AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:36 #21 Skrevet torsdag kl. 11:36 Jeg fikk aldri epidural da jeg ble igangsatt for 6 år siden. Ble satt igang to uker før termin! Var jo vondt men jeg visste jo ikke hva det var å føde uansett så jeg syns ikke det var det verste. Verre med fødsel nr2, som startet spontant. Har født tre ganger, en igangsetting, og ikke rullet epidural med noen av dem. Men syns nr2 var verst, pga fraværende jordmor som ikke hørte på meg og mine behov Anonymkode: ac577...714
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:37 #22 Skrevet torsdag kl. 11:37 Jeg vil også bare legge til at jeg opplevde IKKE igangsatt fødsel som en dårlig opplevelse. Mange sier det, så jeg syns det er viktig å dele at jeg ikke har den opplevelsen. Det ble styrrfødsel, men syns det var en helt Allright opplevelse alt i alt. Anonymkode: ac577...714
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:56 #23 Skrevet torsdag kl. 11:56 Jeg har født tre ganger. 1 startet ved vannavgang, ikke epidural. 2. startet ved vannavgang, med epidural. 3. igangsatt, uten epidural (på termindato) Jeg synes det er vanskelig å si hvilken fødsel som var vondest, fordi alle tre har vært så forskjellige. Den siste (igangsatt) var heftig, men den var også svært rask. Fra riene begynte til babyen var ute gikk det ca to timer. Det gjør jo selvsagt at det blir intenst og uten pauser. I ettertid tror jeg det var den som var «best», nettopp fordi den var så rask. Jeg opplevde egentlig ikke noen andre typer smerte enn ved de som ikke er igangsatt. Alt i alt en fin fødsel! Jeg har ikke hatt noe ønske om å føde uten epidural, men av ulike grunner har jeg bare hatt epidural en gang. Fordelen var da at jeg fikk slappe mer av i den litt tidligere fasen. Jeg skalv veldig mellom hver rie, og opplevde at jeg ikke fikk noe mulighet til å hente meg inn. Så da var epidural til god hjelp. Men da selve pressfasen begynte opplevde jeg ikke noe nytte av epiduralen, og jeg følte at selve underlivet mitt hadde det litt vondere. Det har svidd med enn ved de to andre fødslene (det har nok ikke gjort det rent fysisk, men smertene kom mer kastet på meg). Anonymkode: c7a6a...8cd
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:01 #24 Skrevet torsdag kl. 12:01 Margit777 skrev (50 minutter siden): Med nr 2 ba jeg samboer hente kniv så jeg kunne drepe meg selv, det var den verste torturen og ikke noe jeg vil gjenta en gang til. Jeg ville dø og komme meg bort til slutt. Kanskje bittelitt unødvendig å skrive om slike ting til en som veldig snart skal føde Anonymkode: c7a6a...8cd 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:09 #25 Skrevet torsdag kl. 12:09 Som kvinne syns jeg det er fasinerende at noen skryter av at de har født "naturlig", altså uten bedøvelse Det gir deg ikke ekstra poeng i livet at du har takket nei til bedøvelse under fødsel og det er heller ikke noe å skryte av! Hadde menn født hadde det garantert vært smertefritt. Det burde det vær for kvinner også. Det burde ikke gjøre vondt i det hele tatt. De trenger ikke skru ned epiduralen når en skal presse heller for jordmor har full oversikt over når dette skjer. Men alikevel skal kvinner lide seg gjennom både den ene og den andre fødselen når det ikke er nødvendig. Anonymkode: a0ece...d6d
Astilbe Skrevet torsdag kl. 12:13 #26 Skrevet torsdag kl. 12:13 AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 2.06): Ble satt i gang begge gangene jeg fødte. Nr 1 med epidural. Nr 2 rakk jeg ikke noe smertestillende da det var styrtfødsel. Har ikke noe å sammenligne med, men det var sykt vondt. Jeg lå bare i fosterstilling og skrek og skrek til ungen var ute. Det var helt jævlig. Klarte ikke tenke, var helt borte. Nr 1 hadde jeg rier uten pauser før de satte epiduralen. Den fødselen varte mye lenger, så kan tenke meg jeg hadde hatt det ganske ille uten epidural. Anonymkode: b6c89...02d Akkurat samme erfaring! Rart å lese ❤️
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:19 #27 Skrevet torsdag kl. 12:19 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kanskje bittelitt unødvendig å skrive om slike ting til en som veldig snart skal føde Anonymkode: c7a6a...8cd Hvorfor? Ser virkelig ikke problemet. Alle vet vel at ingen fødselsopplevelse er lik. Heller ikke hvordan man takler smerter. Snakk om å være krenket på andres vegne Anonymkode: 87275...e96
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:08 #28 Skrevet torsdag kl. 13:08 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Som kvinne syns jeg det er fasinerende at noen skryter av at de har født "naturlig", altså uten bedøvelse Det gir deg ikke ekstra poeng i livet at du har takket nei til bedøvelse under fødsel og det er heller ikke noe å skryte av! Hadde menn født hadde det garantert vært smertefritt. Det burde det vær for kvinner også. Det burde ikke gjøre vondt i det hele tatt. De trenger ikke skru ned epiduralen når en skal presse heller for jordmor har full oversikt over når dette skjer. Men alikevel skal kvinner lide seg gjennom både den ene og den andre fødselen når det ikke er nødvendig. Anonymkode: a0ece...d6d Skryter man fordi man ikke stnes fødsel var så ille? Smertene var helt overkommlige, både den på 14 timer og den på 2 timer. Må jeg da fortelle alle som synes fødsel er så vondt at de har lav smerteterskel og er pyser? Man forteller sin opplevelse. At man ikke hadde smertetillende er en del av historien, ikke noe man skryter av. Anonymkode: edc26...567
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:36 #29 Skrevet torsdag kl. 18:36 Jeg har blitt satt i gang tre ganger, helt umoden, med ballong og så etter hvert riedrypp. Den ene igangsettelsen endte i styrtfødsel, og som de andre sier her, da ville jeg heller dø, det var helt forferdelig, rakk ikke bedøvelse. Har én igangsatt fødsel helt uten smertelindring, men med normalt forløp, tok noen timer, og én med epidural. Anonymkode: 07675...0f0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:04 #30 Skrevet torsdag kl. 19:04 Jeg tror det kommer an på hvordan du blir igangsatt. Hvis du blir igangsatt med tabletter, at de tar vannet, ballong etc, mens du deretter ikke trenger drypp og har egne rier, så tror jeg ikke det trenger være vondere enn en ikke-igangsatt fødsel. Men dryppet, det gjør vondt. Jordmor sa til meg (etterpå) at man får vondere rier av det, inkludert «riestorm» (ikke pause mellom riene). Anbefaler deg uansett at du ikke planlegger for mye. Ta det som det kommer, en fødsel kan ikke planlegges, og epidural er ikke noe nederlag. Jeg var som deg. Skulle absolutt ikke ha epidural. La meg bare si det sånn: Jeg tror ikke jeg hadde overlevd uten den epiduralen (vel, sånn kjentes det ut der og da), og det var like før jeg kalte opp ungen etter anestesilegen (true story). Fødselen endte i keisersnitt, men det var ikke pga epiduralen. Hele fødselsopplevelsen var dårlig, men den hadde vært enda mye verre hvis jeg ikke hadde vært kontaktbar pga smertene i fem timer i stedet for bare én. Anonymkode: 58d85...bc3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:07 #31 Skrevet torsdag kl. 19:07 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skryter man fordi man ikke stnes fødsel var så ille? Smertene var helt overkommlige, både den på 14 timer og den på 2 timer. Må