Gå til innhold

Lommepenger til Kristiansand dyrepark.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er liksom innafor men ansvarlig sum til lommepenger i Kristiansand dyrepark til en gjeng på 2, 4 og 6 år? 

Anonymkode: 553da...1af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lommepenger til en toåring? Null vel. Samme med fire og seksåringen. Så små unger trenger ikke lommepenger, de er vel sammen med foreldrene hele tiden og dere avgjør hva det skal brukes penger på. 

Anonymkode: feca7...c1f

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lommepenger til en toåring? Null vel. Samme med fire og seksåringen. Så små unger trenger ikke lommepenger, de er vel sammen med foreldrene hele tiden og dere avgjør hva det skal brukes penger på. 

Beklager at det trigget deg så mye at våre barn syns det er stas å kunne betale med egne penger, og at det er helt rett og rimelig at «alle får likt». Ikke dermed sagt at de kjøper likt, eller vil ha likt, men de skal ha likt utgangspunkt på slike dager… 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Beklager at det trigget deg så mye at våre barn syns det er stas å kunne betale med egne penger, og at det er helt rett og rimelig at «alle får likt». Ikke dermed sagt at de kjøper likt, eller vil ha likt, men de skal ha likt utgangspunkt på slike dager… 

Ja, det er virkelig stas med små unger som begynner å tenke penger. Vår voksen, sitt på banken og fordel godene som du synes, ut fra hva du vil bruke. Enklest for alle parter. 

Anonymkode: ebcfc...b10

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hvor mye dere vil spandere, det. Mellom 300 og 1000 kroner hver. 1000 hvis dere ønsker å spandere et kostyme på hver. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du spør jo, jeg sa min mening… Hvis mitt første svar ble så feil for deg foreslår jeg at du gir dem noen hundrelapper hver. 

• Liker 2
Skrevet

Når de er så små, så ville jeg gitt noen få kroner til en is eller liknende & ikke noe mer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du har så god greie på hvordan dere vil ha det, kan du vel ta stilling til summen selv også. 

Anonymkode: d0efc...ddf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Har vært mye i dyreparken, de har aldri fått lommepenger. Hva var tanken at det skulle dekke? En is? Brus? Kjøpe saker? En 2-og 4-åring kan vel ikke gjøre kjøpsvurderinger og velge hva de vil ha for pengene, de har vel ikke nok pengeforståelse?

Endret av alfathealfa
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes personlig lommepenger er litt klønete i Dyreparken. Synes det er greit å bestille i app, at alle spiser is på likt (og at de da får isen de vil, slipper å bruke tid på å forklare den minste at den har mindre penger fordi det ble valgt en større is). Og så unngår vi helst å bruke penger på de suvenirene som aldri blir brukt igjen 🙈

Jeg synes en hundrelapp holder om det kun skal gå til spiselige ting. Da får de kjøpt to is, eller en is og en bolle. Skal de kjøpe souvenir hadde jeg gitt 200 kr til den itillegg. Kunne de kjøpt en diamant, et tørkle, et sverd eller noe.

Anonymkode: 2ce3f...99e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 6 åring som fikk 500 kr i lommepenger. Vi kjøpte en is om dagen og hadde med litt snacks, ville han ha noe annet måtte han kjøpe selv. Jeg synes lommepenger er helt supert for å lære de at man ikke kan få absolutt alt og at man må ta noen valg.

Vi landet på 500, for det var nok til et par is, litt snop og en bamse.

Anonymkode: 808c6...a48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dyreparken nå, og har gitt 400 kr hver til 3- og 6-åringen, som da også skal rekke resten av sommerferien. De får mat og is, men de må selv betale for leker/bamser/souvernirer. 

Anonymkode: 6abf3...703

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke praktisert lommepenger på slike steder til våre barn, hvis vi voksne har vært med. Da har vi gjort ting felles, slik at hvis noen vil ha is, så kjøper vi voksne is til de som vil ha, og om vi skal la de få lov til å kjøpe seg en suvenir, styrer vi litt slik at de eventuelt velger noe til omtrent samme verdi, og som betaler vi voksne.

Anonymkode: 3b324...392

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare så du vet det så kan man ikke betale med kontanter inne i parken. 

Anonymkode: 37e22...0e5

AnonymBruker
Skrevet

1500 kr hver seg

Anonymkode: ecf46...1f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare så du vet det så kan man ikke betale med kontanter inne i parken. 

Anonymkode: 37e22...0e5

Vi betalte med kontanter i parken i slutten av mai ☺️ mynt og alt, veksel fikk vi og

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

1500 kr hver seg

Anonymkode: ecf46...1f4

Tuller du? 1500kr hver? 😱 Seriøst, noen har for mye penger..

Jeg tenker 2-300 maks til hver. 

Anonymkode: 8cb0c...9ea

Skrevet

Tullete med lommepenger til så små barn. Blir mye fokus på penger og hvordan de kan få brukt pengene sine der inne. Mer naturlig at foreldre spanderer en is (og evt annet som kostyme eller leke om man ønsker det) 

Anonymkode: b5261...ba1

Skrevet

Unger i 2- og 4års alderen har jeg aldri tenkt lommepenger til. Det er mest bare styrete og lager ofte lange køer når småunger skal begynne å knote med penger. Da mine begynte på skolen fikk de stort sett "feriepenger" fra bestefar. En 200-lapp, 400 kroner, alt ettersom og etter alder. 

Anonymkode: 9cc86...0e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tullete med lommepenger til så små barn. Blir mye fokus på penger og hvordan de kan få brukt pengene sine der inne. Mer naturlig at foreldre spanderer en is (og evt annet som kostyme eller leke om man ønsker det) 

Anonymkode: b5261...ba1

Jeg har hatt motsatt opplevelse etter jeg innførte lommepenger. Det er mindre mas om å få ting, men gjerne spørsmål om hva ting koster og hvor mye penger som er igjen da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...