Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg begynte å jobbe i NAV for rundt seks måneder siden, og det er noe jeg har lurt litt på.

Det virker som mye bygger på tillit, særlig når folk har hjemmekontor. Jeg opplever at det ikke er så mye synlig kontroll, og jeg har en kollega som ofte virker å være lite tilgjengelig eller knapt pålogget når vi jobber hjemmefra.

Hvordan fungerer egentlig dette i praksis? Er det systemer eller rutiner som følger opp om ansatte faktisk jobber når de har hjemmekontor, eller er det i hovedsak tillitsbasert? Er det lederne som følger med på resultater over tid, eller skjer det lite kontroll så lenge arbeidet blir gjort?

Jeg er bare nysgjerrig på hvordan dette fungerer generelt, ikke ute etter å henge ut noen.

Anonymkode: ac97d...805

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå jobber ikke jeg i NAV, men i en annen stor offentlig etat, og hvordan hjemmekontorløsning praksiseres er noe ulikt ut fra oppgaver og lederskap, men det er samtidig noen overodna regler som at man har rett til to dager hjemmekontor hvis det ikke er noe særlig i stillingen som tilsier at det ikke er mulig. 

Hos oss jobber vi veldig prosjektbasert med leveranser med frister. Det innebærer at vi ikke kan sose bort tiden vi har på hjemmekontor fordi fristen forfaller. Nå jobber ikke jeg med saksbehandling men jeg kan se for meg at hvis det er saksbehandlere på hjemmekontor kan man jo enkelt følge med på produksjonen på den måten. 

Generelt sett tenker jeg vel at lederne må tilpasse kontroll opp mot viktigheten av at arbeidstakerne føler en viss selvråderett, opp mot oppgavene de ansatte har. 

Anonymkode: 31cb5...8f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje vedkommende ikke er pålogget teams eller hva det er hjemmefra for å få konsentrert seg?

Anonymkode: b0f51...92a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle man måtte vært pålogget der alle ser en er det, så hadde det blitt mindre jobbing og mer ko takt med kollegaer.

Regner med man har oppgaver som skal utføres, gjør personen de, så gjør personen jobben sin. Håper da virkelig dere måler i arbeidsinsats og ikke om man er tilgjengelig for kollegaer.

Anonymkode: f9480...067

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke i NAV, men i et stort konsern.

Her er det absolutt ingen kontroll på når man gjør hva eller om man er pålogget på hjemmekontor. Fullstendig tillitsbasert. 
Men det vil jo bli stilt spørsmål om man aldri leverer det man skal eller ikke klarer oppgavene sine.

Man kan jo strengt tatt bare sitte og drikke kaffe og scrolle på nett på kontoret også, så det å møte opp fysisk betyr jo ikke nødvendigvis mer effektiv jobbing. 

Anonymkode: 1afd0...16e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, for det første så måles vi jo på alt. Både kontakt med brukere, men også saksbehandling, overgang til arbeid etc.. For det andre så er det ingen som overtar min jobb hvis jeg er fraværende, så om jeg ikke gjør jobben min på hjemmekontor, går det til syvende og sist kun ut over meg selv... 

Selv er det definitivt på hjemmekontor jeg får tatt unna ting som saksbehandling og referater. På kontoret er det ALT for mye møter, og konstant mas fra kolleger. 

Fraværende på teams er ikke nødvendigvis en indikator på om man jobber heller, tenker jeg (selv om jeg selv dessverre er veldig tilgjengelig på teams). Har kolleger som med vilje står som frakoblet på Teams for å få litt fred når de har hjemmekontor. Man blir jo gul etter bare noen minutter hvis man f.eks. svarer på en telefon. Opplever også at jeg blir gul av å bruke enkelte fagsystemer, og dersom jeg "bare" ser på et kurs/en konferanse uten å bruke pc-en aktivt samtidig.

Anonymkode: 1335f...118

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei!

Jeg begynte å jobbe i NAV for rundt seks måneder siden, og det er noe jeg har lurt litt på.

Det virker som mye bygger på tillit, særlig når folk har hjemmekontor. Jeg opplever at det ikke er så mye synlig kontroll, og jeg har en kollega som ofte virker å være lite tilgjengelig eller knapt pålogget når vi jobber hjemmefra.

Hvordan fungerer egentlig dette i praksis? Er det systemer eller rutiner som følger opp om ansatte faktisk jobber når de har hjemmekontor, eller er det i hovedsak tillitsbasert? Er det lederne som følger med på resultater over tid, eller skjer det lite kontroll så lenge arbeidet blir gjort?

Jeg er bare nysgjerrig på hvordan dette fungerer generelt, ikke ute etter å henge ut noen.

Jeg jobbet o NAV inntil for et par år siden. Var kommunalt ansatt men jobbet både med statlige og kommunale tjenester. Der jeg jobbet var det tillitsvasert, alle hadde egen portefølje å følge opp. Hadde ikke inntrykk av at mine kolleger sluntret unna, og sluntret de unna så måtte de uansett ta igjen det tapte senere, ingen andre tar oppgavene dine. Og det følges jo opp statistikk og måltall på tjenestene, der vil det synes ganske raskt om noen ikke leverer det de skal. På kontoret jeg jobbet ble statistikken og måltallene gjennomgått jevnlig gjennom året i kontormøte. 
Personlig synes jeg hjemmekontor var bare slitsomt, følte aldri at jeg hadde fri om jeg tok med pc hjem, alltid noe som hastet som jeg kunne bruke et par timer på på kvelden. Fikk såklart plusstimer å avspasere, men det koster jo å jobbe ekstra «hele tiden» for å kunne ta fri hele påskeuken for eksempel. Startet i ny jobb for 2 år siden med kontortid 8.00-15.30 uten fleksitid og hjemmekontor. Vil ikke tilbake til fleksitid med det første. Det er deilig å gå hjem 15.30 og ha fri til neste arbeidsdag uten å føle på alt man burde/kunne ha gjort. Har aldri vært så lite sliten som etter jeg startet i ny jobb. 

Anonymkode: 6e8bb...493

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 17.39):

Hei!

Enda et innlegg fra noen som aldri har jobbet, men som later som man har en "betydningsfull" stilling. Hadde du jobbet i nav, så hadde du vist om hvilke systemer som brukes ved hjemmekontor, du hadde også hatt høy nok utdannelse til at du ikke kommer med slike "stikk" mot arbeidskollegaer da du hadde forstått hvordan arbeidslivet fungerer.

I stedet for å prøve lure folk med tull, hva med å prøve hjelpe de i stedet? 

Anonymkode: dcfb1...f99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 17.39):

Hei!

Det vil fort merkes om en ansatt jobber like mange timer som andre, men produserer halvparten så mye på hjemmekontor som når de er på kontoret

Anonymkode: 6b016...4cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kanskje vedkommende ikke er pålogget teams eller hva det er hjemmefra for å få konsentrert seg?

Anonymkode: b0f51...92a

Jeg setter teams status til opptatt fordi det ofte er på hjemmekontor jeg tar de tingene som krever ro og fokustid

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Enda et innlegg fra noen som aldri har jobbet, men som later som man har en "betydningsfull" stilling. Hadde du jobbet i nav, så hadde du vist om hvilke systemer som brukes ved hjemmekontor, du hadde også hatt høy nok utdannelse til at du ikke kommer med slike "stikk" mot arbeidskollegaer da du hadde forstått hvordan arbeidslivet fungerer.

I stedet for å prøve lure folk med tull, hva med å prøve hjelpe de i stedet? 

Anonymkode: dcfb1...f99

I alle dager!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...