Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt at det er vondere å føde når man settes i gang. Kommer sikkert an på hvor moden man er, men det er jo vanskelig å vite.

Jeg har time til å sette i gang på torsdag, men ønsker ikke epidural.

Noen som har erfaring med å føde igangsatt men uten epidural? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble satt i gang begge gangene jeg fødte. Nr 1 med epidural. Nr 2 rakk jeg ikke noe smertestillende da det var styrtfødsel. Har ikke noe å sammenligne med, men det var sykt vondt. Jeg lå bare i fosterstilling og skrek og skrek til ungen var ute. Det var helt jævlig. Klarte ikke tenke, var helt borte. 

Nr 1 hadde jeg rier uten pauser før de satte epiduralen. Den fødselen varte mye lenger, så kan tenke meg jeg hadde hatt det ganske ille uten epidural. 

Anonymkode: b6c89...02d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ble satt i gang begge gangene jeg fødte. Nr 1 med epidural. Nr 2 rakk jeg ikke noe smertestillende da det var styrtfødsel. Har ikke noe å sammenligne med, men det var sykt vondt. Jeg lå bare i fosterstilling og skrek og skrek til ungen var ute. Det var helt jævlig. Klarte ikke tenke, var helt borte. 

Nr 1 hadde jeg rier uten pauser før de satte epiduralen. Den fødselen varte mye lenger, så kan tenke meg jeg hadde hatt det ganske ille uten epidural. 

Anonymkode: b6c89...02d

Det hørtes grusomt ut, så kjipt å høre at fødselen ble sånn!! 💔

Skrevet

Har ikke erfaring selv, men hørt mye på jordmorpodden og foreldrerådet. Episode 738 om igangsettelse er fin! 

Dersom du trenger lite(bare ballong evt at de tar vannet direkte) for å komme i gang med fødsel er det nok høyere sannsynlighet for at det går fint uten epidural. Men om du får oxytocin-drypp tror jeg det kan være lurt å ha et åpent sinn for epidural også i tilfelle riene er veldig tette eller det drøyer ut i tid.

Anonymkode: d66da...040

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fire barn, ikke brukt smertestillende noen gang. Dette kommer til å gå helt fint! Igangsatt eller ikke - alle fødsler er forskjellige, smertene treffer ulikt fra gang til gang, så hvordan fødselen blir bestemmes ikke av igangsettelse. Unntaket er at det kan ta lang tid før fødselen virkelig starter med igangsettelse. Når den starter naturlig så  får du ikke den ventetiden på samme måte.

Anonymkode: e807d...37a

• Hjerte 1
Skrevet

Ble satt i gang begge ganger. Brukte ikke bedøvelse i hele tatt. Det gjør vondt, men finnes mange vondere ting enn å føde.

Anonymkode: edc26...567

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
BeeKind skrev (6 timer siden):

Har hørt at det er vondere å føde når man settes i gang. Kommer sikkert an på hvor moden man er, men det er jo vanskelig å vite.

Jeg har time til å sette i gang på torsdag, men ønsker ikke epidural.

Noen som har erfaring med å føde igangsatt men uten epidural? 😊

Ja, jeg har vært satt i gang 2 ganger uten epidural. Var moden nok til at vannet kunne tas begge ganger. Ingen andre smertestillende heller, men riene var mer intense. 

(Ble ikke igangsatt pga overtid, ble satt i gang 3 dager etter termin første gang ,  og 7 dager før termin andre gang). 

Endret av frenchygirl
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det er så morsomt å lese om alle kvinner som synes de er supertøffe som føder uten smertestillende 

jeg tenker at det er merkelig å ønske ser mer smerte enn nødvendig., men kos dere! 

Anonymkode: 58e95...2f5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Satt i gang uten epidural, stormrier og styrtfødsel. Helt grusomt. Lå bare og holdt meg fast i sengen og skrek, mistet all kontroll. Men som en annen sier kan det gå alle veier, men jeg ville ikke låst meg til å ikke bruke smertelindring hvis det ikke er noen spesiell grunn for det. 

Anonymkode: ef19c...244

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er så morsomt å lese om alle kvinner som synes de er supertøffe som føder uten smertestillende 

jeg tenker at det er merkelig å ønske ser mer smerte enn nødvendig., men kos dere! 

Synes ikke der var vondt nok til å ha smertestillende. 

