Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg postet denne kommentaren til Aktivt katteholds Facebook-gruppe:

Da jeg spurte dere om konkrete kilder (bøker, artikler) som underbygger den “faktabaserte kunnskapen” dere forventer at katteeiere tilegner seg, velger dere å ignorere spørsmålet. Samtidig ser jeg at dere har god tid til å svare på ros, slette kritiske kommentarer og kalle følgere idioter.

Det blir et paradoks å bruke ord som "forskning og empati" som mantra, når dere avviser kildeforespørsler, utøver fattigdomsshaming (nei, ikke alle kan prioritere en luftegård over oppussing av kjøkken; dere ser ting fra et meget privilegert perspektiv, med hus og hage) og avfeier hele den europeiske atferdsekspertisen som veterinærer og etologer har her på kontinentet. 

Dere sier at dere selv hadde tre katter på 30 kvadrat. Dette er ingen oppskrift på garantert suksess.

Selv om man bygger i høyden, gir 30 kvadrat under 10 kvadrat gulvflate per katt. Tommelfingerregelen i Jackson Galaxys filosofi sier at man skal ha 1 dokasse per katt + 1, spredt i forskjellige rom. Katter er territorielle rovdyr som trenger fysisk avstand for å unngå konflikter. Har man tre katter på 30 kvadrat, og den ene er dominant, vil han lett kunne blokkere f.eks. dokassene til en av de andre.

Dere snakker stadig om å finne faktabasert kunnskap (for hvis ikke, burde man ikke ha katt). Men man må kun søke kunnskapen gjennom “den amerikanske modellen”, og ikke fra Storbritannia eller Norge, fordi kunnskapen her kun er basert på tradisjon og myter. Den eneste atferdsspesialisten dere nevner er Jackson Galaxy. Hvis dere mener at folk burde ta til seg faktabasert kunnskap, hvorfor er dere ikke interessert i å oppgi kilder, så folk kan ta valg basert på dette?

Det dere virker å drive med er i bunn og grunn ideologisk aktivisme.

Når det gjelder Jackson Galaxy, så sier han at han synes katter skal være inne (i USA), men nyanserer samtidig ved å legge til at “Jeg er egoistisk, jeg vil at katten min skal leve et langt liv, jeg orker ikke sitte oppe om kvelden og håpe at katten min kommer hjem”. Han sier at katter har det bedre psykisk, av å gå fritt, men at kattifisering er en måte “rundt dette problemet”. Og det er det nok (for mange katter), men det kan uansett ikke, for mentalt friske katter, leve opp til verdien av et fritt liv. Når han snakker om kattifisering, er det jo som et verktøy for å bøte på tapet av den friheten man fratar kattene ved å lukke dem inne på et begrenset område.

Ved å påsta at alle eksperter i dette landet og kontinentet er “blindet av tradisjon”, opphøyer dere dere selv til de eneste som har “sannheten”. Dere shamer folk for å ikke skaffe “faktabasert kunnskap”, men det dere egentlig mener er at vi skal være enig i alt dere sier og mener.

Det blir veldig selvmotsigende å anklage utekatteiere for å skape stress i kattene sine, ved å slippe dem ut, når dere i neste post beskriver at deres egne innekatter slåss, og at den ene har blitt nervøs og endret personlighet, fordi den dominante mobber han. En utekatt kan flykte unna en konflikt. En innekatt som blir banket opp, har ingen fluktmuligheter, noe som skaper et enormt og skadelig stressnivå.

Dere sier også at man tillegger katten menneskelige følelser, ved å si at vi tror han vil ut, om han ligger og ser ut av vinduet. Men hva når han faktisk skriker og klorer ved døra? Dere skal selv lufte bølla deres i sele, fordi han er “litt mye” og trenger å komme seg ut, men er redd for at han da skal begynne å mase masse om å være ute videre. Hvis den bøllete katten deres var så genuint harmonisk og lykkelig innendørs, ville den ikke begynt å skrike ved dørene, bare av å ta seg en tur i bånd. 

At dere er redde for at katten skal begynne å skrike ved døra igjen, viser nettopp at trangen til å komme ut ikke er slettet, men undertrykt. Dere anklager andre for å ikke kunne lese katten sin, men beskriver samtidig en situasjon i deres eget hjem, som er et eksempel på dårlig dyrevelferd og ekstremt stress.

Dere sier også at hvis man slipper ut katten sin, er det 50% sjanse for at den ender opp død på et veterinærbord. Hvor har dere det fra??

I podcasten deres leser dere opp Facebook-meldinger, med tilgjort stemme, kommenterer skrivefeil, og kaller folk dumme. Dere sier dere vil inspirere, men mye av dere sier og skriver, bærer preg av forakt for katteeiere som ikke er 100% enig med det dere mener.

Å henge ut folk for skrivefeil er lavmåls oppførsel, med ønske om å få avsenderen til å framstå som mindre intelligent, så dere slipper å forholde dere til poenget deres.                                                                           

Denne gruppa virker som et ekkokammer, hvor dere er den eneste innehaveren av “sannheten”, og alle som stiller kritiske spørsmål blir sett ned på.

Det som så hendte var at meldingen ble slettet og jeg blokkert. Nå har de opprettet en lang story, hvor de forsvarer seg, men vrir på det jeg har skrevet, sier jeg tramper på dem når de ligger nede, og inntar en offerrolle. De sier at det er lov å komme med kritikk, men at de sletter slemmet kommentarer, og kommentarer skrevet i sinne. Jeg synes det er useriøst og dobbeltmoralsk å sensuere hva folk skriver, når de selv har en ekstremt offensiv tone. (Jeg har bilder av storyen, men ble nettopp medlem her, så kan ikke legge de ved).  (De unblocka meg igjen en stund etterpå forresten, men meldingen jeg skrev er fortsatt borte).

Endret av Mons1
Feilstavelse
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener de at de ligger nede?

Anonymkode: 0f57d...a62

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan mener de at de ligger nede?

Anonymkode: 0f57d...a62

Fordi de har problemer med at den ene katten lager problemer i flokken (den er veldig dominant). Det er forståelig nok en kjip situasjon. De sier at de har vært ærlige om problemene mellom kattene, og at dette nå brukes mot dem. Jeg la inn kommentaren min under den siste posten deres, hvor de har en video av den ene katten sin, sovende, med engelsk tekst over, hvor det blant annet står: "How my cat sleeps, knowing she will never .. Get her ass kicked by neighborhood cats". 

Skrevet

Storyen ligger forresten fortsatt på Facebookprofilen deres.

Skrevet

I storyen skreiv de:

I går fikk vi en lang kommentar på Facebook.

Kommentaren stilte spørsmål ved absolutt alt vi står for mht kattehold. Vi ble anklaget for å skape et ekkokammer, fremme et kattehold som ikke fungerer, være uempatiske, finne på ting og mye mer.

Det takler vi, vi vet vi er kontroversielle og pisser i motvind. Men en ting som faktisk direkte såret meg, var at vedkommende stilte spørsmål ved vårt kattehold...

Vi har valgt å være åpen om utfordringene med vårt flerkatthold. Vi vet at mange har slike utfordringer, men mange nekter å være ærlige om det..

Det kan få folk til å føle på håpløshet og at "alle andre klarer det". Vi har delt masse på story om utfordringene til Torgrim og Joffrey. 

Utfordringen med å være åpen, er at det kan bli brukt mot oss, og det var akkurat det som skjedde.. "Siden vi har utfordringer, så kan vel ikke vårt kattehold være fungerende..?"

Etter vår mening er dette lite fruktbart. Vi ser flerkatthjem på Instagram der alt er perfekt. Alltid. Bare kos og gøy. Sannheten er at et flerkatthjem + full jobb + sterke kattepersonligheter ikke alltid er noe som går sammen..

Men løsningen er ikke å slippe kattene løs ute..Det er brannslokking. Det er å sette livene deres i fare for at vi skal slippe å tilrettelegge.

Uansett, alle har lov til å være uenige med oss. Men jeg synes faktisk at det går en grense når man blir sparket mens man faktisk ligger nede.

