Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen min beiser låven, som ligger ca 50 meter fra meg. Jeg er super sensitiv for slike lukter og blir rett og slett utmattet, kvalm og generelt dårlig av det. Jeg vet ikke hvilken beis han bruker, men mistenker olje siden det lukter løsemidler. Tror låven ble bygget rundt 2010.
Så hvor lang tid avgasser dette, og hvilken beis kan det være som ble brukt på den tiden?

Anonymkode: a7c4f...9f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være linolje maling,  vanlig oljemalin eller kjærebeis.  Vi brukte stort sett linoljemalung eller kjærebeis for var det som holdt lengst og best.

Så vet at den dagen  vi skifter kledning på huset blir det linolje maling, selv om det lukter. For da får kledningen puste

Anonymkode: 24d0a...858

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan være linolje maling,  vanlig oljemalin eller kjærebeis.  Vi brukte stort sett linoljemalung eller kjærebeis for var det som holdt lengst og best.

Så vet at den dagen  vi skifter kledning på huset blir det linolje maling, selv om det lukter. For da får kledningen puste

Anonymkode: 24d0a...858

Tjære.

Anonymkode: bac78...b89

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Linoljemaling er generelt et bra slitesterkt valg, så det kan det godt være. Den inneholder ikke løsemidler. Den lukter men det er ikke skadelig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du testet om slike masker man brukte under covid kan hjelpe deg mot stanken? På Biltema har de slike som er litt bedre laget enn de maskene med rent tøy. Kanskje med unntak av hvis du fremdeles har noen som har sånn metallspile inni seg. Kan være verdt et forsøk.

Anonymkode: ea9cd...285

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (4 timer siden):

Linoljemaling er generelt et bra slitesterkt valg, så det kan det godt være. Den inneholder ikke løsemidler. Den lukter men det er ikke skadelig. 

Det er ikke linolje, for det stinker løsemidler, det lukter lim. Det er heller ikke maling, det er brun, nesten svart beis. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har du testet om slike masker man brukte under covid kan hjelpe deg mot stanken? På Biltema har de slike som er litt bedre laget enn de maskene med rent tøy. Kanskje med unntak av hvis du fremdeles har noen som har sånn metallspile inni seg. Kan være verdt et forsøk.

Anonymkode: ea9cd...285

Ja en halvmaske, en sånn der man ser ut som et insekt vil hjelpe, vurderer å kjøpe en. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke linolje, for det stinker løsemidler, det lukter lim. Det er heller ikke maling, det er brun, nesten svart beis. TS

Det er vel tjære da?

Kan du ikke gå forbi og slå av en prat og spørre hvilken beis han bruker? Hvis du er så interessert? 

Anonymkode: f76aa...96a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Spiller det noen rolle _hva_ det er han bruker, lukta plager deg jo uannsett 🤷

Hold deg inne mest mulig, evt prøv diverse masker og se om det hjelper.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert kjærebes. Synes kjære lukter fint jeg :)

Anonymkode: f48e9...388

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel tjære da?

Kan du ikke gå forbi og slå av en prat og spørre hvilken beis han bruker? Hvis du er så interessert? 

Anonymkode: f76aa...96a

Jeg kan jo ikke gå bort dit for jeg kan ikke puste det inn... TS

AnonymBruker
Skrevet

Google's KI er helt uenig med dere, og det er jeg også, for dette lukten verken tjære eller linolje. TS
image.png.e375d668fbc6d7796317b6bd46fabde8.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er tjære kan det lukte alt fra noen dager til uker, alt ettersom hvor mye sola steiker på og vind og vindretning. 

Anonymkode: c3d5b...765

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert kjærebes. Synes kjære lukter fint jeg :)

Anonymkode: f48e9...388

Tjærebeis.

Ikke noe kjære her 🤣

Anonymkode: dd416...820

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle beise noe for en del år tilbake, og fikk kjempereaksjoner etter få timer. 

Omstendigheter gjorde at jeg ikke oppsøkte lege der og da. Jeg fikk veldig kvalme, fikk hodepine, voldsom svimmelhet m.m. Jeg måtte flytte bort en liten uke, for det var umulig for meg å være hjemme. Det tok meg flere uker å komme tilbake til normal form.

Etter det har jeg ikke beiset i det hele tatt. Legen sa at flere typer beiser i dag har stoffer som også kan påvirke nervesystemet, at disse stoffene kan virke som nevrotoksiner, og jeg fikk beskjed om å sette bort beising resten av livet ;)

Siden det er 50 meter unna så tenker jeg det vil være mye bedre bare et par dager etter de er helt ferdig. å beise hele.

Anonymkode: e4693...28e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg skulle beise noe for en del år tilbake, og fikk kjempereaksjoner etter få timer. 

Omstendigheter gjorde at jeg ikke oppsøkte lege der og da. Jeg fikk veldig kvalme, fikk hodepine, voldsom svimmelhet m.m. Jeg måtte flytte bort en liten uke, for det var umulig for meg å være hjemme. Det tok meg flere uker å komme tilbake til normal form.

Etter det har jeg ikke beiset i det hele tatt. Legen sa at flere typer beiser i dag har stoffer som også kan påvirke nervesystemet, at disse stoffene kan virke som nevrotoksiner, og jeg fikk beskjed om å sette bort beising resten av livet ;)

Siden det er 50 meter unna så tenker jeg det vil være mye bedre bare et par dager etter de er helt ferdig. å beise hele.

Hvilken beis var dette? Naboen bruker gassmaske. Jeg vurderer å flytte bort også. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken beis var dette? Naboen bruker gassmaske. Jeg vurderer å flytte bort også. TS

Jeg husker dessverre ikke hvilken, en helt vanlig, norsk, hvit, nestenhvit beis, ment å vare i mange år. Bodde i et borettslag den gangen, og vi fikk utlevert spann som var kjøpt inn til hver leilighet, måtte beise selv på treverk på verandaen.

Jeg ville dratt bort noen dager, for om de trenger flere lag, så kan det være du blir dårligere ved andre strøk.

AnonymBruker
Skrevet

Bu effing hu. Kanskje jobbe med å bli litt tøffere og ikke lytte til hvert signal kroppen gir/innbille seg/lete etter tegn? Prøve å ikke være et snøflak liksom.

Anonymkode: 1ced3...98c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan jo ikke gå bort dit for jeg kan ikke puste det inn... TS

Har ikke naboen telefon? 

Anonymkode: bb5e3...cc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel samme naboen som fyrer som pokker om vinteren i flisfyringsanlegget sitt?

Anonymkode: 4f99a...d2f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...