Da jeg kan jo kalle deg pingle, som synes fødsel er så vondt at du trenger smertelindring

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange grunner til å ikke ønske epidural, handler på ingen måte om å ønske mer smerte for min del. Det finnes også annen smertestillende 

Endret av BeeKind
  • Nyttig 1
Skrevet

Har blitt satt igang 2 ganger, med tabl, ikke hatt noe smertestillende, men gikk veldig fort når det først begynte. Tenker du må ta det underveis, går det veldig lang tid og du har mye vondt uten fremgang, så er det lov med smertestillende 😊

Anonymkode: 7bf4e...b22

• Hjerte 1
Skrevet

Blitt satt i gang to ganger, ikke hatt noe bedøvelse :) 

Første gang fikk jeg drypp og stormrier. Det var forferdelig vondt, etter 2,5 timer skrek jeg etter epidural. Meeen da jordmor sjekka meg og sa det var 8,5 cm åpning sa jeg selv helt uoppfordret at "ja men da overlever jeg uten". Det var grusomt vondt, men ble "reddet" av at det gikk fort :) Hadde jeg hatt 3 cm åpning på det tidspunktet så hadde det blitt epidural 🙈 

Andre gang tok de vannet, samme resultat: stormrier. Grusomt vondt det og, men gikk enda fortere så før jeg egentlig rakk å tenke på epidural så kom pressriene og jeg var ferdig 😅 

Så selv igangsatte fødsler enten av ene eller andre metoden kan gå ganske raskt og greit. Om det er vondere vet jeg ikke, aldri opplevd naturlig. Det var jævlig vondt, men det gikk nå greit. Som sagt takka jeg selv nei til epidural første gang pga det gikk så fort.

Ta det som det kommer, foreslår jeg! 

Anonymkode: 5447d...280

• Hjerte 2
Skrevet

Det er 3 forskjellige metoder å bli igangsatt på.  Usikker på om man kan velge metode 

Anonymkode: a8738...b68

Skrevet

Født to ganger, første starta naturlig og varte i flere dager, da fikk jeg epidural. Andre ble igangsatt, jeg fikk teknisk sett epidural, men de rakk aldri å starte den før ungen kom, det gikk veldig fort! 

Andre fødsel var ekstremt mye vondere enn den første, men det var styrtfødsel og det gikk så fort, og det var null pause mellom riene. Den første var mer sånn «riene kommer hvert andre minutt og varer i 45 sekunder, som en bølge hvor det bygger seg opp til en smertetopp og så går det ned igjen» 🤭 

Men helt ærlig, får jeg velge igjen så blir det en ny fødsel nr 2. Den var vondere og mer intens, men formen etterpå var mye bedre. Og det var greit å få det overstått 😅

Anonymkode: 6203e...78f

• Hjerte 1
Skrevet

Ja jeg har blitt igangsatt to ganger, og begge fødsler har tatt veldig lang tid, så tok epidural mest pga det. (13 og 14 timer aktiv fødsel)

Syns smertene var ganske håndterlige, men det trakk sånn ut i tid så jeg ble totalt utslitt. Fikk hentet litt krefter når epiduralen virket. 

Har ikke noen dårlig erfaring med selve igangsettingen og tror det er veldig individuelt med smerter uansett! 

Med nummer to så jeg det an lenge før jeg bad om det. Når vi skjønte at det kom til å ta lang tid så takket jeg ja til epidural før vi kjørte på med drypp. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble satt igang som andregangsfødende tidligere i år. Var ganske moden. Fødselen gikk på 3 timer (tvillinger). Ingen dmertelindring og ingen komplikasjoner!

Første fødsel hadde jeg epidural. Den fødselen tok 14-16 timer og måtte til med vakuum og klipp. Det var et mareritt. 

Anonymkode: d3202...564

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 8.22):

Ble satt i gang begge ganger. Brukte ikke bedøvelse i hele tatt. Det gjør vondt, men finnes mange vondere ting enn å føde.

Den første ble jeg satt i gang med, var en fin fødsel. Litt vondt men mye mindre og overkommelige, skjønte ikke at noen synes det var ille.

Med nr 2 ba jeg samboer hente kniv så jeg kunne drepe meg selv, det var den verste torturen og ikke noe jeg vil gjenta en gang til. Jeg ville dø og komme meg bort til slutt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 8.27):

Kvinner over hele verden er oppdratt sånn. Fra "I smerte skal du føde dine barn" fra Bibelen, der fødselssmerte er angitt som straff til kvinnen for Evas syndefall, til "bring frem din urkvinne" og "naturlig er det beste, big Pharma osv" til løgnen om at epiduralen forlenger fødselen med maaaaange tiiiiiimer (gjennomsnittlig 15 minutter, viser forskningen). Det er "status" å ha mest mulig vondt og minst mulig smertelindring under fødselen. Rart at det samme ikke er status når det gjelder andre ting: blindtarmbetennelse, gallestein, kirurgi osv.

• Hjerte 1
Skrevet

Ble satt i gang med første og måtte få drypp. Fikk ikke epidural, men det hadde ingenting med at jeg skulle være så tøff å tåle smerte å gjøre. Jeg har en voldsom sprøyteskrekk, så nål vil aldri være aktuelt for meg. Da vil jeg heller dø.. 

Anonymkode: 309f9...190

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...