Gå til innhold

Kattegruppa Aktivt kattehold.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg postet denne kommentaren til Aktivt katteholds Facebook-gruppe:

Da jeg spurte dere om konkrete kilder (bøker, artikler) som underbygger den “faktabaserte kunnskapen” dere forventer at katteeiere tilegner seg, velger dere å ignorere spørsmålet. Samtidig ser jeg at dere har god tid til å svare på ros, slette kritiske kommentarer og kalle følgere idioter.

Det blir et paradoks å bruke ord som "forskning og empati" som mantra, når dere avviser kildeforespørsler, utøver fattigdomsshaming (nei, ikke alle kan prioritere en luftegård over oppussing av kjøkken; dere ser ting fra et meget priviligert perspektiv, med hus og hage) og avfeier hele den europeiske atferdsekspertisen som veterinærer og etologer har her på kontinentet. 

Dere sier at dere selv hadde tre katter på 30 kvadrat. Dette er ingen oppskrift på garantert suksess.

Selv om man bygger i høyden, gir 30 kvadrat under 10 kvadrat gulvflate per katt. Tommelfingerregelen i Jackson Galaxys filosofi sier at man skal ha 1 dokasse per katt + 1, spredt i forskjellige rom. Katter er territorielle rovdyr som trenger fysisk avstand for å unngå konflikter. Har man tre katter på 30 kvadrat, og den ene er dominant, vil han lett kunne blokkere f.eks. dokassene til en av de andre.

Dere snakker stadig om å finne faktabasert kunnskap (for hvis ikke, burde man ikke ha katt). Men man må kun søke kunnskapen gjennom “den amerikanske modellen”, og ikke fra Storbritannia eller Norge, fordi kunnskapen her kun er basert på tradisjon og myter. Den eneste atferdsspesialisten dere nevner er Jackson Galaxy. Hvis dere mener at folk burde ta til seg faktabasert kunnskap, hvorfor er dere ikke interessert i å oppgi kilder, så folk kan ta valg basert på dette?

Det dere virker å drive med er i bunn og grunn ideologisk aktivisme.

Når det gjelder Jackson Galaxy, så sier han at han synes katter skal være inne (i USA), men nyanserer samtidig ved å legge til at “Jeg er egoistisk, jeg vil at katten min skal leve et langt liv, jeg orker ikke sitte oppe om kvelden og håpe at katten min kommer hjem”. Han sier at katter har det bedre psykisk, av å gå fritt, men at kattifisering er en måte “rundt dette problemet”. Og det er det nok (for mange katter), men det kan uansett ikke, for mentalt friske katter, leve opp til verdien av et fritt liv. Når han snakker om kattifisering, er det jo som et verktøy for å bøte på tapet av den friheten man fratar kattene ved å lukke dem inne på et begrenset område.

Ved å påsta at alle eksperter i dette landet og kontinentet er “blindet av tradisjon”, opphøyer dere dere selv til de eneste som har “sannheten”. Dere shamer folk for å ikke skaffe “faktabasert kunnskap”, men det dere egentlig mener er at vi skal være enig i alt dere sier og mener.

Det blir veldig selvmotsigende å anklage utekatteiere for å skape stress i kattene sine, ved å slippe dem ut, når dere i neste post beskriver at deres egne innekatter slåss, og at den ene har blitt nervøs og endret personlighet, fordi den dominante mobber han. En utekatt kan flykte unna en konflikt. En innekatt som blir banket opp, har ingen fluktmuligheter, noe som skaper et enormt og skadelig stressnivå.

Dere sier også at man tillegger katten menneskelige følelser, ved å si at vi tror han vil ut, om han ligger og ser ut av vinduet. Men hva når han faktisk skriker og klorer ved døra? Dere skal selv lufte bølla deres i sele, fordi han er “litt mye” og trenger å komme seg ut, men er redd for at han da skal begynne å mase masse om å være ute videre. Hvis den bøllete katten deres var så genuint harmonisk og lykkelig innendørs, ville den ikke begynt å skrike ved dørene, bare av å ta seg en tur i bånd. 

At dere er redde for at katten skal begynne å skrike ved døra igjen, viser nettopp at trangen til å komme ut ikke er slettet, men undertrykt. Dere anklager andre for å ikke kunne lese katten sin, men beskriver samtidig en situasjon i deres eget hjem, som er et eksempel på dårlig dyrevelferd og ekstremt stress.

Dere sier også at hvis man slipper ut katten sin, er det 50% sjanse for at den ender opp død på et veterinærbord. Hvor har dere det fra??

I podcasten deres leser dere opp Facebook-meldinger, med tilgjort stemme, kommenterer skrivefeil, og kaller folk dumme. Dere sier dere vil inspirere, men mye av dere sier og skriver, bærer preg av forakt for katteeiere som ikke er 100% enig med det dere mener.

Å henge ut folk for skrivefeil er lavmåls oppførsel, med ønske om å få avsenderen til å framstå som mindre intelligent, så dere slipper å forholde dere til poenget deres.                                                                           

Denne gruppa virker som et ekkokammer, hvor dere er den eneste innehaveren av “sannheten”, og alle som stiller kritiske spørsmål blir sett ned på.

Det som så hendte var at meldingen ble slettet og jeg blokkert. Nå har de opprettet en lang story, hvor de forsvarer seg, men vrir på det jeg har skrevet, sier jeg tramper på dem når de ligger nede, og inntar en offerrolle. De sier at det er lov å komme med kritikk, men at de sletter slemmet kommentarer, og kommentarer skrevet i sinne. Jeg synes det er useriøst og dobbeltmoralsk å sensuere hva folk skriver, når de selv har en ekstremt offensiv tone. (Jeg har bilder av storyen, men ble nettopp medlem her, så kan ikke legge de ved).

Endret av Mons1
Feilstavelse
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan mener de at de ligger nede?

Anonymkode: 0f57d...a62

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan mener de at de ligger nede?

Anonymkode: 0f57d...a62

Fordi de har problemer med at den ene katten lager problemer i flokken (den er veldig dominant). Det er forståelig nok en kjip situasjon. De sier at de har vært ærlige om problemene mellom kattene, og at dette nå brukes mot dem. Jeg la inn kommentaren min under den siste posten deres, hvor de har en video av den ene katten sin, sovende, med engelsk tekst over, hvor det blant annet står: "How my cat sleeps, knowing she will never .. Get her ass kicked by neighborhood cats". 

Skrevet

Storyen ligger forresten fortsatt på Facebookprofilen deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...