Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helseangst har jeg ifra før. Har siden mars brukt en del paracet/ibux etter en operasjon. Fikk tilbake blodprøvene mine som viste forhøyet asat og alat. Kan det være pågrunn av mye medisinbruk?:( er 25 år bare, skal ta nye prøver om 3 uker. Noen andre som har hatt det men som gikk ned igjen etter noen uker? Hater og tenke på dette hele tiden

Anonymkode: 09284...6a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de begge under 100? I så fall hadde jeg ikke vært bekymret. Alat og asat svinger litt med livsstil. Men støtter at blodprøvene kontrolleres. 

Skrevet
snillOnkel skrev (Akkurat nå):

Er de begge under 100? I så fall hadde jeg ikke vært bekymret. Alat og asat svinger litt med livsstil. Men støtter at blodprøvene kontrolleres. 

Nei over:( nå ble jeg enda mer redd. Asat er under 50. 

Skrevet

Hva er alat?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lettere forhøyet med tette galleganger, da de fjernet gallen sa de at leveren var full av fett. Så prøvene var mye finere enn hva de så på leveren.

Np gikk jeg med tette galleganger i flere mnd, derfor ble det så ille. Mens blodprøvene ble aldri høyere enn 48 på s-alat.

Nå er leveren flink til å hente seg igjen, så lev levervennlig noen mnd før ny prøve.

Anonymkode: 87a79...458

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at legen din tar kontakt når vedkommende har sett på prøvene dine, men inntil da ville jeg droppet paraceten.. 

Anonymkode: 7960c...0a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde lettere forhøyet med tette galleganger, da de fjernet gallen sa de at leveren var full av fett. Så prøvene var mye finere enn hva de så på leveren.

Np gikk jeg med tette galleganger i flere mnd, derfor ble det så ille. Mens blodprøvene ble aldri høyere enn 48 på s-alat.

Nå er leveren flink til å hente seg igjen, så lev levervennlig noen mnd før ny prøve.

Hadde du noen smerter da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg regner med at legen din tar kontakt når vedkommende har sett på prøvene dine, men inntil da ville jeg droppet paraceten.. 

Ja jeg har kuttet ut smertestillende. Jeg trodde paracet skulle være trygt jeg?

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (1 minutt siden):

Ja jeg har kuttet ut smertestillende. Jeg trodde paracet skulle være trygt jeg?

Paracet er veldig trygt i riktige doser. Det brytes ned i leveren, og om leveren din sliter fra før vil den slite med å bryte med medisinen.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (5 minutter siden):

Hadde du noen smerter da?

Ja. Voldsomme. Hadde tette gallegang i flere mnd. Det er ekstrem smerte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Voldsomme. Hadde tette gallegang i flere mnd. Det er ekstrem smerte. 

Jeg har ingen smerter?

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen smerter?

Men var ikke leveren som gjorde vondt. Fettlever merker man ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men var ikke leveren som gjorde vondt. Fettlever merker man ikke. 

Okei! Blei leveren din bedre da??

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (13 minutter siden):

Okei! Blei leveren din bedre da??

Regner med det da det ikke finnes en eneste grunn til at den ikke skulle bli det. Skal ikke ha ny mr før i januar. Ikke vits å ta blodprøver når de bare ble lettere forhøyet. Skulle sjekke 1 år etter. Så tar det med knusende ro.

Selv med forhøyede verdier så er det lett å leve levervennlig, og leveren reparerer seg selv i løpet av kort tid.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høye er alat verdiene?  Men ja smertestillende og annet ( alkohol) kan påvirke at alat svinger litt opp.  Er det kun litt over 100? 

Anonymkode: 96867...341

AnonymBruker
Skrevet

Medisin utløst fettlever er ikke uvanlig. 

Anonymkode: d1b41...fbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Helseangst har jeg ifra før. Har siden mars brukt en del paracet/ibux etter en operasjon. Fikk tilbake blodprøvene mine som viste forhøyet asat og alat. Kan det være pågrunn av mye medisinbruk?:( er 25 år bare, skal ta nye prøver om 3 uker. Noen andre som har hatt det men som gikk ned igjen etter noen uker? Hater og tenke på dette hele tiden

Ja, kan skyldes det. Er nok bra igjen neste gang. 

Anonymkode: a6de9...afe

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, kan skyldes det. Er nok bra igjen neste gang. 

Anonymkode: a6de9...afe

Men en ting jeg også tenker på nå, jeg har begynt med wegovy. Kan det påvirke leveren?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være pga alkohol eller medisiner. Kan også være en autoimmun betennelse. Kun legen som kan gi deg svar. 

Anonymkode: 5c49d...dd6

AnonymBruker
Skrevet
Anonym21345 skrev (37 minutter siden):

Men en ting jeg også tenker på nå, jeg har begynt med wegovy. Kan det påvirke leveren?

Overvekten man har kan påvirke leveren. Gå ned i vekt er en av de beste tingene man kan gjøre mot leveren hvis man er overvektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...