AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Vi er et par som må i parterapi. Det er ingen barn i bildet, så det handler ikke om noe slikt. Har noen vært i parterapi? Hvordan foregår det? Hva får man ut av det? Er det til hjelp? Anonymkode: 16ee2...8a6
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Totalt bortkastet tid. Kun en promille eller mindre som er sammen 2-4 år etterpå. Om det kun en som ønsker det og den andre blir med fordi hen føler seg presset til så er nok statistikken enda dårligere. Anonymkode: 2096f...046 1
SPOCA Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden (endret) Vi har gått i det i over ett år. Vi synes det er nyttig. MEN, vi begynte med det FØR det kunne bli problemer. For vår del handler det egentlig om å snakke om veldig mye som fungerer, og ting vi kanskje kan bli litt bedre på. Vi snakker oss gjennom f.eks nå som mannen måtte reforhandle samværsavtalen med eksen, eller hvordan våre familier påvirker oss. Det kan handle om hvordan det er å ha et barn med store hjelpebehov og kartlegge hva vi også selv trenger i det, og unngå at vi brenner ut. Det handler ikke nødvendigvis om å ta opp problemer, men å forhindre at de oppstår, spille hverandre gode, framsnakke hverandre og ikke minst ta gode valg som gjør forholdet vårt bra og sterkt. Disse timene er noe vi begge ser fram til, som vi liker godt, der vi rett og slett bare kan snakke ut. Men, det krever jo at begge vil og føler de får noe ut av det. Det er som terapeuten vår sier; vi er et av veldig få par hun opplever dette fungerer godt med, fordi vi ikke har noen reelle problemer. Endret 7 timer siden av SPOCA 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Vi var i terapi etter 6 måneder inn i forholdet. Jeg ønsket å avslutte, han ønsket at vi skulle etablere en familie med mine og dine. Jeg opplevde at familieterterauten, presset meg til å fortsette fordi han "senset" at vi var så knyttet sammen. Jeg ønsket ikke videre forhold fordi jeg så det var feil. Det endte opp med at jeg ble i et forhold i 7 år, som var ulykkelige. Drit i å følge rpdene. Om du Googler Frode Thuen, så står han frem med sitt eget misslykkede ekteskap, hvorfor skal man da ta hans råd til etterrettning? Anonymkode: ad9c6...9f2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi er et par som må i parterapi. Det er ingen barn i bildet, så det handler ikke om noe slikt. Har noen vært i parterapi? Hvordan foregår det? Hva får man ut av det? Er det til hjelp? Anonymkode: 16ee2...8a6 At folk oppsøker hjelp for sent. Den ene vil fortsette - den andre vil «få lov til å gå». Mange oppsøker terapi vel så mye for å få noen andre til å «være enige med deres side» av saken. Anonymkode: 53ff0...6e2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er et par som må i parterapi. Det er ingen barn i bildet, så det handler ikke om noe slikt. Har noen vært i parterapi? Hvordan foregår det? Hva får man ut av det? Er det til hjelp? Anonymkode: 16ee2...8a6 Ja, to runder. Den første gangen var det helt nytteløst. Terapeuten tok partners parti uansett hva som ble lagt frem. Den andre var nøytral. Jeg var allerede ferdig og klar for å gå, fikk verktøyene og hjelp til å innse det var den eneste løsningen Anonymkode: 5af75...960
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden Hvordan fungerer timene? Hva skjer på dem? Anonymkode: 16ee2...8a6
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan fungerer timene? Hva skjer på dem? Anonymkode: 16ee2...8a6 Prater, begge legger frem sin side og tanker. Mye turtaking; nå hører jeg Anne opplever bla bla, hva tenker du, Per, om det? Noen ganger får man lekser og små oppgaver. Det vil avhenge av problemstillingen og. Anonymkode: 5af75...960
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Går for tiden hos familievernkontoret og har til nå følt at det har hjulpet oss til å se hverandre bedre. Men om det kommer til å fungere i lengden vet vi ikke enda. Var jeg som ønsket det og kona hadde forståelse for mine argumenter for å få hjelp. Men om ikke begge parter har forståelse for hvor skoen trykker og at man trenger hjelp tror jeg det blir vanskelig å få et ok resultat. Så om en part ønsker det og den andre ikke har forståelse for det, eller ikke er åpen for å være med på å få ting bedre tviler jeg på at det fungerer. Anonymkode: c962f...05b
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Funket ikke her. Han skjerpet seg litt noen måneder. Så gikk han tilbake til gammelt mønster der han oppførte seg som en forvokst sur tenåring. Så angrep han meg flere år senere og sa jeg var et forferdelig menneske som hadde pratet om ting til par terapeuten som han mente var illojalt mot han. Skilte meg. Var et lite barn involvert. Ble alenemor med fullt foreldreansvar og daglig omsorg. Aldri vært lykkeligere. Møtte så drømmemannen og er i dag godt gift og latterlig lykkelig 🥰 Anonymkode: 33ee0...ee4 2
SPOCA Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fungerer timene? Hva skjer på dem? Anonymkode: 16ee2...8a6 Vi snakker sammen. Terapeuten spør hva vi skal fokusere på i dag, en av oss tar ordet, og så går det av seg selv. Vi får ikke lekser, det er det sånn sett ikke behov for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå