Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på ferie et par mil fra Chania, og er ganske skuffet over strendene i området. Er vi bare uheldige eller er det litt oppskrytte strender i dette området? Flere dager har det vært rødt flagg så sterkt frarådet å bade. Nå er det gult flagg, men vannet er litt grumsete (fordi vinden blåser opp sanden), og det er både sand og stein og generelt ikke så veldig vakkert, egentlig. Er bare så lei basseng! 

Har hatt utflukt til en nydelig strand en dag, men det krevde leiebil. 

Noen som vet om noen tilgjengelige perler, eller har vi bare hatt litt urealistiske forventninger? Syns både Naxos og Samos hadde mye bedre strender. Kreta er jo svært da. 

Anonymkode: 4e253...817

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kjent at strendene der er ganske steinete og at det er mye vind/hav rett på? Aldri hørt noen skryte spesifikt av strendene der egentlig. Kan du se litt på Google maps satelittbilde i område og se om du ser noen bukter eller liknende? :) 

Anonymkode: f59de...7fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne ser feks ganske fin ut https://maps.app.goo.gl/tCJf6iZwvfDnzYZn6

Ja mulig den er grei, skulle gjerne hørt fra noen som har sammenlignet flere strender før vi svir av hundrelapper på en taxi. 😅 

Neei jeg vet ikke om jeg har hørt noen skryte av strendene, jeg har vel bare antatt at det er greie strender siden Kreta er et så populært reisemål. 

Vi har vært en dag på stranden i Falasarna og det var helt nydelig! 

AnonymBruker
Skrevet

Bystranda i Chania er vel kun sand mener jeg å huske. Elsker rullestein, så unngår rene sandstrender, den i Chania har jeg kun vært på 1 gang.

Anonymkode: 20ba0...dd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi er på ferie et par mil fra Chania, og er ganske skuffet over strendene i området. Er vi bare uheldige eller er det litt oppskrytte strender i dette området? Flere dager har det vært rødt flagg så sterkt frarådet å bade. Nå er det gult flagg, men vannet er litt grumsete (fordi vinden blåser opp sanden), og det er både sand og stein og generelt ikke så veldig vakkert, egentlig. Er bare så lei basseng! 

Noen som vet om noen tilgjengelige perler, eller har vi bare hatt litt urealistiske forventninger? Syns både Naxos og Samos hadde mye bedre strender. Kreta er jo svært da. 

Elsker votsalakia på Samos fordi de har rullesteinstrender. Mitt absolutt favorittsted.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja mulig den er grei, skulle gjerne hørt fra noen som har sammenlignet flere strender før vi svir av hundrelapper på en taxi. 😅 

Neei jeg vet ikke om jeg har hørt noen skryte av strendene, jeg har vel bare antatt at det er greie strender siden Kreta er et så populært reisemål. 

Vi har vært en dag på stranden i Falasarna og det var helt nydelig! 

Nå vet jeg ikke akkurat hvor dere er (Platanias/Gerani/Maleme?), men det går nesten helt sikkert buss (jeg har selv tatt bussen til Agioi Apostoli fra byen). Inne i Khania, i et område som heter Nea Khora, er det en fin sandstrand og en hyggelig promenade med flere gode tavernaer. Ellers er Elafonisi en av øyas mest kjente strender, men den er et godt stykke unna. Det er også mulig å ta en dagstur til Paleokhora der det er sandstrand på den ene siden og steinstrand på den den andre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (22 minutter siden):

Nå vet jeg ikke akkurat hvor dere er (Platanias/Gerani/Maleme?), men det går nesten helt sikkert buss (jeg har selv tatt bussen til Agioi Apostoli fra byen). Inne i Khania, i et område som heter Nea Khora, er det en fin sandstrand og en hyggelig promenade med flere gode tavernaer. Ellers er Elafonisi en av øyas mest kjente strender, men den er et godt stykke unna. Det er også mulig å ta en dagstur til Paleokhora der det er sandstrand på den ene siden og steinstrand på den den andre.

Men er Nea Khora veldig fin, altså verdt å oppsøke for strandens skyld, eller er den også bare helt ok? Vi skal på dagstur til Khania men dropper gjerne å drasse med oss badetøy hvis stranda likevel bare er "helt ok". Er tungt å bære på ting i varmen. 🥵 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er Nea Khora veldig fin, altså verdt å oppsøke for strandens skyld, eller er den også bare helt ok? Vi skal på dagstur til Khania men dropper gjerne å drasse med oss badetøy hvis stranda likevel bare er "helt ok". Er tungt å bære på ting i varmen. 🥵 

Jeg anbefaler egentlig å kutte ut badetøyet da, ja. Men stranda i Paleokhora er veldig bra (synes jeg). Dessuten er landsbyen veldig sjarmerende, og bussturen er fin. Buss fra Khania 8.45 og tilbake 18.15 (alle dager, også søndag).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Jeg anbefaler egentlig å kutte ut badetøyet da, ja. Men stranda i Paleokhora er veldig bra (synes jeg). Dessuten er landsbyen veldig sjarmerende, og bussturen er fin. Buss fra Khania 8.45 og tilbake 18.15 (alle dager, også søndag).

Takk for godt tips. 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror mangevvvet at det er grov sand på nordsiden an Kreta. Brådypt og lite barnevennlig mange steder også. Pluss til tider vind og bølger. Jeg synes da ikke det markedsføres feil? Best å sørge for tilgang til basseng man kan bruke på vind-dagene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for godt tips. 😄 

Liten tilleggsopplysning: Bussen til Paleokhora går gjennom Platanias og Maleme, så dere trenger ikke å dra innom Khania hvis det er i det området dere ferierer. Snakk med de ansatte på hotellet for å sjekke når dere skal ta bussen. Den er framme kvart over ti.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Natriumclorid skrev (4 timer siden):

Tror mangevvvet at det er grov sand på nordsiden an Kreta. Brådypt og lite barnevennlig mange steder også. Pluss til tider vind og bølger. Jeg synes da ikke det markedsføres feil? Best å sørge for tilgang til basseng man kan bruke på vind-dagene. 

Vi visste det ikke, var nok litt lurt av tidligere Hellasferier og antok bare at siden Kreta er mest populært må det jo være minst like fint. 🙈 

Det er ikke type sand som er problemet, men at strendene er "smale" (altså kort mellom kratt og sjø) , lite barnevennlige ja, røde flagg stadig vekk, vannet er ikke så klart. Lite plass å boltre seg på. 

Ingen krise, bare greit å vite om det er noen fantastiske strender vi bare har misset helt eller hva. 😂 Som sagt var det helt nydelig i Falasarna, ca en time fra Chania. 🤩 Så jeg ser jo for meg at det kan være flere flotte strender. Der var det helt vindstille og trygt selv om det var rødt flagg på strendene nærmere Chania. 

AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (3 timer siden):

Liten tilleggsopplysning: Bussen til Paleokhora går gjennom Platanias og Maleme, så dere trenger ikke å dra innom Khania hvis det er i det området dere ferierer. Snakk med de ansatte på hotellet for å sjekke når dere skal ta bussen. Den er framme kvart over ti.

Må bare si takk igjen. Fått bedre og mer konkrete råd av deg enn av googling. 😅 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også anbefale Paleochora. Har bodd der flere ganger. Det sies at om det blåser på den ene stranden så blåser der ikke på den andre. Byen er liten og det er ikke langt mellom de to strendene.

Anonymkode: c4ea7...a5e

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor dere? Reiser til Kreta i morgen ;)  Har kun vært på sørkysten tidligere...

Anonymkode: 7da87...8d1

Skrevet

Vil absolutt alltid anbefale leiebil i Kreta. Fine strender er bl.a. Elafonissi, Falasserna og Balos. Du kan leie bil på flyplassen (de møter deg på ankomst og du kjører rett til flyplassen når du skal hjem - koster ca. 4000-5000 for en uke). IKKE lei på hotellet, de bare svindler deg. Merk at de fleste forsikringer dekker ikke kjøiring ut til Balos. Når det gjelder Elafonisi - kjør TIDLIG så får dere en bra solseng og plass. Rosa sand, endel greie spisesteder så du i hvert fall får det en øl og et måltid. På Falasserna blåser det mye så sjekk værmeldingen men fantastisk solnedgang. På nordsiden er det mer steinete strender ja, minner mer om Norge bortsett fra temperaturen da.

Til spesielt Falasserna men også til Elafonisi kan dere gjøre stopp på flere landsbyer langs veien, med fantastiske små restauranter. Mat og drikke er BILLIG her. Kan også anbefale vingården Manousakis winery - der koster vinsmaking 10ish euro og da får du smake 5-6 viner. Mat midt på treet og fantastisk vertinne. Du må like hunder fordi hun tar vare på de hjemløse :) Manousakis lager veldig gode viner generelt (mest kjent er kanskje Blend).

Tips - har du all inclusive på hoteller - sjekk vinutvalget der, vi fikk med oss et par veldig gode roseviner fra den ene restauranten på hotellet sist vi var der - som var utsolgt overalt.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor bor dere? Reiser til Kreta i morgen ;)  Har kun vært på sørkysten tidligere...

Anonymkode: 7da87...8d1

Rett utenfor Platanias. 🥴 

Lovesallround skrev (1 time siden):

På nordsiden er det mer steinete strender ja, minner mer om Norge bortsett fra temperaturen da.

Til spesielt Falasserna men også til Elafonisi kan dere gjøre stopp på flere landsbyer langs veien, med fantastiske små restauranter. Mat og drikke er BILLIG her. Kan også anbefale vingården Manousakis winery - der koster vinsmaking 10ish euro og da får du smake 5-6 viner. Mat midt på treet og fantastisk vertinne. Du må like hunder fordi hun tar vare på de hjemløse :) Manousakis lager veldig gode viner generelt (mest kjent er kanskje Blend).

Vi er fra Jæren, så syns overhodet ikke strendene her minner om Norge, strendene hjemme er sinnsykt mye vakrere. 😅 Jeg er vant med lange sandstrender, langgrunne strender og blå sjø. Her på Kreta er det mer grumsete, brådypt og mye kratt. Men sjøen hjemme i Norge er jo som vinterbading selv i juli... 😂 🥶 Men ungene nektet fullstendig å bade her på Kreta, unntatt ved Falasarna. 

Vi hadde leiebil to dager, men ser at vi absolutt må ha leiebil hele perioden hvis vi skal tilbake, for å oppleve mer og finne de fine strendene. 

Takk for mange fine tips! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 16.36):

Det er vel kjent at strendene der er ganske steinete og at det er mye vind/hav rett på? Aldri hørt noen skryte spesifikt av strendene der egentlig. Kan du se litt på Google maps satelittbilde i område og se om du ser noen bukter eller liknende? :) 

Det har jeg, har hørt fra flere at Kreta har blant de beste strendene i Hellas, spesielt rundt Chania, og at der er det flotte strender med fin sand, ikke stein eller grov grus. Hadde følt meg fullstendig lurt hvis jeg hadde bestilt meg tur dit og dere har rett i det dere sier 😱

AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 16.45):

Elsker votsalakia på Samos fordi de har rullesteinstrender. Mitt absolutt favorittsted.

Av nysgjerrighet, hvorfor liker du det? Jeg hater strender med stein eller grov sand, får vondt i føttene, går ikke an å ligge på det uten å bli full av blåmerker, kan ikke la sanden sildre mellom fingrene…

Anonymkode: e5126...98c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rett utenfor Platanias. 🥴 

Vi er fra Jæren, så syns overhodet ikke strendene her minner om Norge, strendene hjemme er sinnsykt mye vakrere. 😅 Jeg er vant med lange sandstrender, langgrunne strender og blå sjø. Her på Kreta er det mer grumsete, brådypt og mye kratt. Men sjøen hjemme i Norge er jo som vinterbading selv i juli... 😂 🥶 Men ungene nektet fullstendig å bade her på Kreta, unntatt ved Falasarna. 

Vi hadde leiebil to dager, men ser at vi absolutt må ha leiebil hele perioden hvis vi skal tilbake, for å oppleve mer og finne de fine strendene. 

Takk for mange fine tips! 

Jeg elsker strendene på Jæren! Noe tips til varme steder med slike strender, uten å måtte til Thailand, Brasil, Tanzania eller Australia, liksom?

Anonymkode: e5126...98c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...