Vi banner i podcasten vår, og vi er ikke for alle. Vi henger ikke ut følgere (det mente vedkommende vi gjør) og vi anonymiserer alltid. 

Ja, vi sletter kommentarer. Kommentarer som er skrevet i sinne eller rett og slett er stygge, sletter vi. Og kommentaren jeg reagerer på nå, ble slettet.

Hvorfor? Det bekrefter vel bare vedkommende sitt poeng? At vi vil ha et ekkokammer? Nei. Men denne kommentaren kritiserte absolutt alt vi deler. Alt. Også vårt flerkatthjem. De tingene vi kunne holdt for oss selv, men har valgt å dele. De kattene vi ikke har valgt å skaffe oss, men som har blitt en del av vår flokk. Fordi andre har kastet de-som søppel,

Vi er tykkhudet, men vi er også bare mennesker.

Det finnes kontoer som er mer aksepterende og inkluderende for alle katteeiere. Vi anbefaler at du heller følger de, hvis du er uenig med absolutt alt vi står for, måten vi fremlegger ting på og personlighetene våre.

Vi ble også kritisert for å ikke fremlegge vitenskapelige kilder for våre utsagn. Det er en legitim kritikk! Men det er INGEN VITENSKAPELIGE KILDER eller oversikt over alle de påkjørte kattene i Norge. De blir ikke telt og ført i noe register.

Samtidig blir det aldri satt lys på som et dyrevelferdsproblem av de store dyrevernsorganisasjonene. Mens vi diskuterer kattedoer og luftegårder, blir det katter kjørt ihjel i dette minuttet... Å ha utekatt kommer med ekstreme konsekvenser, men ingen vil vite om det.

Vi kan bli flinkere til å legge fem kilder.. Men vi kan ikke legge frem kilder som er positive til et kattehold der en vanlig konsekvend faktisk er DØDEN for katten.

Det er forsket lite på kattehold.

Det er ofte en pragmatisk holdning til katteliv-også blant fagfolk. Det bunner i en grunnholdning i vårt samfunn, der katten som art er mindre verdt. Der katten har det bedre fri og død enn trygg og levende.

Ja, vi har utfordringer i vårt kattehold. Men vi har også mange fine opplevelser med gjengen vår. Mesteparten av opplevelsene er fine og Torgrim er en skikkelig kul type! Torgrim er ikke psykisk syk eller bobler over av "undertrykte instinkter", han sliter med å forholde seg til flere personligheter. Han blir fort overstimulert. ..Men vi jobber med han og ønsker å dele alle aspekter ved vårt kattehold.

Vi liker ikke å bli beskyldt for å shame "fattigfolk", men om det føles ut som vi gjør det for mange, så må vi selvfølgelig se på måten vi fremlegger oss.. Men for å ha et dyr, må man vel ha økonomi til veterinær, mat og utstyr..? Eller..? Det ER jo dyrt med dyr. Sinnsykt dyrt. Kanskje den største utgiften man kan ta.

Jeg kan sette måten vi skriver på og snakker på litt i perspektiv: Mesteparten av våre nabokatter er blitt påkjørt de 5 årene vi har bodd her, det farger min måte å snakke om temaet. Jeg har selv skrevet innlegg til aviser om kattehold og blitt harselert med noe helt vanvittig, det har kanskje gjort meg litt mer "hard i kantene". Vi har sett mange fæle katteskjebner og mye lidelse. Det er en konsekvens av å være med i katteredning. 

Uansett, det er trist at noen føler så negativt om oss og vårt kattehold. Hvis du ser disse storiene, send oss gjerne pm.

Skrevet

Vedrørende "svaret" de postet i storyen sin: De forventer at gode katteeiere skal basere katteholdet sitt på faktabasert kunnskap. Men når jeg etterspør kilder, sier de plutselig at det "er forsket lite på kattehold". De sier også "Vi kan ikke legge frem kilder som er positive til et kattehold der en vanlig konsekvens faktisk er DØDEN for katten". Dette bekrefter jo at de har bestemt seg for konklusjonen på forhånd. De avviser all forskning og erfaring som ikke støtter deres eget syn om at alle katter bør holdes inne.

De innrømmer også at det ikke finnes vitenskapelige kilder eller nasjonale registre over påkjørte katter i Norge. Det betyr at påstanden deres om "50 % sjanse for at utekatten ender opp død på et veterinærbord", er et tall de selv har funnet opp.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært så heldige at vi har fått leie en bolig med kattegård. Luke så de kan gå inn og ut dit så mye de vil. Men det holder ikke for våre katter. De vil jakte på møll, klatre i trærne, spurte bortover veien i enorm fart og tygge gress. Jeg merker at de kjeder seg og ikke er like glade, på tross av luftegård, veier i høyden inne og aktivisering. For vårt  egoistiske ønske om å slippe å bekymre oss så skulle vi holdt dem inne, men de har det ikke bra nok. 

Anonymkode: f8eca...197

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om den foreningen, men forstår at de mener katter bare skal være innekatter?

Det du la ut på fb-gruppen, Ts, var saklig og du stilte relevante spørsmål som det burde vært lett å komme med dokumentasjon på all den tid de selv hevder at de baserer sine meninger på forskning. 

Den gruppen virker totalt useriøst! De fjernet altså et saklig innlegg med saklige spørsmål. Så kommer de med et eget innlegg som et "tilsvar" til det de har slettet - og kommer med falske påstander om det opprinnelige innlegget. Bare der viser de sin useriøsitet. 

De innrømmer at kritikken de får for å ikke vise noen av de dokumentasjonene de selv stadig viser til, at den kritikken er legitim. Men velger likevel å ikke komme med en eneste link til en god kilde - men velger heller å bruke avsporing som en hersketeknikk (med store bokstaver, til og med, for riktig å understreke at de selv skriver i affekt).

Veldig greit å vise til hva som faktisk har skjedd, Ts, for om noen skulle forville seg dit, så er det greit å vite om!

Jeg har vært borti én katt som selv velger å være innekatt 98-99 % av tiden. Den har mulighet til å være ute, men velger å ikke være det. Ellers har jeg vært hos flere andre som har innekatter - og uten unntak har disse kattene vist ganske store tegn på å være stressede. Eierne har vært opptatt av å kjøpe klatrestativ osv. til kattene, noen eiere har latt det være med det, andre har kjøpt leker til dem også. Felles er at kattene har vært totalt understimulerte. Eierne sov hele nettene, dro på jobb, var såvidt hjemom før de var ute på aktiviteter igjen, kom hjem, dusjet, så litt på tv (og klaget på at katten var så urolig) før de så la seg igjen. I helgene var de ute det meste av dagene og noen av kveldene også. Jeg har sagt fra til disse at kattene ikke har hatt det bra, men argumentasjonen har vært ganske lik den du opplevde fra den gruppen, Ts. Mitt inntrykk er at de velger å se bort fra kattenes instinkter og kattenes naturlige levesett, og så dikter de opp et narrativ som skal passe deres egen samvittighet og forsvare det valget de tar. Det er sikkert noen katter som kan ha det bra også som innekatt, men da er det mer tilfeldig at det passer akkurat det katteindividet, og det betyr ikke at det er det som er naturlig eller best for kattene. Heller ja til et lykkelig liv så lenge det varer, enn å leve i konstant fangenskap når instinktene er å bevege seg over områder og få ekstremt mye stimuli hele dagen, slik de får ute.

Anonymkode: bdb24...488

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om den foreningen, men forstår at de mener katter bare skal være innekatter?

Det du la ut på fb-gruppen, Ts, var saklig og du stilte relevante spørsmål som det burde vært lett å komme med dokumentasjon på all den tid de selv hevder at de baserer sine meninger på forskning. 

Den gruppen virker totalt useriøst! De fjernet altså et saklig innlegg med saklige spørsmål. Så kommer de med et eget innlegg som et "tilsvar" til det de har slettet - og kommer med falske påstander om det opprinnelige innlegget. Bare der viser de sin useriøsitet. 

De innrømmer at kritikken de får for å ikke vise noen av de dokumentasjonene de selv stadig viser til, at den kritikken er legitim. Men velger likevel å ikke komme med en eneste link til en god kilde - men velger heller å bruke avsporing som en hersketeknikk (med store bokstaver, til og med, for riktig å understreke at de selv skriver i affekt).

Veldig greit å vise til hva som faktisk har skjedd, Ts, for om noen skulle forville seg dit, så er det greit å vite om!

Jeg har vært borti én katt som selv velger å være innekatt 98-99 % av tiden. Den har mulighet til å være ute, men velger å ikke være det. Ellers har jeg vært hos flere andre som har innekatter - og uten unntak har disse kattene vist ganske store tegn på å være stressede. Eierne har vært opptatt av å kjøpe klatrestativ osv. til kattene, noen eiere har latt det være med det, andre har kjøpt leker til dem også. Felles er at kattene har vært totalt understimulerte. Eierne sov hele nettene, dro på jobb, var såvidt hjemom før de var ute på aktiviteter igjen, kom hjem, dusjet, så litt på tv (og klaget på at katten var så urolig) før de så la seg igjen. I helgene var de ute det meste av dagene og noen av kveldene også. Jeg har sagt fra til disse at kattene ikke har hatt det bra, men argumentasjonen har vært ganske lik den du opplevde fra den gruppen, Ts. Mitt inntrykk er at de velger å se bort fra kattenes instinkter og kattenes naturlige levesett, og så dikter de opp et narrativ som skal passe deres egen samvittighet og forsvare det valget de tar. Det er sikkert noen katter som kan ha det bra også som innekatt, men da er det mer tilfeldig at det passer akkurat det katteindividet, og det betyr ikke at det er det som er naturlig eller best for kattene. Heller ja til et lykkelig liv så lenge det varer, enn å leve i konstant fangenskap når instinktene er å bevege seg over områder og få ekstremt mye stimuli hele dagen, slik de får ute.

De mener at katter skal holdes inne, men at man også skal bygge luftegård. De sier at ordet “Innekatt” er et utrolig lite beskrivende ord for det katteholdet de fronter, med tanke på at man skal ha dem i luftegård i tillegg, og at man burde omformulere det til “Trygg katt”. Jeg har prøvd å si til dem at katten er trygg, nettopp fordi den holdes inne.. De har flere slagord de bruker, som f.eks.: Det finnes ikke vanskelige katter, bare vanskelig eiere”. Og: Å gi din katt stimuli og trygghet, er den optimale kjærligheten! Å godta ekstreme risikoer ved å la din katt gå løs, er en misforstått form for kjærlighet!”. De har nulltoleranse for risiko, og i podcasten sier de også at argumentet om “et kort liv i frihet, er bedre enn et langt liv i fangenskap”, er så dumt at de nesten ikke vil nedverdige seg til å diskutere det engang. De sier også at det er helt normalt om kattene klatrer på nettingen i kattegården noen måneder, før de klarer å tilpasse seg livet som “Trygg katt”. Det siste er bare trist, synes jeg.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har innekatt som har det veldig godt.

Krever like mye som å ha en hund. 

Jeg er for at katter ikke skal gå løs. Både for naturen og kattens liv.

Nytter ikke å diskutere slikt med folk som velger å sende katten ut.

Ang klatre på netting så klatrer katter, om det er netting eller trær så er det naturen deres. Er da ikke for at de vil ut.

For dere begynner å klage på folk som tar vare på kattene sine, så klag på de som ikke kastrerer, de som selger unger for flere tusen. 

Nå er jeg ikke medlem av noen grupper og vil aldri bli, men holde katter i bånd og kattegård mener jeg er rett kattehold. Sog krever det enormt mye stimuli fra eiere. Mer enn mange tror.

Anonymkode: a35c0...9e2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har innekatt som har det veldig godt.

Krever like mye som å ha en hund. 

Jeg er for at katter ikke skal gå løs. Både for naturen og kattens liv.

Nytter ikke å diskutere slikt med folk som velger å sende katten ut.

Ang klatre på netting så klatrer katter, om det er netting eller trær så er det naturen deres. Er da ikke for at de vil ut.

For dere begynner å klage på folk som tar vare på kattene sine, så klag på de som ikke kastrerer, de som selger unger for flere tusen. 

Nå er jeg ikke medlem av noen grupper og vil aldri bli, men holde katter i bånd og kattegård mener jeg er rett kattehold. Sog krever det enormt mye stimuli fra eiere. Mer enn mange tror.

Anonymkode: a35c0...9e2

Kjempebra om du klarer å stimulere katten din, så den har et fint liv inne (og evt bånd/kattegård). Mange katter vil antagelig ha en god livskvalitet gjennom dette (jeg har aldri hatt innekatt selv, foruten om et mislykket forsøk med mine veldig aktive og energiske katter). Men Aktivt kattehold setter dette som en universal regel, som gjelder absolutt hver eneste katt i hele verden. Fordi det har de selv lykkes med (sier de hvertfall). Ift å "klatre på nettingen", mente de ikke klatring som i "treklatring", men at kattene kan klatre, klore og klage etter å få komme ut, i flere måneder, før de "gir etter" og blir lykkelige. Jeg spør meg selv, om noen av disse kattene heller har resignert, og ikke hengitt seg til et lykkelig inneliv, som det påståes. Katter er enkeltindivider (og noen raser er også mere aktive enn andre).

Endret av Mons1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter trenger mye mer stimuli enn hva den gjengse borger mener. Man MÅ ikke ha luftegård, men man må ha flere ulike former for stimuli tilgjengelig. Og tid til å være med katten. Hvis man ikke har nok plass, muligheter for inntrykk og opplevelser og å aktivisere katten, har man ikke mulighet til å ha katt. Det samme gjelder årlige veterinærsjekker, vaksinasjoner mm. Selv har jeg heldigvis katter som gjerne blir med ut i hagen under observasjon, men kunne aldri latt de gå fritt ute. 

Men altså, hvis man ikke har mulighet til å bygge og legge til rette for lykkelige og trygge katter, kan man jo alltids vurdere andre dyr. Eller raser som er avlet frem for å være rolige og ha mindre av det naturlige behovet for å komme seg ut og utforske. Merker stor forskjell på den ene katten min som er inne hele vinteren og sturer og sover mye mer. På sommeren er vi mye på verandaen og i hagen i bånd og leker og utforsker og den viser tydelig at den trives bedre da. Derfor har vi også gjort tiltak inne for at kattene skal komme seg mer i høyden og ha steder å utforske og leke i alle rom. Det skulle bare mangle. 

Enig i at det er sært av gruppa å ikke benytte anledningen til å benytte det for litt folkeopplysning, men samtidig skjønner jeg de godt da vi har en utekattkultur her til lands. Jeg bor på landet og det er ti minutter kjøring til nærmeste bilvei og likevel har det vært 3-4 katter som har blitt påkjørt og drept i bygda her bare de siste månedene. Og det er bare de som har blitt postet i grendelagsgruppa på Facebook. Tar ikke den sjansen. 

Anonymkode: 8a52c...99b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Katter trenger mye mer stimuli enn hva den gjengse borger mener. Man MÅ ikke ha luftegård, men man må ha flere ulike former for stimuli tilgjengelig. Og tid til å være med katten. Hvis man ikke har nok plass, muligheter for inntrykk og opplevelser og å aktivisere katten, har man ikke mulighet til å ha katt. Det samme gjelder årlige veterinærsjekker, vaksinasjoner mm. Selv har jeg heldigvis katter som gjerne blir med ut i hagen under observasjon, men kunne aldri latt de gå fritt ute. 

Men altså, hvis man ikke har mulighet til å bygge og legge til rette for lykkelige og trygge katter, kan man jo alltids vurdere andre dyr. Eller raser som er avlet frem for å være rolige og ha mindre av det naturlige behovet for å komme seg ut og utforske. Merker stor forskjell på den ene katten min som er inne hele vinteren og sturer og sover mye mer. På sommeren er vi mye på verandaen og i hagen i bånd og leker og utforsker og den viser tydelig at den trives bedre da. Derfor har vi også gjort tiltak inne for at kattene skal komme seg mer i høyden og ha steder å utforske og leke i alle rom. Det skulle bare mangle. 

Enig i at det er sært av gruppa å ikke benytte anledningen til å benytte det for litt folkeopplysning, men samtidig skjønner jeg de godt da vi har en utekattkultur her til lands. Jeg bor på landet og det er ti minutter kjøring til nærmeste bilvei og likevel har det vært 3-4 katter som har blitt påkjørt og drept i bygda her bare de siste månedene. Og det er bare de som har blitt postet i grendelagsgruppa på Facebook. Tar ikke den sjansen. 

Anonymkode: 8a52c...99b

Følger deg i alt du sier. Jeg lar mine katter vandre fritt, og jeg bekymrer meg mye, selv om jeg også bor på landet.

Skrevet

Jeg skulle bare ønske at debatten vedrørende hold av utekatt/innekatt ikke var så polariserende. "Enten er man en elendig utekatt-eier eller så er man en elendig innekatt-eier".

• Liker 1
Skrevet
Mons1 skrev (2 timer siden):

Jeg skulle bare ønske at debatten vedrørende hold av utekatt/innekatt ikke var så polariserende. "Enten er man en elendig utekatt-eier eller så er man en elendig innekatt-eier".

Problemet ligger mye i at mennesket tar risiko på kattenes vegne. Katter er uskyldige dyr med sine naturlige instinkter, men det er vi som tar de som kjæledyr og bestemmer at "vi tar risikoen på at den ikke blir ihjelkjørt, ikke sperret inne når naboen drar på ferie, ikke blir tatt av rovdyr eller onde mennesker". Men når katten slippes ut vet de færreste noe som helst om hvor kattene er og hva de gjør. Det er sprøtt at vi lar et uskyldig kjæledyr bare slippes løs på denne måten. Det tillates ikke for hund, hvorfor tillater vi det for katt kun pga tradisjon? Hva skal man med et kjæledyr som man bare synes det er hyggelig å se litt innimellom pr dag? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er forresten bra at Aktiv kattehold setter fokus på påkjørsel av katt, det skjer oftere enn mange tror. Jeg bor i en by med 45 000 innbyggere,  og nå i vår/sommer har det blitt påkjørt katt her nesten ukentlig. Men de kan ikke fabrikkere statistikk, for å skremme folk til lydighet. De har også en post hvor de skriver: Hvis du velger "frihet" for katten din, vit at du også velger dette; Bilde av ihjelkjørt katt. De legger også til: Valget ditt har konsekvenser. Det er ekstremt høye sjanser for at katten din ender sitt liv på en voldelig og smertefull måte om DU velger "frihet".

Gjennom påstanden: Hvis du velger "frihet" for katten din, vit at du også velger dette: Bilde av ihjelkjørt katt", fastslår de nå at katten med 100% sikkerhet dør, om den slippes ut. Altså, velger utekatt-eiere å drepe sin egen katt. Innekatt = Trygg katt. Utekatt = Død katt.

De har også en post hvor det står: Du har ALLTID et valg. Alltid. Med en video, tilsatt sørgelig musikk, hvor det vises flere ihjelkjørte katter, med teksten; Når du kan velge trygghet og et langt liv for din katt.. Hvorfor velger 99% av norske katteeiere dette?

I "svaret" deres innrømmer de også nå: Det er INGEN VITENSKAPELIGE KILDER eller oversikt over alle de påkjørte kattene i Norge. De blir ikke telt og ført i noe register. 

Men i postene sine merker de katten som: Roadkill nr.1.

Endret av Mons1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mons1 skrev (6 minutter siden):

Det er forresten bra at Aktiv kattehold setter fokus på påkjørsel av katt, det skjer oftere enn mange tror. Jeg bor i en by med 45 000 innbyggere,  og nå i vår/sommer har det blitt påkjørt katt her nesten ukentlig. Men de kan ikke fabrikkere statistikk, for å skremme folk til lydighet. De har også en post hvor de skriver "Hvis du velger "frihet" for katten din, vit at du også velger dette:", og bilde av en påkjørt katt. De legger også til "Valget ditt har konsekvenser. Det er ekstremt høye sjanser for at katten din ender sitt liv på en voldelig og smertefull måte om DU velger "frihet".

Påstanden "Hvis du velger "frihet" for katten din, vit at du også velger dette: Bilde av ihjelkjørt katt", øker jo sannsynligheten for at katten ender opp død, nå til 100%. Altså, velger utekatt-eiere å myrde sin egen katt; Innekatt = Trygg katt. Utekatt = Død katt.

Det fremstår nesten som fanatikere, hvis det du gjengir stemmer!

Metode, taktikk og argumentasjon de velger vitner langt mer om fanatisme enn egentlig et fokus på katters beste. 

Og fanatikere sørger bare for å selv drukne eventuelle bra poeng de måtte ha innimellom - de drukner det i egen urimelighet, egen forakt for andre, egen fanatisme.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det fremstår nesten som fanatikere, hvis det du gjengir stemmer!

Metode, taktikk og argumentasjon de velger vitner langt mer om fanatisme enn egentlig et fokus på katters beste. 

Og fanatikere sørger bare for å selv drukne eventuelle bra poeng de måtte ha innimellom - de drukner det i egen urimelighet, egen forakt for andre, egen fanatisme.

Alt er å finne i Facebook-gruppa Aktivt kattehold.

Skrevet (endret)

Jeg jobber selv frivillig (for Dyrenes beskytter), og noe som er veldig provoserende er at Aktivt kattehold også har trykket hjerte ved en kommentar som presenterte en konspirasjonsteori om at Dyrebeskyttelsen (DBN) kun adopterer bort utekatter, fordi da blir de påkjørt, forsvinner eller mishandlet i tidlig alder, noe som igjen gjør at Dyrebeskyttelsen kan adoptere bort flere katter. I kommentaren står det også: Alt ved DB er utspekulert og lite gjennomtenkt for 2026. Hvordan kan Aktivt kattehold signere på en sånn påstand? Det er ondsinnet ovenfor alle i Dyrebeskyttelsen (og alle oss andre som driver med det samme), som jobber dag og natt for å redde hjemløse katter. 

Når det gjelder deres eget kattehold derimot, sletter de fortløpende det de definerer som personangrep og ondsinnethet. For det er deres gruppe, og de som bestemmer (hjerte-emojies).

(Hvis de sletter det, så har jeg bilde, om noen ikke tror på det som sies. Har selvsagt sladdet over navn).

Endret av Mons1
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Mons1 skrev (6 timer siden):

Jeg jobber selv frivillig (for Dyrenes beskytter), og noe som er veldig provoserende er at Aktivt kattehold også har trykket hjerte ved en kommentar som presenterte en konspirasjonsteori om at Dyrebeskyttelsen (DBN) kun adopterer bort utekatter, fordi da blir de påkjørt, forsvinner eller mishandlet i tidlig alder, noe som igjen gjør at Dyrebeskyttelsen kan adoptere bort flere katter. I kommentaren står det også: Alt ved DB er utspekulert og lite gjennomtenkt for 2026. Hvordan kan Aktivt kattehold signere en sånn påstand? Det er ondsinnet ovenfor alle i Dyrebeskyttelsen (og alle oss andre som driver med det samme), som jobber dag og natt for å redde hjemløse katter. 

Når det gjelder deres eget kattehold derimot, sletter de fortløpende det de definerer som personangrep og ondsinnethet. For det er deres gruppe, og de som bestemmer (hjerte-emojies).

(Hvis de sletter det, så har jeg bilde, om noen ikke tror på det som sies. Har selvsagt sladdet over navn).

Men stemmer det at dere kun godkjenner nye hjem hvor kattene kan være utekatter? Jeg spør for jeg får inntrykket av at flere organisasjoner som jobber med omplassering av katter/hunder er meget selektive når de skal omplassere dyr samtidig som de sliter med kapasiteten.

Det går igjen at en del potensielle eiere som ønsker å adoptere katt eller hund ender opp med å heller skaffe seg kattunge/valp fordi det er så mange kriterier de må fylle for å få adoptert. Når jeg skulle få meg omplasseringshund gikk jeg rett på privat omplassering for jeg tenkte jeg sikkert ikke vil gå gjennom nåløyet hos evt organisasjoner som bor alene i leid leilighet og jobber fullt 😅

Anonymkode: 714db...bb6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...