jeg da fortelle alle som synes fødsel er så vondt at de har lav smerteterskel og er pyser? Man forteller sin opplevelse. At man ikke hadde smertetillende er en del av historien, ikke noe man skryter av. Anonymkode: edc26...567 Enig, det er i alle fall sånn det burde være! I praksis er det likevel en del som skryter av det å ha født uten epidural, som om det er en slags «prestasjon». Mens andre snakker mye om smerteterskel, om den er høy eller lav… som om alle fødsler gjør like vondt. Det gjør de ikke! Noen fødsler er grusomt smertefulle, mens andre er helt overkommelige/greie (uten epidural), og det handler som regel om helt andre ting enn «smerteterskel». Anonymkode: 58d85...bc3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:58 #32 Skrevet fredag kl. 05:58 3 igangsatte fødsler, epidural alle gangene. Prøvde uten, men ble for heftig. Man kjenner fortsatt riene og kan bevege seg rundt hvis man får epidural, det er ikke sånn at man blir fullstendig lammet, epiduralen demper de verste smertene/tar av toppen på riene. Folk er forskjellige og takler smerte forskjellig, ha et åpent sinn og ikke tenk på epidural som et nederlag hvis det blir for ille 😊 Anonymkode: c132c...294
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:07 #33 Skrevet fredag kl. 06:07 BeeKind skrev (På 7.7.2026 den 2.01): Har hørt at det er vondere å føde når man settes i gang. Kommer sikkert an på hvor moden man er, men det er jo vanskelig å vite. Jeg har time til å sette i gang på torsdag, men ønsker ikke epidural. Noen som har erfaring med å føde igangsatt men uten epidural? 😊 Det er viktig at du deler ditt ønske, men så bør du jo også høre på den medisinske ekspertisen. Hvorfor ønsker du ikke epidural? Anonymkode: 82197...29d
Arkana Skrevet lørdag kl. 09:01 #34 Skrevet lørdag kl. 09:01 Jeg har hatt to igangsettelser og begge uten epidural. Begge var styrtfødsler. Den ene ble satt i gang ved at jordmor tok vannet og med den andre trengte jeg bare en modningspille og så gikk resten av seg selv. Det var rimelig intenst, men jeg hadde mye heller tatt begge disse igjen enn den første som tok 16 timer (og med epidural i åtte av dem). Jeg har for øvrig heller ikke forstått det å skryte av at man klarte seg uten smertestillende. Hvorfor er det en bragd å ha en fødsel var så lite vond at man ikke hadde behov for det? Det er som å skryte av at man klarer seg uten Paracet gjennom en mild hodepine til en som ligger med migrene. Jeg har opplevd begge typer fødsler og det er virkelig ikke de epiduralfrie fødslene jeg ville skrytt mest av for å si det slik.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:19 #35 Skrevet lørdag kl. 20:19 AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 8.29): Satt i gang uten epidural, stormrier og styrtfødsel. Helt grusomt. Lå bare og holdt meg fast i sengen og skrek, mistet all kontroll. Men som en annen sier kan det gå alle veier, men jeg ville ikke låst meg til å ikke bruke smertelindring hvis det ikke er noen spesiell grunn for det. Anonymkode: ef19c...244 Helt likt her. Igangsettelse på overtid, styrtfødsel og stormrier. Fyfaen. Rakk ikke smertelindring da jeg gikk fra 3-10 cm på 15(!!!!!) minutter. Jeg trodde jeg skulle dø, og lå bare å holdt meg fast i sengen. Nå skal jeg snart føde barn nr 2. Jeg skal ha epidural. Anonymkode: 6bbcc...c79
AnonymBruker Skrevet i går, 16:18 #36 Skrevet i går, 16:18 Jeg fikk stormrier få minutter at de tok vannet ved første fødsel. Hadde ikke klart det uten epidural, var helt grusomt. Skal ha epidural før de tar vannet ved en evnt neste igangsettelse Anonymkode: 80dc3...bbc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå