Gå til innhold

Lommepenger til Kristiansand dyrepark.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Riktignok veldig lenge siden jeg var barn 🙂. Fikk masse mynter i "feriepenger" til 3 uker på farten fra jeg var 5 - 6 år. I den alderen har man gjerne ikke evner til å disponere penger over en så lang periode. Så fikk jeg mer etterhvert som jeg lærte om penger, og hadde bedre vurderingsevne for hva jeg ønsket å kjøpe meg i løpet av ferien. Vi fikk også alltid en feriegave av våre foreldre. Ble gjerne kjøpt når vi var i en by med stor lekebutikk. Vi bodde på landet, så på ferie ble det også ofte kjøpt inn klær til skolestart/høstsesongen. Bedre utvalg i byer vi besøkte.

Sluttet å være med på ferie fra jeg var 15 pga jobb hele sommeren. Da hadde jeg lært meg dette med penger, og at det var viktig å spare.

TS, til så små barn som dine, ville jeg bare ha gitt en liten pung hver med mynter i. Gjorde det sånn med mine barn, som for lengst er voksne. Så fikk de mer ut fra alder. 

Anonymkode: cdc1b...158

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lommepenger til en toåring? Null vel. Samme med fire og seksåringen. Så små unger trenger ikke lommepenger, de er vel sammen med foreldrene hele tiden og dere avgjør hva det skal brukes penger på. 

Anonymkode: feca7...c1f

Lommepenger er ikke fordi barne "trenger" penger for å få tak i det de trenger  det er for at barna skal få øvd på å kjøpe noe selv. Avhengig av modenhet  så kan 4 og åringennsikkert klare dette. Men de kan få penger f.eks for en dag eller 2 av gangen.  F.eks nok til en liten is.

Anonymkode: 1317b...5e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Lommepenger er ikke fordi barne "trenger" penger for å få tak i det de trenger  det er for at barna skal få øvd på å kjøpe noe selv. Avhengig av modenhet  så kan 4 og åringennsikkert klare dette. Men de kan få penger f.eks for en dag eller 2 av gangen.  F.eks nok til en liten is.

Anonymkode: 1317b...5e8

Hva, rent konkret er det en 2-3-4-åring øver på?

Det de kan øve på er vel i så fall bare å levere fra seg penger og evt få veksel?

De kan jo ikke gjøre vurderinger av hva ting koster, hvor mye de har igjen hvis de kjøper en is, hva som lønner seg. De kan ihvertfall ikke gjøre vurderinger av hva som skal til for å dekke ulike ønsker i løpet av en hel dag (eller en hel sommerferie! 😬 ), eller hvor jævlig det blir hvis de kjøper den store isen kl. 10.37 og er blakke kl 16.25 når bror kjøper en is? Skal man da si til en 3-4-åring med noensomhelst troverdighet at det skulle du ha tenkt på i formiddag? Det har de ikke forutsetninger for å gjøre. Overhodet. 

Har sett ungdommer i kassekø som ikke klarer å regne ut om de har nok til en Snickers hvis de har en battery og en snusboks, så en 4-åring hvertfall ikke.

Da står det bare igjen en eventuell underholdning ved å ha en pengepung. Sånn sett kunne de like gjerne fått en piratmynt i gullplast, for å sette det litt på spissen. 😉

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (6 timer siden):

Det de kan øve på er vel i så fall bare å levere fra seg penger og evt få veksel?

De kan jo ikke gjøre vurderinger av hva ting koster, hvor mye de har igjen hvis de kjøper en is, hva som lønner seg. De kan ihvertfall ikke gjøre vurderinger av hva som skal til for å dekke ulike ønsker i løpet av en hel dag (eller en hel sommerferie! 😬 ), eller hvor jævlig det blir hvis de kjøper den store isen kl. 10.37 og er blakke kl 16.25 når bror kjøper en is? Skal man da si til en 3-4-åring med noensomhelst troverdighet at det skulle du ha tenkt på i formiddag? Det har de ikke forutsetninger for å gjøre. Overhodet. 

Har sett ungdommer i kassekø som ikke klarer å regne ut om de har nok til en Snickers hvis de har en battery og en snusboks, så en 4-åring hvertfall ikke.

Da står det bare igjen en eventuell underholdning ved å ha en pengepung. Sånn sett kunne de like gjerne fått en piratmynt i gullplast, for å sette det litt på spissen. 😉

Veldig godt innlegg, at du tar deg tid til å forklare essensen i problemet.

Anonymkode: ebcfc...b10

AnonymBruker
Skrevet

Er mange steder man ikke kan betale med kontanter. Så ville heller latt de "låne " kortet om de skulle ha noe. Klønete med mye lommepenger. Vi var der med vår tenåring som hadde 1500 på konto med kort med fri bruk. 

Anonymkode: f0bd1...231

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2026 den 21.13):

Bare så du vet det så kan man ikke betale med kontanter inne i parken. 

Anonymkode: 37e22...0e5

Fikk betalt med kontanter der senest i går, så det stemmer ikke. Er korrekt når det gjelder bestilling av mat og drikke på de ulike spisestedene/kioskene, men på butikkene med varer/souvenirer å kjøpe så får du betale med kort og kontant. 

Anonymkode: 6abf3...703

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2026 den 16.21):

Lommepenger til en toåring? Null vel. Samme med fire og seksåringen. Så små unger trenger ikke lommepenger, de er vel sammen med foreldrene hele tiden og dere avgjør hva det skal brukes penger på. 

Anonymkode: feca7...c1f

Jerregud for et surmaga innlegg…. Prøv igjen og svar på det ts spør om

Anonymkode: 4c762...5da

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (12 timer siden):

Til det uthevede: kanskje de skulle fått litt mer trening, sånn feks med å betale for kosedyr og sjørøverflagg i Dyreparken? Her har 3-åringen helt fint skjønt konseptet med at det ikke var igjen nok penger til sverd etter å ha kjøpt leke, så har god tro på at han i fremtiden vil kunne kjøpe Snickers uten voksnes bistand. 

Anonymkode: 6abf3...703

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...