Gå til innhold

Feriere sammen - ulike behov

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk hun dette siste barnet alene?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo ikke mer urimelig enn du er. Du vil ta hensyn til de store, hun vil at både de eldste og det yngste skal tas hensyn til og det er jo en selvfølge. Du ønsker ikke å ta hensyn til andre barn enn dine egne og da bør dere ikke feriere sammen.

Anonymkode: 81807...9af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du har et ansvar for at dine egne barn skal få en fin ferie, og de fortjener en fin ferie på deres premisser, ikke lekeland, chicken nuggets og tidlig legging. Det er nå én ting om du hadde en attpåklatt, men femåringen er ikke ditt barn. Jeg synes din venninne er urimelig og egoistisk, og for meg hadde det vært helt uaktuelt å feriere med henne.

Anonymkode: 30402...bc5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor reise sammen når det tydeligvis ikke passer med planer og behov? 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke på jordet. Man må ta hensyn til alle på ferie. Kan jo være grunnen til at yngstemann er litt vanskelig dersom han er vant med alltid å få viljen sin. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 3 tenåringer, og ikke snakk om at verken de eller vi voksne hadde giddet å tilpasse enhver ferie eller tur (høres ut som at dere har tatt alle ferieturer med dem) til behovene til en 5-åring. Tilpasset noe på en hyttetur/kort tur iblant, ja selvfølgelig, men ikke lange turer og ikke hver eneste.

Som du skriver, er det ikke mange ferier igjen før din eldste ikke vil være med mer eller flytter hjemmefra.

Har vi vært på tur med noen som har en attpåklatt, har det noen ganger vært at de tilpasser litt eget opplegg/mat/legging for den minste. Men det har vært vel så mye at den minste henger med på det de andre store ønsker/har behov for/vil - som f.eks. lenge oppe på kveldene, spiser det de kan på restaurant selv om det ikke er pizza eller McDonalds, osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke invitere en familie til mer småbarn eller begge deler? Så har den minsten noen å være sammen med. Så kan dere ha en veldig variert ferie.

Lei hus, slik at det er fortsatt råd å gjøre ting etter barnet er lagt. Evt snu døgnet til barnet litt på ferie. 

De fleste restauranter har jo både barnemeny og mer for store unger.

Skjønner ikke at det ikke er råd å gå på kompromiss. 

Anonymkode: 2f80b...ee1

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg en tenåring, en toåring og vi får baby i løpet av sommeren. Det er klart at mine barn har veldig ulike behov. I fjor var vi på ferie som passet både liten og stor. Vi splittet oss flere ganger for å møte barnas ulike behov. 

I år blir det ikke ferie, men vi har allerede pratet litt om at kanskje jeg reiser et sted med eldstemann alene neste år slik at han får en ferie som passer han, så kan vi finne på noe annet som passer de to andre når eldstemann er hos pappaen sin. Det er en del ting jeg og eldste kunne tenke oss å oppleve, men som ikke kommer til å være spesielt hyggelig for de yngste. 

Jeg synes hun venninnen din er urimelig og kjip her.. 

Anonymkode: 8216f...cd6

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig forståelig at ungdommene og de voksne vil gjøre annet enn å være på lekeland eller andre aktiviteter som 5åringen vil, samt spise mer variert mat. Samtidig er det veldig forståelig at din venninne ikke ønsker å bli alene på aktiviteter sammen med en krevende 5åring, da hun også har behov for ferie.

Eneste løsning ville vært å invitert med en 3. og kanskje 4. venninne/bekjent som har barn i samme alder som minste, så kunne dere voksne byttet på å være sammen med de yngste, ungdommene eller alle samlet. Da ville det blitt god ferie for alle

Og ja, jeg synes synd på venninnens eldste barn om de nå kun ferierer sammen med voksne som kun tar hensyn til de yngstes ønsker om aktiviteter, mat....

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2026 den 15.29):

Jeg er alene med to barn på 11 og 14 år. Har en god venninne i samme situasjon, hun har et barn på samme alder som mine og et barn på 5 år. De tre eldste er likekjønnet, og  har vært mye sammen gjennom hele oppveksten.

Vi reiser ofte på ferie sammen, men de siste turene har det oppstått  utfordringer da barna har veldig ulike behov, og min venninne mener bastant at alle må ta hensyn til det yngste barnet. Det gjelder alt fra aktiviteter, leggetider, restaurantvalg osv. Jeg (og mine barn) er egentlig ferdig med lekeland og kyllingnuggets,  sitter gjerne oppe utover kveldene og vil sove lenge i ferien. Dette er ikke kompatibelt med min venninnes yngste barns ønsker og behov…. Jeg har foreslått at vi fremdeles kan feriere sammen, men dele oss litt opp (jeg tar da mer en gjerne med meg hennes eldste barn som går veldig godt sammen med mine), men det vil hun ikke. Da vil hun heller feriere sammen med noen andre med små barn. Hun mener jeg er urimelig og egoistisk, og at man så klart tar tilpasser seg de små…. Jeg på min side føler at jeg har for få ferier igjen sammen med mine egne barn til å bruke de til å tilfredsstille andre, men at vi kunne være litt fleksible i hver vår retning slik at de eldste fikk gleden av hverandre i det minste. Jeg tror hun ikke orker å være alene med yngste (som er ekstremt aktiv og en smule krevende), og at hun vil ha avlastningen fra de store barna til aktivisering av minstemann.

Dette har blitt til en liten konflikt mellom oss, og hun har nå sluttet å ta kontakt med meg i det store og hele - men legger heller planer med andre. Hva mener dere, er jeg helt på jordet her? Jeg savner henne jo også, og vi har jo tross alt hatt det veldig fint sammen. 

Anonymkode: a5009...3bd

Du er ikke urimelig, samtidig skjønner jeg at akkurat ferie velges litt utifra komfort. Det må også være lov. Det eneste jeg tenker er urimelig er å la det gå utover vennskapet ellers. Det er umodent og dårlig gjort

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...