Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Google overvekt og leververdier.

Flott du tar tak i det og begynner med wegovy.

Anonymkode: 87a79...458

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være alt fra uspesifikk infeksjon til reaksjon på medisiner. Og det må gjerne ses i sammenheng med andre blodprøver også.

Regner med at legen din følger opp og kontrollerer blodprøvene. 

Selv fikk jeg en voldsom reaksjon på medisin, jeg gikk fra normale leververdier til 350 på 2 uker. Da måtte jeg slutte på medisinen og prøvene ble normale igjen etter noen uker. Men selv da sa legen at jeg ikke skulle bekymre meg for mye, at hadde det vært snakk om feks. hepatitt så kan ma ha verdier på flere tusen. 

En verdi på 100 er noe som bør føles opp og undersøkes, men som ikke er spesielt dramatisk om det isolert sett ikke er andre prøver som tyder på at det er noe akutt. Bestill deg time hos legen for å diskutere dette. 

Anonymkode: 9da87...1c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan være alt fra uspesifikk infeksjon til reaksjon på medisiner. Og det må gjerne ses i sammenheng med andre blodprøver også.

Regner med at legen din følger opp og kontrollerer blodprøvene. 

Selv fikk jeg en voldsom reaksjon på medisin, jeg gikk fra normale leververdier til 350 på 2 uker. Da måtte jeg slutte på medisinen og prøvene ble normale igjen etter noen uker. Men selv da sa legen at jeg ikke skulle bekymre meg for mye, at hadde det vært snakk om feks. hepatitt så kan ma ha verdier på flere tusen. 

En verdi på 100 er noe som bør føles opp og undersøkes, men som ikke er spesielt dramatisk om det isolert sett ikke er andre prøver som tyder på at det er noe akutt. Bestill deg time hos legen for å diskutere dette. 

Ja skal ta nye om 2 uker, men burde jeg prøve og slutte på wegovy og se om det kan være den? Heller begynne på igjen visst det ikke resulterer i at det er den?

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (4 minutter siden):

Ja skal ta nye om 2 uker, men burde jeg prøve og slutte på wegovy og se om det kan være den? Heller begynne på igjen visst det ikke resulterer i at det er den?

Det tenker jeg du nesten må diskutere med legen din. Kan ikke uttale meg om den medisinen, men jeg hadde iallfall ikke sluttet sånn på egenhand. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tenker jeg du nesten må diskutere med legen din. Kan ikke uttale meg om den medisinen, men jeg hadde iallfall ikke sluttet sånn på egenhand. 

H*n er på ferie:/…

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (1 minutt siden):

H*n er på ferie:/…

Ring legekontoret og spør i resepsjonen. De kan snakke med en vikar som kan vurdere dette. Men jeg tenker at om legen din tenker at Wegoway kan være årsak, så hadde han vel anbefalt deg å slutte på det før du skal ta nye prøver?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ring legekontoret og spør i resepsjonen. De kan snakke med en vikar som kan vurdere dette. Men jeg tenker at om legen din tenker at Wegoway kan være årsak, så hadde han vel anbefalt deg å slutte på det før du skal ta nye prøver?

Hmm, ja kanskje😅 kan jo være fettlever som sagt. Men den skal iallefall bort om det er det. Har pcos også

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (14 minutter siden):

Tenker nei. Overvekt er nok grunn til dine økte leververdier. For å få ned de må du slanke deg.

Så viktig opplysning du ikke ga først. Svarene hadde jo vært å gå ned hvis vi viste om overvekten. Legen har gitt deg wegovy. Hadde ikke gitt deg den hvis det ikke var forsvarlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker nei. Overvekt er nok grunn til dine økte leververdier. For å få ned de må du slanke deg.

Så viktig opplysning du ikke ga først. Svarene hadde jo vært å gå ned hvis vi viste om overvekten. Legen har gitt deg wegovy. Hadde ikke gitt deg den hvis det ikke var forsvarlig.

Ja helt sikkert! Visste ikke at det var noe engang før nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det flere ganger ved dehydrering og elektrolyttubalanse. Har gått tilbake hver gang. 

Anonymkode: 43cc5...35d

AnonymBruker
Skrevet

Har du gått mye ned i vekt?

Brå vektnedgang, sultedietter eller for rask slankekirurgi kan føre til at fett frigjøres for fort, noe som kan forårsake betennelse og økt fettlagring i selve leveren. 

Bør gå ned bare 0.5-1 kg per uke.

Anonymkode: d44af...1db

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har du gått mye ned i vekt?

Brå vektnedgang, sultedietter eller for rask slankekirurgi kan føre til at fett frigjøres for fort, noe som kan forårsake betennelse og økt fettlagring i selve leveren. 

Bør gå ned bare 0.5-1 kg per uke.

Anonymkode: d44af...1db

Nei ikke gått ned mye, 4 kg over 6 uker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...