har mye energi generelt sett, men jeg er aldri uthvilt. Anonymkode: f1a24...44d Utifra måten du skriver på så synes jeg ikke akkurat du virker zen. Ikke misforstå, det er ikke jeg heller, og ganske mange jeg kjenner. Tvertimot kjennetegner det dem, også jeg, at de "biter tenna sammen" og durer på. Til tross for kroppslige signaler. Du sier du har hatt smerter i tyve år. Men du insisterer også på at livet er tilnærmet perfekt. Ingen lever perfekte liv. Men noen tror de må det, eller i det minste at de skal prestere og gjøre hele tiden og de hviler aldri. De kan ikke hvile. Mange har ikke engang lært det. Du har en psyke, som alle andre. Den påvirkes selvfølgelig av at du tror det er noe galt med deg, og den blir trigget hver gang du tolker noe som et symptom "på det ene som er galt med deg". Og den sender igjen signaler til kroppen, som spenner seg. Du har veldig fokus på å brette opp armene og at ting skal fikses. At du gjør alt rett og gjerne vil vite hva det er "så du kan fikse det og". Igjen. Som sagt, det er nok et eller annet. Men utifra hva du skriver, så tror jeg at det også er dette. Anonymkode: 8edd4...0ed 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli #16 Skrevet 8. juli Har du andre symptom på fibro? For den listen er lang… har du smerter andre plasser? Bein? Armer? Hender? Har du sjekket trykkpunktene? Anonymkode: 97f08...a02
AnonymBruker Skrevet 8. juli #17 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du er veldig trøtt på dagtid og har mye oppvåkninger kan du ha søvn-apné. Anonymkode: 546a8...157 Ja, tenkte på det jeg og. Anonymkode: 8edd4...0ed 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #18 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom det hadde vært fibromyalgi, så hadde det heller ikke vært noe fysisk. Og selv om det ikke er fysisk, så er det heller ikke psykisk - selv om det kan være ‘hjerme-skapt’ Anonymkode: ead78...9af Jo, det er gjort en stor studie rundt fibromyalgi hvor man måler spenningene inne i musklene i nakken og spenningen er 3 ganger så høy hos folk med fibro som hos folk uten. Det er jo klart at det er fysisk også. Men det jeg mente var at jeg blir lei meg hver gang noen sier "ikke gruble så mye på det så går det nok over, du må jobbe litt med deg selv". Jeg har begynt å lese meg opp det siste året, men de resterende 19 jeg har hatt vondt har jeg jo stort sett godtatt at ingen vet hvorfor. Nå er jeg ferdig med å godta det Anonymkode: f1a24...44d
AnonymBruker Skrevet 8. juli #20 Skrevet 8. juli Nei jeg er ikke en zen-type, det er jeg enig i. Jeg har heller ikke et perfekt liv, men det er såpass rolig og fint nå at jeg oppriktig talt ikke kjenner meg særlig stresset over andre ting enn at det gjør vondt hele tiden. Det er jo veldig fint om det viser seg å ikke være fibro. Når jeg leste listen over symptomer følte jeg at det traff veldig, men det er jo lett å blande sammen med andre ting. Jeg får fortsette å finne ut av det mens jeg venter på henvisningen. Anonymkode: f1a24...44d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå