Gå til innhold

Oppskrytte strender på Kreta/Chania?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på ferie et par mil fra Chania, og er ganske skuffet over strendene i området. Er vi bare uheldige eller er det litt oppskrytte strender i dette området? Flere dager har det vært rødt flagg så sterkt frarådet å bade. Nå er det gult flagg, men vannet er litt grumsete (fordi vinden blåser opp sanden), og det er både sand og stein og generelt ikke så veldig vakkert, egentlig. Er bare så lei basseng! 

Har hatt utflukt til en nydelig strand en dag, men det krevde leiebil. 

Noen som vet om noen tilgjengelige perler, eller har vi bare hatt litt urealistiske forventninger? Syns både Naxos og Samos hadde mye bedre strender. Kreta er jo svært da. 

Anonymkode: 4e253...817

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kjent at strendene der er ganske steinete og at det er mye vind/hav rett på? Aldri hørt noen skryte spesifikt av strendene der egentlig. Kan du se litt på Google maps satelittbilde i område og se om du ser noen bukter eller liknende? :) 

Anonymkode: f59de...7fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne ser feks ganske fin ut https://maps.app.goo.gl/tCJf6iZwvfDnzYZn6

Anonymkode: f59de...7fd

Ja mulig den er grei, skulle gjerne hørt fra noen som har sammenlignet flere strender før vi svir av hundrelapper på en taxi. 😅 

Neei jeg vet ikke om jeg har hørt noen skryte av strendene, jeg har vel bare antatt at det er greie strender siden Kreta er et så populært reisemål. 

Vi har vært en dag på stranden i Falasarna og det var helt nydelig! 

AnonymBruker
Skrevet

Bystranda i Chania er vel kun sand mener jeg å huske. Elsker rullestein, så unngår rene sandstrender, den i Chania har jeg kun vært på 1 gang.

Anonymkode: 20ba0...dd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi er på ferie et par mil fra Chania, og er ganske skuffet over strendene i området. Er vi bare uheldige eller er det litt oppskrytte strender i dette området? Flere dager har det vært rødt flagg så sterkt frarådet å bade. Nå er det gult flagg, men vannet er litt grumsete (fordi vinden blåser opp sanden), og det er både sand og stein og generelt ikke så veldig vakkert, egentlig. Er bare så lei basseng! 

Noen som vet om noen tilgjengelige perler, eller har vi bare hatt litt urealistiske forventninger? Syns både Naxos og Samos hadde mye bedre strender. Kreta er jo svært da. 

Elsker votsalakia på Samos fordi de har rullesteinstrender. Mitt absolutt favorittsted.

Anonymkode: 20ba0...dd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja mulig den er grei, skulle gjerne hørt fra noen som har sammenlignet flere strender før vi svir av hundrelapper på en taxi. 😅 

Neei jeg vet ikke om jeg har hørt noen skryte av strendene, jeg har vel bare antatt at det er greie strender siden Kreta er et så populært reisemål. 

Vi har vært en dag på stranden i Falasarna og det var helt nydelig! 

Nå vet jeg ikke akkurat hvor dere er (Platanias/Gerani/Maleme?), men det går nesten helt sikkert buss (jeg har selv tatt bussen til Agioi Apostoli fra byen). Inne i Khania, i et område som heter Nea Khora, er det en fin sandstrand og en hyggelig promenade med flere gode tavernaer. Ellers er Elafonisi en av øyas mest kjente strender, men den er et godt stykke unna. Det er også mulig å ta en dagstur til Paleokhora der det er sandstrand på den ene siden og steinstrand på den den andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (22 minutter siden):

Nå vet jeg ikke akkurat hvor dere er (Platanias/Gerani/Maleme?), men det går nesten helt sikkert buss (jeg har selv tatt bussen til Agioi Apostoli fra byen). Inne i Khania, i et område som heter Nea Khora, er det en fin sandstrand og en hyggelig promenade med flere gode tavernaer. Ellers er Elafonisi en av øyas mest kjente strender, men den er et godt stykke unna. Det er også mulig å ta en dagstur til Paleokhora der det er sandstrand på den ene siden og steinstrand på den den andre.

Men er Nea Khora veldig fin, altså verdt å oppsøke for strandens skyld, eller er den også bare helt ok? Vi skal på dagstur til Khania men dropper gjerne å drasse med oss badetøy hvis stranda likevel bare er "helt ok". Er tungt å bære på ting i varmen. 🥵 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er Nea Khora veldig fin, altså verdt å oppsøke for strandens skyld, eller er den også bare helt ok? Vi skal på dagstur til Khania men dropper gjerne å drasse med oss badetøy hvis stranda likevel bare er "helt ok". Er tungt å bære på ting i varmen. 🥵 

Jeg anbefaler egentlig å kutte ut badetøyet da, ja. Men stranda i Paleokhora er veldig bra (synes jeg). Dessuten er landsbyen veldig sjarmerende, og bussturen er fin. Buss fra Khania 8.45 og tilbake 18.15 (alle dager, også søndag).

AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Jeg anbefaler egentlig å kutte ut badetøyet da, ja. Men stranda i Paleokhora er veldig bra (synes jeg). Dessuten er landsbyen veldig sjarmerende, og bussturen er fin. Buss fra Khania 8.45 og tilbake 18.15 (alle dager, også søndag).

Takk for godt tips. 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror mangevvvet at det er grov sand på nordsiden an Kreta. Brådypt og lite barnevennlig mange steder også. Pluss til tider vind og bølger. Jeg synes da ikke det markedsføres feil? Best å sørge for tilgang til basseng man kan bruke på vind-dagene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for godt tips. 😄 

Liten tilleggsopplysning: Bussen til Paleokhora går gjennom Platanias og Maleme, så dere trenger ikke å dra innom Khania hvis det er i det området dere ferierer. Snakk med de ansatte på hotellet for å sjekke når dere skal ta bussen. Den er framme kvart over ti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...